مرسدس بنز به عنوان یکی از شناختهشدهترین خودروسازان دنیا حق زیادی بر گردن این صنعت دارد و با نوآوریهای خود باعث بهبود قابلتوجه ایمنی وسایل نقلیه شده است.
از معرفی تکنولوژیهای جدید گرفته تا پیشتازی در زمینه سیستمهای کمکراننده، واضح است که مرسدس بنز توجه زیادی را به ایمنی رانندگان و سرنشینان معطوف میدارد. در این مقاله به برخی از تاریخسازترین تکنولوژیهای مرسدس بنز که باعث ایجاد تحول در ایمنی خودروها شدهاند خواهیم پرداخت. با پیشرفت تکنولوژی صنعت خودرو تمرکز بیشتری روی ایمنی خودروها دارد و با معرفی سیستم ایمنی مرسدس بنز رانندگان میتوانند احساس اطمینان بیشتری در جادهها داشته باشند.
این سیستم از سطح گسترده ویژگیهای ایمنی برخوردار است که برای جلوگیری از وقوع تصادفات طراحی شده است. از جمله تکنولوژیهای بکار رفته در سیستم ایمنی مرسدس بنز میتوان به ترمز خودکار تطبیقی، هشدار خروج از مسیر و پایش نقاط کور اشاره کرد. صرفنظر از تردد در خیابانهای شهری شلوغ یا بزرگراههای بینشهری، سیستم ایمنی مرسدس برای ایمنی بالای رانندگان در تمامی شرایط طراحی شده است.
سیستم ایمنی برخورد از کنارهها
اگرچه برخورد به کناره خودروها در تعداد کمتری رخ میدهد اما در صورت وقوع معمولاً آسیبهای زیادی را به خودرو و سرنشینان وارد میکند. خوشبختانه سیستم ایمنی برخورد از کنارهها برای محافظت از سرنشینان طراحی شده است و از حسگرهایی برای تشخیص تصادف در حال وقوع استفاده میکند. در این حالت بالشتکهای صندلی جلو باد میشوند و به این ترتیب ریسک جراحت سرنشینان کاهش مییابد. این تنها یکی از راههای محافظت خودروسازان در سرنشینان خودروهاست. همچنین مرسدس بنز دستیار ترمز فعال را معرفی کرده که بهطور خودکار سبب فعال شدن ترمزها در زمان روبرو شدن با عابران پیاده میشود. این خودروساز آلمانی نه تنها به دنبال حفظ ایمنی سرنشینان خودروست بلکه به دیگر کاربران جاده و عابران نیز فکر میکند.
تکنولوژی سواری هوشمند
رانندگی میتواند امری خطرساز باشد مخصوصاً اینکه هر روزه در جادهها تصادفات ناگواری رخ میدهد. البته به لطف پیشرفتهای رخ داده هماکنون جادههای ایمنتری وجود دارند. تکنولوژی سواری هوشمند مرسدس بنز از حسگرهای رادار و دوربین برای کمک به هوشیاری بیشتر رانندگان در سفرها و دوری از تصادفات بالقوه استفاده میکند. رانندگان با این سیستم میتوانند هشدارهایی را در زمان تغییر لاین حرکتی دریافت کنند. همچنین درصورتیکه برخوردی قریبالوقوع با خودروهای دیگر رخ دهد این سیستم راننده را آگاه خواهد کرد. خودروساز موردبحث همچنین در حال توسعه تکنولوژیهای جدید برای جلوگیری از وقوع تصادفات است. از سیستم های کیسه هوای پیشرفته گرفته تا تشخیص خوابآلودگی و خستگی راننده، تعهد مرسدس بنز به نوآوری در ایمنی کاملاً مشهود است.
تکنولوژیهای ترمز پیشرفته
علاوه بر سیستم ایمنی برخورد از کنارهها، مرسدس بنز دیگر تکنولوژیهای ترمز پیشرفتهای را نیز معرفی کرده تا به این ترتیب تحولی چشمگیر در ایمنی جادهها به وجود آید. از جمله این تکنولوژیها میتوان به دستیار ترمز فعال و تطبیقی اشاره کرد که بهصورت خودکار در موقعیتهای اضطراری از ترمز برای جلوگیری از برخورد استفاده میکنند. تکنولوژی ترمز پارک الکتریکی نیز باعث پارک ایمنتر و راحتتر خودروها میشود. این سیستم از ترمز الکترونیکی برای درگیر کردن خودکار ترمزدستی سود میبرد و به این ترتیب ریسک حرکت ناخواسته خودرو به صفر میرسد. علاوه بر این فضای زیادی در کنسول مرکزی خالی شده تا بتوان از آن استفاده کرد. همچنین معرفی دستیار ترمز فعال نیز باعث شده سیستم ترمز وارد سطح جدیدی شود چراکه میتواند عابران پیاده را در جلوی خودرو تشخیص داده و حتی در سرعتهای بالا نیز بهصورت خودکار از ترمز استفاده کند. با این تکنولوژیهای پیشرفته رانندگان آرامش خاطر بیشتری خواهند داشت.
دستیار فاصله فعال دیسترونیک
رانندگی در ترافیکهای نیمه سنگین و سنگین امری استرسزا و خسته کننده خواهد بود اما خبر خوب اینکه ویژگی دستیار فاصله فعال دیسترونیک مرسدس بنز میتواند تجربه بسیار بهتری را به ارمغان بیاورد. این ویژگی برای کمک به حفظ فاصله ایمن از خودروهای دیگر طراحی شده و بهصورت خودکار سرعت خودرو را تنظیم میکند؛ بنابراین اگر خودروی جلوی شما بهصورت ناگهانی ترمز کند و متوقف شود خودروی شما سریعاً واکنش نشان خواهد داد و خودرو متوقف خواهد شد.
سرویس تماس اضطراری مرسدس بنز
با وجود تمامی تکنولوژیهای ایمنی هنوز هم امکان وقوع تصادفات وجود دارد و اینجاست که میتوان از سرویس تماس اضطراری مرسدس بنز استفاده کرد. این سیستم باعث دسترسی به امکانات امدادی در شرایط وخیم میشود. سرویس تماس اضطراری این برند بهصورت خودکار در زمان وقوع تصادف فعال خواهد شد و البته امکان دسترسی به افراد حرفهای جهت کمک از راه دور نیز وجود خواهد داشت. در مجموع باید گفت مرسدس بنز مفهوم ایمنی در صنعت خودرو را با استفاده از تکنولوژیها و سرویسهای جدید بازتعریف کرده است. این خودروساز جزو برندهای پیشتاز در وضع استانداردهای جدید برای ایمنی خودروهاست و تکنولوژیهای یاد شده باعث بهبود کلی تجربه رانندگی میشوند. ژرمنها همچنان به تحقیق و توسعه در زمینه معرفی تکنولوژیهای ایمنی پیشرفتهتر متعهد هستند.
*ALI*
۳۰ مهر ۱۴۰۲همه اینها در کنار هم دیگه که جمع بشن یه ماشین با ایمنیه بالا رو میسازه بنظرم از این تکنولوژی ها توی هر ماشینی برای ایمنی بیشتر لازمه فقط بدنه قوی و ایربگ کافی نیست
amir
۳۰ مهر ۱۴۰۲بنز به راحتی ۳ ۴ لول از مابقی خودروسازان حتی ژرمن هم بالاتره و این توی کابینش و طراحی داخلیش واضحه واقعا آدم با داخل اتاق بنز های جدید و چه چند سال پیش لذت میبره انگار که داخل قصر نشستی
پیام
۳۰ مهر ۱۴۰۲همیشه گفتم بنز با بقیه برندها زمین تا آسمون فرق داره!
amir
۱ آبان ۱۴۰۲۳ تا از مدل های که دوس داری رو بگو تو هزاره اخیر
من خودم اس ال اس
اس۵۰۰ کوپه
سی ال اس ۵۰۰
DODGE
۳۰ مهر ۱۴۰۲از قدیم بنز همیشه یکی از پیشگامان در تولید تکنولوژی های جدید بوده
Enzo Ferrari 2008
۳۰ مهر ۱۴۰۲واقعا عجب فناوری های استفاده کرده
al-ml-kh
۳۰ مهر ۱۴۰۲یکسری عوامل خیلی ساده و ابتدایی هستن که به جرئت میتونم بگم تاثیر بسزایی در جلوگیری از حوادث دارن
– مثلا ظبط بلوتوثی : بارها دیدم که سر اینکه کابل aux زیادی بلند بوده یا به یجا گیر کرده بوده راحت تونسته حواس راننده رو پرت کنه و همین خدای نکرده خیلی راحت میتونه حادثه ساز بشه
– دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمون ماشین : این گزینه هم تا یه حدی تاثیر ریزی داره که راننده چششو از جلوش بر نداره و دنبال دکمه های ظبط نگرده ( یه ایرادی که خود مت واتسون از فرمان های جدید مرسدس گرفته بود همین بود که میگفت دکمه های روی فرمون لمسیه و خیلی پیش میاد که شما دستتون اشتباهی دکمه دیگه ای رو لمس کنه و یا حتی برا پیدا کردن یه دکمه حتما باید دنبال اون دکمه مورد نظر بگردین ، البته این مختص به مرسدس نیست و خیلی از فرمون های امروزی دیگه هم اینطوریه)
– چیزی که متاسفانه جدیدا باب شده ور میدارن تنظیمات کولر و بخاری ماشین رو لمسی میکنن که این خودش تا یه حدی باعث حواس پرتی میشه ، چیزی که تو تموم ماشین های چینی وارداتی به حد زیادی دیده میشه (شاید بگین خود مرسدسم اینطوریه که تا حد زیادی هم درست میگین ولی باز لاقل میشه گفت طراحی اون قسمتش بزرگه و تا یه حدی دست آدم میاد)
– دی لایت هم یکی از همین عوامل ریزه چون اکثرا هنگام بارون یا مه گرفتگی رانندگان چراغ هاشون رو روشن نمیکنن و یادشون میره یا موقع گرگ و میش هوا که دید مناسب نیست و این تا یه حدی گزینه خوبیه برا پیشگیری
یه چیز دیگه هم که دوست داشتم اشاره کنم حرکت خیلی مسخره تسلا برای تغییر محل دکمه بوقه که ورداشته به صورت لمسی روی فرمون گذاشته که خود همین باعث میشه یکسری از جاها که لازم برا اطلاع دادن به راننده آدم بوق بزنه ری اکشن آدم بیشتر طول بکشه
– ولی کلا عوامل زیادی هستن که به صورت نامحصوص تاثیر خودشون رومیذارن و از خسته شدن و حواس پرتی راننده جلوگیری میکنن مخصوصا تو مکان های شلوغ مث گیربکس اتومات که از خستگی خیلی جلوگیری میکنه یا دیگه مثلا مشکل جا نرفتن دنده پیش نمیاد یا حتی آپشن کروز کنترل که اونم تا مسافرت های طولانی تاثیر بسزایی داره ولی کلی موارد ریز دیگه