درحالیکه ساختههای AMG شکوه سابق را ندارند، آیا CLE53 میتواند حس و حال محصولات قدیمی افلترباخ مثل CLK63 بلک سریز را زنده کند؟
وقتی مرسدس C63 جدید با پیشرانهٔ چهار سیلندر هیبریدی به بازار آمد، تصویر جذاب AMG لطمه خورد زیرا این خودرو با دوران شکوه AMG فاصلهٔ زیادی داشت یعنی دورانی که مردان افلترباخ خودروهایی مثل CLK63 بلک سریز تولید میکردند. پس از تجربهٔ ناموفق C63 چهار سیلندر، آلمانیها برای اینکه شرایط را بهتر کنند، CL53 را با موتور شش سیلندر به بازار فرستادند و این خودرویی است که به نظر میرسد کمی از DNA بلک سریز سال ۲۰۰۷ را در وجود خود دارد.
CLK63 بلک سریز اساساً خودروی ایمنی فرمول یک با قابلیت تردد در جادههای عمومی بود. این نسخه ۲۶ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به CLK63 معمولی داشت و تغییراتی را هم در ضرایب دنده، ترمزها، فرمان و سیستم تعلیق قابل تنظیم تجربه کرده درحالیکه فاصلهٔ عرضی چرخها نیز در جلو ۷۵ میلیمتر و در عقب ۶۶ میلیمتر بیشتر شدند که آن برجستگیهای جذاب روی گلگیرها را به دنبال داشته است. مردان AMG برای کاهش وزن در همهجای این خودرو از فیبر کربن استفاده و بسیاری از امکانات حتی سنسورهای پارک را حذف کرده بودند ولی بااینوجود، وزن بلک سریز با CLK63 معمولی یکسان بود.
جادوی بلک سریز بهوضوح در این ماشین احساس میشود و هرچند گیربکس گاهی گیج میزند ولی هر عنصر دیگر خودرو آنقدر زنده به نظر میرسد که هیچگونه نقصی را احساس نخواهید کرد. بهجز حالتهای رانندگی اسپرت، راحت و یا دستی گیربکس و همینطور دکمه خاموش کردن ESP، هیچ تنظیمات دیگری در این ماشین وجود ندارد و میتوان بلافاصله سراغ اصل مطلب یعنی رانندگی رفت. عجیب اینکه سواری خودرو بسیار راحت است. درحالیکه عادت داریم در خودروهای اسپرت ضربههای شدید به ستون فقرات را تحمل کنیم، بلک سریز یک مرسدس سریع و وحشی است که ناهمواریهای جاده را محو میکند.
میتوانید صدها کیلومتر را روی صندلیهای اسپرت بلک سریز سپر کنید و احساس درخشانی داشته باشید. این یعنی برای بردن CLK63 به پیست نیازی به تریلر خودروبر نیست حتی با اینکه شاید یک شاسیبلند با تریلری در پشت مصرف سوخت کمتری داشته باشد؛ اما بلک سریز علیرغم این راحتی عجیب، احساس بهترین خودروهای مخصوص پیست را ارائه میکند. زمانی که چسبندگی چرخهای عقب در حال از دست رفتن است، کاملاً احساس خواهید کرد زیرا عقب خودرو شروع به بازی خواهد کرد و این انتخاب شما است که چرخها را با قدرت بیشتری تغذیه کنید و بر این بازیگوشی بیفزایید یا عقبنشینی کنید تا خودرو آرام شود. بااینحال، CLK بلک سریز آنقدر وحشی است که حتی با ESP روشن هم روی آسفالت خط میاندازد.
CLE53 هرچند هرگز نمیتواند با چنین شخصیت فوقالعادهای همگام شود ولی از همان ابتدا پویایی خود را نشان میدهد. سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic بهطور مداوم قدرت را بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند ولی بیشتر به سمت عقب متمایل است و همراه با سیستم فرمان گیری چرخهای عقب باعث چابکی خودرو میشود. در حالت رانندگی اسپرت هم غرغر دلپذیری از موتور شش سیلندر خطی برمیخیزد که هرچند هرگز در حد غرش آن نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی بلک سریز نیست ولی برای CLE خوب به نظر میرسد.
این موتور همچنین تقریباً فاقد تأخیر است زیرا وقفههای تحویل قدرت توسط یک سیستم هیبریدی خفیف ۲۲ اسب بخاری پر میشود. البته در CLE53 در شتاب آنقدرها هم سریع احساس نمیشود که دلیل آن ۵۷ اسب بخار قدرت کمتر و ۱۶۵ کیلوگرم وزن بیشتر است بلک سریز است. بااینوجود، CLE53 خودرویی رام و بیادعا احساس میشود که برخلاف برخی سدانهای اسپرت امروزی، آنقدر عجیب و غیرقابل استفاده نشده و مثل CLK میتوان به حد نهایی تواناییهای آن نزدیک شد.
البته پشت فرمان CLE53 باید کمی خلقوخوی تهاجمی داشته باشید تا بتوانید شیطان درون آن را آزاد کنید زیرا این ماشین برای نشان دادن شخصیت جسور خود به اجبار راننده نیاز دارد درحالیکه CLK قدیمی وحشیگری خود را بیپرده نشان میدهد و راننده را کاملاً از نیات خود آگاه میکند. در CLE53 باید دنبال شخصیت وحشی خودرو بگردید چون زیر چند لایه تجمل پنهان شده ولی مهم این است که جدیدترین کوپهٔ افلترباخ هنوز هم کمی از شخصیت و خلقوخوی پیشینیان خود را به ارث برده است.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس CLK63 بلک سریز | مرسدس CLE53 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۵۰۷ اسب بخار | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۳ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
وزن | ۱۶۸۵ کیلوگرم | ۱۹۲۵ کیلوگرم |
Mr. gt c
۱ فروردین ۱۴۰۴مقایسه بنز در مقابل نمیدونم چی چی…
مازیار
۱ فروردین ۱۴۰۴قدیمیه خیلی دلبره
SepehrV10
۱ فروردین ۱۴۰۴عجب اعجوبه ایه این بلک سریز
کاش سیستم چهارچرخ محرکم داشت
اون موقع دیگه دلیلی برای مقایسش با CLE جدید وجود نداشت
amirmohammadja79
۱ فروردین ۱۴۰۴اصولا بلک سریزها باید دف عقب باشن تا بتونن لاستیک هاشون رو دود کنن
𝐀𝐥𝐢
۱ فروردین ۱۴۰۴ولی clk یه چیز دیگست….
خصوصا رخ پشتشو خیلی دوست دارم
۱ فروردین ۱۴۰۴الان میگم یادش بخیر
انگار که مثلاً ۲۰ سال پیش از این بنزا سوار بودم
گاهی اوقات با خودم میگم بعد چند سال سگدو زدن پول تویوتا یاریس اقتصادی که تو خارج هرکی داره مسخرش میکنن هم نداری ببند دهنتو
این ظلمه یا چی
Ferrari
۱ فروردین ۱۴۰۴فقط اختلاف وزن رو ببینید. مدل قدیمی تر با داشتن به موتور ۸ سیلندر بزرگ ۲۵۰ کیلوگرم وزن کمتری داره
حالا بدبختی اینه مدل قدیمی تر کیفیت بالاتری هم داره
Armanbimmer
۱ فروردین ۱۴۰۴مرسدس amg سابقه های خیلی خفنی داشته و هرچند که این چند وقته ماشین هاش کمی نسبت به قبل کمتر خفن هستش ولی افسانه های زیادی خلق کرده
ولی قدمت تا جایی خوبه که قدرت هم همراهش باشه…
saeedfarshchian
۱ فروردین ۱۴۰۴چیشد اینهمه دنیا رفت سمت مصرف گرایی؟
Ali
۱ فروردین ۱۴۰۴چراغ های گرد جلوی بنز های قدیمی خیلی زیبا بودن
amirmohammadja79
۱ فروردین ۱۴۰۴یکی از چندین بنز موردعلاقم :)
برای اینکه بدونید این ماشین چقد خفنه لازمه بگم جرمی کلارکسون یکی از همین مدل داشت و این مدل رو بین بهترین ماشین هایی که تا حالا داشته قرار داده
(Ali(chevynova
۱ فروردین ۱۴۰۴اون قدیمیه برا دورانیه که بنز برا آلمان بود و نه برای جیلی چین