به بهانهٔ معرفی کوپهٔ جدید CLE، در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به کوپههای کامپکت و میان سایز مرسدس بنز که بهنوعی پیشینیان CLE محسوب میشوند.
مرسدس بنز بهتازگی مدل جدید CLE را معرفی کرده که قرار است در سبد محصولات این شرکت جایگزینی برای نسخههای کوپه و کانورتیبل C کلاس و E کلاس باشد. به همین بهانه، قصد داریم نگاهی به کوپههای گذشته مرسدس بنز داشته باشیم که بهنوعی پیشینیان CLE محسوب میشوند.
مرسدس بنز CLK نسل C208 سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳
هرچند کوپه جدید CLE ترکیبی از سدانهای C کلاس و E کلاس محسوب میشود اما مرسدس اولین باری نیست که دست به چنین کاری میزند زیرا مدل CLK که برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ معرفی شد هم همین شرایط را داشت. هرچند طراحی و ظاهر این خودرو از E کلاس گرفته شده بود اما از لحاظ فنی و پلتفرم بر اساس C کلاس ساخته شده و در سبد محصولات مرسدس بین مدلهای SLK و CL قرار میگرفت. CLK که در درجه اول برای رقابت با بامو سری ۳ کوپه و سری ۶ در نظر گرفته شده بود، جایگزینی برای E کلاس کوپه نسل W124 محسوب میشد.
همانطور که اشاره شد، هرچند CLK W208 از قطعات ظاهری E کلاس نسل W210 استفاده میکرد و نمای سطح بالای سدان میان سایز مرسدس را داشت اما درواقع بر اساس پلتفرم ارزانتر C کلاس نسل W202 ساخته شده بود که سه سال قبل راهی بازار شده بود. CLK بازار جدیدی را برای مرسدس ایجاد کرد و در نسخههای کوپه و کانورتیبل تا سال ۲۰۰۳ تولید شد. نسخهٔ پایه در این نسل CLK200 با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بود که ۱۳۶ اسب بخار قدرت داشت درحالیکه CLK55 AMG با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 قویترین نسخه محسوب میشد و ۳۴۷ اسب بخار قدرت داشت.
مرسدس بنز CLK نسل C209 سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰
نسل دوم CLK با کد W209 در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۲ معرفی شد. در این نسل هم مرسدس برای ساختهٔ کوپهٔ میان سایز خود از پلتفرم C کلاس نسل W203 استفاده کرده بود با این تفاوت که حالا برخلاف نسل قبلی، CLK در ظاهر هم به C کلاس همدورهٔ خود نزدیک شده بود هرچند که در عقب همچنان از چراغهای مشابه E کلاس استفاده میکرد.
قویترین نسخهٔ این نسل ابتدا مدل CLK55 AMG با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 و ۳۶۲ اسب بخار قدرت بود که پس از فیسلیفت سال ۲۰۰۶ جای خود را به CLK63 داد. این مدل به پیشرانهٔ جذاب ۶.۲ لیتری AMG مجهز شده بود که ۴۷۵ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۲۰۰۷ نیز مرسدس مدل تولید محدود CLK63 بلک سریز را معرفی کرد که تنها ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد و خروجی پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری آن به ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور رسیده بود.
مرسدس بنز C کلاس اسپرت کوپه نسل CL203 سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸
هرچند با آغاز قرن بیست و یکم مرسدس بنز مدل CLK را بهعنوان یک کوپهٔ پایه در سبد محصولات خود داشت ولی بااینحال C کلاس اسپرت کوپه را در سال ۲۰۰۰ بهعنوان مدلی ارزانتر و کوچکتر معرفی کرد. این خودرو بر اساس C کلاس نسل W203 ساخته شده بود اما فرمی هاچبک مانند داشت و سهدر بود. هرچند C کلاس آن زمان از جلوپنجرهٔ سنتی مرسدس با لوگوی ایستاده روی کاپوت استفاده میکرد اما در اسپرت کوپه لوگوی مرسدس در وسط جلوپنجره قرار گرفته بود که ظاهری اسپرتتر به خودرو میبخشید. این خودرو هرچند فاصلهٔ محوری یکسانی با C کلاس داشت اما طول آن ۱۷۸ میلیمتر کمتر بود.
هرچند C کلاس اسپرت کوپه «مرسدس ارزانقیمت» لقب گرفت که به عقیدهٔ برخی وجههٔ برند مرسدس بهعنوان سازندهٔ محصولات لوکس و گران را تضعیف میکرد اما این خودرو به اولین مرسدس محبوب برای مشتریان جدید این برند محسوب میشد که طبق گزارشها، ۴۰ درصد از آنها برای خرید مدلهای گرانتر دوباره سراغ مرسدس میرفتند. مرسدس فقط برای یک سال (۲۰۰۳) و بهصورت سفارشی نسخهٔ C32 AMG را برای C کلاس اسپرت کوپه ارائه کرد که به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 سوپرشارژ با ۳۵۴ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. اسپرت کوپه برخلاف CLK فقط بهصورت کوپه تولید میشد و نسخهٔ کانورتیبل نداشت.
مرسدس بنز CLC سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱
پس از خاتمهٔ تولید C کلاس نسل W203 و معرفی نسل W204 در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۷، تولید اسپرت کوپه هم پایان یافت و سپس در ژانویهٔ ۲۰۰۸ مرسدس بنز جانشین آن را معرفی کرد که حالا CLC نام گرفته بود. این خودرو اما در اصل همان اسپرت کوپهٔ نسل قبلی بود که با یک فیسلیفت بزرگ ظاهر آن شبیه C کلاس W204 شده بود. هرچند به گفتهٔ مرسدس حدود ۱۱۰۰ قطعهٔ جدید در CLC به کار گرفته شده بود اما این خودرو به دلیل عدم تغییر پلتفرم موردانتقاد قرار گرفت.
CLC به دلیل همین پلتفرم قدیمی، در برابر رقیب اصلی خود یعنی بامو سری ۱ کوپه حرف چندانی برای گفتن نداشت و در داخل نیز هنوز تا حد زیادی شبیه اسپرت کوپهٔ نسل قبلی بود. به این دلایل، CLC به یکی از ناکامترین مدلهای تاریخ مرسدس تبدیل شد و مدت کوتاهی بعد تولید آن خاتمه یافت.
مرسدس بنز E کلاس کوپه نسل C207 سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷
در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ مرسدس بنز E کلاس کوپه را بهعنوان جانشین CLK معرفی کرد و یک سال بعد نیز نسخهٔ کانورتیبل آن رونمایی شد. مرسدس در ابتدا قصد داشت این خودرو را با همان نام CLK عرضه کند اما بعداً در طول توسعهٔ نام آن به E کلاس کوپه تغییر پیدا کرد یعنی همان نامی که پیش از قرن بیست و یکم استفاده میشد. هرچند C207 با نام E کلاس عرضه میشد و ظاهری شبیه برادر سدان خود داشت اما در اصل بر اساس پلتفرم C کلاس ساخته شده بود و فاصلهٔ محوری یکسانی با آن داشت.
این همان فرمولی بود که مرسدس در دو نسل CLK هم استفاده کرده بود ولی بااینوجود، در E کلاس کوپه برخلاف CLK خبری از نسخههای AMG نبود و E500 قویترین مدل آن محسوب میشد. این مدل ابتدا با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 و ۳۸۷ اسب بخار قدرت ارائه شد اما از سال ۲۰۱۱ به موتور جدید ۴.۷ لیتری V8 توئین توربو با ۴۰۸ اسب بخار قدرت مجهز شد.
مرسدس بنز C کلاس کوپه نسل C204 سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵
پس از عرضهٔ ناموفق CLC، مرسدس بنز توسعهٔ جایگزینی برای آن را آغاز کرد. این خودرو که C کلاس کوپه نام گرفت، همزمان با فیسلیفت C کلاس نسل W204 در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. C کلاس کوپه برخلاف CLC، کوپهای با طراحی سنتی و دودر بود. ازآنجاییکه C204 اولین کوپهٔ واقعی C کلاس بود، اساساً شباهت زیادی به E کلاس کوپه C207 داشت که آنهم بر اساس پلتفرم C کلاس ساخته شده بود.
این یعنی در اقدامی جالب و یا شاید عجیب، مرسدس بنز دو کوپهٔ مختلف را بر اساس پلتفرم C کلاس W204 ساخت تا با اندازههای کمی متفاوت جایگزینی برای CLK باشند. بااینحال، برخلاف E کلاس کوپه، برای C کلاس کوپه نسخهٔ C63 AMG با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 ارائه شد که ابتدا ۴۵۷ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم در نسخههای ویژهٔ بعدی افزایش یافت و در بلک سریز به ۵۱۷ اسب بخار رسید.
مرسدس بنز C کلاس کوپه نسل C205 سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳
در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ مرسدس بنز C کلاس کوپه نسل C205 را معرفی کرد. این خودرو در ظاهر در قسمت جلو تا لبهٔ جلویی درها با C کلاس سدان طراحی یکسانی داشت اما قسمت عقبی آن از S کلاس کوپهٔ ۲۰۱۴ الهام گرفته بود. C کلاس کوپه بهعنوان کوچکترین کوپهٔ مرسدس و رقیب اصلی بامو سری ۴، با پیشرانههای مختلفی ارائه میشود که قویترین آنها ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۱۰ اسب بخار قدرت در C63 بود. این خودرو امسال با مدل جدید CLE جایگزین شد.
مرسدس بنز E کلاس کوپه نسل C238 سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳
دو سال بعد از معرفی نسل جدید C کلاس کوپه، نوبت به معرفی نسل جدید E کلاس کوپه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ رسید و چندی بعد هم نسخهٔ کانورتیبل آن در نمایشگاه ژنو همان سال رونمایی شد. برخلاف نسل قبلی E کلاس کوپه، در این نسل نسخهٔ E53 AMG برای این خودرو ارائه شد که از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکرد و ۴۳۵ اسب بخار قدرت داشت. بااینحال، در C238 هم مثل نسل قبلی خبری از نسخهٔ E63 نبود.
مرسدس بنز CLE سالهای ۲۰۲۳ تا…
پس از حدود ۲۳ سال، مرسدس بنز با معرفی CLE دوباره به همان فرمول CLK بازگشته است که ساخت یک کوپه و کانورتیبل واحد با قطعات مشترک C کلاس و E کلاس است. این خودرو در طراحی ظاهری شبیه به C کلاس است، کابین آن کاملاً برگرفته از C کلاس است و فاصلهٔ محوری یکسانی با C کلاس دارد اما پیشرانههای خود را از E کلاس گرفته و با ۱۰ سانتیمتر طول بیشتر نسبت به C کلاس، از لحاظ ابعاد هم به E کلاس نزدیکتر است. در آینده نسخههای CLE53 و CLE63 هم برای این کوپهٔ جدید ارائه خواهد شد.
رضا
۱۸ تیر ۱۴۰۲چقدر نامگذاری سختی داره بنز واقعا آدم گیج میشه. البته همه مدلا اینقدر سخت نامگذاری نمیشن.
blackwing
۱۸ تیر ۱۴۰۲حس خوبی از CLE میگیرم ، خیابونهای ایتالیا ، پیتزا خونگی ، ساحل آبی ، کشتی تفریحی ، موزیک ملایم ، بدون استرس و فکرو خیال ، کازینو ، بوی خوش لوکس بودن ، لباس راحت تابستونه… 😴🥴
این موزیک رو حتماً دانلود کنید و برای chill شدن بهش گوش کنین 👇🏼
Wanderlust by AK
بهرام
۱۸ تیر ۱۴۰۲این توهمات دوران نوجوانی رو منم داشتم. الان ۳۴ ساله، بدون ماشین و خونه، متاسفانه تنها، و هزار کار نکرده دیگه که گفتن نداره. ایده آلیسم و پرفکشنیسم نابود میکنه.
blackwing
۱۸ تیر ۱۴۰۲بهرام جان منم ۳۱ سالمه
فقط گفتم حس خوبی داره ، البته توهم نیست ، شدنیه ، فقط باید از اینجا بری بیرون چون خود این سیستم یکی از سخت ترین ورژنهای ماتریکسه !
حاجی
۲۰ تیر ۱۴۰۲صدساله اول سخته وآرزو بعدش درست میشه غصه نخور
همایون
۱۸ تیر ۱۴۰۲آخرین نسل eکلاس کوپه هم باز رو پلتفرم c کلاس ساخته شد؟
Cle جدید خیلی خوبه فقط کاش چراغای جلوش هم کاملا همشکل c کلاس بود اونجوری خیلی خشنتر میشد
Amiro
۱۸ تیر ۱۴۰۲من فقط از اون بنز قدیمیه که روی تایتله خوشم اومد حالو هوای خودشو داره 😋
🤌🙂🧡
همایون
۱۸ تیر ۱۴۰۲راستی تکلیف cl و s کوپه تو نسل جدید چی میشه؟خداییش یه GT واقعی بود و کم مشتری نداشت
*ALI*
۱۸ تیر ۱۴۰۲چه زیبا فقط پیشرفتو آدم از همه لحاظ مخصوصا طراحی ظاهری ماشین میبینه لذت میبره فقط اگر مدل آخری چراغای عقبش بهتر بشن عالی میشه
misha
۱۸ تیر ۱۴۰۲مدل clc رو تا از نزدیک ندیدم باورم نمیشد مرسدس چنین چیزی رو تولید کرده باشه، واقعا وحشتناکه
تمام تعاریفی که میشه از زشتی کرد رو یکجا داره خصوصا قسمت عقبش
جالبه که چند سال قبل از اون مرسدس w209 رو طراحی و تولید کرده که تا امروز هم زیبا و چشم نوازه
Royal Driver
۱۸ تیر ۱۴۰۲C209 واقعا یک کوپه فوقالعاده بود. مخصوصا توی نسخه CLK63 AMG بلک سریز که عملا یک ماسل کار برای خودش به حساب میومد. با موتور حجیم وی۸! کم از ماشینای عضلهای نداشت. حیف اون دوران مرسدس… حیف شدن… الانیارو داره گند میزنه.
R@min
۱۸ تیر ۱۴۰۲C63 بلک سریز که رو نسل W204 بود پروردگار تمام کوپه های تاریخ اروپاس، البته CLK هم خفن بود.
Royal Driver
۱۸ تیر ۱۴۰۲اون که حرف نداشت… انجین ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر فرقی با ماسل کار نداشت. واقعا شاهکار بود.
Arshia m3csl
۱۸ تیر ۱۴۰۲سی ال سی چقدر پشتش بد بود clk های دهه ۹۰ تا ۲۰۰۳ ولی عالی بود و جداب واقعا حرف نداشت👌🏽 تو تهران مشکی کابریولت clk نسل اول رو دیدم محوش شدم واقعا عالیه مرسدس بنز و بی ام و ۲۰۱۹ به قبلشون یک چیز دیگست طراحیشون و زیباییشون