مرسدس بنز

یادی از مرسدس E63 AMG مدل 2010، ماسل کار آلمانی با موتور V8 تنفس طبیعی

مرسدس E63 نسل W212 فقط برای دو سال با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی تولید شد و نمونه‌های کارکردهٔ آن امروز زیر ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.

درحالی‌که این روزها پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی به سمت انقراض می‌روند و در بسیاری از خودروها با نمونه‌های توربو و حتی موتورهای کوچک‌تر شش و چهار سیلندر جایگزین شده‌اند، مرسدس بنز زمانی در E63 نسل W212 یک نیروگاه جذاب ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی را ارائه می‌کرد. این خودرو که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و با مدل ۲۰۱۰ به بازار آمد، هرچند تا سال ۲۰۱۷ تولید شد ولی پس از سال ۲۰۱۱، نیروگاه باشکوه ۶.۲ لیتری آن با یک موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو جایگزین شد. این یعنی در کل نسل W212، فقط دو سال E63 با موتور تنفس طبیعی تولید شد و مرسدس خیلی زود سراغ پیشرانهٔ توئین توربوی قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر رفت. بااین‌حال، قدرت و مصرف سوخت همه‌چیز نیست و شخصیت جذابی که آن موتور ۶.۲ لیتری دور بالا به E63 بخشیده بود هرگز در نسخه‌های جدیدتر توئین توربو دیده نمی‌شد. این همان موتور مشهور M156 است که نسخه‌ای از آن با نام M159 در مرسدس SLS AMG استفاده می‌شد.

نوعی از AMG که دل‌تنگش هستیم

در دنیایی که اکثر خودروهای V8 مدرن سراغ موتورهای توئین توربو و هیبریدی رفته‌اند، E63 نسل W212 با موتور تنفس طبیعی بیشتر ارزش خود را نشان می‌دهد. همچنین خودروهای پرفورمنس امروز آن‌قدر سریع و قدرتمند شده‌اند که اسب بخار معنای خود را از دست داده است درحالی‌که موتور ۶.۲ لیتری W212 قدرتی معقول دارد. این پیشرانه با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور، برای اکثر نیازها کافی خواهد بود و شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین اگر از هر علاقه‌مند به خودرویی بپرسید آیا حاضر است در ازای کاهش ۱۰۰ اسب بخار از قدرت، ۱۰۰۰ rpm ردلاین بالاتری داشته باشد، پاسخ اکثر آن‌ها مثبت خواهد بود و این دقیقاً همان چیزی است که موتور ۶.۲ لیتری V8 مرسدس با ردلاین ۷,۲۵۰ rpm خود ارائه می‌کرد. علاوه بر این، هرلحظه با فشردن پدال گاز این ماشین می‌توان از سمفونی اعتیادآوری لذت برد که E63 را بسیار خاص و خواستنی می‌کند.

مقایسهٔ موتور ۶.۲ لیتری نفس طبیعی با ۵.۵ لیتری توئین توربو

موتور ۶.۲ لیتری با حداکثر گشتاوری که در دور ۵,۲۰۰ rpm ارائه می‌دهد، برای افزایش دور موتور التماس می‌کند. این نقطهٔ مقابل موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو است که در مدل ۲۰۱۲ برای E63 ارائه شد. این موتور حتی در ضعیف‌ترین نسخه هم گشتاور بیشتری از موتور قبلی داشت (۷۰۰ نیوتن متر) که از دور تنها ۲ هزار rpm در دسترس بود. به لطف گشتاور بالا در دورهای پایین، رانندگی با E63 در خیابان‌های معمولی راحت‌تر و روان‌تر بود ولی وقتی V8 تنفس طبیعی به اوج می‌رسید، به‌سرعت نشان می‌داد که چرا به‌مراتب از موتور جدیدتر مرسدس هیجان‌انگیزتر بوده است.

یک سدان اسپرت واقعی

E63 نسل W212 یک سدان اسپرت واقعی است. این ماشین با وجود ابعاد بزرگش، بسیار چابک است. دلیل این موضوع، وجود فرمان هیدرولیک و سیستم تعلیق عالی است که بازخورد بسیار خوبی از مسیر ارائه می‌کند. سال ۲۰۱۱ آخرین سالی بود که مرسدس از فرمان هیدرولیک در خودروهای خود استفاده کرد و پس‌ازآن تمام خودروهای این شرکت به فرمان برقی مجهز شدند. هرچند فرمان برقی جدید پاسخگویی و راحتی بیشتری دارد ولی فاقد بازخورد نمونه‌های هیدرولیک قدیمی است. البته E63 نسل W212 سدان خیلی راحتی نبود زیرا ذات اسپرتی داشت. هرچند مدل E550 نسل W212 که یک پله پایین‌تر از E63 قرار می‌گرفت در جلو و عقب به تعلیق بادی مجهز بود ولی E63 فقط در عقب تعلیق بادی داشت و در جلو از فنرهای معمولی استفاده می‌کرد.

ارزش امروز E63 نسل W212

E63 نسل W212 در زمان تولید با قیمت پایهٔ ۹۰ هزار دلار، خودروی بسیار گرانی بود ولی امروز ارزش نمونه‌های کارکردهٔ آن بسیار پایین آمده است. میانگین قیمت نمونه‌های دست‌دوم E63 طی پنج سال گذشته حدود ۲۸,۵۰۰ دلار بوده است ولی کمی جستجوی بیشتر نشان می‌دهد که ارزان‌ترین نمونه‌های این خودرو طی دو سال اخیر با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار فروخته شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۳ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Ben

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (225 ديدگاه)

    دیگه این اسطوره های تنفس طبیعی تکرار نمیشن ):

    موافقم 95
    مخالفم 4
    1. ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4993 ديدگاه)

      یادی از❌
      حسرت خودرو لاکچری ✔️

      موافقم 21
      مخالفم 1
    2. SMS

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      رقیب زیبا و قدرِ بی ام و M5

      موافقم 15
      مخالفم 2
  2. Kiarash

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    وای خدا عشق
    فقط موتور و طراحیش 🤤
    مرسدس بنز یه اسطوره جدید باید به بازار عرضه کنه نه اینکه به فکر برقی و هیبرید باشه این کارو شرکت های سوسول انجام می دن
    💔🇩🇪

    موافقم 52
    مخالفم 5
  3. Kiarash

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    به قول اسب بخار
    هیچ ماشینی بی ام و نمیشه هیچ بی ام وی هم بنز نمیشه

    موافقم 59
    مخالفم 18
    1. boost10

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      بده شیش 🤣😂😂

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. Kiarash

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (638 ديدگاه)

        خیلی خوب بود 😂

        موافقم 5
        مخالفم 1
  4. hosen

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    چقد این نسل E کلاس زیبا و باابهته

    موافقم 53
    مخالفم 3
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1577 ديدگاه)

      مخصوصا چراغ های دوتیکش

      موافقم 19
      مخالفم 3
  5. دیا

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    چقد زیبا. از وقتی جلو پنجره های مرسدس رو برعکس کردن دیگه اون ابهت سابق رو نداره. طراحی های جدید مرسدس خیلی بد شده.

    موافقم 41
    مخالفم 3
  6. علی منصوری

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    هنوزم طنازی میکنه، هیچوقت نه قدیمی میشه نه از جذابیتش کم میشه….حس پرمیوم در کنار فنی خوب پرفورمنسی لذت بخش ب کاربرش منتقل میکنه….
    زمانی ک بنز ی لیگ دیگه بود

    موافقم 23
    مخالفم 4
  7. امید

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    گلگیر سمت شاگرد عکس اول مالیده خوب نیست😄

    موافقم 4
    مخالفم 7
  8. خسته

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    تا ابد حق

    موافقم 15
    مخالفم 2
  9. JDM سابق

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    مرسدس بنز یه زمانی آمریکایی ترین ماشین اروپا بود
    اون موتور ۶.۲ لیتری m156/m159 غوغا میکردن

    موافقم 23
    مخالفم 2
  10. .

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ماشین هرچی سوسیس تر ابهتش بیشتر.🗿
    مثالش ماسل کار های آمریکایی یا کوچولو های ژاپنی که در ظاهر کوچولوشون(ظاهر و ابعاد ماشین)خیلی سوسیس های خطرناکی تشریف دارند.(انجین و قابلیت ارتقا.)

  11. Siyavash

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    آخرین مدلE که واقعا پادشاه بود.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  12. مهدی

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    چقدر جلو داشبورد آنالوگ قشنگ تر و باحال تر است!
    انگار روح دارد.

    موافقم 25
    مخالفم 2
  13. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1577 ديدگاه)

    طراحی متناسب و واقعا جذابی داره حیف که نسل جدیدش به زیبایی این نیست

    موافقم 12
    مخالفم 2
  14. 90s culture

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    زمانی که شیطان در خودرو سازی آلمان تشریف داشتند!👿

    موافقم 9
    مخالفم 1
  15. مشکات

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینکه ارزانتر از تارا اتومات هست ، یعنی تارا خیلی بهتر از بنز هست .

    موافقم 7
    مخالفم 2
  16. کاربر آنلاین

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    این ۲۵ هزار دلار
    من sx5خریدم ۱/۴۰۰ میلیارد یعنی ۲۰ هزار دلار

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4488 ديدگاه)

      اینو بخری حداقل 30 تا باید بذاری کنار برا خرج هاش.
      هم آلمانیه هم سالخورده.

      موافقم 1
      مخالفم 13
  17. حسین خوانساری

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اصلا بنز های الان اون ابهت و بزرگی این برند رو ندارن بهترین مدلهای بنز دقیقا قبل از سال ۲۰۱۴ بودن که با ابهت بودن الان یه نگاه به s کلاس کنید و مقایسه کنید با مدل ۲۰۱۰ میبینی کدوم ابهت داره و بنز بودن بهش میاد اصلا کمپانی یادش رفت اون طراحی با اصالتی که چند دهه پی در پی داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا