تصور کنید در ترافیکی وحشتناک گیر افتادهاید. مجبور هستید با دنده یک یا دو حرکت کنید و سپس ترمز بگیرید. این حرکت را به کرات انجام میدهید و کمکم عصبانی میشوید. از طرفی هم رانندگان دیگر مدام جلوی شما میپیچند و لاین شما را اشغال میکنند و… اینجاست که سیستم جدید درایو پایلوت مرسدس میتواند بسیار کارآمد باشد. با جدیدترین سیستم دستیار راننده مرسدس یعنی درایو پایلوت آشنا شوید که به شما اجازه میدهد همهچیز را به خودرو بسپارید و دستان خود را از روی فرمان، پاها را از روی پدالها و چشمها را از جاده بردارید!
درایو پایلوت مجوز ورود مرسدس به کلاس سیستمهای خودران سطح ۳ است و به تازگی ویدئویی کوتاه از ظرفیتهای آن برای کاهش استرسهای روزمره منتشر شده است. زمانی که این سیستم با تکنولوژی پارک خودکار بوش ترکیب شود بدترین بخش رانندگی از معادله حذف خواهد شد.
البته هنوز هم محدودیتهایی برای درایو پایلوت وجود دارد چراکه این سیستم در بزرگراههای چند لاینی که خطکشی مناسبی دارند کار میکند. همچنین حداکثر سرعت مجاز برای این سیستم ۶۴ کیلومتر در ساعت است. از طرف دیگر برای فعال کردن آن باید در روز رانندگی کنید! همچنین نباید در جاده خبری از ساختوساز، تونل یا عوارضی باشد. فعال شدن آن در باران مشکلی ندارد اما در برف اجازه استفاده از آن را نخواهید داشت. همچنین راننده باید روی صندلی خود بنشیند و خودرو نیز فقط در لاین موجود رانندگی خواهد کرد.
این سیستم که اخیراً روی یک دستگاه S580 4Matic جدید نصب شده بود عملکرد بینقصی را در بزرگراه سانتا مونیکا نشان داد. در واقع درایو پایلوت همانند کروز کنترلهای تطبیقی بسیار هوشمند عمل میکند. اگر راننده بخواهد یک پیام بنویسد یا ویدئو تماشا کند سیستم اجازه آن را میدهد. نیازی به نگه داشتن دست روی فرمان برای خاموش شدن هشدارها نیست. مهندس تحقیق و توسعه مرسدس میگوید درایو پایلوت قبلاً توانایی رانندگی بیش از ۱ ساعت بدون نیاز به دخالت راننده در همین مسیر را نشان داده است. در تست کوتاه ما شاهد شتابگیری و ترمز نرم خودرو بودهایم و بهترین عملکرد را بر جای گذاشته است.
این سیستم پیشرفت مرسدس در ارتقای سیستم خودران خود را نشان میدهد. قبلاً سیستم خودران سطح ۲ مرسدس معرفی شده بود که فرمان، ترمز و فاصله را کنترل میکرد اما راننده حتماً باید توجه خود را معطوف جاده میکرد. در سطح ۳ خودرو کنترل کامل را به دست میگیرد اما باید بتواند کنترل خودرو را در صورت نیاز به دست گیرد. در غیر این صورت خودرو سرعت را کم و فلاشرها را روشن خواهد کرد.
درایو پایلوت بهصورت یک آپشن در S کلاس و EQS بازار آلمان عرضه میشود اما هنوز مجوز استفاده در آمریکا را اخذ نکرده است. مرسدس قبلاً تستهای چند ده هزار کیلومتری را در کالیفرنیا و نوادا انجام داده است و در حال مکاتبه با بخشهای مرتبط برای صدور مجوز استفاده عمومی است. قیمت این سیستم در ماه آوریل اعلام خواهد شد. سخنگوی مرسدس اما گفته است درایو پایلوت قیمتی کمتر از ۱۲ هزار دلار خواهد داشت. شایان ذکر است سیستم خودران تسلا با قیمت ۱۲ هزار دلار عرضه میشود.
این سیستم از رادار برد بلند، لیدار برد بلند و دوربینهای چندمنظوره استفاده میکند. عنصر کلیدی درایو پایلوت حسگر رادار و پردازش پیام هوش مصنوعی است که توسط والئو تولید شده اند که در هر ثانیه ۲۵ تصویر را میسازند و میتوانند ۲۰۰ متر را ببینند و هر شیء را پیگیری کنند. حتی میکروفونی وجود دارد که به اصوات گوش میکند. این سیستم برای اینکه بتواند خودران سطح ۳ واقعی باشد نیازمند بهکارگیری و کنترل فرمان، ترمز و پیشرانه است.
نمردیم از بدبختی
۲ فروردین ۱۴۰۱نمیتونه رقابت تسلا باشه تسلا ۱۰ سال روش کار کرده یک ویدیو تو یوتوب دیدم تسلا برتری کاملی بهش داشت اما این فقط تو یک شرایط خاص روشن میشد
زیزیگولو
۲ فروردین ۱۴۰۱با این که در حال حاضر تو حوزه ماشینای برقی تسلا یه سرو گردن از بقیه کمپانیا بالاتره ولی یه حسی بهم میگه مرسدس میتونه رو دست تسلا بلند شه
نمردیم از بدبختی
۲ فروردین ۱۴۰۱ویدیویی که گفتم https://www.youtube.com/watch?v=SVuBBAWbOTk&t=2s برید ببینید یوتوب
محمد
۲ فروردین ۱۴۰۱سیستمهای خودران سایر شرکتها هم سن کمی ندارند سایر خودروسازان و شرکتهای قطعه سازی که مسولیت اصلی توسعه تکنولوژی را بر عهده دارند مثل بوش و والئو که در بالا هم از آنها نام برده شده سالها است که روی این موضوع کار میکنند.
حتی هیوندای در خودرو سدان جنسیس مدل ۲۰۱۲ که در ایران موجود است کروز کنترل تطبیقی داشت و همین حالا هم بنز و ب ام و و سایر خودروسازان سیستمهای خودران سطح ۲ و ۲.۵ را بصورت گسترده استفاده میکنند.
آنچه در توسعه این سیستمها اهمیت دارد میزان سعی و خطا و آزمایشات و بهبودهای مستمری است که صورت میگیرد و گرنه رادار و لیدار و دوربین و سایر سنسورها سالها قبل اختراع و در سایر صنایع استفاده میشدند.
فرامرز
۲ فروردین ۱۴۰۱اینا با قوانین پیش میرن و الان مجوز سطح ۳ خودران برای سرعت زیر ۶۰ کیلومتر (ترافیک سبک) تو بزرگراه های اروپا رو گرفتن و میخوان این مجوز رو برای سرعت های بالاتر بگیرن. تسلا هرچند ممکنه جالبتر به نظر برسه و نرم افزار هوشمندتری داشته باشه ولی نه تنها مجوزی نگرفته بلکه انتظار داره شما همیشه دستت رو فرمون باشه (اگه نباشه قانون مسئولیت تصادف رو گردن شما میندازه در حالیکه تو سطح ۳ اگه سیستم فعال باشه شما فقط کافیه رو صندلی راننده باشید و مسئولیت تصادف پای خودروسازه مگه اینکه سیستم از شرایط تحت پوشش خارج بشه و شما ۱۰ ثانیه به هشدار سیستم توجه نکنید). شاید اطلاعات من تناقض داشته باشه با بعضی بررسی های یوتیوبی ولی من همین الان تو پروژه مشابهی مشغول کار هستم.
R
۲ فروردین ۱۴۰۱مطمئن باش یه سرو گردن بالاتراز اون قرار میگیره فقط بشین تماشا کن
GMA
۲ فروردین ۱۴۰۱بنظرم محدودیت ها کاملا درسته چون این سیستم ها هنوز کامل نشدن و با این محدودیت ها میشه مطمئن شد خطری در کار نیست
AMIR / ARMI
۲ فروردین ۱۴۰۱(( و… اینجاست که سیستم جدید درایو پایلوت مرسدس میتواند بسیار کارآمد باشد ))
سیستم تسلا خار داره واسه همین هیچ چیز مثبتی ازش نمیخونیم واسه تسلا فقط حاشیه هاش مهم
GMA
۲ فروردین ۱۴۰۱تسلا با تبلیغات اشتباه این توهم رو به وجود آورده که اتو پایلوت یه سیستم خودران کامل هست و این باعث شده مصرف کنندگان این تکنولوژی دچار ابهام بشوند، سطح انتظارات بیش از حد بشه و مشکلات متعددی به وجود بیاد
چه مرسدس چه تسلا و چه GM هنوز سیستم های خودران شون بسیار جای کار داره تا بشه واقعا همه چیز رو بهشون سپرد با خیال آسوده
مردیم از خوشی
۲ فروردین ۱۴۰۱واسه تسلا همه چیز خار داره حتی قیمت 😑
JDM
۲ فروردین ۱۴۰۱اولین سیستم خودران برای مرسدس بود پس امکان داره که مرسدس بتونه تسلا شکست بده
Pooriya.BMW_Germany
۲ فروردین ۱۴۰۱پدر خودروسازی جهان همیشه برترین ها رو ساخته
هیچوقت جوجههایی مثل تسلا در حد اندازه بنز و در کل آلمانی ها نیستند آلمان یا نمیسازه یا اگر ساخت بهترین میسازه
HamiD
۲ فروردین ۱۴۰۱سلام
فکر میکنم دلیل اینهمه محدودیت برای این سیستم این هست که مرسدس نمیخواد ایرادی به سیستمش وارد بشه و مشکلات متعدد براش پیش بیاد ، در ثانی میخواد قابلیت اعتماد رو بالا ببره و جون مردم رو به خطر نندازه که کار شایسته ای هست حقیقتش … خصوصا اینکه با این محدودیت هایی که گذاشته داره هشدار میده که آی ملت حواستون باشه این یه سیستم کامل نیس پس نیاین پشت ماشین نخوابین و مثل یه سری شرکت ها ضعف ها رو پنهان نکرده که بخواد ماشین رو به مردم بندازه … آخرش هم نارضایتی ازش سر به فلک بکشه!!!
حدس من اینه که این سیستم توانا تر این از هستش و به دلایلی که گفتم هنوز حد نهاییش به نمایش گذاشته نشده …
اما چیزی که فعلا برای من مشخصه اینه که سیستم خودران تسلا فعلا بالاتر از مرسدس قرار میگیره …
در ضمن وقتی این سیستم میتونه توی بارون به درستی کار کنه پس برای رانندگی در شب هم نباید مشکلی داشته باشه (دوربین هاش و سنسور هاش که مثل دوربین های مرئی معمولی کار نمیکنن!!! میکنن؟!) اما باز هم ممکنه مشکلاتی پیش بیاد پس مرسدس فعلا دور رانندگی در شب رو خط کشیده …
در کل بزودی این محدودیت هایی که گذاشته با تست های متعدد کمتر خواهد شد و احتمالش هست که به موفقیت های بیشتر برسن.
نمردیم از بدبختی
۲ فروردین ۱۴۰۱مرسدس که برنامه نویس مثل تسلا نداره مگه الکیه یا فقط به دوربین هاست ؟
R@m!n
۲ فروردین ۱۴۰۱موضوعی که تسلارو جلوتر میبره قدرت نرم افزاری هست و سرورهای پشتیبان. نه مرسدس نه هیچ برندی این زیر ساختو ندارن. فعلا هم براشون صرفه اقتصادی نداره و علمش هم ندارن باید به برندهای حوزه فناوری تکیه کنن.
فارغ از نظرات متعصبانه و جنگ و دعواها اگر برندی شانس بیشتری داشته باشه که بتونه این سیستم رو جلو ببره تسلا هست. این چیزی که مرسدس ارائه داده انقدر محدوده که نمی دونم چطور سطح ۳ اسم گذاری کردن.
چهارتا دوربین دور ماشین نمی تونه آینده ای برای سیستم خودران باشه.
Jdm باز
۲ فروردین ۱۴۰۱بهترین یا هیچ…..
Elmiraj
۲ فروردین ۱۴۰۱((البته هنوز هم محدودیتهایی برای درایو پایلوت وجود دارد چراکه این سیستم در بزرگراههای چند لاینی که خطکشی مناسبی دارند کار میکند. همچنین حداکثر سرعت مجاز برای این سیستم ۶۴ کیلومتر در ساعت است. از طرف دیگر برای فعال کردن آن باید در روز رانندگی کنید! همچنین نباید در جاده خبری از ساختوساز، تونل یا عوارضی باشد. فعال شدن آن در باران مشکلی ندارد اما در برف اجازه استفاده از آن را نخواهید داشت. همچنین راننده باید روی صندلی خود بنشیند و خودرو نیز فقط در لاین موجود رانندگی خواهد کرد.))
تازه فقط در چند کیلومتر از بزرگراه های المان هم کار میکنه…..
.
.
.
در حالی که برای تسلا تنها کافیه فقط یک نفر در صندلی راننده حضور داشته باشه…
.
.
اینا اول باید این کوه از محدودیت ها رو بردارن ، سپس کل بزرگراه ها ، جاده ها ، خیابان ها ، کوچه ها و حتی جاده های خاکی را اسکن کنن تا شاید بتونن یه روز به سطح امروز تسلا برسن….
R
۲ فروردین ۱۴۰۱این کوه محدودیت رو تسلا برداشته بود زد چن نفرو کشت اها راستی شما امریکایی هستید باید شاتگانم داشته باشید
نمردیم از بدبختی
۲ فروردین ۱۴۰۱خود تسلا گفته اعتماد کامل نکنید بهش اما بعضی ها میکنن و حرف اخرتون واقعا بی ربط بود
Philipp
۲ فروردین ۱۴۰۱واضحا تواناییش بیشتره
ولی خود شعار مرسدس که The Best or Nothing هست نشون میده جایی که درصد خطا براشون باشه رو اصلا ورود نمیکنن
به نظر من این دلیلیه که توی شب فعال نیست
علیرضا۷۷۱۴
۳ فروردین ۱۴۰۱بنام خدا. سخت افزار نرم افزار هوش مصنوعی همه باید در سطح بسیار بالا و در هماهنگی باهم قرار داشته باشند.درمورد بنز از بعد سخت افزاری و قابلیت اطمینان وهماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار بدون تعصب باید گفت که بنز قطعا عالی نمود خواهد کرد.برگ برنده تسلا بحث هوش مصنوعی و تجربه بیشتر تسلا در این بخش است.اما پیاده سازی و ارتباط بین سخت افزار هوش مصنوعی خودرو و راننده کاری بسیار سخت وتحربی است ازهمه مهمتر رسیدن به قابلیت اطمینان نزدیک صددرصد
محمد
۴ فروردین ۱۴۰۱سطح خودران تسلا SAE 2 هست و بنز داره روی سطح SAE 3 کار میکند.
فقط تسلا تبلیغات بیشتر و بهتری داشته و در امریکا احتمالا پیمایش بیشتری را در سطح ۲ ثبت کرده که با توجه به قیمت خودروهاش منطقی هم هست.