رانندگی با مرسدس SLR مک لارن استرلینگ موس که فاقد شیشه جلوست و ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد هیجان فوقالعادهای را به راننده القا میکند.
هنگام رانندگی روی پلی که میامی را به فلوریدا متصل میکرد کلاه من ناگهان پرواز کرد و داخل آب افتاد! این همان ریسکی بود که مرسدس بنز قبل از نشستن پشت فرمان SLR مک لارن استرلینگ موس هشدارش را داده بود اما این ریسک بسیار بیشتر از چیزی که فکرش را میکردم ارزش داشت. مرسدس و مک لارن در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفتند برای گرامی داشت قهرمانی سر استرلینگ موس در مسابقه میله میگلیا ۱۹۵۵ نسخهای سفارشی از خودروی اسپرت خود را بسازند. با حذف سقف و شیشه جلوی SLR مک لارن پنجساله، مدل سفارشی استرلینگ موس تولید شد.
این خودروساز فقط ۷۵ دستگاه از محصول موردبحث را تولید کرد و یکی از مقامات مرسدس حین رانندگی به شوخی گفت آنها میخواستند ۷۲.۲ دستگاه از استرلینگ موس را برای ادای احترام بسازند اما تولید ۰.۲ از یک خودرو امکانپذیر نبود و بنابراین مرسدس بنز ۷۵ دستگاه را تولید کرد. مارکوس بریتشورد در سال ۲۰۲۳ به عنوان رئیس برند تازه تأسیس مرسدس بنز هریتیج انتخاب شده است. تا قبل از آن، مارکوس به مدت ۳۵ سال در بخشهای مختلف کمپانی از جمله مدیرعامل عاملی مرسدس بنز کانادا، رئیس بخش محصولات ون و… کار کرده و به موفقیتهای فراوانی دست یافته است؛ اما مهمتر از همه عناوین و پستها، مارکوس یک طرفدار واقعی خودروست. او اظهار میدارد:
من همیشه میگویم ۵ روز بهترین عمرم زمانی بود که ازدواج کردم، سه فرزندم به دنیا آمدند و روزی که گواهینامه رانندگی را گرفتم. من هنوز هم آن روز را به خاطر دارم.
زمانی که از او درباره جنبههای خوب و بد شغلش میپرسم او سریعاً میگوید:
هیچ جنبه بدی درباره شغل من وجود ندارد.
من این موضوع را باور میکنم چراکه دسترسی کامل به کلکسیونی از ۱۲۰۰ خودروی کلاسیک بسیار جذاب خواهد بود. همچنین توانایی راندن منظم آنها هم آرزوی افراد زیادی در دنیاست؛ اما برسیم به سوپر اسپرت ۱۶ ساله خودمان که هنوز هم فوقالعاده به نظر میرسد و حالا کمی نوستالژی به آن افزوده شده است. جدای از برخی عناصر جالب بخش جلو و رینگهای مربوط به چند دهه قبل، طراحی روباز خودرو به خوبی جذابیتهای خود را نشان میدهد. کاپوت خودرو بسیار طویل است و بخش عقبی خودرو طراحی زیبایی دارد و در پشت صندلیها هم دو برآمدگی متمایز جلبتوجه میکنند.
کابین مرسدس SLR مک لارن استرلینگ موس ساده و یک دست طراحی شده و خبری از نمایشگر لمسی نیست. پوشش چرم قرمز و مشکی در اکثر بخشها دیده میشود و تریم نقرهای هم در کنسول مرکزی وجود دارد. با وجود یک بادشکن بسیار کوچک که تنها مانع ما و جاده بود، راندن SLR مک لارن استرلینگ موس احتمالاً نزدیکترین چیز به یک ابر موتورسیکلت چهار چرخ بوده است. رانندگی با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و برخورد مستقیم باد مخالف با صورت یک تجربه کاملاً منحصربهفرد خواهد بود.
اما حتی با این وجود نیز سواری خودرو ترسناک نیست و فقط شیشه جلو وجود ندارد. فرمان خودرو سبک بوده و گیربکس ۵ سرعته هم به حد کافی نرم است و سیستم تعلیق بهطور سورپرایز کننده پایدار و مطلوب عمل میکند و حتی ناهمواریهای مسیر نیز عملکرد آن را زیر سؤال نمیبرند. البته صندلیهای اسپرت خودرو خیلی راحت نیستند و پس از نیم ساعت بدن ما کرخت شده بود. جدای از صدای باد میتوان از صدای پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری سوپرشارژردار لذت برد. این نیروگاه آهنین ۶۵۰ اسب بخار قدرت داشته و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیهای را فراهم میسازد. ما فرصت حضور در پیست را نیز پیدا کردیم و باید گفت اگرچه فرمان خودرو سبک بود اما اصلاً مبهم عمل نمیکرد. حتی کمترین اثری از تکانهای بدنه نبود و خودرو با پایداری بالایی پیچها را پشت سر میگذاشت. نبود سقف و شیشه جلو نیز جزو مزایای SLR مک لارن استرلینگ موس در پیست بودند.
پس از چند دور حضور در پیست ما عاشق این خودرو شدیم. SLR فوقالعاده است و جدای از خودروی فرمول یک، شما هیچ حسی شبیه آن را پیدا نخواهید کرد. البته به دلیل نبود شیشه جلو این خودرو هرگز در بازار آمریکا عرضه نشد و خودروی تست شده بخشی از کلکسیون هریتیج مرسدس بنز است که امکان خرید آن وجود ندارد. البته نسخههای کارکرده این خودرو در حراجیها با قیمت بین ۴ تا ۵ میلیون دلار فروخته شدهاند. اگر فرد ثروتمندی هستید، هیچ خودرویی بهتر از مرسدس SLR مک لارن استرلینگ موس برای خرید وجود ندارد. فقط باید مطمئن شوید که کلاهی که انتخاب میکنید حین رانندگی از سرتان جدا نخواهد شد!
مشخصات مرسدس بنز SLR مک لارن استرلینگ موس ۲۰۰۹ | |
پیشرانه | ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری سوپرشارژردار |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۶۵۰/۷۸۰ |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۵۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۵۵۲ |
قیمت پایه (دلار) | ۱ میلیون |
قیمت مدل تست شده (دلار) – تخمینی | ۴ میلیون |
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳اثر هنری مرسدس
ولی خدا نکنه کنار خیابون پارکش کنی و یهو بارون بباره
Bmw
۱۷ اسفند ۱۴۰۳داخل صندوق عقب یه سری قاب ها برای اینجور مواقع وجود داره که قشنگ پوشش میده
ایمان چراغی
۱۸ اسفند ۱۴۰۳خیلی هم عالی
Ali
۱۷ اسفند ۱۴۰۳این ماشین یکی از زیباترین ساخته های مرسدس بنزه
𝐀𝐥𝐢
۱۷ اسفند ۱۴۰۳دوران طلایی بنز….
۱۷ اسفند ۱۴۰۳عجب چیزیه اف
BMW is GOD
۱۷ اسفند ۱۴۰۳فکر کن با این ۳۵۰ تا بری 😐😐😐😐😐😐😐😐😐
واقعاً حتی فکر کردن بهش هم ترسناکه فکر کن چه بادی میخوره تو صورتت
تاپ اسپید منطقی این خودرو ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر باید باشه چون بالاتر از این سرعت باد خیلی شدید میخوره تو صورت و…
(ولی خدایی موتورش خیلی خفنه هشت سیلندر سوپردار)
HamiD
۱۷ اسفند ۱۴۰۳دوست عزیز کاملا برعکس چیزی هست که شما میگی.
شکیبا
۱۷ اسفند ۱۴۰۳اگه فیلم همسفر رو امروز میساختن احتمالا بازیگر زن فیلم با یه این چنین چیزی میرفت شمال جون میده واسه جاده چالوس
همایون
۱۸ اسفند ۱۴۰۳عجیبه تا حالا نمای داخلش رو ندیده بودم جای اینکه شبیه slrمعمولی باشه شبیه sls هستش البته از sls زیباتره با اینکه قطعات یکسان و طراحی تقریبا یکسانی داره
boost10
۱۸ اسفند ۱۴۰۳هنوزم جذابه
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳جواهری که نبض ادمو کنترل میکنه چقدر زیباست خیلی باشکوهه
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳لذت خالص رانندگی آنالوگ واوووووو یکی از برترین های تاریخ این اسطوره ای هست که بیاد اسطوره ساخته شد
امیر کریمی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳میشد ی شیشه یا طلق کوچیک و کوتاه که باد رو هدایت کنه روبه بالا طراحی کرد جوری که همین استایل حفظ بشه اینجوری که نمیشه