مرسدس بنز

دیدار با مرسدس بنز SLC، ادامه‌دهندهٔ راه SLK

بیست سال پیش مرسدس بنز SLK متولد شد و رنسانسی در میان رودسترها به وجود آورد. این خودرو در طول نسل‌ها بزرگ‌تر و لوکس‌تر شد و در طراحی رفته‌رفته به برادر بزرگ‌ترش SL شبیه شد. به‌تازگی SLK مورد فیس لیفت و به‌روزرسانی قرارگرفته و با توجه به تغییر شیوهٔ نام‌گذاری مرسدس، نام آن به SLC تغییریافته است.

2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
چه بخواهیم و چه نخواهیم SLK مُرده است و باید SLC را به‌عنوان جایگزین آن قبول کنیم و مرسدس بنز امیدوار است با شبیه شدن نام SLC به نام مدل محبوب C کلاس، فروش آن افزایش پیدا کند. در ایالات‌متحده فقط دو مدل از SLC عرضه و جایگزین SLK می‌شود. این دو مدل عبارت‌اند از مدل پایهٔ SLC300 که مجهز به همان موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۲۴۰ اسب بخاری SLK300 است و مدل جدید SLC43 AMG که جایگزین مدل متوسط SLK350 و مدل قدرتمند SLK55 AMG شده است.
2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
SLC43 که مجهز به موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۳۶۲ اسب بخار قدرت (مشترک با مدل‌های C43، E43 و در آیندهٔ نزدیک GLE43) است، بین مدل SLK300 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و SLK55 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت قرار می‌گیرد. هر دو مدل SLC با یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌گردند و دیگر گیربکس دستی برای آن‌ها ارائه نمی‌شود. ما مرسدس بنز SLC را به منطقهٔ ریویرای فرانسه و کوه‌های اطراف آن برده‌ایم تا بفهمیم واقعاً شایستگی یک نام جدید را دارد یا اینکه مرسدس بنز صرفاً یک تغییر نام از SLK به SLC انجام داده است.
2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
برای نزدیک شدن فرم طراحی SLC به آخرین سبک طراحی مرسدس، چراغ‌های جلوی دوقلو جایگزین چراغ‌های قبلی شده‌اند و یک نوار ابرویی شکل LED نیز در بالای آن‌ها تعبیه‌شده است. جلوپنجره توسط یک خط کرومی قطور به دونیم تقسیم‌شده و مجموعه‌ای از نقاط کرومی (یا مشکی) اطراف ستارهٔ سه پر را احاطه کرده‌اند.
2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
کابین SLC300 تقریباً به‌طور کامل با SLK یکسان بوده و در بسیاری از قسمت‌ها بدون تغییر باقی‌مانده است. مهم‌ترین تغییر، صاف شدن قسمت پایینی فرمان است درحالی‌که عملکرد صفحه‌نمایش TFT اطلاعات و همین‌طور نمایشگر سرگرمی ۷ اینچی نیز به‌روزرسانی شده و از تعداد کلیدها کاسته شده است. سقف شیشه‌ای باقابلیت تغییر رنگ همچنان به‌عنوان آپشن برای کسانی که به دنبال روشنی کابین هستند قابل سفارش است درحالی‌که اگر بازهم به نور بیشتری نیاز دارید می‌توانید سقف را تا سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت با لمس یک دکمه به داخل صندوق بار بفرستید.
2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر آن بسیار سرگرم‌کننده است هرچند که همچنان تأخیر توربوی قابل‌توجه آن آزاردهنده است. در شیطنت‌هایی که با SLC انجام دادیم، فرمان آن بسیار دقیق عمل کرده و حرکات خودرو کاملاً هماهنگ و قابل‌کنترل بود. مرسدس ادعا می‌کند که SLC300 ظرف ۵.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد که ما این عدد را کاملاً باور می‌کنیم چراکه هنگامی‌که مدل SLK250 با گیربکس دستی را آزمایش می‌کردیم توانستیم در ۶.۳ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برسیم درحالی‌که ۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰ نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به SLC300 داشت.
2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
اما بپردازیم به مدل قویی‌تر SLC43. این مدل هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین مدل قدرتمند SLK55 شود چراکه موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی آن با ۳۶۲ اسب بخار قدرت نه ازلحاظ توان تطابقی با موتور ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی ۴۱۵ اسب بخاری داشته و نه صدای آن به زیبایی صدای موتور تنفس طبیعی مذکور است؛ اما SLK55 از معایبی چون دماغهٔ سنگین، مصرف سوخت بالا و چابکی پایین رنج می‌بُرد که هیچ‌یک در SLC43 وجود ندارند. هرچند قدرت موتور شش سیلندر SLC43 کمتر از موتور هشت سیلندر SLK55 است اما گشتاور ۵۲۰ نیوتن متری آن فقط ۱۹ واحد کمتر از موتور ۵.۵ لیتری سابق بوده و حتی در محدودهٔ وسیع‌تری از دور موتور ۲۰۰۰ rpm به بالا در دسترس است. بعلاوه SLC43 با ۱۵۴۰ کیلوگرم وزن فقط ۲۰ کیلوگرم سنگین‌تر از SLC300 است درحالی‌که حدود ۹۰ کیلوگرم وزن کمتری از SLK55 دارد؛ بنابراین می‌توان گفت SLC43 جایگزین شایسته‌ای برای SLK55 محسوب می‌شود. مرسدس تخمین زده است که شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر SLC43 برابر با ۴.۶ ثانیه خواهد بود که در این صورت فقط ۰.۱ ثانیه کندتر از شتاب رسمیِ اعلام‌شدهٔ SLK55 است.
2017 Mercedes-AMG SLC43
۲۰۱۷ Mercedes-AMG SLC43
تعلیق SLC43 عالی است و هیچ‌گونه انحرافی در کنترل خودرو وجود ندارد. فرمان آن‌هم کمی سنگین است اما همیشه دقیق عمل می‌کند. دیفرانسیل لغزش محدود به‌صورت آپشن قابل سفارش است که به دلیل جلوگیری از هرزگردی و حفظ لاستیک‌ها، ارزش سفارش دادن و پرداخت هزینهٔ اضافی را دارد. ترمزهای AMG نیز از عملکرد خوبی برخوردارند. چند ویژگی ظاهری موجب تمایز SLC300 از SLC43 می‌شود که بارزترین آن‌ها دریچه‌های هوای داخل سپر جلو، سپر عقب خاص AMG با چهار خروجی اگزوز و رینگ‌های ۱۸ اینچی زیبا که کاملاً ترمزهای بزرگ آن را نشان می‌دهند، هستند. هرچند طراحان مرسدس می‌توانستند ظاهری بیرونی SLC43 را متفاوت‌تر از SLC300 طراحی کنند اما در داخل واقعاً سنگ تمام گذاشته‌اند. چراکه با به‌کارگیری صندلی‌ها و فرمان اسپرت، روکش چرم ناپا که بسیاری از سطوح داخلی با آن پوشیده شده‌اند و دوخت قرمزرنگ، داخل SLC43 را کاملاً متفاوت از SLC300 ساخته‌اند.
2017 Mercedes-AMG SLC43
۲۰۱۷ Mercedes-AMG SLC43
مرسدس بنز SLC از اوایل تابستان امسال عرضه خواهد شد هرچند هنوز قیمت آن اعلام‌نشده است؛ اما قیمت SLC300 احتمالاً نزدیک به SLK300 با ۴۷,۹۲۵ دلار قیمت خواهد بود. اگرچه قیمت مدل SLC43 حدود ۵ هزار دلار بیشتر از SLK300 است اما به میزان قابل‌توجهی کمتر از قیمت ۷۳,۵۲۵ دلاری SLK55 خواهد بود. با این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد که SLC خصوصاً در بازار بی‌رونق و راکد رودسترها بتواند به فروش مناسبی دست پیدا کند؛ اما باید گفت با تمام تلاش مرسدس برای ایجاد تحول در این خودرو، درنهایت SLC چیزی بیشتر از یک به‌روزرسانی ساده نیست درحالی‌که سازندهٔ آلمانی به‌وضوح به دنبال افزایش میزان فروش آن است.
2017 Mercedes-Benz SLC300
۲۰۱۷ Mercedes-Benz SLC300
مشخصات فنی
SLC300 SLC43 AMG
سبک موتور جلو/محور عقب/دونفره/رودستر
قیمت پایه ۴۸,۰۰۰ دلار ۶۳,۰۰۰ دلار
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
قدرت ۲۴۱ اسب بخار ۳۶۲ اسب بخار
گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۴۳ متر
طول/عرض/ارتفاع ۴.۱۳/۱.۸۱/۱.۳۰ متر
وزن خالص ۱۵۲۰ کیلوگرم ۱۵۴۰ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ ۵.۷ ثانیه ۴.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۷ ثانیه ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت شهر/جاده ۱۱.۲/۱۰.۲ لیتر ۷.۶/۶.۵ لیتر
منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. همایون

