مرسدس بنز پس از توافق با شریک جدید خود یعنی فکتوریال انرژی، توسعه تکنولوژی باتری حالتجامد را سرعت خواهد بخشید. این خودروساز آلمانی با این کمپانی آمریکایی اقدام به توسعه مشترک نسل بعدی این نوع باتریها خواهد کرد. هر دو شرکت به دنبال شروع تست نمونههای پیشتولیدی از سال آینده است. همچنین بخش محدودی از محصولات مرسدس به این نوع باتریها مجهز شده و در ۵ سال آینده روانه جادهها خواهند شد.
مرسدس بنز سرمایهگذاری استراتژیکی را در فکتوریال انرژی انجام داده و نماینده این شرکت را نیز در هیئتمدیره خود جای خواهد داد. مارکوس شافر رئیس بخش خودروهای سواری مرسدس بنز گفته این سرمایهگذاری چندین میلیون دلار بوده اما به جزئیات بیشتری دراینباره اشاره نکرده است. فکتوریال انرژی یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه تکنولوژی باتری حالتجامد بوده و اخیراً نیز سرمایه خوبی را از طرف استلانتیس دریافت کرده است. این شرکت نیز با فکتوریال بر سر توسعه مشترک چنین باتریهایی توافق کرده است.
باتریهای حالتجامد یکی از امیدوارکنندهترین تکنولوژیهای در حال توسعه هستند. این باتریها دارای الکترولیت ساخته شده از متریال جامد هستند درحالیکه در باتریهای مرسوم از الکترولیتهای مایع استفاده شده است. استفاده از متریال جامد باعث میشود این باتریها تراکم انرژی بسیار بیشتری داشته باشند که این به معنی شعاع حرکتی بیشتر و زمان شارژ کوتاهتر خواهد بود. فکتوریال مدعی است باتریهای حالتجامد تولیدیاش ۵۰ درصد شعاع حرکتی بیشتری نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی کنونی دارند و از نظر هزینهها نیز قابلمقایسه با انواع مرسوم هستند.
مرسدس بنز در حال کار روی باتریهای حالتجامد به عنوان یکی از انواع تکنولوژیهای باتری بوده و در بلندمدت محصولاتی با این نوع باتریها را عرضه خواهد کرد.
یک کاربر
۱۱ آذر ۱۴۰۰باتری حالت جامد ، باتری خاصی نیستند ، منظورم اینه عمومیت در اینده پیدا میکنند . باتری معمولا از کاتد آند ، الکترولیت تشکیل شده ، باتری های حالت جامد، الکترولیت مایع حذف و الکترولیت جامد جایگزین میکنند.
ترکیب های مختلف باتری ها میتوانند از الکترولیت جامد استفاده کنند. البته نوع هیبرید ان هم آمده باتری هم الکترولیت مایع داشته و جامد،
این باتری بخاطر ایمنی بیشتر ، نیاز مدارهای محافظتی کاهش میده به همین دلیل حجم کوچک و چگالی انرژی بالاتر میبره . اما بیشتر یک فناوری گذار هست. تکامل باتری ها :
باتری لیتیوم یون ، لیتیوم یون پیشرفته ، حالت جامد ، لیتیوم هوا که چگالی انرژی بنزین داره . تسلا در مدل s مثلا اگر باتری لیتیوم هوا داشت ۳۵۰۰ کیلومتر برد خودرویش میشد!!!
امیرعلی
۱۱ آذر ۱۴۰۰فکر کنم بایدن اونقدر ها هم که میگن خواب آلود و بی عرضه نیست
مثلا اینتل رو از ساخت کارخانه در چین منصرف کرد و کاری کرد که اینتل کارخانه های چیپ خودش رو توی امریکا بسازه(۲۰۲۳ تاسیس میشه) یا کاری کرد که سامسونگ کارخانه چیپ ۱۷ میلیارد دلاری(!!!!!خیلی کارخانه عظیمیه) خودش رو توی امریکا بسازه
یا با Tsmc به توافق رسید که تا ۲۰۲۴ علاوه بر کارخانه های حال حاضرش در امریکا ۵ تا ابر کارخانه دیگه به ارزش بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار بسازه که این نشون میده در اینده سهم چین از بازار تراشه و چیپ و مواد الکترونیکی خیلی کمتر میشه و وابستگی کمتری به چین و در نتیجه آن قدرت فشار کمتر از طرف دولت چین خواهد داشت
و همچنین همین شرکت فاکتوریال انرژی چند وقت پیش خبر همکاری با هیوندا رو داده بود و الان هم همکاری با دایملر و استلانتیس و این نشون میده که امریکا نگران انحصار باتری بوسیله شرکت های چینی ه وبه همین دلیل داره روی شرکت های امریکایی صنعت باتری سرمایه گذاری میکنه
ALIREZA
۱۱ آذر ۱۴۰۰امیر علی سلام مگه قرار نشد tsmc تا ۲۰۲۴ فقط یه کارخونه تو آمریکا بسازه قضیه ی اون ۵ تا چیه ؟ راستش نشنیده بودم میشه یکم توضیح بدی
امیرعلی
۱۱ آذر ۱۴۰۰سلام بله آقای علیرضا قراربود تا ۲۰۲۴ یگ کارخانه با هزینه ۱۳ میلیارد دلاری بسازه
ولی بخاطر تخفیف های مالیاتی امریکا و بهبود روابط با دولت امریکا که نتیجه ش میشه سفارش بخشی از چیپ های مورد نیاز ارتش امریکا به TSMC که سود خوبی براش داره تصمیم گرفت کارخانه های بیشتری در امریکا احداث کنه
در ضمن بخشی از سرمایه گذاری برای ساخت این کارخانه از طرف دولت آمریکاست که میشه گفت دولت آمریکا با این کار بخش زیادی از وابستگی ش به کارفرماهای چینی که مسئول ساخت چیپ های طراحی شده شرکت های امریکایی هستند رو کم میکنه
https://www.notebookcheck.net/TSMC-reportedly-planning-on-building-six-new-manufacturing-facilities-in-the-U-S.525937.0.html
احمدعلی
۱۲ آذر ۱۴۰۰خود خبر گفته reportedly یعنی رسمی نیست صرفا گزارشها و شنیده هایی وجود داره ولی خود شرکت رسما تایید نکرده.ضمنا تراشه های شرکتهای آمریکایی رو تی اس ام سی تایوان و سامسونگ کره جنوبی میسازن و نه شرکتهای چینی.در نهایت،کل بودجه ای که دولت آمریکا برای گسترش و پیشرفت صنعت تولید تراشه درنظر گرفته 52 میلیارد دلاره که درمقابل سرمایه گذاری 450 میلیارد دلاری دولت کره جنوبی،شوخیه و اصلا به حساب نمیاد
ALIREZA
۱۲ آذر ۱۴۰۰آها ممنون اطلاع نداشتم
پویا
۱۲ آذر ۱۴۰۰عزیز کره نهایت کارش یه چیزی در حد ریخته گریه. اصل کاری یه هلدینگ انگلیسی بنام arm holding هست که زیر مجموعه هلدینگ ژاپنی بنام softabk و مابقی هم AMD و Intel و Nvidia هست. شما چندتا شرکت میشناسی که CPU میسازن؟؟
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۱ آذر ۱۴۰۰یعنی …. ترین آدم روی زمینه😐😐😐
اصلا قیافه اش به یه رییس جمهور نمیخورهر
و یکی از اون آدماست که به پایداری …. کمک میکنه….
من به شخصه ازش متنفرم
بهزاد
۱۱ آذر ۱۴۰۰امیرعلی جان سهم چین در تولید چیپ برای مصارف جهانی بسیار ناچیزه و تقریبا سهم کمی در تامین چیپ شرکت های بزرگ داره و بزرگترین شرکتش smic با مشتریان داخلی مثل هواوی و oppo و… کار میکنه و در باقی موارد به خاطر فن آوری های قدیمی در وسایل مدرن الکترونیک امرزوی کاربرد کمتری داره و مثلا در تولید لوازم خانگی و صنعتی و خودرویی و نظامی مورد استفاده قرار میگیره.
قبل از بایدن دولت ترامپ هم برای انتقال فن آوری به شرکت های چینی موانعی قرار میداد تا از این نظر نتونن به سطح یک جهانی برسند.
Iman99
۱۸ آذر ۱۴۰۰پویا softbank فقط درصدی از سهام arm رو خریده که تنها منفعت مالی واسش داره وگرنه از لحاظ فنی و کار تخصصی هیچ کارس چون خود arm همه کاره هستش و arm یک شرکت انگلیسی هست و مقرش تو انگلستانه
در مورد tsmc هم چین هیچ عددی نیست اصل کار متعلق به یه شرکت هلندی به نام asml هست که پیشرفته ترین تجهیزات تولیدات نیمه هادی ها مثل سی پی یو و ترانزیستور های پیشرفته و … رو میسازه tsmc و سامسونگ و هر کاخونه دیگه هم تمام تجهیزاتشون رو از این شرکت پیشرفته تامین میکنن که دستگاه های بسیار پیچیده و پیشرفته ای هستن asml به نوعی لیدر و رهبر در دستگاه های تولید قطعات الکترونیکی هست
خود asml هم برای طراحی و ساخت دستگاه های خودش همکاری کاملی با شرکت های آلمانی ( اروپا ) و امریکایی داره
کلا تو صنعت الکترونیک و تولید تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری همه کاره و پیشرو ها و پیشرفته ترین ها و بهترین ها که همه چیز و اصل کار دستشونه چند شرکت اروپایی و امریکا هستن کلا آلمان ( اروپا ) و امریکا همه کاره و بهترین هستن و دست برتر رو دارن تو این زمینه تو همه چیزای دیگه هم بهترین و پیشرفته ترین هستن
بقیه نقش کارگر رو دارن و فقط محل ساخت اون تجهیزات هستن
احمدعلی
۱۲ آذر ۱۴۰۰کارخانه 17 میلیارد دلاری سامسونگ که میگید فقط حرفش زده شده(اونم نه بصورت رسمی از طرف سامسونگ) و حتی بصورت رسمی طرحش ارائه نشده که بخواد مجوز بگیره.TSMC هم یه کارخونه داره میسازه که ظرفیتش حدود یک دهم کارخونه های تایوانش هست و البته فناوریش که وقتی که راه اندازی بشه حداقل یک نسل عقبه و حدود سه سال دیگه عملیاتی میشه.ضمنا سهم چین از بازار تراشه ها حدود 16و سهم آمریکا حدود 13 درصده که جفتشون خیلی از تایوان و کره و ژاپن با حدود 20 و 30 درصد،عقب ترن.
امیرعلی
۱۲ آذر ۱۴۰۰جناب احمد علی درباره کارخانه سامسونگ باید بگم که مسئولین سامسونگ به طور رسمی اعلام کردن که این کارخانه در شهر تیلور در ایالت تگزاس ساخته خواهد شد و اگه حرف من رو قبول ندارید میتونید از منابع معتبر خبرش بخونید
و همچنین باید بگم کارخانه های اینده TSMC در امریکا بزرگترین کارخانه های خارج از تایوان این شرکت میشن و همچنین قراره چیپ های با لیتوگرافی ۳ نانومتر تولید کنند که یعنی بالاترین سطح تکنولوژی حال حاضر .
پس لطفا بدون تحقیق و فقط از روی حس تعصب حرف نزنید
پویا
۱۲ آذر ۱۴۰۰https://www.wsj.com/articles/samsung-to-choose-taylor-texas-for-17-billion-chipmaking-factory-11637627613
پویان
۱۱ آذر ۱۴۰۰سلام امیر علی اقا. خوبی.
برنامه انتقال اینتل و tsmcقبل از انتخاب بایدن نهایی شده بود. مخصوصا tsmc.
به خاطر قانون مالیاتی که دونالد ترامپ تصویب کرد. برای شرکتهای امریکا جذاب شده.
در مورد باطری. الان دیگه متوقف کردن چینی ها مخصوصاcatlممکن نیست. چون از خیلی وقت پیش مشغول توسعه هستند. در نهایت همه این موارد به نفع مصرف کننده است
امیرعلی
۱۱ آذر ۱۴۰۰سلام جناب پویان.خیلی ممنون خوبم
در حال حاضر شرکت های امریکایی از نظر تکنولوژی از شرکت های چینی عقب نیستند و شرکت های بزرگ آمریکایی مثل تسلا،aesc,فکتوریال انرژی,جنرال موتور،فورد و … در حال توسعه نسل جدید باتری ها هستند و حتی بخشی از شرکت چینی byd هم تحت مالکیت سهام داران امریکایی ه که یکی از اون اشخاص جناب وارن بافت ه
پس شرکت های امریکایی در زمینه تکنولوژی باتری عقب نیستند ولی از نظر میزان تولید فعلا ظرفیتشون نصف چینی ها هست که پیش بینی میشه با ساخت گیگانوادا تسلا و کارخانه های جدید ساخت باتری جنرال موتور و فورد و همچنین راه اندازی کارخانه های جدید Samsung sdi و فکتوریتل انرژی ظرفیت تولید باتری امریکا افزایش پیدا کنه و وابستگی به تامین کننده های چینی به صفر برسه
پویان
۱۱ آذر ۱۴۰۰سلام امیر علی درسته که توسعه میدن وولی تا اون زمان چینیها از جمله catlهم توسعه بیشتری میدن.
فقطcatlنیست. چند تا دیگه خوب هم دارن
احمدعلی
۱۲ آذر ۱۴۰۰1-لابد چینیا هم دست به سینه تماشا میکنن.سرعت توسعه ظرفیت تولید باتری در آمریکا اصلا قابل مقایسه نیست و روز به روز فاصله بیشتر میشه.
2-تسلا تا بحال به سمت باتری حالت جامد نرفته و حرفیم ازش نزده که در آینده چنین برنامه ای داشته باشه.صرفا یه نوع ارزان تر و بزرگتر از سلولهای معمولی لیتیوم یون رو معرفی کرده و هنوز به تولید انبوه نرسونده و درحل حاضر همه باتریهاش رو از پاناسونیک و چندتا شرکت چینی و الجی تامین میکنه.جنرال موتورز و فورد هم اگرچه تحقیقات رو شروع کردن برای توسعه باتریهای خودشون ولی درحال حاضر از باتریهای شرکتهای کره ای استفاده میکنن
3-فاکتوریال انرژی و شرکتهای مشابهش استارت آپ و زیان ده هستن و به شدت نیازمند سرمایه و خودشون توانایی تولید انبوه ندارن و البته هنوز هیچ محصول نهایی و واقعی رو عرضه نکردن درحالیکه چینیها،کره ای ها و ژاپنیها سالهاست باتری های پیشرفته بصورت انبوه تولید میکنن و شانسشون برای عرضه باتریهای نسل بعد به بازار خیلی بیشتره(به دلیل ظرفیت عظیم تولید و سرمایه زیادشون برای تحقیق و توسعه).حقیقیت اینه که آمریکا در این زمینه به شدت از کره و چین و زاپن عقبه و خیلی بعیده بتونه فاصلشو جبران کنه(حداقل در کوتاه مدت)
پویا
۱۲ آذر ۱۴۰۰آمریکا بیشترین ثبت اختراع رو در رابطه با باتری داره فقط در رابطه تولید انبوه عقبه. کامنت های بالا هم که گذاشتی همشون غلط بودن! As China dominates lithium ion battery production and builds factories at breakneck speed, Europe is on its tail, aiming to become the second-biggest battery cell-producing region by 2025. Although the U.S. has more technological innovation at its disposal, it needs to make significant strides to catch up
https://www.autonews.com/commentary/who-will-win-ev-battery-race-us-china-or-europe