مجله آلمانی «Auto Motor und Sport» نسل جدید مرسدسبنز C300 را مورد بررسی قرار داده است و سرانجام، آن را درکنار بیامو 330e گذاشته تا بهترین سدان سایز متوسط آلمانی را مشخص کند. نسل جدید کلاس C300e پلاگین-هیبریدی با استفاده از باتری بزرگتر و در حالت تمام برقی، نوید پیمایش ۱۰۰ کیلومتر (دو برابر بیامو 330e) را میدهد؛ اما آیا این یعنی بیامو بهتر از مرسدسبنز نیست و باید به آن بهعنوان گزینه دوم نگاه کرد؟!
رقابت مرسدس بنز و بیامو
مدلهای هیبریدی همواره موردانتقاد بسیاری بودهاند؛ چراکه درکنار قیمت بالایی که دارند، بهواسطه باتریهای کوچکشان گستره مسافت قابل پیمایش مناسبی را در حالت تمام برقی ندارند. مرسدسبنز این مسئله را درک کرده و برای پاسخ به آن، نسل جدید خودروهایش را با باتریهای بزرگتری روانه بازار کرده است. این شرکت پس از رونمایی مدلهای GLE 350 de و GLE 350 e و کلاس S 580 که در حالت تمام برقی بهترتیب ۹۶، ۹۷ و ۱۱۰ کیلومتر راننده خود را همراهی میکنند به سراغ سدان سایز متوسط خود، مرسدسبنز کلاس C رفت. براساس گزارش WLTP، آلمانیها موفق شدند تا به این سدان قابلیت پیمایش ۱۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل را بدهند.
بنابراین خریداران کلاس C300 میتوانند از موتور احتراقی تنها برای مسافتهای طولانی استفاده کنند و نگرانی بابت اتمام شارژ خودروشان برای رفتوآمدهای روزانه نداشته باشند. درنهایت نیز میتوانند با خرید یک جعبهشارژ مرسدس به قیمت ۹۹۰ یورو، C300 خود را عصرها شارژ کرده و آن را برای روز بعد آماده کنند.
بیامو 330e در مقام مقایسه تنها پس از پیمایش ۴۸ کیلومتر، یا باید دوباره شارژ شود یا از موتور احتراقیاش استفاده کند. مرسدسبنز یک موتور بهمراتب بهینهتر و کممصرفتر را توسعه داده است اما این اختلاف در میان این سدانها ربط چندانی به این موضوع ندارد؛ چراکه بیامو 330e چه در حالت برقی و چه در حالت ترکیبی مصرف کمتری نسبتبه مرسدسبنز C300 دارد اما در مصرف تمام احتراقی کمی خوشخوراکتر از مرسدسبنز عمل میکند.
دلیل این اختلاف توانایی در جایگذاری یک بسته باتری بسیار بزرگتر در کلاس C است. درنتیجه این تغییر، درحالیکه واحد ذخیره انرژی با ولتاژ بالای بیامو 330e که میتواند در درجات متفاوت شارژ خود را نگه دارد، تنها ۱۲ کیلووات ساعت ظرفیت دارد، واحد ذخیره مرسدسبنز ۲۵.۴ کیلووات ساعتی است. البته ناگفته نماند که سیستم بازیابی انرژی مرسدس نیز به پیمایش مسافت بیشتر کمک شایانی میکند. البته این باتری بزرگتر باعث شده تا فضای بار صندوقعقب C300e کاهش پیدا کند و تنها ۳۱۵ لیتر باشد؛ درحالیکه گنجایش صندوق برخی از رقبا برابر ۴۵۵ لیتر بوده که حجمی معقول برای یک سدان متوسط به شمار میرود.
بیامو برای صندوق 330e حجمی ۳۷۵ لیتری را در نظر گرفته است که شامل فضای جداگانه برای جاسازی کابل شارژ این دستگاه نمیشود. در مقام مقایسه، کابل شارژ مرسدس باید جایی از فضای خود صندوق را اشغال کند. با این وجود، مرسدسبنز رانندگی در حالت تمام برقی را کاربردیتر از گذشته کرده است؛ چراکه درکنار امکان پیمایش مسافت بیشتر، به کاربران خود اجازه شارژ سریع ۶۰ کیلوواتی باتری C300e را با درگاه DC و با قیمت ۵۹۵ یورو نیز میدهد. متاسفانه سرعت شارژ باتری کوچکتر 330e که تنها از درگاههای شارژ AC استفاده میکند نصف سرعت رقیب است.
همانگونه که میدانید استفاده از باتری بزرگتر و سریعتر به معنای سنگینتر شدن واحد شارژ و ذخیره شده و وزن C300e را به رقم ۲۰۷۰ کیلوگرم میرساند؛ درحالیکه بیامو 330e تنها ۱۸۳۴ کیلوگرم وزن دارد. خوشبختانه براساس بررسیها و اندازهگیریهای انجامشده، افزایش وزن کلاس C روی عملکرد آن تاثیر منفی نگذاشته است. هر دو خودروی در هنگام نیاز، چه بهصورت ترکیبی (که بیامو کمی عملکرد بهتری دارد) و چه با موتور برقیشان (که مرسدس بهخاطر موتور قدرتمندتر عملکرد بهتری دارد) با سرعت بسیار مناسب شتاب میگیرند. قدرت خروجی مرسدس و بیامو بهترتیب برابر ۳۱۳ و ۲۹۲ اسب بخار بوده و حداکثر سرعتشان نیز بهترتیب برابر ۲۳۰ و ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین هر دو خودرویی سریع به شمار میروند که در حالت برقی به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز میرسند.
تفاوتهای مرسدس بنز C300e و ب ام و 330e در پیست
بیشتر تفاوتهای مرسدسبنز C300e و بیامو 330e در رفتار رفتار رانندگی آنها و عملکردشان است. عملکرد و وزن بالای کلاس C پشت فرمان آن کاملا مشخص بود؛ این مورد، بیشتر در تغییر مسیر خود را نمایان میکند. با این همه، دینامیک کلی، انعطلاف بالا و دقت از مولفههای اصلی رانندگی کلاس C هستند.
کلاس C300e بیشتر حالوهوای مدلهای گذشته مرسدس را دارد. فرمانپذیری غیرمستقیمتر از رقبا انجام میشود؛ بهعبارتدیگر، باید برای چرخش خودرو بیشتر تلاش کنید. اگر سرپیچها، تا آنجا که جا دارد به کلاس C فشار بیاورید، میبینید که پیش از دستبهشدن سیستم پایداری، پشت خودرو میلغزد و بهواسطه قدرت، منتهی به مقداری بیشفرمانی میشود. کلاس C300 معمولی مجهز به سیستم 4Matic تستهای تعویض خطوط را کندتر از بیامو 330i x Drive به پایان میرساند. نسخه هیبریدی این خودرو نیز ۱۱ کیلومتر بر ساعت کندتر از 330e بود.
بررسی جادهای
تفاوت مرسدس و بیامو در جاده بیشتر از پیست بوده و مرسدس همچنان حس سواری خودرویی دوبرابر بزرگتر از خود را به رانندهاش منتقل میکند؛ چیزی که حتما به مذاق طرفداران بیامو خوش نخواهد آمد. با این وجود، عملکرد بهمراتب نرمتر فنربندی محور عقب مرسدسبنز کلاس C300e در مقایسه با بیامو 330e، باعث میشود تا این خودرو چالهها و ناهمواریهای جاده را بهمراتب بهتر از رقیبش بگذراند.
بیامو نیز برای راحتی خریدارانش امکان انتخاب آپشن میراگرهای تطبیقپذیر را نیز میدهد که به بهبود عملکرد آن کمک شایانی میکند. با وجود اینکه راندمان کلاس C نرمتر است اما این صندلیهای بیامو 330e هستند که سرنشینان را بهتر دربر میگیرند. شاید صندلیهای اسپرت بیامو در نگاه اول کمی تنگ به نظر برسند اما با گذر زمان با آن خو میگیرید و میبینید که نگهدارنده صندلی بهخوبی شما را پشتیبانی میکنند.
نتیجهگیری
مرسدسبنز C300e بهعنوان یک خودرو با برد الکتریکی بیشتر و شارژ سریع DC هیبریدی بهتری به شمار میرود. راندمان نرم این خودرو با وجود اینکه به اندازه بیامو چابک نیست و از صندوق بهمراتب کوچکتری بهرهمند شده است، بهخوبی نیازهای چهار نفر را برآورده میکند. در آن سو، بیامو 330e بهعنوان یک خودروی هیبریدی، راندمان جذابی را برای سرنشینانش فراهم میآورد اما برد کوتاه حالت الکتریکی و نیاز بالا به شارژ مداوم، آن را دربرابر رقبا ضربهپذیر میکند.
مشخصات فنی مرسدس بنز کلاس C و بیامو سری ۳ هیبریدی
مدل | مرسدسبنز C300e | بیامو 330e |
موتور | ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر | ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر |
قدرت و گشتاور | ۳۱۳ اسب بخار/ ۵۵۰ نیوتن متر | ۲۹۲ اسب بخار/ ۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته خودکار | ۸ سرعته خودکار |
وزن | ۲۰۷۰ کیلوگرم | ۱۸۳۴ کیلوگرم |
رنج حالت برقی | ۷۵ کیلومتر | ۴۶ کیلومتر |
شتاب اولیه | ۵.۹ ثانیه | ۵.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۵۶ هزار دلار | ۵۷,۶۶۰ دلار |
ارین صاحب جمعی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱دوستان هر چی بگن همونه چون من نمیتونم انتخاب کنم
Clean energy (صیانت!)
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بنز لوکس تره
همونطور که تو متننم گفته شده که سواریش نرم تره خصوصا تو عقب و مثل یه بنزه
ولی خب مثل همیشه بی ام و سریع تره…
من خودم بنز رو می پسندم
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱باز هم همون داستان همیشگی سواری بنز و بی ام و !!
یه موضوعی که تو نسل جدید C-CLASS اصلا خوشم نمیاد نزدیک شدنش به E-CLASS هست شاید خیلیام خوششون بیاد اما بنظرم کسی که بخواد سدان میان سایز بخره همون سری 5 و E رو انتخاب می کنه چرا باید دو تا کلاس رو انقدر بهم نزدیک کرد ؟؟شاید فروش کمتر بنز هم تو این کلاس بخاطر این موضوع باشه.
آرم@ن
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱معلوم بود بنز بهتره
فقط نمیدونم چرا بنز چند ساله داره به طور مداوم توی بحث سرعت به بیمر میبازه
Reza Waffen SS
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱دوراهی سخت
Jdm باز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱خودم به شخصه بنز رو انتخاب میکنم
ولی خیلی سخته انتخاب
داود
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی بی ام و باشه انتخاب دیگری برای جوانها متصور نیست مگه اینکه میانسال به بالا باشی
کیانوش
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱یعنی چی یعنی زیر سی پنج سال کسی بنز انتخاب نمیکنه از نظر شما این همه جوونی تو روسیه و انگلیس و اروپا که با بنز یوتیوب و اینستا رو ترکوندن لابد همه بیست سال جوون تر نشون میدن
محمد هادی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خدایی بی ام و یه حذابیت ذاتی دیگه یی داره لامصب
Alan.r
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱با اختلاف بنز
مهرداد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بنز زمان صد سالگی بی ام و گفته بود ممنون که هستید ، ۳۰ سال اول که نبودید اصلا خوش نمی گذشت …
سهیل
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی بیرونی بنز پیرمردی هست. وزن خودرو و عدم پایداری در پیچ ها هم همینطوره. دیگه خیلی وقته دوران بنز سراومده. ولی ایرانی ها هنوز تو پنجاه سال پیش گیر کردن
حامد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش تو همون نیستی که میگفتی لکسس مال پیرمردا و خسیسا هست؟
کیانوش
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی پیرمردی رو میشه لطف کنی با رسم شکل توضیح بدی ،ی چیزی یاد گرفتید مدام میگید بی ام و مال جووناست بنز مال پیرپاتیل ها لابد
حامد
۲۰ آبان ۱۴۰۳اصلا درست نیست. من جفتشو دارم. بنز یه چیز دیگست. رو حالت کانفورت حس عالی میده ولی بزنی رو اسپرت پلاس ۳۳۰ تا اسب وحشی زیر پات آزاد میشه و دقیقا میشه بی ام و. ولی بی ام و همش و همیشه بی ام وست و نمیشه با یه دکمه بنزش کرد.
HesamS500
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱انتخابم مرسدس
TML BN
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچوقت تعصبی نبودم و نیستم ولی با اختلاف بنز
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱یعنی من فقط حاضرم یک روز کامل بشینم داشبورد بنز رو نگاه بکنم🥺
javadhy
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱اینجا شاید افرادی که دینامیک رانندگی براشون خیلی مهم باشه بی ام و رو انتخاب کنن و از بقیه کمبودا چشم بپوشن (که توی این کلاس خودرو کسی زیاد دنبال دینامیک رانندگی نیست) به جز اون بخوایم منطقی به قضیه نگاه کنیم بنز بی شک توی این مقایسه سره
Taha Malek
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظر من مرسدس گزینه بهتری عه در همچی بجز داینامیک رانندگی که کسی تو این کلاس دنبالش نیست
کابین مرسدس واقعا فوق العادس
البته هیچی از ارزش های بی ام دبلیو کم نمیشه و واقعا میشه گفت انتخاب واقعا سلیقه ایه
بچیز رو مخ واسه بنز فیک اگزوزشه دوستان دلیل این کار رو کسی میدونه چرا این کار رواج پیدا کرده؟
سبحان
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بی ام و از همه خوب تره
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام به همه.
ما به بی ام و وفادار میمونیم.
حامد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بی ادب نباشیم.
ح
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام
به دوستداران خودرو بنز و بی ام و
قیمت رو حال کردی با کلی امکانات کامل ۶۵ هزار دلار با ۳۰ هزار تومان میشه
یک میلیارد و هفتصد تومان….
فرامرز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بنز در مجموع گزینه بهتریه ولی با توجه به اینکه ب ام و چند سال از معرفیش میگذره تخفیف های خوبی میشه براش گیر آوررد. من صفر همین مدل رو زیر ۴۵۰۰۰ دلار پیدا کردم ولی تخفیف رو سی کلاس خیلی کمتره
محمد هادی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بنز واقعا تو این نسل سی خودش خیلی هوشمندانه عمل کرده
دمشگرم،هرچی باشه بنزه خب
اما مارو رها کنید با یک اتاق ۳ بیمر به حال خودمون😄😄😄😄
صدای دورموتور و دریفت بازیو رخ عصبانی
Arshia m3csl
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر مرسدس بنز کلاس c شبیه مرسدس بنز کلاس s شده!
کلاس c این نسل رقیب سر سختی برای بی ام و سری ۳ شده باید دید نسخه های amg چیکار میکنه ولی حتما از بی ام و m4 و m3 بهتره مرسدس بنز c63 تو طراحی