یک نامه تازه منتشرشده از ارتباط مرسدسبنز با بحران دیزلگیت پرده برداشته است.
در پی رسوایی دیزلگیت در سال ۲۰۱۵، دولتها توجه خاصی به خودروسازان و رعایت قوانین تولید میکنند. بر اساس یک نامه که بهتازگی از مقامات حملونقل موتوری دولت فدرال آلمان درز یافته، مرسدسبنز که در تابستان جاری برای مأموران این آژانس یک مظنون به شمار میرفت، به استفاده از دستگاه کنترل آلایندگی برای گذراندن استانداردهای آلایندگی یورو ۶ متهم شده است.
بر اساس این یادداشت که چند ماه پیش نوشته شده، سه دستگاه مبتنیبر نرمافزار در موتور دیزلی OM642 موجود در مرسدسبنز E350 بلوتک دیده شده است. دو عدد از این دستگاهها روی عملکرد موتور براساس پارامترهای دمایی تأثیر میگذاشتند. آژانس در این نامه به خودروساز اشتوتگارتی اعلام کرده که باید این نقیصهها را رفع کند وگرنه مدل یادشده از ورود به خیابانها ممنوع شده و سازنده موظف به فراخوان میشود.
گروه محافظت از مصرفکننده محیطزیستی در آلمان موسوم به «DUH» نامه یادشده را روز جمعه گذشته منتشر کرده و گفته که تهیهکننده اولیه این نامه بینامونشان بوده است.
مرسدسبنز سیاست همکاری را با آژانس آلمانی در پیش گرفته , به خبرگزاری رویترز گفته که این شرکت هماکنون بهروزرسانیهای نرمافزاری را توسعه داده که موجب رفع مشکل یادشده خواهد شد. نگاه موشکافانه آژانس کنترلکننده دولت آلمان زمانی افزایش یافت که دادگاه عدالت اروپا در ماه جولای سال گذشته میلادی دستگاههای کنترل آلایندگی را ممنوع کرد. آژانس یادشده هم تا روز بیستوهفتم همان ماه فرصت داد تا همکاری کنند اما به گزارش رویترز این فرصت، ارفاقی تمدید شده است.
این نخستینبار نیست که گروه DUH آلمان روی فعالیتهای مرسدسبنز دقیق میشود. این سازمان در ماه نوامبر ۲۰۲۱ یک گزارش عمومی را علیه مرسدسبنز منتشر کرد که در آن، مسئولان مرسدس را به استفاده از ۸ دستگاه کنترل آلاینده در مدلهای دیزلی یورو ۶ کلاس E (مجهز به موتور OM642) متهم میکرد. DUH استفاده از این دستگاهها را غیرقانونی میداند. بر اساس گزارشها، این دستگاهها میزان ادبلوی تزریقشده مورد نیاز برای خنثیسازی نیتروژن دیاکسیدها را کاهش میداد.
گفتنی است که مرسدسبنز تنها خودروسازی نیست که با گذشت هشت سال از بحران دیزلگیت، از تبعات آن رنج میبرد. یک دادگاه در تابستان سال جاری، مدیرعامل برند آئودی، «روپرت استادلر»، را بهخاطر دستداشتن در رسوایی یادشده به مبلغ ۱.۱ میلیون یورو جریمه کرد. او برای بخشودگی جریمه زندان خود به همهچیز اعتراف کرد. برند آلمانی بوش، تأمینکننده قطعات، هم بهخاطر ارتباط با این ماجرا، سال گذشته برابر مبلغ ۲۵ میلیون دلار جریمه شد.
شرکت مادر مرسدسبنز، دایملر، برای پایاندادن به اتهاماتش در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار هزینه کرد. دادخواستهای عرضهشده علیه این مجموعه توسط «آژانس حفاظت از محیطزیست ایالاتمتحده»، «هیئت منابع هوایی کالیفرنیا»، «دپارتمان عدالت ایالاتمتحده» و یک پرونده قضایی به دادگاه عرضه شده بود. بیش از نیمی از ۳ میلیارد دلار جریمه پرداختشده توسط دایملر به سازمانهای دولتی ایالاتمتحده تخصیص داده شد و تنها ۷۰۰ میلیون دلار از آن برای خاتمهدادن به شکایت مذکور صرف شد. نظر شما درباره حملات تیمها، سازمانها و مجموعههای محیطزیستی به شرکتهای بزرگ چیست؟ آیا گرمایش زمین و حفاظت از محیطزیست به اهرم فشار دولتها در برابر شرکتها تبدیل شدهاند؟!
محمد
۲۷ شهریور ۱۴۰۲باور بفرمایید موتور دیزل تو خودروی سواری از لحاظ مصرف سوخت هیچ مزیت قابل توجهی نداره.آلودگی که این نوع موتور ها در برابر موتور بنزینی ایجاد میکنند به مراتب بیشتر از گشتاور بیشتر و مصرف کمتر سوختشون هست.موتور دیزل برای پیکاپ ها و کامیون ها و کلا خودرو هایی که کاربری سنگین براشون تعریف شده گزینه عالی هستش.تقریبا تو همه جای دنیا قیمت سوخت دیزل یمقدار کمتر از بنزینه و خودرو سازان روی همین موضوع دارن مانور میدن و خریدار از همه جا بیخبر رو قانع میکنن که خودروی دیزل بخره.دوستان اگه یمقدار توجه کنید یه مدتی هم میگفتن خودروهای برقی پاک هستند و هیچ آلایندگی ندارن ولی هیچ وقت نمیگفتن برای تولید باتری و دیگر قطعات الکترونیکی چطور دارن معادن زمین نابود میکنند و آلودگی زیست محیطی ایجاد میکنند.رسانه هم پشتیبان خیلی خوبی برای این موضوع و موجه نشون دادن اون هست.
احسان
۲۷ شهریور ۱۴۰۲در مورد دیزل حرفتون درسته، اما تولید خودرو الکتریکی باز از بنزینی به مراتب پاک تر هست، در فرآیند استخراج مواد اولیه باتری آلودگی وجود دارد اما مگر در فرآیند استخراج نفت آلودگی نیست؟!! به مراتب بیشتر هست خصوصا اینکه خیلی از این منابع از طریق چاه های نفت در دریا استخراج و حمل میشه و آلودگی دریا خطرناک تره. استخراج ،حمل ،فرآوری ، مصرف بنزین_دیزل هر مرحله اش آلودگی داره خصوصا در محیط شهری اما برقی نهایت آلودگی در استخراج آن هم در محیط خاص استخراج هست و نه وسط شهر!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ شهریور ۱۴۰۲در مجموع خودروهای برقی بسیار کمتر از مدلهای درونسوز، آلودگی تولید میکنند، چون نیروگاههای دنیا عمدتا وابسته به گاز طبیعی، انرژی هستهای و منابع تجدیدپذیر مثل باد و آب هستند
datsun
۲۷ شهریور ۱۴۰۲برخی از آلایندگی های دیزل به مراتب کمتر از بنزینه موتورهای دیزل وظایفی رو انجام دادن که بنزینی ها از پسش بر نمیامدن، جناب اشتری همجا مثل ایران که گاز طبیعی به وفور پیدا نمیشه و به صرفه نیست برا بیشتر کشورها، برا نیروگاه هسته ی هم که آلایندگی بالا و بسیار خطرناکی داره که چند صد سال از بین نمیره انرژی تجدید پذیر هم به جز برق آبی بقیه برق اندک و ناچیزی تولید میکنن که اصلا نمیشه رشون حساب کرد،
Rahman
۲۷ شهریور ۱۴۰۲سلام دوستان، ایا ما ماشین های سنگین داریم که با بنزین کار کنن؟ تو عراق مینی بوس هاشون با بنزین کار میکردن.
Enzo Ferrari 2008
۲۷ شهریور ۱۴۰۲موتور دیزلی ؟
پیرمرد قدیمی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲اون ها استاندارد هاشون بر مبنای سوخت یورو ۶ تعریف میشه اونوقت اینا اینجا سوخت یورو ۲ رو به اسم یورو ۴ میفروشن با کلی ناخالصی از یه صافی هم رد میکنن اسمشو میزارن سوپر گرون تر بفروشن.
بابت همین قضیه مجبوریم فیلتر بنزین های باکیفیت استفاده کنیم اگر هم سر ۱۰ هزارتا کارکرد عوض نکنیم انژکتور کم میاره کاربرات که دیگه بدتر…
H2
۲۷ شهریور ۱۴۰۲بنظر من در حال حاظر هیبریدیها و پلاگین هیبریدها هم از درونسوزها و هم از الکتریکیهای کامل پاکتر هستند.
موتور درونسوز هزاران قطعه و موارد مصرفی داره که چرخه عمر مشخصی دارن و تولید و تعویض اونا برای محیط زیست بشدت مضره
باتری الکتریکیها هم که وضعش مشخصه
ولی هیبریدیها، انرژی مازاد موتور درونسوز رو در یک باتری کوچک ذخیره میکنند. ابعاد این باتری کوچیکه و با یک پک باتری 60 کیلووات ساعتی متداول خودروهای الکتریکی، میشه چندین دستگاه خودروی هیبریدی ساخت. از طرفی فشار روی موتور درونسوز هم خیلی کمتره و راندمانش خیلی بالاتر میره
ولی بمرور با پیشرفت تکنولوژی باتریها، همه چیز به نفع الکتریکیها تغییر میکنه
ایرانی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲دوستان راندمان موتورهای دیزل بالاتر از موتورهای بنزین سوز است و عمده آلایندگی آن گوگرد و ذرات غبار که با کاتالیست و اد بلو حذف میشه
در مورد موتورهای الکتریکی دروغ بزرگی که گفته میشه آلایندگی است. چون خود برق اگر از منابع تجدید پذیر باشه باز مسئله لیتیوم که فلز سنگین با آلایندگی بالا هست پاربرجاست و اگر از راه نیروگاه حرارتی یا هسته ای تامین بشه دوبار اتلاف انرژی اتفاق می افته یکبار در نیروگاه و انتقال آن به خودرو و یکبار در موتورهای الکتریکی چون هیچ موتور با بازده صد درصد وجود نداره و حتی باتری ها هم اتلاف انرژی دارند تنها فرق در مکان ایجاد آلودگیه که داخل شهر نیست .ولی موتور احتراق داخلی تمام اتلاف انرژی ناشی از تولید انتقال و تبدیل انرژی را یکبار دار آنهم اتلاف انرژی تبدیل حرارتی به مکانیکی