هرچند مرسدس C63 AMG جدید با پیشرانهٔ چهار سیلندر هیبریدی از نسلهای قبلی سریعتر است ولی آیا لایق نشان C63 خواهد بود؟
ازآنجاییکه دو نسل قبلی مرسدس C63 به خاطر پیشرانههای V8 جذاب و خوشصدا شهرت داشتند، نسل جدید این ماشین با قوای محرکهٔ چهار سیلندر هیبریدی با واکنش بسیار منفی علاقهمندان مواجه شده است. بااینحال، مرسدس روی این موضوع تأکید دارد که C63 جدید از لحاظ پرفورمنس بسیار از دو نسل قبلی خود بهتر است. برای اینکه این موضوع بهتر روشن شود، C63 S E Performance مدل ۲۰۲۴ در مسابقهٔ درگ ۸۰۰ متری در برابر C63 بلک سریز مدل ۲۰۱۲ و C63 S مدل ۲۰۲۰ قرار گرفته است.
زیر کاپوت C63 جدید یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که با کمک یک موتور الکتریکی در عقب، ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic+ AMG هم دیگر اجزای قوای محرکهٔ این سدان پرفورمنس هستند. C63 کنونی اما با وزن ۲۲۱۷ کیلوگرم، خودروی بسیار سنگینی است.
نسل قبلی C63 که با نسخهٔ کابریولت در این درگ حاضر است، از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو ۱۷۷۰ کیلوگرم وزن دارد. در آخر هم به C63 کوپه بلک سریز مدل ۲۰۱۲ میرسیم که در سینهٔ خود نیروگاه افسانهای ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد که ۵۱۷ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نسل با وزن ۱۷۱۰ کیلوگرم، از همه سبکتر است و هرچند بیش از یک دهه از عمر آن میگذرد ولی هنوز هم بسیار توانمند است و با شتاب صفرتاصد ۳.۸ ثانیهای، در ۴۰۰ متر حتی برای خودروهای امروزی هم میتواند یک تهدید جدی باشد.
البته این درگ در ارتفاع ۱۰۵۰ متر بالاتر از سطح دریا برگزار میشود که این میتوان روی عملکرد موتور تنفس طبیعی C63 مدل ۲۰۱۲ تأثیر منفی بگذارد. پس از دو مسابقه، C63 جدید ثابت کرد که بسیار از دو نسل قبلی خود سریعتر است. این خودرو در ۸۰۰ متر تایم ۱۸.۲ ثانیه را ثبت کرد درحالیکه مدل ۲۰۲۰ با ۱۹.۲ ثانیه دوم و مدل ۲۰۱۲ با ۲۰ ثانیه آخر شد. C63 هیبریدی در مسابقهٔ رولینگ ۴۰۰ متر نیز اسلاف خود را مغلوب کرد.
پسازاین مسابقات، یک مرسدس E63 S مدل ۲۰۲۱ برای صفآرایی در برابر C63 هیبریدی وارد میدان شد. این خودرو به یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و ۲۰۴۱ کیلوگرم وزن دارد. آیا این سدان قدرتمند در مسیر مستقیم میتواند حریف C63 SE Performance شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر تماشا کنید.
مشخصات فنی
مرسدس C63 نسل W206 | مرسدس C63 نسل W205 | مرسدس C63 نسل W204 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو هیبرید | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۶۸۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۱۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۲۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر | ۶۲۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۲۱۷ کیلوگرم | ۱۷۷۰ کیلوگرم | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
NR
۲۹ آذر ۱۴۰۳واقعا بلک سریز تکرار نشدنیه…ماسل کار آلمانی
johnmarston
۲۹ آذر ۱۴۰۳یدونه بگیری
با یه m3 e92 دوتا کوپه v8 آلمانی چه شود
محمد
۲۹ آذر ۱۴۰۳بلک سریز واقعا اسطوره اییه
همین الانشc200توخیابون میبینم کیف میکنم از ابهت و طراحیش چه برسه به مدل های v8
hosen
۲۹ آذر ۱۴۰۳انتخابم اون بلک سریز تکرار نشدنیه
Siyavash
۲۹ آذر ۱۴۰۳فقط اون c63 نسل w204 با اون موتور v8 تنفس طبیعی…
OM.01
۲۹ آذر ۱۴۰۳قطعا انتخاب من بلک سریز W204 هست، البته به یه شرط…
به شرطی که بتونم نسخه 10 الی 15هزار کیلومتر کارکرد پیدا کنم که فقط یک مالک داشته و تمام سرویس دوره ای هاشو به موقع انجام داده و مدارکش موجود باشه
اگر بشه پیدا کرد قطعا با بودجه 100 هزار دلار بهترین بنز اسپرتی هست که این دوران میشه خرید. تقریبا W204 بلک سریز کم کار این قیمتو داره. وگرنه یکی بخواد کارکرد بالا و دست چندم با قیمت ارزون بخره چیزی جز دردسر نداره…
NR
۲۹ آذر ۱۴۰۳داداش تو ایران متاسفانه بلک سریز نداریم یا اینکه نهایتا تعدادشون به انگشتای یک دست نمیرسه
c کلاس های تو خیابون یا c200 و c350 هستند که موتور های 4 سیلندر 1700 سی سی و 6 سیلند 3 لیتری دارند…نسخه های وی 8 به طور رسمی وارد نشده
دقیقا همون اتفاقی که برای e60 های بازار افتاده که با پیشرانه جذاب v10 وارد نشده
hosen
۲۹ آذر ۱۴۰۳داداش ۴ سیلندر هاشون ۱۸۰۰ سیسی هست
۶ سیلندر هاشونم ۳/۵ لیتریه
JaMsHiD-B
۲۹ آذر ۱۴۰۳روند تکامل مرسدس سی کلاس از C63 بلک سریز به C63 دو تن و خورده ای بیشتر شبیه به روند تجاوز به مرسدس سی کلاسه
درسته پدر C کلاس توی نسخه پرفورمنس چهار سیلندر بوده ولی وزن C63 جدید خیلی ناجوانمردانست