مدتی پس از رونمایی جدیدترین مرسدس بنز کلاس E، نسخهی استیت نیز بهزودی تحویل مشتریان میشود. این محصول، علاقهمندان فراوان در امریکا و اروپا دارد.
خودروهای استیشن واگن در ایران، چندان محبوب و پرفروش نیستند. شاید اگر عرضهی مدلهای متنوع این کلاس، برای مردم کشورمان انجام میشد؛ شرایط متفاوت بود اما به هرحال، کراساورها و شاسیبلندها در تمام جهان، متقاضیان بیشتری نسبت به استیشنواگنها دارند.
برندهای امریکایی پیش از دیگران اقدام به تولید استیشنواگن کردند اما خودروسازان آلمانی، شامل آئودی و مرسدس بنز و بیامو، نقش پررنگتر برای صادرات این کلاس خودروی به سراسر جهان داشتند. از دههی ۵۰ میلادی، مرسدس بنز استیشن واگن با مدل ۳۰۰C وارد بازار آلمان شد و اواخر دههی ۷۰ میلادی، اتاق W123 مخاطبان از کشورهای مختلف دنیا را تحت تاثیر قرار داد.
هنوز افراد پرشماری در سراسر دنیا وجود دارند که استیشنواگنها را به کراساورها ترجیح میدهند. حتی مدلهای کلاسیک این گروه، شامل انواع بیامو سری ۵ یا مرسدس E کلاس، محبوب هستند. نمونههای مختلف ساخت آئودی که با نام آوانت شناخته میشوند نیز با تجهیزات سفارشی و قیمت بیش از صد هزار دلار، مشتریهای متعدد در کشورهای متمول دارند. از سویی دیگر، شایعات زیادی شنیده میشوند که مرسدس بنز قرار است تولید استیشنواگنها را تا سال ۲۰۳۰ متوقف کند.
جدیدترین محصول مرسدس بنز، بزرگترین استیشن واگن در تاریخ شرکت سازنده محسوب میشود. این خودرو با کد S124 طول ۴۹۴۹ میلیمتر و فاصله محوری ۲۹۶۱ میلیمتر خواهد داشت تا فضای مناسب برای جلوی زانو و صندوق بار ارائه دهد. عرض این خودرو نیز نسبت به نسل قبل، ۳ سانتیمتر بیشتر شده و حالا به ۱۸۸ سانتیمتر رسیده است.
جدیدترین E کلاس استیت، صرفا با دو ردیف صندلی تولید خواهد شد. نکتهی مثبت در فقدان ردیف سوم، فضای بار ۶۱۵ لیتری است که میتواند با خواباندن صندلیهای پشت، به ۱۸۳۰ لیتر برسد. از سویی دیگر، مرسدس E کلاس استیت پلاگین هیبرید به دلیل نصب باتری و تجهیزات برقی، فقط ۴۶۰ و ۱۷۸۵ لیتر، صندوق بار خواهد داشت.
در نمای بیرونی، طبیعتا تفاوت خاصی بین E کلاس سدان و استیت دیده نمیشود. استیشن واگن جدید، ضریب درگ ۰.۲۶ خواهد داشت نسبت به نسل قبل، ۰.۱ بهبود شاخص آیرودینامیک فراهم کند. نسخهی پایه، چرخهای ۱۷ اینچ خواهد داشت اما خریدار میتواندرینگهای ۲۱ اینچ هم سفارش دهد.
مهندسان مرسدس بنز ادعا میکنند استیشن واگن جدید، به لطف فناوریهای مدرن سیستم تعلیق، راحتی بیشتری نسبت به نسل قبل خواهد داشت. در مدل استاندارد، فنرهای پنوماتیک (هوایی) نصب میشوند اما نمونهی مجهز به اکسل دوگانه با فناوری شرکت ایرمتیک (Airmatic میز قابل سفارش است. در فضای داخلی نیز، امکان خرید E کلاس استیت با سه نمایشگر وجود دارد.
در آلمان، ارزانترین E کلاس استیت ۲۰۲۴ مجهز به موتور ۲ لیتر توربو از سری E200 با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر خواهد بود. مدل هیبرید ساده، یک موتو برقی با قدرت ۲۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتر نیز ارائه خواهد کرد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت E200 استیت به ۸ ثانیه برسد. نهایت سرعت این استیشن واگن، ۲۳۰ کیلومتر برساعت خواهد بود.
نسخهی دیزلی به نام E200d قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۴۴۰ نیوتنمتر دارد. این خودرو نیز مشابه E200، همراه با فناوری هیبرید ساده (mild hybrid) و سیستم برق ۴۸ ولتی ارائه میشود. از نظر شتابگیری و نهایت سرعت، E200 و E200d تفاوت چندانی ندارند اما طبیعتا رانندگی با خودروی دیزلی در اروپا، کمهزینهتر است. مدلهای ۶ سیلندر دیزلی نیز به زودی معرفی خواهند شد.
تا پیش از رونمایی Eکلاس AMG، مدل E300e مجهز به سیستم پلاگین هیبرید، قدرتمندرین نسخه خواهد بود. این مدل با ترکیب موتور ۲ لیتر توربوشارژ و سیستم الکتریکی، ۳۱۲ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت. مرسدس E300e در زمان ۶/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و همچنین میتواند مسافت ۱۰۰ کیلومتر را، تمام برقی طی کند. این خودرو باتری ۲۵/۴ کیلووات ساعتی دارد.
تا سال آینده، E63 استیت مرسدس بنز و M5 تورینگ بیامو برای رقابت با آئودی RS6 آوانت رونمایی خواهند داشت. حدود قیمت E200 جدید، ۶۰ هزار دلار خواهد بود اما برای E63 استیت بعدی، احتمالا هزینه خرید ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار دلار وجود خواهد داشت.
ماشین باز
۳۰ خرداد ۱۴۰۲هیچ وقت با ماشین استیشن حال نکردم
شاید بعضی ها دوست داشته باشن
Eکلاس سدان 👍
Eکلاس استیشن👎
لطفا نظراتتون رو هم بگید
تشکر
Ahmad
۳۰ خرداد ۱۴۰۲هیچ ماشین استیشنی جذاب نیس
واقعا نمیدونم کیا اینارو میخرم🤮
Godfather orj
۳۰ خرداد ۱۴۰۲استیشن صرفن خودرو کاربردی و خوبیه من یکی از دوستام یه i40 استیت داشت و از لحاض سواری حتی خاص بودن جالب بود
ولی e استیت به نظرم مسله اینه با کت و شلوار کتونی بپوشی e فقط سدان و تمام
Sina
۳۱ خرداد ۱۴۰۲نه اشتباه نکن؛ همه نه
هر چقدر هم استیشن ها زشت و مثل نعش کش باشن ولی آئودی های آوانت یه چیز دیگه هستن
تنها ماشینی که استیشن بهش میاد آئودیه
حتی از سدانش جذاب تره
محسن
۳۰ خرداد ۱۴۰۲واقعا خیلی خوبه هم زیبا و هم جذاب و لوکس یکی از بدی های بازار خودرو تو ایران همین محدودیت های کلاس های موجود هست چرا نباید استیشن های خوب باشه.
MehdiTurbo
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ائودی یه استیشن داشت لعنتی از خیلی سدان ها جذاب ترم بود مدلش یادم نمیاد یکیش روش کیت بسته بودن عالی شده بود
تنها استیشنی بود که دوست داشتم
پورش پانامرا یه مدلی داره حالت استیشن داره 4s ولی اون جز جذابترین خودروهاس برام اگه استیش حسابش کنین تنها دوتا استیشی بوده که دیدم دوسش داشتم
مرتضی علی وحیدی
۳۰ خرداد ۱۴۰۲واقعا باید بهش بگیم لوکس و اسپرت
Rerace777
۳۰ خرداد ۱۴۰۲جذابه
واقعا جذابه
MK
۳۰ خرداد ۱۴۰۲واقعاغیرقابل وصفه یه ماشین اسپرت که یه صندوق عقب بزرگ هم داره باکلی فضای بارکاربردی
ولی هنوزنتونستم باطراحی چراغ های عقب ارتباط برقرارکنم
ممد ژانگولر
۳۰ خرداد ۱۴۰۲با فاصله زیباترین استیشن جهانه 👌
آرین
۳۰ خرداد ۱۴۰۲تو این مدل، استیشن نسبت به سدان پرستیژ بیشتری داره.
کیکاووس
۳۰ خرداد ۱۴۰۲برادر زاده چند ساله تو آلمان زندگی میکنه و توی یکی از کارخونه های بی ام و مشغول به کاره میگفت دوستای آلمانی میگن بنز اگه میخوای بخری یا قدیمیاشو بخر یا جدیداشو چند سال بود بنز دچار مشکلات کیفیتی شده بود البته بجز سری اس که تو آلمان خیلی محبوبه الان محصولاتش حرف ندارن
نویدی
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ستون عقب و انتهای شیشه جانبی خیلی بد طراحی شده.اسپرت نیست،انگار قراره تابوت توش بذارن!
طراحی استیشن آئودی و BMW رو خیلی بیشتر میپسندم.
بنده خدا
۳۰ خرداد ۱۴۰۲سلام دوستان
میشه بگین چه خودرو های استیشن ی تو ایران وجود داره ؟ ممنون میشم
M/D
۳۰ خرداد ۱۴۰۲تا اونجایی که یادم میاد
یه نوع پراید بود اسمش پراید سفری
یه جور ۴۰۵ استیشن هم بود
دانگ فنگ اچ ۳۰ رو من شک دارم چون چیزی بین کراس اوور و هاچبک و استیشن هست.
دیمن
۳۰ خرداد ۱۴۰۲مدلهای استیشن بنز از اول هم زیبا وکاربردی بود
*ALI*
۳۱ خرداد ۱۴۰۲وای خدا مرسدس بنز باز هم مثل همیشه با طراحی زیباش من رو دیونه کرده داخل ماشین واقعا خفن شده به نظر من یه ماشین فوق العاده دیگه از بنز هست خیلی دوست دارم بدونم کی ماشین های مرسدس بنز رو طراحی میکنه
Afshin
۳۱ خرداد ۱۴۰۲به عنوان کسی که سالهاست در کشور آلمان زندگی میکنه و تقریبا هر روز نگاهی به پدال میندازه ، باید بگم استیشن واگن ها شاید در خاور میانه و امریکای شمالی نسبت به سدان ها طرفداران کمتری داشته باشند ، ولی در اروپا پر طرفدار هستند ، و بازار نسبتا خوبی هم دارند ، جالب اینجاست که اغلب خانواده های جوان که فرزند کوچک و علاقه به سفر کردن دارند ، این نوع خودروها را به دلیل کاربردی بودنشون ترجیح میدن ، معمولا وقتی یک خودروی استیشن واگن به روز رو در اروپا میبینید باید انتظار اینو داشته باشید که یک پدر جوان، مدرن ، خانواده دوست و خوش سفر پشت فرمون نشسته (o;
BMW
۳۱ خرداد ۱۴۰۲طراحی های قدیم چی میگن جدید چی میگن نه بنز همه ماشین هارو میگم ولی این طرح دیگه رد داده
behnam1012
۷ تیر ۱۴۰۲اصن با طرح چراغ های عقب بنز E ( نئون طرح ستاره سه پر بنز ) نمیتونم کنار بیام
عامیانه بخوام بگم خیلی خز شده واقعا چنین چیزی از بنز بعید بود
مقایسه کنید با گرافیک چراغ های بنز CLS نسل دوم