مرسدس بنز

یادی از مرسدس GLK برابوس V12، سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان تا به امروز

با اینکه پانزده سال از زمان معرفی GLK برابوس می‌گذرد، این خودرو هنوز هم عنوان سریع‌ترین شاسی‌بلند تولیدی جهان را در اختیار دارد.

وظیفهٔ سنتی شاسی‌بلندها ارائهٔ کارایی و تطبیق‌پذیری برای خانواده‌ها است تا کارهای روزمرهٔ خود مثل خرید و بردن بچه‌ها به مدرسه را راحت‌تر انجام دهند و آخر هفته به ساحل یا جنگل بروند بدون آنکه نگران گیر افتادن باشند. بااین‌حال، طی سال‌های اخیر یک رشتهٔ پرفورمنس هم به لیگ شاسی‌بلندها اضافه شده است و خودروهایی مثل لامبورگینی اوروس و آستون‌مارتین DBX را خلق کرده است. بااین‌حال، هنوز هیچ شاسی‌بلندی نتوانسته به سرعت خودرویی که نزدیک به ۲۰ سال پیش ساخته شد برسد.

وقتی برابوس شاسی‌بلند کامپکت مرسدس را به هیولا تبدیل می‌کند

علاقه‌مندان به مرسدس قطعاً با نام برابوس آشنایی دارند. یکی از معتبرترین شرکت‌های تیونینگ خودرو که در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد و ساخت قوی‌ترین مرسدس‌های دنیا را در کارنامه دارد. این شرکت برخلاف بسیاری از تیونرها، صرفاً یک توربوشارژر بزرگ‌تر به موتور اضافه نمی‌کند تا قدرت بیشتری بیرون بکشد بلکه به‌طور کامل خودروها را از نو توسعه می‌دهد تا همه‌چیز در بهترین حالت ممکن باشد. برابوس در سال ۲۰۰۹ یکی از فوق‌العاده‌ترین پروژه‌های خود را به جهان معرفی کرد. این خودرو که بر پایهٔ مرسدس GLK ساخته شده بود، با حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت، به سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان تبدیل شد و این رکورد را تا به امروز حفظ کرده است.

GLK با نیروگاه V12

درحالی‌که اکثر محصولات مرسدس از نسخه‌های AMG بهره‌مند بودند، GLK از این قاعده مستثنی بود. این خودرو که اولین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، برادر کوچک‌تر شاسی‌بلند پرچم‌دار GL محسوب می‌شد. GLK صرفاً با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر عرضه می‌شد و قوی‌ترین موتور آن یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 بنزینی با ۲۷۰ اسب بخار قدرت بود؛ بنابراین، برابوس احساس می‌کرد که این شاسی‌بلند کوچک پتانسیل قدرتی بسیار بیش از این را دارد اما برای چنین کاری قرار نبود همان پیشرانهٔ V6 استاندارد تقویت شود و برابوس برنامه‌های بسیار بلندپروازانه‌تری داشت.

این تیونر آلمانی تصمیم گرفت GLK را به پیشرانهٔ V12 توئین خودروی جدید خود با نام SV12 R مجهز کند. این موتور بر اساس پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری M275 مرسدس ساخته شده بود که در خودروهای پرچم‌دار این شرکت مثل S600 و CL600 استفاده می‌شد. مردان برابوس حجم این موتور را به ۶.۳ لیتر افزایش دادن و آن را به میل‌لنگ ارتقاءیافته، سیستم اگزوز جدید و توربوشارژرهای بزرگ‌تر مجهز کردند. علاوه بر این، برای خنک کردن این نیروگاه قدرتمند نیز سیستم خنک‌کنندهٔ موتور اصلاح شد. برابوس از این موتور غیر از GLK در خودروهای دیگری مثل S کلاس و SL کلاس هم استفاده کرد. این نیروگاه ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که اعداد خارق‌العاده‌ای بودند ولی در GLK گشتاور روی ۱۱۰۰ نیوتن متر محدود شد تا گیربکس را نابود نکند.

این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک به سامانهٔ چهارچرخ محرک تحویل داده می‌شد و یک دیفرانسیل لغزش محدود هم در عقب تعبیه شده بود تا از هرزگردی چرخ‌ها هنگام دریافت این نیروی عظیم جلوگیری کند. تمام این ویژگی‌ها باعث شد GLK برابوس بتواند ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر برسد و به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که رقمی که هیچ شاسی‌بلند تولیدی هنوز نتوانسته به آن برسد. علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، تغییرات گستردهٔ آیرودینامیکی با کیت بدنه‌ای که برای کاهش درگ و افزایش پایداری در تونل باد طراحی شده بود هم نقش پررنگی در دستیابی به چنین سرعت فوق‌العاده‌ای داشت.

