مرسدسبنز به زودی از یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید به نام «MB.OS» رونمایی خواهد کرد که قرار است جایگزین سیستم MBUX کنونی شود. احتمالا نخستین خودروهایی که از این سیستم جدید بهرهمند میشوند، نسل بعدی اتومبیلهای کوچک مرسدسبنز با پلتفرم MMA باشند.
مرسدسبنز با استفاده از معماری جدید MB.OS با توسعهدهندگان ویدئوهای UHD در مجموعه «یونیتی» همکاری کرده است تا با استفاده از فناوریهای دنیای بازیسازی، واقعیتگرایی را به نمایشگرهای خود بیاورد (کاری که باید ۱۰ سال پیش انجام میدادند). به گفتههای «مگنوس اوشتبرگ»، مدیر توسعه نرمافزاری مرسدس، این شرکت در کنار بهروزرسانی سیستم اطلاعاتیاش، دستیار هوشمند صوتی کنونی خود را که با عبارت «Hey Mercedes» فعال میشد با «Star Avatar» جایگزین خواهد کرد که بیشتر شبیه یک پادو یا گارسون دیجیتال است.
سیستم جدید MB.OS با بهرهگیری از فناوری «ابرنمایش» که از یک ستون خودرو تا ستون دیگر کشیده شدهاند( و در نمایشگرهای مدلهای کنونی EQS نیز موجود هستند)، به کاربر خود اجازه بررسی وضعیت نقشه را از حالت ماهوارهای تا فاصله ۱۰ متری میدهد. این سیستم به زمان روز نیز حساس است تا دقیقترین و بهروزترین اطلاعات را برای کاربران خود به نمایش درآورد. اوشتبرگ در اینباره میگوید:
محیط شما درست در برابر شما است. در سیستم ناوبری تا حد ممکن از واقعگرایی استفاده شده است.
قرار شده تا شرکت «ناووس» همکار مرسدسبنز در راه توسعه هرچه بهتر این سیستم جدید باشد. اوشتبرگ میگوید که مرسدسبنز با استفاده از فناوری یادگیری ماشین درحال بررسی خطاها، دقت و سایر مسائل مربوط به سیستم MBUX و دستیار صوتی «Hey Mercedes» است.
«بنیامین کوهن»، مدیر ارشد طراحی رابط کاربری در مرکز توسعه و تحقیقات مرسدسبنز آمریکای شمالی، میگوید که نسل بعدی سیستم اطلاعات سرگرمی این برند آلمانی قادر به تهیه لیستهای پخش خواهد بود. این سیستم همچنین قابلیت کمکرانندگی را نیز خواهد داشت تا با ارائه مطالب مفید درحین حرکت خودرو، راننده را با نحوه رانندگی اقتصادی آشنا گرداند. به گفته او، جریان محاوره و گفتوگو با دستیار صوتی این برند هم روانتر از گذشته خواهد بود. این دستیار از این به بعد بهجای مجبورکردن راننده به استفاده از واژگان خاص برای انجام کارها، از دستورات صوتی متداول انسانی بهره خواهد جست. سازنده در کنار معرفی این سیستم، نرمافزار خود را بهصورت بینالمللی بهروز و پشتیبانی خواهد کرد.
مرسدسبنز در زمینه ایجاد کیفیت بهتر صدا، خودروهایش را به سیستم دالبی اتموس ویژه مجهز خواهد کرد که وظیفهاش، ایجاد تجربه صوتی سهبعدی برای کاربران است. اوشتبرگ میگوید:
انگار که وسط گروه یا ارکستر موردعلاقه خود نشستهاید.
این سیستم به کاربران اجازه میدهد تا دستی باز برای انتخاب فایلهای صوتی و ویدئویی خود داشته باشند.
مرسدس برای رونمایی از این سیستم خود هم از خودروهای پرچمدارش استفاده نکرده و بهجای آن، شاهد رونمایی این سیستم جدید در یک محصول میانرده هستیم. این نخستینبار نیست که این شرکت از این حرکت استفاده میکند؛ در گذشته هم شاهد رونمایی MBUX برای اولینبار در پلتفرم کلاس A بودیم؛ خودروهایی چون مرسدسبنز GLB. براساس گفتههای مدیر ارشد طراحی رابط کاربری مرسدس، کوهن، به دلیل اینکه خریداران مدلهای لوکس میانرده افراد جوانتری هستند، استفاده بهتری از این سیستمها میکنند و درنتیجه مشکلات آنها را بهتر پیدا میکنند.
این شرکت آلمانی بهخاطر توسعه سیستم MB.OS، تنها در سال گذشته تعداد هزار مهندس نرمافزار را استخدام کرد؛ وظیفه این مهندسان در کنار راهاندازی MB.OS، توسعه رایانش ابری و ویژگیهای تحقیق و توسعه این سیستم نیز بود. حال شاید بپرسید چرا این همه نیروی جدید؟! اوشتبرگ میگوید:
ما میخواهیم مالک رابط کاربری، معماری، یکپارچگی و APIهای خودمان باشیم؛ چراکه آنگاه یک تجربه مجلل و لوکس را به کاربران خود ارائه خواهیم کرد.
ما این مسئولیت را به گردن داریم. اگر از دادهها دست بکشیم، از امنیت کاربران دست کشیدیم.
این نگاه مرسدسبنز با دیدگاه شرکتهایی چون جنرالموتورز و ولوو متفاوت است؛ چراکه این شرکتها از سیستمهای گوگل و اندروید برای بخش اطلاعات سرگرمی خودروهای خود استفاده میکنند. البته که مرسدسبنز هم با توسعهدهندگان نرمافزار در ارتباط خواهد بود اما این شرکت با مالکیت یک رابط کاربری، مالک دادههای کاربران خود خواهد بود. اوشتبرگ میکوید که کسانی که در سال گذشته ازطرف تامینکنندمان، «آپتیو»، به شرکت ما آمده بودند، میگفتند که چطور مرسدس از دادههای محدودشده حفاظت میکند.
اگر مالکیت یک خودروی بنز تغییر کند، شرکت تمام دادههای مالک پیشین خودرو را حذف میکند. تمام این دادهها به حساب «Mercedes Me» مالک خودرو انتقال خواهد یافت. درنتیجه، پیش از تحویل مرسدس بعدی این مالکان وفادار، برایشان برخی از تنظیمات ازپیشتر اعمال خواهد شد.
نمردیم از بدبختی
۴ فروردین ۱۴۰۱مرسدس زیر ساخت و علم اینو ندارن که با تسلا توی قدرت سخت افزاری و هوش مصنوعی رقابت کنه البته فعلا
ارین صاحب جمعی
۶ فروردین ۱۴۰۱تو خسته نمیشی انقدر درباره پیشرفت بقیه نظر منفی میدی
FTB
۴ فروردین ۱۴۰۱سیستم MBUX حکم ویندوز 7 رو داره برای مرسدس بنز طراحیش ساده و نسبتا قدیمی به نظر میاد ولی سیستم جدید تابلوئه ویندوز 11 عه
مرسدس برنامه نویسای خوبی داره که خوب تصاویر دیجیتالی رو خلق میکنن و حتی یه ایده ای که میتونن داشته باشن اینه که از دانش متاورسی و یا حتی واقعیت مازی چه برای رانندگی و چه برای سرگرمی استفاده کنن
卐 SIAWASH ᛋᛋ
۴ فروردین ۱۴۰۱اصالت ,صرافت مھم تر از ھمھ تو ھر زمینه ای به فکر مشتری ھستن بر خلاف خودروساز ھای داخلی روز به روز کیفیت افول میکنھ قیمت صعود
زیزیگولو
۴ فروردین ۱۴۰۱اصیل بودن در واقع همون نشون دادن خود واقعی هستش …. یعنی همین چیزی که کمپانی مرسدس داره از خودش نشون میده
Mohsen. G
۵ فروردین ۱۴۰۱اصالت و این حرفا چه ربطی به این مطلب داشت آخه؟! حرف مرسدس اینه که چرا اطلاعات کاربر هامون و سلایق و خواسته و نیازهاشون رو مفت مجانی به شرکت های گوگل و مایکروسافت و غیره بدیم، خودمون جمع آوری میکنیم ازش پول در میاریم… اصالت!!!؟ ؟؟؟
زیزیگولو
۵ فروردین ۱۴۰۱خبر در مورد مرسدس بود و حرف در مورد مرسدس بود و منم یهو همچین جمله ای در مورد مرسدس به ذهنم رسید و نوشتم …… فکر نمیکنم مشکلی باشه!!
ALIREZA
۴ فروردین ۱۴۰۱دوستان چند روز پیش همین شرکت یونیتی که تو متن گفته یه موتور بازی سازی جدید رونمایی کرده اگه خواستین تو سایت زومجی تریلرشو ببینید واقعا محشره
Joker
۴ فروردین ۱۴۰۱کاش واسه فیس لیفت جی کلاس که قراره به زودی رونمایی بشه از MBOS استفاده کنن،چون هنوز جی کلاس به MBUX مجهز نشده،واسه خاصترین محصول مرسدس بنز نیازه داشتن بهترین و جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی…اگه اون هِی مرسدس دستیار صوتی رو هم عوض نکنن خیلی بهتره چون یه حس خودمونی خوبی بین ماشین و سرنشین برقرار میکنه …
Philipp
۴ فروردین ۱۴۰۱این Star Avatar من رو یاد یکی از محشرترین و تخیلی ترین کانسپت های بنز بنام Vision AVTR انداخت
پیشنهاد میکنم برید ببینید لذّت ببرید
ج
۴ فروردین ۱۴۰۱هی مرسدس خیلی قشنگ تر از استار آواتار هست