کانسپت ویژن ۱۱۱ که به یاد سوپراسپرت آزمایشی C111 دههٔ ۷۰ ساخته شده است، از تکنولوژیهای جدیدی مثل موتورهای الکتریکی سبکتر و قویتر شار محوری بهره میبرد.
مرسدس بنز C111 سوپراسپرتی آزمایشی بود که در دههٔ ۷۰ ساخته شد و هیچگاه به تولید انبوه نرسید. حال سازندهٔ آلمانی با معرفی کانسپتی بنام ویژن ۱۱۱ یا آنطور که مرسدس میگوید، One-Eleven، ادای احترامی با آن خودروی آزمایشی قدیمی داشته است؛ اما درحالیکه C111 به آزمایش پیشرانههای وانکل، دیزلی و V8 توربو میپرداخت، این کانسپت از یک سو زبان طراحی آیندهٔ مرسدس را نشان میدهد و از سوی دیگر بستری برای آزمایش موتورهای الکتریکی جدید است.
اولین چیزی که اشارهٔ ویژن ۱۱۱ به C111 را نشان میدهد، درهای گالوینگ است اما جزئیات دیگری هم وجود دارند که این کانسپت را به پیشینیانش گره میزنند. قسمت جلوی خودرو با دماغهای بیضیشکل و چراغهای LED گرد در طرفین پیوند آشکاری با C111 دارد درحالیکه در عقب هم همین طراحی مشابه مدل قدیمی دیده میشود. روی کاپوت نیز به سبک سوپرکار آزمایشی دههٔ ۷۰ دو دریچهٔ هوای مشکیرنگ کار شده که البته در اینجا به شیشهٔ جلو متصل است زیرا ویژن ۱۱۱ برخلاف سلف خود از زبان طراحی EQ مرسدس با کابین تخممرغی استفاده میکند.
در قسمت پایینی بدنه اسپلیتر جلو، بالههای جانبی و دیفیوزر تهاجمی عقب به رنگ مشکی دیده میشوند که هم تضاد جذابی با رنگ نارنجی بدنه ایجاد کرده و هم همان ترکیب رنگ مدل قدیمی را پدید آوردهاند. همچنین در جلو و عقب خودرو هم پانلهای دیجیتالی تعبیه شده که میتوانند پیامهایی را به نمایش درآورند. این کانسپت با تنها ۱,۱۶۸ میلیمتر ارتفاع، فقط حدود پنج سانتیمتر از C111 بلندتر است. این مهم به لطف تکنولوژیهای جدید فراهم شده است زیرا خودروهای الکتریکی به دلیل وجود باطریها معمولاً ارتفاع زیادی دارند.
یکی از این تکنولوژیها استفاده از موتورهای الکتریکی شار محوری جدید است. این موتورها که توسط شرکت بریتانیایی یاسا متعلق به مرسدس توسعه پیدا کردهاند، سبکتر، فشردهتر و قویتر از موتورهای شعاعی هستند که هماکنون در مدلهای الکتریکی مرسدس استفاده میشوند. به لطف این ویژگی، دست مهندسان در جانمایی موتورها بازتر خواهد بود. مرسدس میگوید هماکنون در حال همکاری با یاسا برای رساندن این تکنولوژی به تولید انبوه است تا در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود استفاده کند. علاوه بر این، ویژن ۱۱۱ به باطریهایی مجهز شده که با کمک تیم فرمول یک مرسدس توسعه پیدا کرده و ترکیب شیمیایی جدید و سلولهای استوانهای خنک شونده دارند.
به لطف اندازهٔ کوچک موتورهای الکتریکی، مرسدس توانسته کابین ویژن ۱۱۱ را جادارتر از سوپراسپرتهای معمول طراحی کند. در اینجا همچنین با استفاده از رنگهای نقرهای، نارنجی و سفید، کاملاً دههٔ ۷۰ تداعی شده است. صندلیها مثل خودروهای فرمول یک بسیار پایین نصب شده و باعث میشود پای سرنشینان بالاتر قرار گیرد درحالیکه به لطف کاناپی شیشهای بزرگ و داشبورد باریک، حس دلبازی در داخل ایجاد شده است.
در اینجا یک نمایشگر بیضیشکل مشابه چیزی که در بیرونی خودرو دیدیم، کل داشبورد را فراگرفته و یک غربیلک فرمان مستطیلی هم مقابل راننده به چشم میخورد. علاوه بر این، مرسدس برای این ماشین یک هدست واقعیت افزوده را هم تدارک دیده است که کل خودرو را به رابط کاربری تبدیل میکند و حتی میتواند ستونهای A را نامرئی کند.
به گفتهٔ مرسدس، این خودرو صرفاً یک کانسپت بوده و به همین دلیل حتی مشخصات فنی آن را هم اعلام نکرده است؛ بنابراین، به نظر نمیرسد شرکت آلمانی به این زودها قصد تولید هایپرکاری تمام الکتریکی مشابه ویژن ۱۱۱ را داشته باشد ولی تکنولوژیهای این کانسپت مثل موتورهای شار محوری و فناوریهای دیجیتالی را در آینده در محصولات تولیدی مرسدس خواهیم دید.
^MSP^
۲۵ خرداد ۱۴۰۲فرمونش دلمو بدجور برد
بنز هر چی بزنه خوبه
پیام
۲۶ خرداد ۱۴۰۲نفس همه ابر خودروها رو گرفته
R/T
۲۷ خرداد ۱۴۰۲دقیقا
Mercedes-Benz
۲۲ آذر ۱۴۰۲امیدوارم جلو اینو دیگه شبیه تخم مرغ نکنن
phonix
۲۵ خرداد ۱۴۰۲زیباس امید وارد با تغییرات کم به مرحله تولید برسه
ولی این مانیتور بزرگ روی داشبورد که طرح پیکسلی داره رو نیستم تو شم میزنه با این ابعاد و رزولوشنش
blackwing
۲۵ خرداد ۱۴۰۲درسته که مرسدس AMG One خیلی قابل تحسینه اما من به شخصه طرفدار تولید یک سوپرکار پرچمدار موتور جلو با کاپوت کشیده و انتهای کوتاه از طرف مرسدس هستم ، واقعاً جذابیت خیلی زیادی داره 🤦🏻♂️🤌🏼
R@min
۲۵ خرداد ۱۴۰۲amg black series با موتور میل لنگ تخت خونه آخر سوپراسپرت موتور جلو هست دیگه.
blackwing
۲۵ خرداد ۱۴۰۲درسته ، منظورم ادامه تولید بود ، مثلاً جانشین AMG GT
Mercedes.benz
۲۵ خرداد ۱۴۰۲امیدوارم اینبار بنز مثل فاصله بین دو هایپرکار قبلیش ۲۰ سال منتظرمون نذاره ، امیدوارم بنز بیشتر به این کلاس توجه کنه چون واقعا خودروهای بنز در این کلاس ، دنیای هایپرکار هارو زیباتر میکنه
محسن
۲۵ خرداد ۱۴۰۲مایلر خوشگلیه
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲نسل جدید الکترو موتورهای yasa با ۲۴ کیلوگرم وزن حدود ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارند و با استفاده از دو موتور میشه به نزدیک ۱۰۰۰ اسب بخار رسید.
برای رسیدن به این قدرت در حال حاضر نیاز به ۳ موتور برقی هست که با این موتورها یکیش حذف میشه و تاثیر زیادی در وزن و طراحی خودرو میزاره و فعلا قراره در محصولات آینده AMG مرسدس مورد استفاده قرار بگیره.
یادش بخیر یک زمانی نچندان دور بنده خدایی که چند سال هم هست استوپ کرده بام تا شام حرافی میکرد و از تکنوژی موتور برقی تسلا میگفت که فلان قدر وزنشه و فلان قدر قدرت و سایرین ده سال عقبند و امروز میبینیم آینده خیلی زود جوابشونو داد.
خخخ
۲۶ خرداد ۱۴۰۲مرسدس محصولاتش به درد این میخوره که صبح پاشی باهاش بری سر کار و برگردی. درسته اولین ماشینو ساخته اما قرار نیست بهترین بلشه.
ماشینو مثل پر سبک میکنه و فکر میکنم خیلی چیز خوبی ساخته.
حداقل از کادیلاک یاد بگیر،
قیمتاش کمتره
خخخ
۲۶ خرداد ۱۴۰۲مرسدس محصولاتش به درد این میخوره که صبح پاشی باهاش بری سر کار و برگردی. درسته اولین ماشینو ساخته اما قرار نیست بهترین باشه.
ماشینو مثل پر سبک میکنه و فکر میکنه خیلی چیز خوبی ساخته.
حداقل از کادیلاک یاد بگیر،
قیمتاش کمتره
اشکان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲من بنز و ترجیح میدم به کادیلاک….
فرشاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲وی پس از مصرف
کدلاک بهتر از بنزه
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲بنز و کادیلاک هر یک۱ از اینها بهترین هستن
BMW
۲۶ خرداد ۱۴۰۲من فقط دیونه فرمونش شدم وگرنه اصلا ماشین جالبی نزده شاید برای بعضی ها جالب باشه ولی برای من این طراحی از بنز عجیبه
S
۲۶ خرداد ۱۴۰۲کلن شما بیمر فنا همین هستین. چون ماشین مورد علاقه خودتون قدرت ساخت همچین شاهکاریو نداره میاین اینجا از همه چی مخصوصا بنز ایراد میگیرین کلن شما مشکلتون با بنز هستش چون برتر از ماشین مورد علاقه شماس 👌😂
الف.ی
۲۶ خرداد ۱۴۰۲وای فقط اون عکساش با پس زمینه مشکی
Homayoun
۲۶ خرداد ۱۴۰۲این سوپرکار بلوندی چه حالی میکنه انقدر گنده شده که واسه معرفی خاصترین کانسپتهای دنیا شرکتها روش حساب میکنن حالا تازه اینجا خودشم نیومده همکارشو فرستاده
S
۲۷ خرداد ۱۴۰۲خدا کنه اینو تولیدش کنه مرسدس عجب هیولایی هستش.
شرک
۳۰ خرداد ۱۴۰۲این کارش خیلی مس.خرس هی کانسپت می.زنه هیچکدوم تولید نمیکنه
چند سال پیش بود فکر کنم یه کانسپت زد چرخاش خطوط رنگی ال ای دی دار داشت و پشتش یه سری سنسور های براومده دانش با حرکت دست تغییر جهت میداد اونم تولید نکرد