سیستم تعلیق اختصاصی

هرچند برابوس برای ارتقاء زیر کاپوت GLK وقت زیادی صرف کرده بود اما تمرکز خود را فقط به این قسمت معطوف نکرده و یک سیستم تعلیق کاملاً اختصاصی هم برای این شاسی‌بلند آلمانی طراحی کرده بود که در جلو و عقب کاملاً قابل تنظیم بود و می‌توانست با توجه به نوع جاده به‌صورت بهینه تنظیم شود. علاوه بر این، ازآنجایی‌که GLK V12 بسیار از نسخهٔ استاندارد سریع‌تر و قوی‌تر بود، برابوس برای مهار این هیولای چموش نیز سیستم ترمز را با کالیپرهای آلومینیومی عظیم ۱۲ پیستونه در جلو و ۶ پیستونه در عقب و دیسک‌های فولادی خنک شونده کاملاً ارتقاء بخشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. OM.01

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    حداکثر سرعت این بنز GLK برابوس بهش رسید سرعت 322 کیلومتر بود تو تست رکورد گیری
    https://www.youtube.com/watch?v=AIj8oSId3as
    ویدئوش هست برای سال 2009 میتونید ببیند

    تو تست های کانال یوتویب Auto top NL خودروهایی مثل پورشه کاین توربو GT یا بنتلی بنتایگا اسپید با GPS به سرعت 300 کیلومتر رسیدن
    آئودی RSQ8 هم همینطور…

    البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست ABT و MTM و یا URBAN شرکت هایی که تخصصی روی آئودی کار میکنن روی مدل RSQ8 کار کردن استیج 3 و 4 اونا به مراتب سریعتر هستن تو شتابگیری اولیه و ثانویه اما تاپ اسپید تست نشده

    شاید بنز GLK برابوس در یک مسیر مثلا 4 کیلومتری بتونه به سریعترین سرعت ممکن یه SUV برسه اما شتابگیری اولیه ثانویه کندتری داره و در درگ حتی درگ 2 کیلومتر هم چند خودرو عقب میمونه در مقایسه با شاسی بلند های فعلی

    موافقم 36
    مخالفم 8
    1. net

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3760 ديدگاه)

      طراحی بیرونی و داخلی این ماشین زمان خودش نسبتا خوب بوده البته بدون طراحی بیرونی این تیونینگ. طراحی بیرونی ساده این ماشین خوب بود و تیونینگ این ماشین اومده جلوپنجره و رینگ رو مشکی کرده بد هست . اگر وسط چراغ عقب خط سفید وجود نداشت و یکپارچه قرمز بود و دو اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست بود به جای ۴ اگزوز قشنگتر میشد

      موافقم 7
      مخالفم 7
  2. AMANTE

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    مرسدس بنز و BRABUS یک همچین هیولایی توی دنیای امروزی به ماشین باز ها بدهکار هستن.

    موافقم 33
    مخالفم 7
  3. Yaghoob

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (498 ديدگاه)

    340 هنوز برای خیلی از سوپر اسپرت ها هم قفله

    موافقم 39
    مخالفم 6
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (486 ديدگاه)

    البته رکورد دست لندکروز هست با ۳۷۰ کیلومتر

    موافقم 9
    مخالفم 35
    1. Nismo

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1768 ديدگاه)

      حرف شما درسته منتهی لندکروز توی عمل بهش نرسیده و فقط از نظر تئوری گفتن میتونه 370 تا بره

      موافقم 16
      مخالفم 5
      1. OM.01

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (647 ديدگاه)

        اون لندکروزر یک خودروی LSR یا لند اسپید محسوب میشه
        https://www.pedal.ir/toyota/record-breaking-230-mph-toyota-land-cruiser/

        https://www.pedal.ir/toyota/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%84%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%B1/
        توربوهای که تو این لندکروزر استفاده شده اندازه توب فوتباله… یک بیلد اساسی و بسیار مهندسی شده فقط برای موتور بوده
        تیونینگ انتهایی نداره…

        وقتی بحث ارتقای خودرو باشه شاسی موتور گیربکس دیفرانسیل تعلیق و… ارتقا میدی و خودروی مورد علاقه خودتو خواهی داشت… هرچند فقط مخصوص دوستان اهل فن هست و البته قانع شدن هزینه کردن لامبورگینی برای همچین چیزی…

      2. حمیدرضا

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (411 ديدگاه)

        در عمل هم رسید به سرعتش، فیلمش هست اما خب مدل تولیدی نبود و همون یدونه رو ساختن

        موافقم 4
        مخالفم 2
  5. عارف رضائیان

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (206 ديدگاه)

    پورسانگوعه تو شتاب حداقل سریعتره با اینکه مزیت تنفس طبیعی هم داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا