مرسدس بنز

توضیح شیوه نام‌گذاری محصولات مرسدس بنز، از A کلاس تا S کلاس

شاید از دیدن حروف و اعداد مختلف در نام محصولات مرسدس گیج شده باشید. در اینجا به‌طور کامل معنی این حروف و اعداد و شیوهٔ نام‌گذاری مرسدس را توضیح می‌دهیم.

مرسدس بنز میراثی پرشکوه از خودروهایی دارد که با نام‌های ترکیبی حروف و اعداد شناخته می‌شوند. این نام‌ها زمانی ساده بودند و صرفاً از S، E، C و G تشکیل می‌شدند اما طی یکی دو دههٔ اخیر، تغییرات نام‌گذاری مرسدس خریداران را گیج کرده است. چرا M کلاس به ML و بعداً به GLE تبدیل شد و نام CLE از کجا آمد؟ در ادامه به‌طور کامل شیوهٔ نام‌گذاری مرسدس را توضیح خواهیم داد.

مدل‌های اصلی

در حال حاضر، حروف A، B، C، E، S و G هستهٔ نام‌گذاری مرسدس را تشکیل می‌دهند. این‌ها محصولات اصلی مرسدس هستند و مدل‌های دیگر مثل GLE و CLS، با حروفی در ابتدای این حرف‌ها نام‌گذاری می‌شوند. در این نام‌های سه‌حرفی، حرف اول فرم بدنهٔ خودرو (کوپه، شاسی‌بلند و…) را نشان می‌دهد و حرف آخر نشان‌دهندهٔ اندازه و سگمنت خودرو است؛ بنابراین، ابتدا به نام‌های اصلی مرسدس و معانی آن‌ها خواهیم پرداخت که هرکدام نشان‌دهندهٔ سگمنت مهمی از بازار هستند.

A کلاس

این پایین‌ترین محصول مرسدس محسوب می‌شود و نشان‌دهندهٔ خودروهای کلاس ساب‌کامپکت است. به گفتهٔ برخی، A نشان‌دهندهٔ Advanced است اما این ادعا رسمیت ندارد. مرسدس در ابتدا A کلاس را محصولی می‌دانست که می‌تواند خریداران جدیدی را به این برند جلب کند اما حاشیهٔ سود پایین باعث شده این شرکت در استراتژی خود تجدیدنظر کرده و تصمیم به کاستن از تعداد مدل‌های کوچک و ارزان بگیرد. A کلاس در نسل سوم خود، در نسخهٔ سدان هم تولید می‌شود.

B کلاس

B کلاس هم محصولی ساب‌کامپکت است اما کمی بزرگ‌تر از A کلاس بوده و یک MPV کوچک محسوب می‌شود. به‌طورکلی، محصولاتی که حرف B را در نام خود دارد، بیشتر خانواده محور هستند درحالی‌که مدل‌های A با صرف‌نظر کردن از فضای اضافی در کابین، برای خریداران جوان در نظر گرفته شده‌اند. بهترین مثال این موضوع، کراس‌اوورهای GLA و GLB هستند که هرچند هردو روی یک پلت‌فرم ساخته شده‌اند اما دومی با سه ردیف صندلی، مناسب خانواده‌ها خواهد بود.

C کلاس

محصول بعدی C کلاس است. در حال حاضر، حرف C در محصولات مرسدس نشان‌دهندهٔ خودروهای کامپکت است اما مرسدس قبلاً از حرف K برای این مدل‌ها استفاده می‌کرد که مخفف کلمهٔ آلمانی Kompakt بود. این مدل‌ها CLK، SLK و GLK بودند که دو مدل آخر بعداً به SLC و GLC تغییر نام دادند که نشان می‌داد مرسدس حالا همان کلمهٔ Compact انگلیسی را برای این مدل‌ها در نظر گرفته است. هم‌اکنون همهٔ مدل‌هایی که نام آن‌ها به حرف C ختم می‌شود کامپکت هستند.

E کلاس

معمولاً گفته می‌شود E کلاس مدل‌های لوکس اجرایی یا Executive را در سبد محصولات مرسدس نشان می‌دهد اما ریشهٔ تاریخی حرف E این نیست. درواقع، این حرف ابتدا به معنای Einspritzung بود که در زبان آلمانی به معنای انژکتوری است. این حرف به‌عنوان پسوند در مدل‌هایی مثل 230E و 300E نسل W124 استفاده شد که بعداً به E کلاس تبدیل شدند. در حال حاضر اما حرف E نشان‌دهندهٔ محصولات کلاس اجرایی مثل GLE است که بالاتر از C کلاس قرار می‌گیرد.

S کلاس

S کلاس پرچم‌دار و لوکس‌ترین محصول مرسدس به‌حساب می‌آید. نام این خودرو از کلمهٔ آلمانی Sonderklasse به معنای کلاس ویژه گرفته شده است. این شرکت همچنین از حرف S برای بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین محصولات خود از CLS و GLS گرفته تا EQS الکتریکی استفاده کرده است.

G کلاس

آخرین نام اصلی در سیستم نام‌گذاری مرسدس هم G کلاس است. حرف G در اینجا مخفف کلمهٔ آلمانی Gelandewagen است که می‌توان آن را «خودرویی برای هر مسیری» ترجمه کرد. G کلاس در ابتدا به‌عنوان یک خودروی آفرودی نظامی در نظر گرفته شده بود اما بعداً به شاسی‌بلند غیرنظامی محبوب و نماد ثروت تبدیل شد. برخلاف دیگر مدل‌های اصلی مرسدس، از حرف G به‌عنوان پسوند در دیگر مدل‌ها استفاده نمی‌شود و بجای آن حروف GL در ابتدای نام شاسی‌بلندها قرار می‌گیرد.

داستان پیشوند نام‌ها

حالا که با ساختار اصلی نام‌گذاری مرسدس آشنا شدیم، باید به پیشوندهایی بپردازیم که مدل‌های مختلف را از هم متمایز می‌کند. این پیشوندها GL، SL و CL هستند که در ترکیب با نام‌های اصلی، ده‌ها مدل مختلف با فرم بدنه متفاوت و در کلاس‌های گوناگون را ایجاد می‌کنند.

GL

پیشوند GL نشان‌دهندهٔ شاسی‌بلندهای مرسدس است. این دو حرف در ترکیب با هرکدام از حروف اصلی بالا، کلاس و اندازهٔ خودرو را مشخص می‌کند. به‌عنوان‌مثال، GLC یک شاسی‌بلند کامپکت و GLS یک شاسی‌بلند کلاس ویژه محسوب می‌شود.

SL

دو حرف SL مخفف عبارت آلمانی Sport Leichtbau به معنای اسپرت سبک است که اولین بار در 300SL دههٔ ۵۰ معرفی شد. امروز فقط همان مدل SL را در سبد محصولات مرسدس می‌بینیم اما قبلاً از این حروف به‌عنوان پیشوند در مدل‌های SLK و SLS هم استفاده می‌شد. به‌طورکلی، در سبد محصولات مرسدس هر خودرویی که نام آن با SL شروع شود، یک مدل دودر اسپرت است.

CL

نام CL که اولین بار در سال ۱۹۹۲ در سبد محصولات مرسدس ظاهر شد، مخفف Coupe Luxusklasse به معنای کوپهٔ لوکس بود. CL که طی سه نسل تا سال ۲۰۱۴ تولید شد، در اصل نسخهٔ کوپهٔ S کلاس بود. این نام اما بعداً به‌عنوان مخفف Coupe Leicht به معنای کوپهٔ سبک هم شناخته شد زیرا در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ از آن به‌عنوان پیشوند در مدل‌های CLK و CLC استفاده شد که هردو کوپه‌های کامپکت سبک‌وزنی بودند. امروز نیز پیشوند CL در سبد محصولات مرسدس نشان‌دهندهٔ مدل‌های کوپه است حتی اگر آن خودرو مثل و CLA و CLS چهار در داشته باشد. مثل GL، این پیشوند هم در ترکیب با نام‌های اصلی، اندازهٔ کوپه‌ها را نشان می‌دهد. این یعنی CLA کوپهٔ پایه، CLE کوپهٔ میانی و CLS کوپهٔ پرچم‌دار است.

سری EQ

مرسدس حروف EQ را برای مدل‌های الکتریکی خود در نظر گرفته است. مرسدس EQ اولین بار در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان زیربرند الکتریکی شرکت معرفی شد. این پیشوند هم در ترکیب با نام‌های اصلی، مدل‌هایی مثل EQC، EQE و EQS را شکل می‌دهد اما در این سیستم نام‌گذاری یک مشکل وجود دارد. مرسدس نمی‌تواند برای شاسی‌بلندهای الکتریکی دو پیشوند EQ و GL را باهم ترکیب کند. به همین دلیل، این شرکت برای متمایز کردن شاسی‌بلندهای الکتریکی از سدان‌ها، نام‌هایی مثل EQE SUV و EQS SUV را در نظر گرفته است. البته طبق گزارش‌ها، مرسدس قصد دارد ساختار نام‌گذاری EQ را در اواخر سال ۲۰۲۴ کنار بگذارد.

اعداد

حال که متوجه شدید نام مدل‌ها چه معنایی دارد، بیایید با معنی اعداد در نام محصولات مرسدس آشنا شویم. قبلاً این اعداد نشان‌دهندهٔ حجم پیشرانه بودند و مثلاً S550 به معنای S کلاس با موتور ۵.۵ لیتری V8 بود اما امروز این اعداد صرفاً به خاطر سنت گذشته استفاده می‌شوند و درواقع فقط سطح هر مدل را نشان می‌دهند نه حجم پیشرانه را. این اعداد از ۱۸۰ در A کلاس آغاز شده و تا ۶۸۰ برای میباخ S کلاس بالا می‌رود.

نام و اعداد AMG

AMG زیربرند پرفورمنس مرسدس است. این سه حرف مخفف Aufrecht Melcher Grossaspach هستند که دو کلمهٔ اول نام بنیان‌گذاران AMG و سومی نام شهری در آلمان است که آفرخت در آن متولد شده است. امروزه تمام محصولات AMG در پنج سری مختلف با نام‌های ۳۵، ۴۳، ۴۵، ۵۳ و ۶۳ ارائه می‌شوند که هرچه اعداد بیشتر باشد پرفورمنس و قدرت هم بیشتر است. در گذشته این اعداد هم نشان‌دهندهٔ حجم موتور بود اما حالا به نماد تبدیل شده‌اند. AMG همچنین طی یک دههٔ گذشته نسخه‌های S را هم ارائه کرده که پرفورمنس کمی بهتری از مدل‌های معمولی AMG دارند درحالی‌که به‌تازگی E Performance هم برای مدل‌های هیبریدی به نام‌های AMG اضافه شده است. درنهایت هم به بلک سریز می‌رسیم که نشان‌دهندهٔ حد نهایی محصولات AMG بوده و فقط برای برخی مدل‌های خاص ارائه می‌شود. مدل‌های بلک سریز همگی کوپهٔ دودر هستند و از وزن سبک‌تر و قوی‌ترین پیشرانه‌های AMG بهره می‌برند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    تازه اینجا ادم متوجه میشه طراحی بنز چقدر افت کرده

    موافقم 36
    مخالفم 64
    1. amir

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      البته ناگفته نماند اگه پول داشتم همه این زشتا رو میخریدم
      دلیلشم به خودم مربوطه!!!!

      موافقم 43
      مخالفم 15
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        به من یه S بِدَن ، باقیش باس باقیه عشقا !

        دوستان ، یه موردی که خیلی داره در کشور باب میشه اینه که خودروهای کارکرده و پُکیده و ارزان‌تر از نرخ روز اون کشور را میخرند میاورند به صورت گذرموقت در ایران و اوورهالش میکنند و برمیگردونند به کشور اصلی و میفروشندش و سود خوبی میکنند !

        دوستانی که جویای کار و درآمد بالا هستند ، اگر توانایی و مکانش را دارید بزنید تو کار خدمات و رسیدگی به خودروهای وارداتی و گذرموقت که به سبب نیروی انسانی ارزان در ایران خوب پولی میشه درآورد و اگر توجه کنید اکثر مجموعه‌های خدماتی دنبال نیرو میگردند و اگر تازه متخصص هم باشید تا ۵۰ میلیون در ماه حقوق ثابت هم میدهند !

