تجربه و آزمایشمرسدس بنز

رانندگی با مرسدس CLK63 AMG بلک سریز، کوپه‌ای جذاب، کمیاب و ارزشمند

مرسدس CLK63 AMG بلک سریز در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی ۵۰۰ اسب بخاری تنها در ۵۰۰ دستگاه ساخته شد.

شاید طرفداران کم سن و سال‌تر خودرو، سری بلک سریز مرسدس را با AMG GT بلک سریز یا نهایتاً SLS AMG بلک سریز بشناسند اما از این سری در طول تاریخ مدل‌های جذاب دیگری هم ساخته شده که یکی از آن‌ها CLK63 AMG بلک سریز است. این خودرو بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ ساخته شد و امروز می‌توان آن را یک کلاسیک مدرن دانست. هرچند این اولین مدل بلک سریز نیست (این عنوان به SLK55 بلک سریز اختصاص دارد) اما CLK63 AMG اولین مدل بلک سریز بود که در ایالات‌متحده عرضه شد. پس از رانندگی کوتاهی با یک CLK63 AMG بلک سریز، به‌راحتی متوجه شدم که چرا این ماشین ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

چرا خودروی خاصی است؟

خاص بودن CLK63 AMG بلک سریز تا حدودی به خاطر هیجان پایین خودرویی است که بر اساس آن ساخته شد. CLK63 کوپه و کانورتیبل دودر چهارنفره‌ای بود که بالاتر از SLK و پایین‌تر از CL قرار می‌گرفت. این مدل بعداً به C کلاس و E کلاس کوپه و کانورتیبل تقسیم شد و اخیراً دوباره در قالب یک مدل بنام CLE ادغام شده است. نسل دوم CLK63 از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تولید شد و در ایالات‌متحده با پیشرانه‌های V6 و V8 عرضه می‌شد. در سال ۲۰۰۶، مرسدس مدل CLK63 را با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری هشت سیلندر M156 ارائه کرد که ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور داشت. یک سال بعد، در بلک سریز قدرت این موتور به ۵۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد که در آن زمان برای یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی فوق‌العاده بود. این نزدیک‌ترین چیز به یک خودروی مسابقه‌ای DTM بود که می‌شد در خیابان راند. مرسدس تنها ۵۰۰ دستگاه از این ماشین ساخت که فقط ۳۴۹ دستگاه آن در ایالات‌متحده عرضه شد و CLK63 AMG بلک سریز را به خودرویی بسیار کمیاب و کلکسیونی تبدیل کرده است.

کابین قدیمی اما کاربردی

با ورود به کابین CLK63 بلک سریز، بلافاصله به زمانی بازمی‌گردم که هنوز قدرت محاسباتی شاتل فضایی ناسا در جیب همهٔ مردم نبود. در اینجا یک رابط کاربری سرگرمی وجود دارد که می‌توان از آن برای پخش موسیقی استفاده کرد ولی من زحمت استفاده از این سیستم که نمایشگر لمسی ندارد را به خودم ندادم زیرا تنها موسیقی‌ای که می‌خواستم بشنوم صدای بی‌رحمانهٔ V8 بود. هرچند ابن CLK63 در شرایط بکر و دست‌نخورده‌ای قرار دارد اما بوی آشنایی دارد که خودروهای اواسط دههٔ ۲۰۰۰ را به یاد می‌آورد. من این بو را که حس نوستالژیک دارد دوست دارم. دیگر قسمت‌های کابین خودرو هم مدرن به نظر می‌رسد خصوصاً با تریم فیبر کربنی روی کنسول مرکزی و صفحه آمپر. نمونه‌های مخصوص بازار آمریکا بجای دستگاه شکنجهٔ مسابقه‌ای که در نمونه‌های اروپایی ارائه می‌شد، به صندلی‌های چرمی معمولی‌تر با تنظیم برقی مجهز بودند. در بلک سریز صندلی‌های عقب حذف شده‌اند اما از این فضا می‌توان برای قرار دادن کیف استفاده کرد.

پیشرانهٔ شگفت‌انگیز

با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای که در تکنولوژی توربوشارژر و گیربکس صورت گرفته است، به‌راحتی می‌توان گذشته را فراموش کرد یعنی زمانی که جایگزینی برای حجم موتور وجود نداشت و گیربکس دستی برای لذت بردن از رانندگی بسیار مهم بود. هرچند موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی کنونی AMG بسیار قوی‌تر است اما این ۶.۲ لیتری هنوز هم شبیه یک هیولای افسارگسیخته احساس می‌شود. حداکثر گشتاور تا دور ۵,۲۵۰ rpm ارائه نمی‌شود که طبق استانداردهای کنونی چیزی مثل بی‌نهایت است اما ۵۰۰ نیوتن متری که در دور ۲ هزار rpm وجود دارد برای بیدار کردن لاستیک‌های عقب کافی بود. حدود چهار ثانیه طول می‌کشد تا این کوپهٔ آلمانی از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که امروزه مغلوب بسیاری از کراس‌اوورهای پرفورمنس می‌شود اما حداکثر سرعت بلک سریز ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

AMG در پیشرانه‌های توربوشارژ کنونی خود معجزه کرده و با وجود اثر خفه‌کنندگی توربوها، صدایی تهاجمی به آن‌ها بخشیده اما رانندگی کوتاهی با CLK63 بلک سریز به من یادآوری کرد که غرش خشمگین موتور M156 هنوز هم همتایی ندارد. این موتور اما توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک لطمه خورده است. چیزی که شاید در سال ۲۰۰۷ سرزنده احساس می‌شد، اکنون حس کندی و برنامه‌ریزی ضعیف دارد. این تنها پاشنه آشیل قوای محرکهٔ CLK63 بلک سریز است و صرف‌نظر از این مشکل، پیشرانه فوق‌العاده است.

یک کروزر عصبانی

تمام تجربه‌های رانندگی که آن زمان از CLK63 بلک سریز منتشر شد، به سواری بسیار خشن خودرو اشاره کرده بودند که به نشستن روی تخت میخی مرتاضان هندی تشبیه شده بود. هرچند به نظر می‌رسد ژورنالیست‌های خودرویی آن سال‌ها کمی اغراق کرده باشند اما مطمئناً می‌توان خشم ذاتی این مرسدس را احساس کرد. رینگ‌های ۱۹ اینچی با استانداردهای امروزی بزرگ نیستند و راحتی سواری CLK63 کمتر از مدل‌های امروزی AMG نیست. در مقایسه با فرمان‌های برقی و بیش‌ازحد حساس خودروهای اسپرت امروزی هم فرمان سنگین CLK63 بلک سریز بسیار دقیق و رضایت‌بخش بود.

این ماشین حسی مکانیکی دارد و پس از شروع حرکت می‌توان صدای نالهٔ دیفرانسیل عقب را هنگام گرم شدن شنید. هیچ آیرودینامیک فعالی وجود ندارد و کنترل کشش را یا می‌توان روشن کرد یا خاموش. این ماشین بازیگوشی است که با اندکی فشردن پدال گاز تمایل به بیش‌فرمانی دارد اما همین موضوع بخشی از جذابیت بلک سریز است. این ماشین از دورانی می‌آید که ایمنی فدای لذت خالص می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب CLK63 امکان پایین دادن هر چهار پنجره بود و ازآنجایی‌که خبری از ستون‌های B نیست، این کار تجربهٔ دلپذیری را فراهم می‌کند که با صدای غرش موتور ۶.۲ لیتری همراه است.

قیمت

با وجود کمتر از ۳۵۰ دستگاه در ایالات‌متحده، پیدا کردن یک CLK63 AMG بلک سریز اصلاً آسان نخواهد بود. بااین‌حال، با جستجو در آگهی‌ها، ۹ نمونه از این خودرو را پیدا کردیم که بسته به کارکرد بین ۱۰۵ تا ۱۶۵ هزار دلار قیمت داشتند. متأسفانه اما هیچ‌کدام از این خودروها به رنگ قرمز مریخی مشابه خودروی آزمایشی ما نبودند زیرا ۸۵ درصد نمونه‌های بلک سریز با رنگ مشکی یا نقره‌ای ارائه شدند. پرداخت مبلغی شش‌رقمی برای خودرویی پانزده‌ساله شاید سرمایه‌گذاری جالبی به نظر نرسد ما ازآنجایی‌که CLK63 بلک سریز در زمان تولید با قیمت ۱۳۵ هزار دلار عرضه می‌شد، نشان از حفظ ارزش بالایی دارد.

همچنین با حرکت اخیر به سمت الکتریکی‌سازی، کلکسیونرها به دنبال سرمایه‌گذاری روی خودروهایی هستند که دیگر تکرار نخواهند شد. در دنیایی که توربوشارژر، کنترل پایداری فعال و حالت‌های مختلف رانندگی به موضوعی عادی تبدیل شده‌اند، CLK بلک سریز خودرویی سنتی و درعین‌حال تازه احساس می‌شود. این ماشین هنوز آن‌قدر قدیمی نشده که در سفرهای جاده‌ای طولانی دردسرساز باشد درحالی‌که فقدان نمایشگرهای لمسی متعدد در داخل کابین آن موهبت بزرگی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    این مدل ماشین ها خیلی ارزشمند ان حداقل برای من چون مثل ماشین های امروزی غرق در تکنولوژی و پیچیدگی موتور و… نیستن.
    یک موتور گنده با طراحی که همراه احساس طراح و روح بخشیدن بهش و سواری که با کمترین دخالت سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری هست.

    موافقم 69
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      جرمی کلارکسون مدت زیادی از این ماشین استفاده می کرد
      رنگ نقره‌ای داشت

      موافقم 75
      مخالفم 1
      1. ali

        ۳۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (191 ديدگاه)

        با سلام
        دقیقا درسته اتفاقا در مستند کلارکسون تریلر این ماشین بین بسیاری از اسپورت و سوپراسپورتها مقام اول رو آورد.روزی که فروختش هم تو یه مصاحبه ای گفت غم انگیز ترین روز زندگیم بود.

        موافقم 35
        مخالفم 1
      2. AMANTE

        ۳۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1913 ديدگاه)

        فکر کنم یک مدل مشکی هم ازش داشت.
        https://metro.co.uk/wp-content/uploads/2015/03/ad_164605647.jpg?quality=90&strip=all

        موافقم 15
      3. MAHDIYAR

        ۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (24 ديدگاه)

        تقریبا تمامی قسمت های برنامش رو (تخت گاز و توربزرگ و مزرعه کلارکسونو…) حداقل ۵ بار دیدم

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    بلک سریز فقط sl63 تک بود تو دوران خودش

    موافقم 9
    مخالفم 2
  3. LAMBORGHINI

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    سلطان 🏴‍☠️

    موافقم 15
    مخالفم 1
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    اسمش هم قشنگه

    موافقم 16
    1. محمدهادی

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اصن مرسدس به این میگن
      رنگو نکاکن
      چشمو آش و لاش میکنه
      عجججب قرمزیه🥺🥺😭😭
      چقد ذین قرمز برازنده این استایل مرسدسه
      چقد ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ رو بیشمار دوست دارم
      هرچی خاص و استثنایی بود تو اون برهه ساخته شد

  5. Dna

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    برای من هر وقت اسم بلک سریز میاد دود لاستیک مجسم میشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. Viper

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    زمانی که بنز واقعا بنز بود….

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. MAHDIYAR

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      آره
      قبلا واسه عشق ماشین ها ماشین میزد ولی الان دیگه خراب شده

  7. amdbenz

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    هی دهه ۲۰۰۰ دیگه هیچوقت تکرار نمیشه . واقعا دهه خاطره انگیزی بود مخصوصا واسه ما ماشین بازا . الان دیگه همه چیز چرت و بی روح و بی محتوا شده …..

    موافقم 29
    مخالفم 1
  8. javad-bmw

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    درحالی‌که فقدان نمایشگرهای لمسی متعدد در داخل کابین آن موهبت بزرگی است.
    حرف دل خیلیا🥺
    تقریبا ۸۰ درصد ماشین های کل دنیا از نظر طراحی داخلی دارن از یک سبک استفاده میکنن و این خیلی خسته کننده س.
    همه یا نمایشگر عریض مثل مرسدس دارن یا هم یه مانیتور ۲۵ اینچی وسط داشبورد مثل تسلا، خستمون کردین بخدا

    موافقم 30
    مخالفم 1
  9. JDM سابق

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    آمریکایی ترین بنز تاریخ

    موافقم 23
    مخالفم 2
  10. blackwing

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    عجب عاطفه‌اییه 🤌🏼🍑
    اون زمان‌ها رو دوس دارم ، سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ، همون رابط کاربری که میگه ، ساده و کاربردی…
    کاش زمان برمیگشت…

    موافقم 18
    مخالفم 1
  11. ARIAN

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    این بعد از sl65 black Series لاتی ترین بنز تمام تاریخه😎💪

  12. Reza Waffen SS

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    عشق 💖

    موافقم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا