کاهش فروش مرسدس بنز S کلاس در ماههای اخیر جزو مهمترین اخبار دنیای خودرو بوده است اما دلیل عدم استقبال از گل سرسبد خودروهای لوکس دنیا چیست؟
کلاس خودروهای لوکس هرگز بهتر از عصر حاضر نبوده و پیشتاز این کلاس نیز مرسدس بنز S کلاس است. برخلاف محصولات اسپرت و پرفورمنس همچون C63 S E پرفورمنس که به شدت از نظر قوانین آلایندگی تحتفشار هستند، کلاس خودروهای لوکس همچنان توانسته به حیات خود ادامه دهد و حتی مشتریان بیشتری را نیز جذب کند. نسلهای پیشین S کلاس با فاصلهای قابلتوجه نسبت به رقبا پرفروشترین خودروهای این کلاس بودهاند. در حقیقت فاصله بین این خودرو و رقبا به حدی زیادی بود که برخی افراد از کلاس خودروهای لوکس با عنوان کلاس S کلاس نام میبرند.
اما در نسل اخیر، چسبندگی S کلاس به رتبه اول فروش ضعیف شده و به همین خاطر دو رقیب سنتی آن توانستهاند سدان پرچمدار اشتوتگارت را به زیر بکشند. سابقه S کلاس به سال ۱۹۵۱ بازمیگردد. اولین نسل این خودرو با کد W180 شناخته میشود هرچند بهصورت رسمی با نام پونتون مشهور شد. دلیل استفاده از نام پونتون هم به استایل محصولات مرسدس بنز در دهه ۵۰ میلادی بازمیگردد که از نمای جلوی متمایز شامل کاپوت و گلگیرهای گیرا و یکپارچه استفاده کردهاند. یکی از جنبههای کلیدی مرسدس بنز ۲۲۰ که اولین S کلاس محسوب میشود قفل در خاصی بود که مانع باز شدن تصادفی آنها میشد. همانطور که میدانید خلاقیت و نوآوری جزو مهمترین شاخصههای مرسدس بنز S کلاس به شمار میرود و این سنت همچنان ادامه دارد. باید گفت جانشین مرسدس ۲۲۰ دارای ترمزهایی با خنک کاری توربو و منیفولد کنترل مکانیکی برای نسخه SE بود. سیستم تعلیق بادی، قفل مرکزی و فنرهای هیدروپنوماتیک اکسل عقب نیز چند سال بعد معرفی شدند.
S کلاس W220 که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد به عنوان اولین S کلاس مدرن شناخته میشود و تکنولوژیهای بکار رفته در آن معمولاً در اکثر خودروهای دوران خود دیده نمیشوند. از جمله این تکنولوژیها میتوان به خاموش شدن خودکار سیلندر، گیربکس اتوماتیک با کنترل الکترونیکی، سیستم تائید هویت راننده و دستیار فاصله فعال اشاره کرد. ژرمنها در سال ۲۰۰۵ تعداد ۱۶,۰۳۶ دستگاه از این سدان را به فروش رساند و یک سال بعد فروش آن تقریباً دو برابر شد. سال ۲۰۰۶ موفقترین سال برای S کلاس W221 از زمان معرفی در سال ۲۰۰۵ بود هرچند فروش آن در سال ۲۰۰۷ به حدود ۲۶ هزار دستگاه رسید اما یک سال بعد افت فروش فاحشی را شاهد بودیم و S کلاس فقط به فروش حدود ۱۸ هزار دستگاهی رسید.
فروش سدان پرچمدار مرسدس بنز پس از سال ۲۰۰۸ از ۱۵ هزار دستگاه فراتر نرفت اما در سال ۲۰۱۴ و یک سال پس از معرفی نسل W222 شاهد استقبال بالا از آن بودیم. S کلاس W222 پیشرفتهترین نسخه این خودرو تا آن زمان به شمار میرفت اما میزان فروش آن از همان زمان بهطور مداومی کاهش یافت. در جدول زیر میتوانیم آمار فروش S کلاس از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ را مشاهده کنیم:
سال | میزان فروش |
۲۰۰۵ | ۱۶,۰۳۶ |
۲۰۰۶ | ۳۰,۸۸۶ |
۲۰۰۷ | ۲۶,۰۸۱ |
۲۰۰۸ | ۱۷,۷۸۷ |
۲۰۰۹ | ۱۱,۱۹۹ |
۲۰۱۰ | ۱۳,۶۰۸ |
۲۰۱۱ | ۱۲,۲۵۸ |
۲۰۱۲ | ۱۲,۵۸۷ |
۲۰۱۳ | ۱۳,۳۰۳ |
۲۰۱۴ | ۲۴,۵۲۴ |
۲۰۱۵ | ۲۱,۹۳۴ |
۲۰۱۶ | ۱۸,۸۰۳ |
۲۰۱۷ | ۱۵,۸۸۸ |
۲۰۱۸ | ۱۴,۹۷۸ |
۲۰۱۹ | ۱۲,۵۰۳ |
۲۰۲۰ | ۸,۵۸۹ |
۲۰۲۱ | ۱۴,۲۸۴ |
۲۰۲۲ | ۱۵,۰۵۶ |
فروش این سدان لوکس در سال ۲۰۲۳ تنها حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده که از رکورد فروش نسلهای پیشین بسیار کمتر است. متأسفانه موقعیت عالی S کلاس در این سگمنت متزلزل شده و تا زمان نگارش این مقاله حدود ۴۷۰۰ دستگاه از S کلاس به فروش رسیده است. همین لغزش به رقبا اجازه داده تا از محصول جذاب ژرمنها سبقت بگیرند.
بی ام و سری ۷ رقیب سنتی مرسدس S کلاس است و همانند سدان مرسدس به خاطر تکنولوژیهای پیشرفته، دینامیک و البته اشرافیت بیشتر نسبت به سایر ساختههای این خودروساز مشهور شده است. با اینکه اولین نسل S کلاس مدتها قبل از اختراع تلویزیونهای رنگی معرفی شده اما نسل اول سری ۷ در سال ۱۹۷۷ رونمایی شد. این خودرو نه تنها با پیشرانه ۶ سیلندر خود از سایر محصولات باواریا متمایز میشد بلکه دارای ویژگیهایی همچون سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی، کروز کنترل و قطعات الکترونیکی در پیشرانه بود. از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۶ تعداد حدود ۲۸۵ هزار دستگاه از سری ۷ نسل E23 به فروش رسید. تا قبل از معرفی نسل فعلی G70، پنج نسل از سری ۷ تولید شدهاند. در جدول زیر نیز فروش تمامی نسلهای سری ۷ پس از مدل E23 آمده است:
کد کلاس | آمار فروش |
E32 سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ | ۳۱۱,۰۱۵ |
E38 سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ | ۳۲۷,۵۹۸ |
E65/E66 سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ | ۳۴۴,۳۹۶ |
F01/F02 سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ | ۳۷۴,۹۴۸ |
G11/G12 سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ | ۳۴۸,۷۵۴ |
نسل فعلی سری ۷ کد G70 خطری جدی برای S کلاس است چراکه جدای از تجهیزات بلندبالای خود قیمت ارزانتری دارد. در حقیقت بهای سری ۷ در سال ۲۰۲۲ از حدود ۸۸ هزار دلار شروع شده درحالیکه قیمت S کلاس ۱۱۲ هزار دلار بوده است. بی ام و در سال اول عرضه این نسل از سری ۷ در آمریکا به رکورد فروش ۱۰,۸۱۱ دستگاهی رسید و تا به اینجای سال ۲۰۲۴ نیز سری ۷ بیش از ۵ هزار دستگاه فروش بیشتری نسبت به رقیب هموطن خود داشته است. با اینکه سری ۷ پرفروشتر از سدان پرچمدار مرسدس بنز ظاهر شده اما کلاس خودروهای لوکس گزینههای دیگری هم دارد که هیچیک نتوانستهاند S کلاس را از نظر فروش پشت سر بگذارند. در ادامه آمار فروش سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ (تا به اینجای سال جاری میلادی) این خودروها را میبینیم که همگی کمتر از S کلاس است.
نام خودرو | آمار فروش سال ۲۰۲۳ | آمار فروش تا به اینجای سال ۲۰۲۴ |
آئودی A8 | ۲,۲۵۹ | ۸۵۹ |
آئودی e-tron GT | ۳,۲۰۲ | ۳,۴۱۴ |
جنسیس G90 | ۱,۲۸۸ | ۹۲۷ |
لکسوس LS | ۲,۲۳۷ | ۱,۵۵۶ |
لوسید ایر | ۶,۰۰۱ | ۴,۳۶۱ |
مرسدس EQS | ۶,۸۰۵ | ۱,۷۹۱ |
پورشه پانامرا | ۴,۱۹۷ | ۱,۵۴۷ |
ولوو S90 | ۲,۰۲۸ | ۱,۱۶۴ |
kenshi
۳ مهر ۱۴۰۳رقابت جالبیه
ولی مرسدس چند سالی میشه بشدت افت کرده حتی بیشتر از بی ام و
امیدوارم زودتر به جایگاه اصلیش برسه
کیان
۳ مهر ۱۴۰۳بنظرم افت فروش مربوط به اس کلاس نیست صرفا، در کل فروش سدانها کم شده، شاید بررسی کنیم میبینیم شاسی های لوکس سهم کم شده فروش سدانها رو مال خودشون کردن، GLS مابقی فروش اس کلاس و داره و …
امیدوارم فنای متعصب بنز ناراحت نشن، به شخصه بنظرم سرامد همه اس کلاسها W140 بوده، نسبت به زمان خودش واقعا محصول خاص و تکنولوژیکی بوده، بنز بعد از w211 و W221 هم تو ای کلاس هم تو اس کلاس دیگه بنز نبود، این اتاقها بهترین و اخرین بنزهایی بودن ک ارزش و حس و داشتن. بعد از اون دیگه روح بنز مرد تو محصولاتش، نسلهای اخر هم همشون مضخرف و صفحه نمایش و شباهت ظاهری بسیار زیاد به هم و …
در کل روح خودروسازی تو همه خودروسازهای بزرگ به شدت افول کرده، به شدت کالای مصرفی و با تاریخ انقضای کوتاه دارن تولید میکنن همه برندهای بزرگ.
Puriya
۳ مهر ۱۴۰۳من نمیدونم کی سری۷ رو با این طراحی مزخرف میخره
که الان با این قیافش برا s کلاس شاخ شده
باز آئودی بود یه چیزی
ولی حالا از این حرفا که بگذریم بنظر بنده s کلاس و سری ۷ و آئودی A8 تو سال ۲۰۱۸ بهترین خودشون بودن
جوری که نمیشد بینشون یکی رو انتخاب کرد
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳الان تاجو روی سر هونگچی گذاشتن
Ahmad
۳ مهر ۱۴۰۳این اس کلاس جدیده زشتترین ماشین بنز تو طول تاریخچهشه اصلا ابهت و گیرایی نداره
علی Shelby
۳ مهر ۱۴۰۳بین سه تا چهار بار تاج رو گذاشتن علی اشتباه نکن
🤣🤣🤣🤣🤣🤣
PARSA
۳ مهر ۱۴۰۳تو ایران شاید ولی بقیه نقاط دنیا ماشین چینی خودرو حساب نمیشه
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳خیلی خندیدم عالی بود 👌
Kiarash
۳ مهر ۱۴۰۳خوبی ؟ 😅
کره ای ها الان که پیشرفت خوبی داشتن هنوز به آلمانی و ژاپنی ها نرسیدن چه برسه به چینی ها
پیام
۳ مهر ۱۴۰۳من S کلاس رو به بقیه خودروهای لوکس ترجیح میدم. تکنولوژی مهنی نیست که تو S کلاس نباشه و تو بقیه باشه! نرمی و طراحیشم که جای بحث نداره.
یه نکته قابل توجه در این لیست فروش جی ۹۰ هست! با اینکه هنوز ده سال نیست این برند لوکس تاسیس شده! اینو مقایسه کنید با برندهایی که عمرشون از جنسیس خیلی بیشتره و تو جدول نیستن! این یعنی پیشرفت!!!
amir
۳ مهر ۱۴۰۳چطور دلت اومد به جی نود خیانت کنی ای رفیق نیمه راه؟
𝐀𝐥𝐢
۳ مهر ۱۴۰۳حداقل برای این فرمایشاتی که میگی دلیل بیار
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳شاید دلیلش زیادتر شدن رقبا باشه
خیلی از ماشین های داخل متن که رقیب این s class تلقی میشن تا ۱۰،۲۰ سال پیش اصن وجود نداشتن.
هراکلیوس
۳ مهر ۱۴۰۳اگه وردات خودرو در ایران برای بنز آزاد بود الان کاهش فروش مدل اس احساس نمی کرد
ناتو
۳ مهر ۱۴۰۳با اومدن ریرا بازم کاهش پیدا میکنه
دیجی
۳ مهر ۱۴۰۳علتش میتونه یه شکل بودن فرم چراغ های مدل سی وای با اس باشه ومشتری ترجیح بده با هزینه کمتر اونا بخره
سهیل
۳ مهر ۱۴۰۳پیرمرد خسته وقتشه که همون کار همیشگی یعنی تقلید از بی ام و رو دوباره انجام بدی
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳😂
.
۳ مهر ۱۴۰۳خطر رو همون زمان که سری هفت اتاق جدید معرفی شد،،،،کاملا حس کردم
همون زمان که همه جلو پنجره بزرگ و چراغهای دو تکشو مسخره میکردن
غافل از اینکه چقدر تو ابعاد و المانها داره شبیه رولزرویس میشه!
(Ali(chevynova
۳ مهر ۱۴۰۳ای بابا
خبر ناراحت کننده ای بود
Comanche
۳ مهر ۱۴۰۳رقیب آمریکایی S کلاس کیه ؟
چون من هرچی جدول رو نگاه میکنم هیچ آمریکایی رو پیدا نمیکنم
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳خبر ناراحت کننده فقط توقف تولید لینکلن کانتینتال😂
علی Shelby
۳ مهر ۱۴۰۳آمار فروش سال ۲۰۲۳ و اینجای سال ۲۰۲۴ جنسیس میدرخشه
سام
۳ مهر ۱۴۰۳بر اساس علاقه ای که به خودرو های آلمانی و آمریکایی در سبک کلاسیک دارم، حقیقت به نمونه های جدید سری 7 و S کلاس که نگاه میکنم دیگه اون حس قبل بهم دست نمیده یجور آدرنالین و هیجان کاذب که دیگه تو اینا پیدا نمیکنم.
به شخصه، نسل سوم E38 مدل 1994 برام جالب تر و شکیل تره.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/04/BMW-7-Series-5.jpg
اینم نمای عقبش
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/04/BMW-7-Series-6.jpg
غریبه
۳ مهر ۱۴۰۳تقریبا حماقت خریدار های بیشتر رقبای نالایق ، این طوری تاج از سر اس کلاس افتاد.
شما فقط رخ کار را ببینید و کیف کنید ،
Kamran Aghaei
۳ مهر ۱۴۰۳جوابش سادس به خاطر طراحی های زشت
گوردون واگنر بهخاطر مدیران مرسدس هست
که چندین ساله بهترین مدلهای بنز رو میدن
این طراحی بکنه
ممد ژانگولر
۳ مهر ۱۴۰۳با اینکه طرفدار مرسدس بنز s هستم ولی bmw serious 7 خیلی خیلی بهتر عمل کرده .
از نزدیک جفتشونو میبینید کنار هم تازه میفهمید سری ۷ همه جوره سرتره .الخصوص ابهت و طراحی و کیفیت ساخت
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳ولی خیلی حال کردم، جلو پنجره اش دقیقا مثل همون W180 عه.
علیرضا
۳ مهر ۱۴۰۳به نظر فروش فوقالعاده خودروی های suv باعث شده تا محصولاتی مثل اسکالید و نویگیتور پادشاه جدید کلاس خودرو های لوکس باشند و سدان ها محکوم به شکست
مهدی
۳ مهر ۱۴۰۳الان درست ترین مسیر تو صنعت خودروسازی رو کره ای ها و چینی ها دارن طی میکنن وگرنه واقع بین باشیم فروش اکثر خودروسازهای معتبر دیگه رو به نزول یا شکننده هست چه اروپایی ها چه آمریکایی ها و چه ژاپنی ها
مازیار
۳ مهر ۱۴۰۳رولزرویس و بنتلی تو بهترین دوران مالی تاریخشون قرار دارن. از آمار امثال استون مارتین مطلع نیستم اما احتمالا تو وضع خوبی باشن
چند روز قبل گفتم تهدید چین بیشتر متوجه انبوهسازان و اقتصادیسازان هست و به لوکسسازان و خاصسازان گزندی نمیرسه چون رقبای جدید نخواهند داشت
Comanche
۳ مهر ۱۴۰۳اکثر خودروسازانی که بازار محدود دارند با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند . حتی اگه چین هم کاری باهاشون نداشته باشه خودشون برا ادامه حیات باید حواس جمع و گوش به زنگ باشند
مثلا همین آستون سال ۲۰۲۰ ضرر چندصد میلیون پوندی داشت که نسبت به قبل ۴ برابر شده بود
حالا درسته اون موقع کرونا هم بدتر کرده بود اوضاع رو اما قاعدهش بطور عمومی درسته . مشکلات مالی یکی از تبعات گریزناپذیر تولید خاص و محدوده . حالا این وسط قضیه ای مثل کرونا یا رکود اقتصادی هم بیاد همین خاصها بیشتر دچار دردسر میشن
بعدشم آسیاب به نوبت
اول انبوه سازا دچار مشکل میشن و کم کم بلخره چین و امثالهم هم کنار بزرگان رشد میکنند . چه بسا با جذب مغز متفکر های اروپایی و طراحای خوشنام و مدیران سابق کمپانیای بزرگ ، بیشتر ازین خودشون رو به برندهای بزرگ و خاص نزدیک کنند . ضمنا حمایت آلمانیا از رولرزویس و بنتلی هم خودش یک طرف ماجراست
البته من طرفدار چین نیستم اما خب راهیه که شروع شده و تهشم ظاهرا ختم به خیر نمیشه
رامتین
۳ مهر ۱۴۰۳بااینکه در بسیاری از بخشها، بی ام و را بهتر از مرسدس میدونم ولی Sکلاس یه چیز دیگریه. فوق العاده هست طراحیش که قشنگ حس لوکس بودن را ارائه میکنه. عقبه اش هزاران اختراع و خاطره هست. بیشک نماد این سگمنته.