        انرژی ارزان + نیروی انسانی فراوان و ارزان = استفاده بردن کارفرمای عاقل و باسواد که میتونه به راحتی در ماه تا ۵۰۰ میلیون هم درآمد خالص و مالیات کم کرده داشته باشه و فقط باید نظارت کنه نه چیزی دیگر !!!

        موافقم 30
        مخالفم 20
        1. ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          چند روز نبودی دلمون برات تنگ شده بود
          من یه s class و یه G CLASS میخوام همین دو تا فقط

          موافقم 6
          مخالفم 13
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آلمانی‌ها ذاتاً تو خونشون ژن مهندسی جوشش میکنه ، پس از هیچ ساخته‌ی آلمانی تعجب نکنید بلکه لذتش را ببرید !
      آلمان و ژاپن در جهان بی‌همتا هستند !

      موافقم 49
      مخالفم 8
  2. parhamiof

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    واقعا سیستم جالبیه

    موافقم 20
    مخالفم 1
  3. مازیار

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    مرسدس بنز …
    از هاچبک تا بوژی می‌سازه و همشونم تو کلاس خودشون اگه اول نباشن یه پای فینالن
    یه گستردگی بی بدیع و شگفت انگیز

    موافقم 52
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (850 ديدگاه)

      بی بدیل آقای ویرایشگر !

      موافقم 9
      مخالفم 7
  4. kawaki

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    تمام عکسا از بنز های مدرن بود
    طراحی ها….

    موافقم 16
    مخالفم 4
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    میدونم ربطی نداره اما نسل جدید cls خیلی زشته

    موافقم 5
    مخالفم 11
  6. مهردادکمال

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    اتفاقا هیچ شرکتی مثل شرکت های المانی نامگذاری مهندسی و دقیقی نداره مثل مرسدس و بی ام و و آئودی برعکس فراری هست که هیچ نظم خاصی تو نامگذاری نداره و باعث گیج شدن مخاطب میشه مگر اینکه یک عاشق دو اتیشه فراری باشی که بتونی نام های اونها رو بدونی

    موافقم 21
    مخالفم 2
  7. Regra Loaded

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    احساس میکنم پورش در حال حاضر یه سر و گردن از لحاظ های مختلف از بنز داره بهتر عمل میکنه
    نظر شما چیه

    موافقم 12
    مخالفم 14
  8. MMD JDM

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    به باد رفت اون همه طراحی خاص و جذاب
    از سال 2020 یه ماشین خوشگل از بنز به بازار نیومده
    آدم به طراحی اس و سی‌ال‌اس نسل قبل فکر میکنه جز ابهت و جذابیت چیزی به ذهنش نمیاد اما الان…

    موافقم 11
    مخالفم 9
  9. Kktoos

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (119 ديدگاه)

    بنز کلا خاصه و با اصالت

    موافقم 14
    مخالفم 1
  10. ماکان

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (788 ديدگاه)

    سلام . از مدل های بنز من بیشتر مدل کلاس S و GLS را خیلی دوست دارم .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. حسین باهر

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام ، خدا قوت .
    خداییش همه مدلهای بنز قشنگه …
    ولی مدل های : 230E w124 و مدل S W140 هیچ وقت فراموش نمیشه ….
    یادش بخیر زمان احمدی نژاد ، خط تولید بنز تو ایران رو داشتیم . کلاس E و S ….

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. فواد جمیل

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام به آقای دهقان عزیز و همه دوستان محترم

      من هم با دوست عزیزمان آقای باهر موافقم ایشون درست میگن . در سال ۱۳۸۱ مذاکرات شرکت ایران خودرو و بنز آلمان به نتایج خوبی رسید و در نهایت در سال ۱۳۸۵ ، بنز کلاس E اتاق W211 در کارخانه ای به نام تاپ خودرو به عنوان زیر مجموعه ایران خودرو به مرحله مونتاژ رسید .

      موافقم 28
  12. امیر

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    عالی
    همه رو توضیح دادید بغیر از نسخه میباخ

  13. عباس

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    در مورد مودل های پایه اگر از قیمت و هدف از اون برای کدام قشر حامعه است مثلن c کلاس مودل اقتصادی است و A چیست؟ در مقاله بعدی بگید عالی خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا