طبق گزارشها، مرسدس بنز از سال ۲۰۲۵ تولید مدلهای الکتریکی جدید با باطریهای بیوایدی را آغاز خواهد کرد که اولین مدل آنها، نسل بعدی CLA خواهد بود.
به گزارش یکی از روزنامههای چینی به نقل از یکی از مقامات مرسدس بنز، این شرکت آلمانی قصد دارد از باطریهای بیوایدی در خودروهای الکتریکی آیندهٔ خود استفاده کند. اولین خودروی مرسدس که به باطریهای بلید (Blade) بیوایدی مجهز میشود، کانسپت CLA با پلتفرم ۸۰۰ ولتی MMA خواهد بود. مرسدس تولید خودروهای مجهز به باطریهای بیوایدی را در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد اما اینکه آیا آلمانیها از این باطریها فقط برای بازار چین استفاده خواهند کرد یا در نسخههای بینالمللی هم شاهد باطریهای بلید خواهیم بود فعلاً مشخص نیست.
کانسپت CLA که در نمایشگاه مونیخ رونمایی شد، پیشنمایشی از نسل بعدی مدلهای کامپکت مرسدس محسوب میشود. انتظار میرود نسخهٔ تولیدی این خودرو در سال ۲۰۲۵ با برد ۷۵۰ کیلومتری راهی بازار شود. سابقهٔ همکاری بیوایدی و مرسدس به سال ۲۰۱۰ بازمیگردد که دو شرکت جوینت ونچری بنام دنزا را ایجاد کردند. این برند اما هرگز موفق نبود و به همین دلیل، مرسدس در دسامبر ۲۰۲۱ از جوینت ونچر خارج شد و تنها ۱۰ درصد از سهام خود از دنزا را نگه داشت. زمانی که بیوایدی کنترل کامل این برند را در اختیار گرفت، همهچیز تغییر کرد و دنزا ظرف یک سال و نیم، تحویل سه خودروی الکتریکی جدید را آغاز کرد و فروش آن در جولای امسال به ۱۱,۱۴۶ دستگاه رسید.
مثل اکثر برندهای لوکس، مرسدس در خودروهای الکتریکی خود از باطریهای نیکل منگنز کبالت (NMC) استفاده میکند که چگالی انرژی بالاتری نسبت به باطریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) دارند. بااینحال، باطریهای NMC علاوه بر قیمت بالاتر، مشکلات دیگری هم دارند. در این باطریها از فلزات گرانبها مثل کبالت استفاده میشود که استخراج آن تأثیرات زیستمحیطی منفی را به دنبال دارد. باطریهای LFP اما هرچند چگالی انرژی کمتری دارند اما بدون کبالت بوده و ارزانتر هستند. به همین دلیل اخیراً بسیاری از خودروسازان برای مدلهای الکتریکی خود به باطریهای LFP روی آوردهاند مثل تسلا که استفاده از این باطریها را در مدل Y ساخت آلمان شروع کرده است.
این در حالی است که تسلا هم در برخی نسخههای مدل ۳ از باطریهای بیوایدی استفاده میکند و قبلاً ۱۰ گیگاوات ساعت از این باطریها را سفارش داده است. در آوریل ۲۰۲۱ ایلان ماسک اعلام کرد در آینده دوسوم خودروهای تسلا از باطریهای LFP و یکسوم از باطریهای NMC استفاده خواهند کرد. تسلا اما تنها شرکتی نیست که از باطریهای بیوایدی استفاده میکند زیرا تویوتا نیز دومین خودروی الکتریکی خود یعنی bZ3 را با باطریهای LFP، موتورهای الکتریکی و بسیاری از دیگر تکنولوژیهای این شرکت چینی تولید کرده است.
علاوه بر این، ماه گذشته مشخص شد کیا EV5 ساخت چین هم به باطریهای LFP بیوایدی مجهز میشود درحالیکه برخی مدلهای هیبریدی لینکلن ناتیلوس و زفیر هم از این باطریها استفاده میکنند. اولین گزارشها در مورد همکاری مرسدس با بیوایدی در زمینهٔ باطری در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در آن زمان گفته شد مرسدس از سال ۲۰۲۴ تولید خودروهای الکتریکی با باطریهای بیوایدی را آغاز خواهد کرد. CLA الکتریکی قرار است خودرویی مقرونبهصرفه برای رقابت با تسلا مدل ۳ باشد و بنابراین منطقی است که مرسدس باطریهای گرانتر NMC را با نمونههای LFP جایگزین کند.
M.83
۱۹ شهریور ۱۴۰۲چیز عجیبی نیست
چین = گرافیت ، فلزات قلیایی و مواد معدنی کمیاب
طبیعیه ک ۷۰ درصد باتری جهانو تولید کنن
اروپا خیلی وقته تو اسیای شرقی سرمایه گذاری کرده
تا دیروز پاناسونیک و تسلا
حالا byd
فقط متنفرم کم کم داره تو جهان باب میشه بریم ماشین چینی بخریم
بالاخره دوران موتور الکتریکیم ی عمری داره
انرژی ایندرو تعیین میکنه
وگرنه فرانسه و امریکا و انگلیس سر فیوژن باهم توافق همکاری نمیکردن تا چند گرم از یک ماده بتونه گرمای عظیمیو تولید کنه
اشکان
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ایالاتمتحده در رقابت برای کشف منابع لیتیوم که بهخصوص در تولید باتری از آن استفاده میشود، یک منبع عظیم از این ماده را پیدا کرده است که میتواند بزرگترین ذخیره لیتیوم در تمام جهان باشد.
دانشمندان در مطالعهای تخمین زدهاند که غولدهانه یا کاسه آتشفشانی مکدرمیت در مرز میان دو ایالت نوادا و اورگان ۲۰ تا ۴۰ میلیون تن لیتیوم دارد. اگر این تخمین درست باشد و ذخیره این ماده در دهانه مذکور به ۴۰ میلیون تن برسد، این منبع از کویرهای نمکی بولیوی با ۲۳ میلیون تن لیتیوم، بسیار غنیتر محسوب میشود
پیام
۱۹ شهریور ۱۴۰۲این مطلب برای طرفدارای ماشینای ژاپنی بی سواد هست که میگفتن باتری کره رو چین میزنه!!! الانم اینو میگید؟!!!
TRD PRP
۱۹ شهریور ۱۴۰۲EV5 تو چین ساخته میشه و باتریشم از BYD تامین میشه . باتریای LG این قد حاشیه ساز بودن که هیوندا و کیا سراغ باتری BYD رفتن .
https://www.pedal.ir/kia/2025-kia-ev5-reveal/
اشکان
۱۹ شهریور ۱۴۰۲استلانتیس هم با سامسونگ قرارداد داره ، هم با ال جی…. BMW هم با سامسونگ قرارداد داره ،gmc هم با سامسونگ….
ال جی و سامسونگ جزو بزرگترین تولیدکنندگان هستند ، ال جی دومه تولیدش ! یادگاری که نگه نمیدارند باتری هاشونو …میفروشند ، یکی ام میخره…
TRD PRO
۱۹ شهریور ۱۴۰۲بحث سر خرید باتری نیست . بحث کیفیت ساخت بود .
ال جی بخاطر مشکل باتریاش ضررهای زیادی کرده .
مثلا یه نمونش ۲ سال پیش بود که بعد از فراخوان شوی بولت ، ال جی مجبور شد ۱ میلیارد دلار غرامت بده و خود کمپانی ال جی تخمین زده شد ۵ میلیارد دلار ضرر کرد
بعد GM ، فورد و هیوندای هم که از ال جی باتری گرفتن فراخوان زدن . مثلا هیوندای ۸۰ هزار تا خودرو رو فراخوان کرد و حدود ۸۵۰ میلیون دلار هم هیوندای ضرر کرد .
همین اواخر هم باز باتریای ال جی مشکل ساز شده بودن و یه تعداد از خودروساز ها ترجیح دادن سراغ BYD برن .
Matin
۱۹ شهریور ۱۴۰۲چه ربطی داره؟؟
AMANTE
۱۹ شهریور ۱۴۰۲بازم بیاد بگید چینی فلان و فلان.
H2
۱۹ شهریور ۱۴۰۲“””سابقهٔ همکاری بیوایدی و مرسدس به سال ۲۰۱۰ بازمیگردد که دو شرکت جوینت ونچری بنام دنزا را ایجاد کردند. این برند اما هرگز موفق نبود و به همین دلیل، مرسدس در دسامبر ۲۰۲۱ از جوینت ونچر خارج شد و تنها ۱۰ درصد از سهام خود از دنزا را نگه داشت. زمانی که بیوایدی کنترل کامل این برند را در اختیار گرفت، همهچیز تغییر کرد و دنزا ظرف یک سال و نیم، تحویل سه خودروی الکتریکی جدید را آغاز کرد و فروش آن در جولای امسال به ۱۱,۱۴۶ دستگاه رسید.”””
کلا سیاست چینی ها در تمام زمینه ها همینه. کلی تکنولوژی با ارزان ترین شکل ممکن از یک شرکت دریافت میکنن اما با سیاستهای یک جانبه تمام تلاششون رو میکنن که اون شرکت رو از ادامه همکاری منصرف کنن و بعد کنترل همه چیزو بطور کامل در اختیار خودشون بگیرن
یکی دو سال پیش بود یه برند آمریکایی بخاطر این رفتار چینیها اعتراض کرده بود ولی راه به جایی نبرد. ولی چون بازار بزرگیه، شرکتها معمولا تن میدن وگرنه رقبا جاشونو میگیرن
X
۱۹ شهریور ۱۴۰۲هیتر های دیشب الان پنهان شدن
کارشناس کی بودین شما
فرهاد
۱۹ شهریور ۱۴۰۲هیچوقت هیتر چین نبودم ولی باید قبول کرد که چین هنوز در حد بزرگان نیست ! بنز و تسلا برای این از byd باتری میخرن چون قیمت باتری های این شرکت بسیار ارزان هست ، اولین کشوری که تو دنیا تولید باتری ماشین های برقی رو آغاز کرد ژاپن بود و هنوز هم بهترین باتری های جهان رو پاناسونیک میسازه ( برو یه سرچ تو گوگل در مورد تاریخچه پاناسونیک تو این صنعت بزن ، متوجه میشی ) محصولات رده بالا تسلا یعنی مدل s و x هنوز از باتری های پاناسونیک استفاده میکنن ! اگه پاناسونیک نبود هیچوقت تسلا موفق نمیشد پروژه ۴۶۸۰ رو تکمیل کنه و کلا تسلا به این جایگاه الانش نمیرسید! تنها مشکل پاناسونیک اینه که مثل خیلی دیگه از برند های الکترونیک ژاپنی ، گرون فروش هست و شرکتی که بخواد تو مقیاس چند میلیون دستگاهی ماشین تولید کنه ، براش صرفه اقتصادی نداره که با پاناسونیک قرارداد ببنده ! به جاش میره با byd یا catl قرارداد میبنده که قیمت باتری هاشون تقریبا یک دهم پاناسونیک و حتی ال جی کره هست ، ولی خب قطعا از نظر کیفیت و دوام به پاناسونیک نمیرسن اما همانطور که گفتم در مقیاس بزرگ صرفه اقتصادی دارن و اینطوری هم نیست که مهندسان بنز بدون هیچ تغییری همینطوری مستقیم این باتری ها رو برن توی محصولاتشون بزارن و قطعا یه تغییراتی توش میدن و شما مطمئن باش هیچکدوم از خودرو های رده بالا الکتریکی بنز یا هر برند دیگه ای هیچوقت با باتری های چینی به تولید نمیرسن !
حسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۲یه چیزایی مینویسین آدم شاخ در میاره از حجم اطلاعات اشتباه تون
قیمت باتری پاناسونیک ۱۰ برابر باتری بیوایدی هست؟! شما میدونی نصف بیشتر قیمت خودرو برقی باتریش هست؟! یعنی قیمت تسلا با بازی پاناسونیک باید چند برابر همون تسلا با باتری بیوایدی باشه! دو دو تا چهارتا کن قبلش
باتریهای بیوایدی هیچ مشکل کیفی نداشتن تا الان و اتفاقا از نظر ایمنی در تصادف از باتری های ژاپنی و کره ای بهتر هستن. از نظر طول عمر هم باتری های LFP معروف هستن که میتونی بر خلاف باتری های دیگه تا ۱۰۰٪ شارژ کنی بدون آسیب به باتری.
مطمئن باش اونقدر مزیت و کیفیت داره که کنترل کیفی امثال تویوتا تسلا مرسدس رو پاس کرده.
بهزاد
۲۰ شهریور ۱۴۰۲باتری های ساخت پاناسونیک مثل ۲۱۷۰ قیمتش در حال حاضر به ۱۰۰ دلار رسیده برای هر کیلووات و باتری های بلید byd حدود ۸۰ دلار برای هر کیلووات هست.
باتری های LFP مشکل اساسیشون پک هایی با ظرفیت بالا هست و برای همینه معمولا با ظرفیت های حدود ۶۰ کیلووات ارائه میشه و مثلا اگر ظرفیت ۱۰۰ کیلوواتی ساخته بشه از نظر حجم و وزن بزرگتر شده و فضای زیادی را اشغال میکنه.
البته قیمت نهایی باتری های به همراه پک کامل قابل محاسبه ست و فقط باتری خام محاسبه نمیشه و ممکنه یک پک کامل قیمتش به بیش از ۱۰ هزار دلار برای ۶۰ کیلووات برسه.
Bagher
۱۹ شهریور ۱۴۰۲دوستان تسلافن که میگفتید بی وای دی هیچی نیس تحویل بگیرید
خود تسلا هم از بی وای دی باتری میخره
بهزاد
۱۹ شهریور ۱۴۰۲این همکاری به خاطر قوانین داخلی تولید هست و هر شرکتی که در چین خودروی برقی بسازه باید از باتری های ساخت چین استفاده کنه.
در این مورد شرکت ها با دو تولید کننده ی عمده سر و کار دارند byd و catl و البته چند شرکت کوچکتر دیگری هم هستند که فعلا در سطح این دو قرار ندارند.
جنگ تجاری باعث شده سه منطقه ی اروپا و آمریکا و چین درگیر تولیدات باتری در منطقه ی خودشون بشن و تعرفه هایی که باعث میشه عملا در آینده صادرات عمده خودروی برقی از این مناطق به همدیگر مشکل بشه.
رفتار دولت و شرکت های وابسته در چین به گونه ای هست که عملا میخوان بدون سرمایه گذاری گسترده در سایر بازارها و ایجاد خطوط تولید محصولات خودشان را آماده از خاکشون به دنیا صادر کنند و از اونور قوانین دست و پا گیر برای سرمایه گذاران خارجی قرار میدن.
رفتار اقتصادی و صنعتی دولت چین با تجارت آزاد همخوانی نداره و این انحصار گرایی به ضرر همگان هست.
H2
۱۹ شهریور ۱۴۰۲👍👍
حسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز تسلا برای مدل Y تولید آلمان هم داره از باتری بیوایدی استفاده میکنه.
اون اصلا ربطی به بازار چین نداره لازم نیست اطلاعات اشتباه بدید.
بهزاد
۲۰ شهریور ۱۴۰۲به نظرم شما دچار برداشت اشتباه شدید.
همین الانم باتری های ساخت چین در آمریکا میتونه عرضه بشه منتهی با پرداخت مالیات.
باتری های byd در آلمان هم با تعرفه به دست تولید کننده میرسه ولی دولت چین عملا شرکت ها را مجبور به استفاده از باتری های ساخت خودشون میکنه و در این مورد شما با سو برداشت و کمی اطلاعات ناقص نظریه صادر میکنید.
قوانین اتحادیه اروپا بزودی با آمریکا همسو میشه و با مالیات نمیزارن چینی ها براحتی بازار خودرو را در اختیار بگیرند.
Mr
۲۳ شهریور ۱۴۰۲مخالفم
به ضرر کشور های اروپایی و آمریکا هست
به نفع خود چین هست این سیاست
نکته اینه که چین توانشو داره و استفاده میکنه
به اصطلاح میتونه میکنه!
مثل وقتی که آمریکا چون دلارش تو کل بازار هست میاد سو استفاده میکنه و خرمی باهاش مخالفت کنه سریع تحریم میکنه
چین هم چون بازار بزرگ و وسیع و با تولیدات مدرن و پیشرفته و از طرفی قیمت بسیار ارزون تر از رقبای غربی خودش داره ، میاد از این قدرت استفاده میکنه و چون اون کشور ها هم به بازار چین و هم به تولیدات و محصولات (مخصوصا بخاطر قیمت پایین تر) نیاز دارن در نتیجه مجبورن هر چی بگه بگن چشم! همونطور که وقتی آمریکا یکیو تحریم میکنه طرف باید بگه چشم ببخشید هرچی تو بگی !
(البته کشور های ضعیف وگرنه طبق گفته خود بایدن تحریم های زمان ترامپ نه تنها چین رو ضعیف نکرد بلکه بیشتر به اقتصاد خود آمریکا ضربه زد! میتونید سرچ کنید از منابع موثق خود بایدن اینو گفت حتی)
احسان سعیدی
۱۹ شهریور ۱۴۰۲کمپانی تویوتا سرمایه گذاری عظیمی بر روی باطری های تمام جامد انجام داده و به زودی تولید انبوه این نوع باطری را آغاز خواهد کرد.
با ظهور باطری تمام جامد تمامی انواع دیگر باطری ها از رده خارج خواهند شد
حسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۲تویوتا نزدیک ۱۰ سال هست میگه به زودی باتری حالت جامد تولید میکنه. مشخصه فقط میخواد داخل خبرهای خودروی برقی اسمش باشه.
حسین
۲۰ شهریور ۱۴۰۲10 ساله که میگه؟ ما که ده سال قبل همچین خبری از جانب تویوتا نشنیدیم. از سه سال قبل گفتن زمانش رو هم 2025 اعلام کردن، کجا گفتن به زودی؟ یه رفرنس بفرست
بهزاد
۲۰ شهریور ۱۴۰۲شما خیلی درگیر این موضوع نباش چون در زمان و موعدش باتری های جامد ساخته میشه و هر دو نوع باتری سالها مهمان صنعت خودرو خواهند بود.
Enzo Ferrari 2008
۱۹ شهریور ۱۴۰۲اون سقف شیشه ای خب باید یه همکاری های صورت بگیرد بی وای دی با پدر خودروسازی
sina
۱۹ شهریور ۱۴۰۲اتفاق خوبیه
BYD شرکت کار درستی هست و مزدش رو هم تو همکاری با تسلا و بنز و تویوتا گرفته