برای اولین بار فرصت تست و بررسی کامیونهای برقی مرسدس بنز اکتروس و اکونیک فراهم شده است.
با اینکه اکثر خودروسازان در بحث الکتریکی سازی سبد محصولات خود روی خودروهای سواری تمرکز دارند اما یک بازیگر بسیار بزرگ دیگر هم وارد صحنه شده است. اخیراً فرصت کوتاهی برای بررسی کامیونهای برقی مرسدس بنز فراهم شد و این سؤال وجود داشت که این محصولات چه مأموریت سنگینی را انجام خواهند داد. تا سال ۲۰۴۰، تمامی وسایل نقلیه سنگین در بریتانیا باید از قوای محرکه بدون آلایندگی استفاده کنند. اگرچه قانون موردبحث ۵ سال پس از ممنوعیت عرضه خودروهای سواری درونسوز اجرایی خواهد شد اما موانع بسیار بزرگتری پیش روی خودروهای سنگین وجود دارد که سادهترین آنها میزان باتریهای موردنیاز برای تأمین انرژی آنهاست و به همین خاطر باید تصمیمهای مهمی در بحث زیرساختها نیز گرفته شود. در حال حاضر تنها یک جایگاه شارژ مخصوص خودروهای سنگین در بریتانیا وجود دارد که همین امر سختیهای کارهای پیش رو را نشان میدهد.
همچنین بخوانید: بررسی کشنده مرسدس بنز اکتروس ال؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید
کامیونها حدود ۵ درصد ترافیک جادهای بریتانیا را تشکیل میدهند اما ۲۵ درصد آلایندگی هوا ناشی از تردد این خودروهاست و بنابراین کاهش آلایندگی آنها مأموریت مهمی خواهد بود. البته تولید و بهکارگیری یک کامیون برقی وظیفه خطیری به حساب میآید مخصوصاً اینکه هزینه چنین خودروهایی بیش از دو برابر کامیونهای دیزلی مشابه است اما دولت بریتانیا مشوق ۲۵ هزار پوندی را برای خریداران در نظر گرفته است. هرچند واقعیت این است که چنین مشوقی برای خودرویی با قیمت حدود ۳۰۰ هزار پوند خیلی به چشم نخواهد آمد. جان گرنبی مدیر شرکت EO شارژینگ میگوید:
شرکتهای حملونقل واقعاً با حاشیه سود پایینی کار میکنند و اگر دولت میخواهد به حملونقل پاک دست یابد باید دست در جیبش کند. ما در حال حاضر جاهطلبانهترین اهداف را با بدترین مشوقها وضع کردهایم
دولت بریتانیا به دنبال ایجاد اطمینان خاطر در مصرفکنندگان با استفاده از توسعه زیرساختها و وضع استانداردهای باتری است. این کشور میخواهد تا سال ۲۰۳۰ انرژی پاک را در دسترس شهروندان قرار دهد و صنعت خودرو نیز از مزیت انرژی مطمئن و ارزان سود ببرد. پس از این مقدمه نوبت به تست و بررسی برخی محصولات بدون آلایندگی مرسدس بنز از جمله اکونیک ۳۰۰ و اکتروس ۳۰۰ برقی میرسد. خودروهایی همچون اکونیک با محدودیتهای بیشتری روبرو خواهند بود و باید تا سال ۲۰۳۵ از قوای محرکه برقی استفاده کنند اما مدل تست شده ظاهراً آماده انجام برخی وظایف محوله است.
با اینکه در تصاویر مدل شاسی سوپر لگرا دیده میشود اما اکونیک برقی آماده حمل بار است و باتری ۳۳۶ کیلووات ساعتی آن با موتورهای برقی ۵۳۶ اسب بخاری همراه میشود. با اینکه مرسدس بنز شعاع حرکتی این خودرو را ۱۵۰ کیلومتر اعلام کرده اما شاید حداکثر ۷۰ درصد ظرفیت باتری برای فشردهسازی محتویات سطلهای زباله شهری بکار گرفته شود. مرسدس بنز تخمین زده همین حالا میتوان در بیش از ۹۰ درصد مسیرهای جمعآوری زباله از اکونیک برقی استفاده کرد. مرسدس بنز اکونیک برقی از صفر به عنوان یک خودروی برقی سنگین طراحی شده و بنابراین کابین آن طراحی یک دستی داشته و فضای زیادی را در اختیار راننده قرار میدهد. دو موتور برقی اکونیک روی اکسل نشستهاند و گیربکس دو سرعته نیز به مانور راحت در خیابانها کمک میکند. تخت گاز رفتن با این کامیون در مسیر مستقیم نشان دهنده قدرت بالای آن است هرچند این تست واقعبینانهای نخواهد بود اما نشان از تواناییهای مناسبش دارد. پس از تعویض دنده نرم و راحت، خودرو سرعت گرفته و نهایتاً به حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
همچنین امکان کاهش سرعت اکونیک برقی با ۵ حالت ترمز احیا شونده وجود دارد و با این تنظیمات به ندرت نیازمند استفاده از پدال ترمز خواهید بود. چرخش قفل به قفل فرمان در ۵ دور انجام میشود که شاید تلاشی بیشتر از یک خودروی سواری را طلب کند اما خودروی مدرنی همچون اکونیک با دوربینها و سنسورهای متنوع تولید شده تا تردد در خیابانها با راحتی بیشتری صورت پذیرد. نوبت به تست و بررسی مرسدس بنز اکتروس ۳۰۰ برقی نیز میرسد که از پلتفرم اکتروس فعلی استفاده کرده و بنابراین در بخش کابین تغییری وجود ندارد اما مرسدس ادعا کرده میزان صدای ورودی به کابین اصلاً قابلمقایسه با اکتروس دیزلی نیست. این کامیون دارای سه حالت سواری توان پیمایش، اقتصادی و قدرت است هرچند همیشه حداکثر قدرت از طریق دکمه مخصوصی در دسترس خواهد بود. همچنین راننده میتواند بهصورت دستی دو دنده موجود را برای حرکت در سربالاییها انتخاب کند.
در مسیر تست ما که دارای شیب نسبتاً تندی بود، اکتروس برقی تا حدی دچار مشکل میشد هرچند این موضوع درباره کامیونهای دیزلی نیز صدق میکند. به غیر از این مورد، مرسدس بنز اکتروس برقی با حداقل تعلل در مسیرهای تست حرکت میکرد و ترمز احیا شونده نیز عملکرد خوبی داشت. این کامیون از باتری ۳۳۶ کیلووات ساعتی استفاده کرده و با یکبار شارژ مسافت ۳۰۰ کیلومتری را طی میکند. البته اکتروس ۴۰۰ دارای باتری ۴۴۸ کیلووات ساعتی است و میتواند به برد ۴۰۰ کیلومتری برسد هرچند بر اساس تجربهای که داشتیم، شعاع حرکتی واقعی این کامیون شاید به حدود ۱۶۰ کیلومتر نزدیکتر باشد.
همچنین با شارژر سریع، رساندن شارژ ۲۰ درصدی باتری به ۸۰ درصد حدود یک و نیم ساعت زمان خواهد برد؛ اما مرسدس بنز و دیگر کمپانیها بلیت طلایی خودروهای سنگین را زیرساختهای توسعه یافته میدانند که در این صورت امکان شارژ سریعتر باتری وجود خواهد داشت. هرچند تا رسیدن به این هدف راه دور و درازی در پیش است. گرنبی درباره اهداف دولتها درباره خودروهای برقی میگوید:
حتی اگر دولت هدف ۲۰۴۰ خود را به تعویق بیندازد هم خودروسازان نیازمند استفاده از قوای محرکه پاکتر هستند؛ بنابراین آنها به دنبال راهحلهای حملونقل متفاوت خواهند رفت. بهترین راه برای رفع مشکلات همکاری است. شما در نهایت شاهد حضور رانندگان اسکانیا یا ولوو در نمایندگیهای داف جهت شارژ کامیونهای خود خواهید بود.
با عنایت به تجربهای که پشت فرمان کامیونهای برقی مرسدس بنز اکتروس و اکونیک داشتیم، به نظر میرسد هنوز راه زیادی تا تکامل این دسته از وسایل نقلیه وجود دارد اما این راهی است که طی خواهد شد و با پیشرفت تکنولوژی محصولات بهتری را شاهد خواهیم بود.
JaMsHiD_R1988
۲۷ مرداد ۱۴۰۳هیچی دیگه بگید آشغال بودن
برد ۱۶۰ کیلومتری بدرد انجام هیچ کاری نمیخوره
فکر کن بار ترانزیتی داری بعدا برد ماشین اینقدر باشه
من که سرسام میگیرم
Mercedes
۷ شهریور ۱۴۰۳طراحیشون هم ….
برقی بودم یا با گازوئیل کار میکنن؟ این طراحی بدرد قرن ۱۷ میلادی میخوره
این کجا کامیون تسلا کجا (تسلا فن نیستم ولی برخلاف خودروهاش کامیونش خیلی زیباست)
مهدی دهقانی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳نفهمیدیم بنز بهتره یا ولوو یا اسکانیا
Ebi fan
۲۸ مرداد ۱۴۰۳اول بنز بعد ولوو بعد اسکانیا
محسن
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ایده خوبی نیست به نظر من هیدروژن و دیزل بهتر هست برای مصارف تجاری
JDM سابق
۲۷ مرداد ۱۴۰۳مفتش گرونه
حتی تو مکان های جغرافیایی مختلف بعضی از دیزلی ها هم دووم نمیارن چه برسه به برقی.
چند مدت پیش یه بابایی با پیتربیلت ۳۸۹ یه کلیپ از پایین سینه کشی گرفته بود که تسلا با بار ازش رد میشه وسط سینه که رسید با پیتربیلت ازش رد شد و فاصله انداخت، تو کلیپ هم میخندید که تسلا وسط سینه کشی جا مونده!
حسین دهمرد
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ماشین حمل زباله بردش بد نیس چون بیشتر تو شهر میچرخه . از طراحیشم خوشم اومد دید خوبی داره. ولی کامیون ترانزیتی دیگه شوخی بردار نیس.
ali_x76
۲۷ مرداد ۱۴۰۳اینا که میگن خودروی دیزلی الاینده است و بهتره با برقی جایگزین بشه، بهتره الودگی حاصل از ساخت باطری و موتور برقی و همچنین تولید برق رو هم در نظر بگیرن.
🇰🇷
۲۷ مرداد ۱۴۰۳تو فکر میکنی مدیران و مسئولان اروپا و امریکایی نمیدونن خود این باتریا ممکنه الاینده باشن یا تولیدش الایندگی ایجاد کنه ؟
همهی اینا رو سالها تحقیق و بررسی کردند و آخرش به همین نتیجه رسیدند که با وجود این همه معایب و مزایا برقی بهتر ، پاک تر و ایمن تره
JaMsHiD_R1988
۲۸ مرداد ۱۴۰۳پیام چقدر حرف میزنی
یه تسلا بصورت غیر مستقیم تو هر صد کیلومتر چهل گرم کربن دی اکسید تولید میکنه
این برا ماشینی با مصرف چهار لیتر در صد کیلومتر نود گرم کربن دی اکسید تو صد کیلومتره
یعنی تسلا حدودا دو لیتر بنزین تو صد کیلومتر به صورت غیر مستقیم میسوزونه که از ماشین پلاگین هیبریدی مثل پژو 508 PSE که 1.6 لیتر بنزین تو صد کیلومتر میسوزونه بیشتره
جالب بود نه؟
اینم مقالش
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/magazine/world-evs-just-how-green-ev/&ved=2ahUKEwj-lJ_j7fyHAxXrR_EDHde1BxgQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw05i8pu7qlLQUfZvqUKwopz
درسته ماشینایی که هیبرید و پلاگین هیبرید نیست مصرف سوخت بالایی داره
ولی هیبرید هم اندازه و پلاگین هیبرید کمتر از برقی ها ( در حال حاضر ) سوخت مصرف میکنن
فکر کردی سی سال پیشه یه حرفی بزنی و نشه مدرکی بر علیه حرفت پیدا کرد؟
حالا بشین شایعه پراکنی کن
Galant.VR4(JDM)
۲۸ مرداد ۱۴۰۳سوال فنی چرا با اینکه بزرگترین ضرر رو در بین وسایل نقلیه دیزلی ها و تریلی ها میزنن پیشرفتشون تو الکتریکی شدن کمتر از سواری ها و خودرو های شهریه
دوم اینه که کامیون های برقی برای کارهای سنگین کارآمد هستن چون اکثرا برای طولانی مدت از اینجور کامیون ها استفاده میشه و بار های بسیار سنگین رو حمل میکنن با مسافت طولانی و این مسائل باعث نمیشه باطری کمتر عمر کنه و درکل یه بار مصرف ظاهر بشن؟
آینده نزدیک
مت واتسون:امروز اومدیم درگ بنز اکتروس با لامبورگینی اونتادور رو تقدیم شما بیننده ها کنیم
ابوالفضل
۲۵ مهر ۱۴۰۳شما چطور رفتید تست کردید و ۴۰۰ کیلومتر المان دروغ هست و ۱۶۰ کیلومتر تو درست اطلاعات غلط نده اکتروس ۶۰۰ اسب رو هم امتحان کردی با دور موتور الکتریکی چهار سرعته و که در مصرعف پیک به ۸۰۴اسب بخار هم میرسه و ۵۰۰ کیلومتر با هر شارژ ۸۵ درصدی و ۶۰۰ کیلومتر با شارژ کامل میره کجا راه دور دارازی هست دو سال این کشنده خیلی گران قیمت با ۱۵ هزار کیلومتر بین ۱۲ شهر تست شد اونی که تو سوار شدی المان داره میسازه برای زباله های کشورهای انگلیس و چند کشور دیگر با قدرت ۳۰۰ اسب و دو سرعته اما اکتروس ۶۰۰ با دو موتور الکتریکی که چهار سرعته هست الان چین رفته کپیش رو زده بعد تو اومدی المان صنعت خودروسازی دنیا رو ببری زیر سوال المان چهار سال پیش نمونه اولیه رو ساخت برای شهری و دوسال پیش اکتروس پیشرفته ۶۰۰ رو ساخت و اینم بدون همه خودروهای اروپا و امریکا و اسیا که پیشرفته هر کشور هست باید بره تو نمایشگاه المان تا معرفی بشه قیمت اکتروس ۶۰۰ الکتریکی حدودا دویست و نود تا سیصد هزار یورو هست که پول دوتا اف اچ ۷۸۰ میشه
ابوالفضل
۲۵ مهر ۱۴۰۳نظریه شما برای مرسدس های شهری برای جمع اوری زباله هست شما اکتروس ۶۰۰ اسب الکتریکی چهار سرعته که از ۵۳۰ اسب تا هنگام مصرف پیک ۸۰۴ اسب هم میرسه و ۱۵ هزار کیلومتر بین ۱۲ کشور تست انجام دادن و قیمتش هم خیلی گران هست ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار یورو با ۸۰ درصد شارژ ۵۰۰ کیلومتر بردش هست و تا ۹۵ درصد به ۶۰۰ کیلومتر هم میرسه و روزانه ۱۱۰۰ کیلومتر راحت میتونه پیمایش کنه که حتا چین رفته یه کپی زده شما میگید المان راه درازی داره بزرگترین صنعت خودرو المان هست و بزرگترین خودرو ساز فولکس هست تا الان به همه کشورها بعد دو سال میده از تکنولوژی المان استفاده کنن حتا امریکا ۷۰ دصد مهندسین صنعت خودروش المانی هستن بله عزیز این نسخه دو سال پیش ساخته شد و الان برای فروش جهانی اماده هست