آیا ونهای برقی موفق به شکست نمونههای بنزینی خود خواهند شد؟ از دید مرسدسبنز پاسخ این سوال مثبت است.
از آنجا که کار اصلی ونها انجام وظایف کاری و تجاری است، تلاش چندانی در راستای هیجانانگیز جلوهدادن آنها انجام نمیشود. هر ون خوبی چه مخصوص حمل انسان باشد و چه برای جابهجایی بار مورداستفاده قرار گیرد باید انعطاف لازم برای گنجایش بار خود داشته باشد، هزینه تعمیر نگهداری زیادی نداشته باشد و کاربری آن نیز آسان باشد.
همانطور که بسیاری میدانند، مرسدسبنز درحال تغییر پیشرانه خودروهایش به نوع الکتریکی است و ونهای این شرکت نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از آنجا ونها وظایف سنگینی را به دوش میکشند، نگرانیها بابت مسافت قابلپیمایش آنها کمی بیشتر از خودروهای متداول روزمره است. درست است که این مسئله یک شبه حل نمیشود اما مرسدسبنز تلاش خود را برای بهینهسازی محصولاتش انجام میدهد.
حاصل تلاش آلمانیها، هماکنون e اسپرینتر نام دارد. این ون که هماکنون در فاز پروتوتایپ خود قرار دارد، موفق شد تا در پیش از رونمایی رسمی در سال آینده به یک دستاورد مهم برسد. مرسدسبنز آن را در تاریخ ۱۹ اکتبر سال جاری و تحت شرایط کاملا واقعی مورد آزمایش قرار داد. مسیر آزمایش شامل خیابان موزه مرسدسبنز در اشتوتگارت تا فرودگاه شهر مونیخ میشد.
e اسپرینتر موفق شد تا این مسافت رفتوبرگشتی را با یک شارژ کامل بپیماید. این تست در جادههای باز و عمومی انجام شد که شامل جادههای فدرال آلمان، بزرگراهها و ترافیکهای درونشهری نیز میشد. مرسدسبنز مدعی شده که برای انجام این تست، خلوتترین و سرراستترین مسیرها را انتخاب نکرده است تا شرایط وارسی e اسپرینتر تا حد ممکن به شرایط یک رانندگی عادی در این منطقه کوهستانی نزدیک باشد.
مجموعه آلمانی «TUV Sud» مصرف انرژی اسپرینتر برقی را بهطور متوسط برابر ۲۱.۹ کیلووات ساعت در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین کرده است. در مسیر آزمایش، ارتفاع سطح جاده بین ۲۱۰ تا ۷۸۵ متر بالای سطح دریا تغییر میکرد. با این همه، خودروی موردآزمایش توانست ۴۷۵ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل بپیماید و هنوز انرژی لازم برای پیمایش ۲۰ کیلومتر دیگر را نیز داشته باشد.
مرسدسبنز اسپرینتر برقی خود را از نیمه دوم سال آینده میلادی و در کارخانههایی در «داسلدورف» و «لاویگزفلد» در آلمان و «کارولینای جنوبی» در ایالاتمتحده تولید خواهد کرد. دو سال بعد نیز مرسدسبنز از پلتفرم و معماری مخصوص خودروهای تجاری خود رونمایی خواهد کرد که مختص EVها خواهد بود؛ بنابراین تمامی محصولات تجاری این برند آلمانی مانند ونها و مینیونها از سال ۲۰۲۵ از پلتفرم VAN.EA مرسدسبنز سود خواهد برد.
از آنجا که یکی از مهمترین فاکتورهای خرید یک ون یا خودروهای تجاری مصرف انرژی (سوخت) و مسافت قابلپیمایش آن است، آیا ونهای برقی توان رقابت با نمونههای بنزینی و دیزلی بهینه امروزی را خواهد یافت؟!
PRPR
۱۱ آذر ۱۴۰۱سپرش خیلی رومخه
بنده خدا
۱۱ آذر ۱۴۰۱خیلی کمه حداقل هزار کیلومتر باشه
رفته رفته قدرت باطریا کم میشه
وتازه اینم بدون بار هست
❤BMW❤
۱۲ آذر ۱۴۰۱بنزه دیگه
انتظاری از این بیشتر نمیره
کیانوش
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ون ها تو اروپا مثل نیسان های اینجا که بار تهران چابهار نمیبرن همین پونصد کیلومتر از سرشم زیاده حالا خوبه بی ام و هیچ فعالیتی تو خودرو های تجاری نداره
محمد
۱۱ آذر ۱۴۰۱خب این مسافت رو با بار طی کرده یا خالی؟ ماشین های برقی برای استفاده روزمره یه چند سالی رو برای تکامل نیاز دارند سه روز دیگه اولین تسلا سمی ها تحویل مشتری میشه اگه توی تست های مستقل و با تجربه رانندگان شخصی همون چیزی رو که تسلا ادعا کرده به دست بیاره دیگه میشه روی برقی ها برای کاربرد های تجاری هم حساب کرد
ferimia
۱۱ آذر ۱۴۰۱بزرگترین معضل برقی ها زمان شارژ شدنشون هست. تا برای اون مشکل راه حلی پیدا نکنن فایده نداره.
میری بنزین بزنی نهایتا ۵ دقیقه طول میکشه، مبخوای شارژ بکنی، اگر سریع ترین ایستگاه شارژ رو هم پیدا کنی و البته اگر خالی باشه!! حداقل ۱ ساعتی باید بشینی
shayan1renault
۱۱ آذر ۱۴۰۱بهتره که آلایندگی درون سوز ها کاهش پیدا کنه
همینطور کیفیت بنزین بره بالا
نیازی به برقیا نداریم
Behnam1012
۱۱ آذر ۱۴۰۱اگه با بار این مسافت رو طی کرده باشه عالیه ولی فکر کنم در حالت خالی این تست رو گرفتن چون تو یکی از عکس ها ( عکس سوم ) در بغل کابین بازه و چیزی داخل قسمت بار نمیبینم