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (778 ديدگاه)

    بسیار زیبا و جذاب یه رودستر کوچیکتر و ارزانتر از sl واسه دوستداران بنز خدایی قشنگ از آب دراومده

    1. کیان

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1491 ديدگاه)

      دوستان یک سوال داشتم از دوستان ماشین باز
      آیا گیربکس ها اتومات (به غیر از CVT) بهترینهاشون هم باز در هنگام تعویض دنده هر چند خیلی خیلی که باز هم حس خواهد شد یا خیر ؟!
      بطور موردی مثلا گیربکس تویوتا آریون چه قدیم چه جدید ؟

      آیا ممکنه گیربکس سه ماشین که نوتر هست به علت اینکه چرخ دنده کمتر درگیر بودهاند این ضربه یا تکون یا هر اسمی روش بذاریم محسوس باشه ولی با بالار فتن کارکرد دیگه حس نشه ؟!
      منظور از تکون در حد 206 نیس ولی فقط منظور اینه که حتما حس بشه

      1. Lord Cezar

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (300 ديدگاه)

        اگر منظورتون ضربه به اتاق هست که نهباید اصولاً حس بشه و اگه اینجور باشه یعنی گیربکس اون کارایی خوب رو نداره . ولی اگر منظورتون حس تعویض شدن دنده باشه باید بگم که تا حالا تجربه چندین اتوماتیک بهم نشون داده که همش قابل حس هست و معلوم میشه که دنده عوض میشه . مخصوصا ماشین کره ای که تابلو عوض میشه دنده هاشون.

      2. Sajad

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        اگه گیربکس خوب باشه اون تکون احمقانه که توی 206 اتومات حس میشه رو نداره مثل گیربکس ال 90 اتومات با اینکه قدیمیه ولی تعویض دنده ها خیلی روان در اکثر مواقع انجام میشه.
        ولی از لحاظ اینکه راننده میفهمه که دنده تعویض شده ، توی بنز و بی ام و هم میشه فهمید ، از صدای موتور و سبک و سنگین شدن دنده ها و کشش خودرو میشه فهمید.

  2. reza

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (131 ديدگاه)

    ۳۶۰ اسب بخار ۷ لیتر میسوزونه
    ولی
    ۲۵۰ اسب بخار ۱۱ لیتر ؟؟؟؟
    چجوریاس؟

  3. سیاوش

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    طرفدارای عزیز مرسدس
    میشه لطفا یه نفر توضیح بده که طراحی داخلی این ماشین چه نوآوری و حتی تفاوتی با مدل های دیگه ی مرسدس داره؟؟
    مرسدس فقط داره یه طراحی رو تو ماشینهای مختلفش با تغییرات بسیار جزیی کپی میکنه…
    به طرح فرمان دقت کنین
    سری A , B ,C ,E ….از ارزونترین مدل تا گرون ترین مدل همشون همینه
    اینکار اصلا اسمش اصالت در طراحی نیست…
    ناگفته نماند که بی ام و هم مدت هاست همین روال رو در پیش گرفته…

    1. حسين

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      سلام. دوست عزیز این روالی که شما گفتی مدتهاست داره اجرا میشه، از اول وجود داشته. از زمانی که ب ام و سبک طراحی مشخصی پیدا کرد مدلهاش شباهت خیلی زیادی به هم داشتن، و تغییرات در طول چند نسل و به تدریج اتفاق افتاده. اما در طول تاریخش گاهی هم پیش اومده که شباهت ها کم بشه. مثل دورانی که کریس بنگل مدیر طراحی شرکت بود.

      من ب ام و رو مثال میزنم، شما اگر همین الان تمام مدلهای ب ام و رو بچینی کنار هم متوجه میشی که کلی تفاوت دارن با هم. سری 1 و 2 و 3 و 5 و 6 و 7 و X1 و X3 و X5 و Z4 و i8 و i3، عین هم هستن؟ (سری 4 و X4 و X6 هم که کوپه ی همونا هستن و شبیه بودنشون طبیعیه. با این حال طراحی عقب X4 و X6 با مدلهای استانداردشون خیلی متفاوته). در کل منکر وجود شباهت زیاد بین محصولات نیستم اما باید بگم که تغییر اتفاق میفته ولی به تدریج. اگر محصولاتِ (مثلا) بنز رو، بیای نسلهای مختلفش رو نگاه کنی متوجه میشی که توی هر نسل تغییرات نسبتا زیادی اتفاق افتاده اما در عین حال هر مدل با مدلهای همزمانِ خودش شباهت زیادی داره. این مسیریه که خیلی از شرکتها میرن و اتفاقا موفق هم عمل میکنن.

      اینکه چرا این کار رو میکنن قضیش خیلی مفصله و اصلا در قالب یه کامنت قابل توضیح دادن نیست (و من هم تمام جوانبش رو نمیدونم). یه قسمتیش مربوط میشه به حفظ اصالت اما خیلی چیزای دیگه این وسط دخیل هستن. قضیه خیلی مفصل تر و وسیعتر از حفظ اصالته. آئودی هم همین کار رو میکنه، لکسس هم داره شباهت محصولاتش رو بیشتر میکنه، اینفینیتی هم همین کار رو میکنه، کادیلاک و رنو و خیلیهای دیگه هم دارن به این سمت میرن. جالبه حتی توی برندهای غیر اتومبیل هم میشه مثال زد: اَپِل هم محصولاتش عین همه!
      اون چیزی که برای من (به شخصه) مهمه اینه که بنز یا ب ام و یا آئودی طراحی بسیار قشنگی دارن و اینکه به هم شبیه باشن هیچ اشکالی نداره.
      در ضمن این مدل یک فیس لیفته نه یک مدل کاملا جدید

      1. سیاوش

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (23 ديدگاه)

        شباهت بین محصولات بنز دیگه مرز اصالت رو رد کرده دوست عزیز
        یه مثال ساده اینه که سه کلاس C , E و S که قاعدتا کاربری و کلاس متفاوتی دارن در مدل های 2016 فقط توی سایز تفاوت دارن…
        انگار که شما یه مدل کفش رو توی سه سایز مختلف نگاه کنی
        به دید من اصالت در طراحی یعنی اینکه طراحی کلی محصولات از یک سبک و سیاق مشترک پیروی کنه
        در طول تاریخ مرسدس همیشه بین کلاس E و S تفاوت های فاحشی وجود داشته
        تفاوتی که امروز فقط توی طرح LED های چراغ هاشون دیده میشه
        حتی اگه مرسدس یا هر شرکت دیگه ای با این روش بتونه فروششو رو هم 2 برابر بکنه باز هم به نظر من اینکار اسمش میتونه هر چیزی باشه به جز اصالت در طراحی

  4. نوید جهرمی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    اگ دست من بود جای مانیتور و ساعتش رو عوض میکردم که دریچه های هوا تقارن کنسول رو ب هم نزنه.
    ———–
    ماشین دوست داشتنی ایه. z4 هم خوبه. اما پورشه باکستر ی چیز دیگس.

  5. احمد باقری

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی ماشین زیبایی شده.

  6. امير

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عاجزانه از دوستان پدالی خودم درخواست کمک دارم
    تو عکسا بنز سفید دیدم گفتم بهتره اینجا سوالمو بپرسم
    من از رنگ سفید ماشین خاطره بد دارم و اصلا نمیتونم دوستش داشته باشم
    کمکم کنید تا نظرم عوض شه و به آرامش برسم….

    1. نوید جهرمی

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      چ کمکی از دست ما بر میاد؟ میشه بیشتر توضیح بدی؟

    2. saeed

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (73 ديدگاه)

      فازت چیه داداش!!!!!

    3. كوروش

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      داداش دقیقا چی زدی
      ولی ایول شرایط خنده مارو فراهم کردی

  7. علي

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    بیرونش هنوز از مد نیوفتاده ولی احساس میکنم باید ی هماهنگی طراحی داشبردش با استانداردای بنز های جدید پیدا کنه.در کل دوسش دارم

  8. Archi KHAN

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    چه بخواهیم و چه نخواهیم SLK مُرده است !!
    خدا رحمت اش کنه خُب ماشینی بود …

    خدایش slk های مدل 2006-2005 را هنوز میبینیم تو شهر پر از هیجان و ابهت هستن

  9. Pooyan

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    میگم اشتباهی تو جدول نشده؟
    فک کنم مصرف سوختاشون رو برعکس نوشتید!

  10. e 36

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (917 ديدگاه)

    پس مدل slc 300 میتونه وارد شه دیگه ، باتوجه به اینکه 2000cc هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا