در این مطلب نگاه دقیقتری خواهیم داشت به خودروهای باشکوهی که بر اساس نسلهای مختلف مرسدس بنز E کلاس ساخته شدند.
مرسدس بهتازگی اولین نسخهٔ AMG از نسل جدید E کلاس را در قالب یک مدل شش سیلندر هیبریدی با نام E53 معرفی کرده است. هرچند این خودرو نسخهٔ پرچمدار E63 نیست اما اعداد و ارقام قابلتوجهی دارد. قوای محرکهٔ شش سیلندر هیبریدی این ماشین ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که در صورت استفاده از لانچ کنترل به ۶۱۲ اسب بخار افزایش میابد و خودرو را ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، عادت کردن به این مدلهای جدید سخت است زیرا اکثر ما با محصولات وحشی هشت سیلندر AMG بزرگ شدهایم. آنها ماسل کارهای غیرآمریکایی و ما AMG را به همین خاطر دوست داشتیم. ازاینرو، قصد داریم نگاه دقیقتری به ماشینهای باشکوهی داشته باشیم که AMG بر پایهٔ E کلاس ساخته است.
مرسدس AMG Hammer سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۳۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۵.۳ ثانیه |
همر اولین AMG بود که بر اساس E کلاس ساخته شد. این خودرو بر پایهٔ کوپهٔ 300CE شکل گرفته بود. البته همر پیش از ادغام AMG با مرسدس ساخته شد و بنابراین، صرفاً یک تیونینگ روی E کلاس کوپه بود. از این ماشین تنها ۱۳ دستگاه ساخته شد که همه در آمریکای شمالی فروخته شدند. ویژگی اصلی همر تجهیز به یک نیروگاه هیولایی بود. AMG برای این خودرو موتور M117 هشت سیلندر مرسدس را در نظر گرفته بود که در S کلاس و SL استفاده میشد. AMG حجم این موتور را به ۶ لیتر کاهش داد و آن را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک متصل کرد که از S کلاس نسل W126 گرفته شده بود. این موتور ۳۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور داشت. البته همر فقط کوپهای با موتور بزرگتر نبود و AMG کمکفنرهای متفاوت، کیت آیرودینامیک و دیفرانسیل لغزش محدود را هم به آن افزوده بود.
مرسدس E کلاس AMG نسل W210 سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳
مدل | E36 AMG | E50 AMG | E55 AMG | E60 AMG |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری I6 | ۵.۰ لیتری V8 | ۵.۵ لیتری V8 | ۶.۳ لیتری V8 |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار | ۳۴۷ اسب بخار | ۳۵۴ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۵ نیوتن متر | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۳۰ نیوتن متر | ۶۱۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۶.۷ ثانیه | ۶.۲ ثانیه | ۵.۷ ثانیه | ۵.۰ ثانیه |
در E کلاس نسل W210 شاهد ارائهٔ بیشترین مدلهای AMG بودیم. این داستان با E36 آغاز شد که در سال ۱۹۹۵ همزمان با دیگر مدلهای W210 عرضه شد. این مدل از همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی C36 AMG استفاده میکرد که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور داشت. پسازاین نوبت به E50 با موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی رسید که خروجی را به ۳۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور افزایش داد. این مدل فقط یک سال عرضه شد و جای خود را به E55 داد. این اولین مدل AMG نسل W210 بود که در آمریکا عرضه شد. AMG در این نسخه حجم موتور ۵ لیتری را به ۵.۴ لیتر افزایش داد و درنتیجه خروجی به ۳۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور رسید. بااینحال، افزایش قدرت بازهم ادامه پیدا کرد و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ مدل E60 با موتورهای ۶ و ۶.۳ لیتری V8 ارائه شدند. نسخهٔ ۶.۳ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۵ نیوتن متر گشتاور، همسطح بامو M5 نسل E39 بود و ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
مرسدس E کلاس AMG نسل W211 سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹
مدل | E55 AMG | E63 AMG |
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۷۶ اسب بخار | ۵۱۴ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۵ نیوتن متر | ۶۲۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۴.۳ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
دومین E کلاس که نشان ۵۵ داشت همه را غافلگیر کرد. جنگ اسب بخار آلمانیها با معرفی بامو M5 نسل E39 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت آغاز شده بود و آئودی با موتور ۴.۲ لیتری V8 توئین توربو در RS6 به آن پاسخ داد. AMG اما با قرار دادن یک موتور ۵.۴ لیتری V8 جدید با سوپرشارژر زیر کاپوت E کلاس، هردو رقیب را ضعیف جلوه داد. این موتور باشکوه ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۷۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که بیشتر از پورشه ۹۱۱ توربوی آن سالها بود. مرسدس شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این ماشین را ۴.۷ ثانیه اعلام کرده بود اما در آزمایشات مستقل رقم ۴.۱ ثانیه ثبت شد و E55 را به سریعترین سدان جهان تبدیل کرد. وقتی که زمان فیسلیفت نسل W211 فرارسید اما AMG بجای تلاش برای بیرون کشیدن قدرت بیشتر از موتور V8 سوپرشارژ، از یک موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی کاملاً جدید استفاده کرد و خودرو را E63 نامید که این نام تا به امروز روی E کلاس AMG مانده است. E63 قدرت بیشتر اما گشتاور کمتری داشت و حالا AMG میتوانست از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک جدید استفاده کند زیرا گشتاور موتور سوپرشارژ قبلی این گیربکس را خرد میکرد.
مرسدس E63 AMG نسل W212 سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶
مدل | E63 AMG 2009-2011 | E63 AMG 2011-2016 |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۴.۵ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
در سال ۲۰۰۹ نسل جدید E63 با همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی قبلی معرفی شد اما AMG کمی این موتور را تقویت کرده و خروجی را به ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور رساند. این پیشرانه اما تنها حدود دو سال در نسل W212 ارائه شد و در سال ۲۰۱۱ با یک موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو جایگزین شد. این موتور قدرت یکسانی با پیشرانهٔ تنفس طبیعی قبلی داشت اما گشتاور بیشتری برابر با ۷۰۰ نیوتن متر تولید میکرد. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز نسخهٔ E63 S 4Matic ارائه شد. این اولین باری بود که حرف S را در کنار نام E63 دیدیم. در این نسخه خروجی موتور توئین توربو به ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافت و در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک، اولین E63 با شتاب زیر ۴ ثانیه را خلق کرد.
مرسدس E کلاس AMG نسل W213 سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳
مدل | E43 AMG | E53 AMG | E63 AMG |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۳۵ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۴.۵ ثانیه | ۴.۳ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
مرسدس با معرفی E کلاس نسل W213 در سال ۲۰۱۷ دست به تغییرات بزرگی زد. این شرکت ابتدا متوجه شد محصولاتش آنقدر قدرتمند شدهاند که فاصلهٔ زیادی بین مدلهای معمولی مرسدس و خودروهای AMG ایجاد شده است. به همین دلیل، مدل E43 با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو و ۴۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. هرچند خیلیها از قرارگیری موتور شش سیلندر زیر کاپوت E کلاس AMG انتقاد کردند اما E43 شتابی در حد نسل قبلی E63 با موتور ۶.۲ لیتری داشت. بعداً نیز در سال ۲۰۱۸ مدل جدید E53 با پیشرانهٔ شش سیلندر خط توئین توربو و ۴۳۵ اسب بخار قدرت جایگزین E43 شد. بااینحال، هیجانانگیزترین AMG این نسل E63 بود. در این مدل، پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری قبلی جای خود را به یک موتور جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو داد که در نسخهٔ استاندارد ۵۷۰ اسب بخار تولید میکرد اما در نسخهٔ S از مرز ۶۰۰ اسب بخار فراتر میرفت. در این نسل همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک بهصورت استاندارد ارائه میشد که هرچند این موضوع باعث ناراحتی طرفداران سنتی شد اما AMG حالت دریفت را برای E63 در نظر گرفته بود که قدرت را فقط به چرخهای عقب منتقل میکرد.
مرسدس E63 نسل W214 سالهای ۲۰۲۵ تا…
در نسل W214 برای اولین بار در تاریخ E کلاس AMG خبری از موتور V8 نخواهد بود. E63 جدید احتمالاً از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی پلاگینهیبریدی E53 استفاده خواهد کرد اما طبق شایعات، AMG خروجی این قوای محرکه را به ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش خواهد داد. هرچند این اعداد چشمگیر هستند اما استقبال از C63 چهار سیلندر مناسب نبود و ممکن است E63 شش سیلندر هم به همین سرنوشت دچار شود.
khashayar0
۸ فروردین ۱۴۰۳AMG Hammer
جرمی کلارکسون
۸ فروردین ۱۴۰۳بهترین عضلانی آلمانی 💯❤️💪
NAVID۰۰۹۸
۸ فروردین ۱۴۰۳حقیقتاً همه مَحشَرَن ، ولی W211 جاودانست یهچیزِ دیگست!!!
این لامصب چنان بدونِتاریخ طراحی شده که AMG باشه نباشه باز جذاب و دلرباست!!!
W211 یه جوریه که اگه دزد جانی قاتل ساستمدار هم داخلش بشینند باز دکتر مهندس باکلاس به حساب میان ، چیزی که فقط در S مدل W221 اتفاق میوفته!!!
علی
۹ فروردین ۱۴۰۳۲۱۱ سریع ترین سدان جهان. بود زیبایی خاصی داره که تکرار نشدنی هست
علی
۹ فروردین ۱۴۰۳هنوز هرجا میبینمش میخکوب طراحی این افسانه میشم ادمو مریض میکنه لامصب
𝐀𝐥𝐢
۸ فروردین ۱۴۰۳نسل اول و سوم انتخابم
علی جردن
۸ فروردین ۱۴۰۳بنز فقط C کلاس
E کلاس الکی گنده است جا پارک پیدا نمی شه تو تهران
جرمی کلارکسون
۸ فروردین ۱۴۰۳بنز فقط C کلاس؟
واکنش G کلاس و S کلاس : ما داریم زحمت میکشیم
علی جردن
۹ فروردین ۱۴۰۳منظورم سدان بنز فقط C کلاس بود
همین C کلاس بچه S کلاس محسوب میشه جفتشون ۵ سرنشین جابجا می کنن جفتشونم کابین لوکس و جاداری برای ۵ نفر سرنشین دارن
misha
۹ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا مرسدس بنز ای کلاس از نظر من بهترین سدان این خودروسازه، تلفیق خیلی جالبی از راحتی، لوکس بودن و اسپرت بودنه
ضمن اینکه تناسبات طراحیش مثال زدنی هست، این همون چیزیه که باعث میشه هیچوقت چشم از دیدنش سیر نشه و همیشه زیبا به نظر بیاد
این خودرو واسهی کمپانی هم جایگاه ویژه ای داره، خودرویی که بتونه طیف وسیعی از سلیقه هارو راضی نگه داره
واسه منی که اصلا و ابدا طرفدار مرسدس بنز نیستم e کلاس جایگاه ویژه ای داره
و البته خاصا w211 تمام نشدنی
Mercedes 190
۹ فروردین ۱۴۰۳چقدر تاثیرگذار
از تجربیات استاد جردن استفاده کنید
علی جردن
۹ فروردین ۱۴۰۳E کلاس و S کلاس واسه تاکسی و مسافرکشی خوبه فقط
Amir
۸ فروردین ۱۴۰۳بنز تمام مدلاش خوب و دوست داشتنین
از جی کلاس و اس کلاس و ای کلاس و سی کلاس گرفته تا یونیماگ و زتروس و آکتروس
و تنها در چهار کلمه میشه وصفشون کرد
قدرتمند زیبا توانمند بادوام
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۳بیشتر مردم با شنیدن اسم مرسدس بنز فوراً یه ماشین لوکس سواری رو تو ذهتشون تصور میکنن ………. کسب همچین جایگاهی تو صنعت خودروسازی دنیا اونم تو کشوری که چندتا کمپانی خودروسازی معتبر با محبوبیت جهانی تو اون کشور مشغول تولید هستن علاوه بر مدیریت قوی کادر متخصص بسیار خلاق و توانا هم میخواد
سید علیرضا
۸ فروردین ۱۴۰۳بنز کپل w124 با نام E60 AMG هم تولید شده ، چرا در موردش مطلبی ذکر نشده ؟؟
Ali.JJJ
۸ فروردین ۱۴۰۳اصن کلاس e بنزو واسش احترام خاصی قائلم. البته ک خب s ک جایگاه خودشو داره
۸ فروردین ۱۴۰۳آقایون
مرسدس E کلاس AMG نسل W213 سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ بروز تر از مرسدس E63 نسل W214 سالهای ۲۰۲۵ تا… به نظر میاد
نظر من اینه ☝🏻☝🏻☝🏻
EODE
۸ فروردین ۱۴۰۳W211 از هر لحاظ عالی بود ، کاش این طراحی چراغا رو هیچ وقت کنار نمیذاشتن . اون سالها نه فقط بین بنز و خودروسازان آلمانی ، بلکه به نظرم همه سازندگان مطرح بهترین طراحی خودشون رو برای ماشین ها داشتن و این ترکیب شده بود با پیشرفت خیلی چشمگیر آپشن های رفاهی و ایمنی همراه اطمینان پذیری بیشتر .
علی
۹ فروردین ۱۴۰۳۲۱۱ یه بنز تمام عیار هست یه جواهر ملیون دلاری با شکوه باکلاس ترین بنز تمام دوران ها
مجید
۹ فروردین ۱۴۰۳فقط برف پاکن چراغ مرسدس⭐ AMG Hammer⭐
aliali
۹ فروردین ۱۴۰۳یک دستگاه بنز e230 دارم در حد نو
https://bama.ir/car/detail-qz61sxoy-mercedesbenz-eclass-e230-1992
همایون
۹ فروردین ۱۴۰۳امیدوارم ای ام جی چهار سیلندر و شش سیلندر انقدر با فروش پایینی مواجه بشند که مثل برقی های سری ای کیو مرسدس بنز جمعشون کنه و متوجه بشه که اگر مشتری پول ای ام جی رو انقدر زیاد میخواد بده میخواد اون لذت موتور هشت سیلندر خورجینی رو بچشه نه اینکه یه موتور چهار سیلندر با توربو و کمک موتور برقی و وزن زیاد باطری و پیچیدگی و اصطحلاک اضافی و نهایتا صدای اگزوز مصنوعی و غیر جذاب رو داشته باشه با اون برچسپ قیمتی گرون،امیدوارم خیلی خیلی خیلی کم بفروشه هر ای ام جی غیر هشت سیلندری و امیدوارم یکروز یک مرسدس بنز استیشن ای ام جی از هر مدل و کلاسیش ولی صفر و نسل جدید با طراحی زیبا و موتور هشت سیلندر دوباره به چشم ببینم
علی
۹ فروردین ۱۴۰۳۲۱۱ افسانه هست. اما ۲۱۳ عملکرد یه سوپر کار رو داره هم خوشگله هم لوکس و با ابهت هم سریع مثل سوپر اسپرت ۳.۴ دهم شتاب چی بهتر از این یه سدان دو تنی که داخلش مثل هتل پنج ستاره نرم یه شاهکار تکرار نشدنی
BMW
۹ فروردین ۱۴۰۳مرسدس AMG Hammer سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ فقط🥲👌
مهدی
۹ فروردین ۱۴۰۳اگراشتباه نکنم۱۸سال پیش شرکت ستاره ایران خط مونتاژ ۲۱۱بانظارت مهندسای آلمانی رو توایران راه اندازی کرد