مرسدس بنز

حضور پررنگ مرسدس در بازار خودروی چین

مرسدس بنز اخیراً اعلام کرده چین خانه دومش خواهد بود. این خودروساز تراز اول جهانی سرمایه سنگینی را به بخش تحقیق و توسعه خود در این کشور تزریق می‌کند. ژرمن‌ها می‌گویند چین مرکز ثقل جدید صنعت خودرو می‌باشد.

مرسدس قبلاً مرکز تحقیق و توسعه خود در شانگهای را به راه انداخته و حالا نیز مرکز تکنولوژی جدیدی را در پکن افتتاح می‌کند. دایملر که بخش خودروهای سواری را به مرسدس سپرده اولین بار افتتاح این مرکز تکنولوژی جدید را سه سال پیش اعلام کرده بود. از نظر تجاری به راحتی می‌توان دلیل تصمیم مرسدس برای افتتاح این مرکز را درک کرد چراکه تقاضا برای خودروها در کشور چین بیشتر از تقاضای ترکیبی دو کشور آمریکا و آلمان می‌باشد.

بیش از ۳۰ درصد کل فروش خودروهای جدید در دنیا به چین تعلق داشته و این کشور از سال ۲۰۰۹ تاکنون بزرگ‌ترین بازار خودروهای جدید بوده است.

اگر بیشتر به آمار دقت کنید منطقی بودن تصمیمات مرسدس را بیشتر درک خواهید کرد. این برند سال پیش ‌فروش ۲۷۵ هزار دستگاهی در آمریکا و ۲۸۶ هزار دستگاهی در آلمان داشت. حتی با وجود همه‌گیری کرونا نیز فروش مرسدس در چین رشد ۱۲ درصدی داشت و این شرکت رکورد فروش ۷۷۴ هزار دستگاهی را در این کشور بر جای گذاشت.

حدود ۸۰ درصد محصولات فروخته شده مرسدس در چین ساخت همین کشور هستند. بیجینگ بنز اتوموتیو یک جوینت ونچر بین مرسدس و شرکت بایک می‌باشد. این جوینت ونچر هم‌اکنون مشغول تولید A کلاس، C کلاس، E کلاس، EQC، GLA، GLB و GLC است. این کارخانه مسئول تولید خودروهای مخصوص کشور چین با ویژگی‌های خاص این بازار است. به‌طور مثال مرسدس اخیراً از نسخه طویل‌تر C کلاس برای چین رونمایی کرده است. همچنین EQB جدید که قرار است سال آینده روانه بازار آمریکا شود در چین ساخته خواهد شد.

رویترز با افراد نزدیک به استودیوی طراحی جدید و استراتژی‌های مرسدس صحبت کرده‌اند هرچند همه آن‌ها از ذکر نام خود خودداری کرده‌اند زیرا اجازه صحبت با رسانه‌ها را نداشته‌اند. این منابع مطلع گفته‌اند مرکز تکنولوژی جدید مرسدس از نظر ابعاد سه برابر اولین مرکز تحقیق و توسعه مرسدس در چین می‌باشد.

مرکز تکنولوژی تأسیس شده در پکن قابل‌مقایسه با مقر تحقیق و توسعه مرسدس در اشتوتگارت بوده و بنابراین ژرمن‌ها می‌توانند تمامی چیزهای مرتبط با توسعه یک خودرو را بررسی کنند. ظاهراً این مرکز دارای شاخه‌های تست شاسی و قوای محرکه می‌باشد.

مرسدس بنز همچنین در حال ارتقای استودیوی طراحی خود در چین بوده و کل عملیات خود را به شانگهای منتقل می‌کند.

طبق گفته منابع مطلع دلیل اصلی این تصمیمات مهم رقابت با استارت‌آپ‌های الکتریکی چینی است. خریداران چینی وفاداری چندانی به برندها ندارند و بیشتر به دنبال محصولاتی هستند که نیازهایشان را بهتر رفع کند. جیلی هم ۱۰ درصد سهام مرسدس بنز را در اختیار داشته و هر دو شرکت در حال همکاری نزدیک روی قوای محرکه الکتریکی هستند.

مرسدس به لطف این سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیون دلاری محصولات خود را در مرکز تکنولوژی جدید تست کرده و نیازی به حضور در اشتوتگارت نخواهد داشت. واضح است که چنین کاری باعث صرفه‌جویی زیاد در فرایندهای توسعه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. MR.JD

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (329 ديدگاه)

    تحویل بگیرید !
    خود چینی ها سوار بنز و بی ام و می شوند آنوقت ما اینجا سر این لگن های دوهزاری چنان تعصبی داریم که انگار نیسان جی تی آر یا مثلا E46 bmw هست
    خدایااااااااااااااااا . فقط بگو به کدامین گناه باما چنین کردی ؟

    موافقم 15
    مخالفم 8
    1. AMG GT R

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      به آن گناه که تا میگن میخوان خودرو پیش فروش کنن همه عین گاو و گوسفند میخرن و میگن وضع مملکت خرابه برای

      موافقم 17
      مخالفم 1
    2. حسین دهمرد

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      هم بنز محصول درجه یکیه هم چین جمعیت زیادی داره ولی خب این آمار فروش حتی یک هزارم جمعیت چین هم نمیشه و نسبت به جمعیت عادیه تو ایرانم زمانی که واردات آزاد بود به همین نسبت فروش داشت

      موافقم 7
      مخالفم 1
    3. Reza Waffen SS

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      خدا خودش انگشت به دهن اون کنار نشسته هاج و واج مونده با خودش میگه : کجای کارو اشتباه رفتم که ایران اینطوری شد

      موافقم 5
      مخالفم 3
    4. Avan

      ۲۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (326 ديدگاه)

      خلایق هر چه لایق،یه زمانی مردم به دلیلی GMC مونتاژ ایران رو نمی خریدن،طبیعتا چنین ملتی لیاقتش اینه که پراید و پژو رو تو قرعه کشی بخره!!

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. حسین دهمرد

        ۲۳ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        کی میگه نمیخریدن؟ شاید در عوضش ترجیح میدادن کادیلاک بخرن کل آمریکاییهای مونتاژ ایران سی هزارتا هم نبوده نسبت به جمعیت سی میلونی ایران هیچی نبوده بدلیل عرضه ی کم گمان نمیکنم مشکلی از بابت فروش داشتن چون خریدارشون هم افراد پردرآمد بودن. کارمندی که ماهانه هزارتومان حقوق میگرفته که نمیرفته دنبال کادیلاک صد و پنجاه هزار تومنی. میرفته پیکان هیفده (همون هفده) هزارتومنی میخریده
        این آمار رو من جایی خوندم و ممکنه اشتباه باشه

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. MC20

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    بنز داره قبر خودش رو می کنه امانمی فهمه داره از ترس پورشه و آعودی و بی ام دبلیوو از حول حلیم توو دیگ می یفته . چند سال دیگه چین تکنولوژی های بنز رو مهندسی معکوس کرده و آلمانی ها مجبور می شن مرسدس بانز یانگ وارد کنن و سوار شن .

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا