مرسدس E63 نسل W212 فقط برای دو سال با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی تولید شد و نمونههای کارکردهٔ آن امروز زیر ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.
درحالیکه این روزها پیشرانههای V8 تنفس طبیعی به سمت انقراض میروند و در بسیاری از خودروها با نمونههای توربو و حتی موتورهای کوچکتر شش و چهار سیلندر جایگزین شدهاند، مرسدس بنز زمانی در E63 نسل W212 یک نیروگاه جذاب ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی را ارائه میکرد. این خودرو که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و با مدل ۲۰۱۰ به بازار آمد، هرچند تا سال ۲۰۱۷ تولید شد ولی پس از سال ۲۰۱۱، نیروگاه باشکوه ۶.۲ لیتری آن با یک موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو جایگزین شد. این یعنی در کل نسل W212، فقط دو سال E63 با موتور تنفس طبیعی تولید شد و مرسدس خیلی زود سراغ پیشرانهٔ توئین توربوی قویتر و کممصرفتر رفت. بااینحال، قدرت و مصرف سوخت همهچیز نیست و شخصیت جذابی که آن موتور ۶.۲ لیتری دور بالا به E63 بخشیده بود هرگز در نسخههای جدیدتر توئین توربو دیده نمیشد. این همان موتور مشهور M156 است که نسخهای از آن با نام M159 در مرسدس SLS AMG استفاده میشد.
نوعی از AMG که دلتنگش هستیم
در دنیایی که اکثر خودروهای V8 مدرن سراغ موتورهای توئین توربو و هیبریدی رفتهاند، E63 نسل W212 با موتور تنفس طبیعی بیشتر ارزش خود را نشان میدهد. همچنین خودروهای پرفورمنس امروز آنقدر سریع و قدرتمند شدهاند که اسب بخار معنای خود را از دست داده است درحالیکه موتور ۶.۲ لیتری W212 قدرتی معقول دارد. این پیشرانه با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور، برای اکثر نیازها کافی خواهد بود و شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیهای را فراهم میکند. همچنین اگر از هر علاقهمند به خودرویی بپرسید آیا حاضر است در ازای کاهش ۱۰۰ اسب بخار از قدرت، ۱۰۰۰ rpm ردلاین بالاتری داشته باشد، پاسخ اکثر آنها مثبت خواهد بود و این دقیقاً همان چیزی است که موتور ۶.۲ لیتری V8 مرسدس با ردلاین ۷,۲۵۰ rpm خود ارائه میکرد. علاوه بر این، هرلحظه با فشردن پدال گاز این ماشین میتوان از سمفونی اعتیادآوری لذت برد که E63 را بسیار خاص و خواستنی میکند.
مقایسهٔ موتور ۶.۲ لیتری نفس طبیعی با ۵.۵ لیتری توئین توربو
موتور ۶.۲ لیتری با حداکثر گشتاوری که در دور ۵,۲۰۰ rpm ارائه میدهد، برای افزایش دور موتور التماس میکند. این نقطهٔ مقابل موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو است که در مدل ۲۰۱۲ برای E63 ارائه شد. این موتور حتی در ضعیفترین نسخه هم گشتاور بیشتری از موتور قبلی داشت (۷۰۰ نیوتن متر) که از دور تنها ۲ هزار rpm در دسترس بود. به لطف گشتاور بالا در دورهای پایین، رانندگی با E63 در خیابانهای معمولی راحتتر و روانتر بود ولی وقتی V8 تنفس طبیعی به اوج میرسید، بهسرعت نشان میداد که چرا بهمراتب از موتور جدیدتر مرسدس هیجانانگیزتر بوده است.
یک سدان اسپرت واقعی
E63 نسل W212 یک سدان اسپرت واقعی است. این ماشین با وجود ابعاد بزرگش، بسیار چابک است. دلیل این موضوع، وجود فرمان هیدرولیک و سیستم تعلیق عالی است که بازخورد بسیار خوبی از مسیر ارائه میکند. سال ۲۰۱۱ آخرین سالی بود که مرسدس از فرمان هیدرولیک در خودروهای خود استفاده کرد و پسازآن تمام خودروهای این شرکت به فرمان برقی مجهز شدند. هرچند فرمان برقی جدید پاسخگویی و راحتی بیشتری دارد ولی فاقد بازخورد نمونههای هیدرولیک قدیمی است. البته E63 نسل W212 سدان خیلی راحتی نبود زیرا ذات اسپرتی داشت. هرچند مدل E550 نسل W212 که یک پله پایینتر از E63 قرار میگرفت در جلو و عقب به تعلیق بادی مجهز بود ولی E63 فقط در عقب تعلیق بادی داشت و در جلو از فنرهای معمولی استفاده میکرد.
ارزش امروز E63 نسل W212
E63 نسل W212 در زمان تولید با قیمت پایهٔ ۹۰ هزار دلار، خودروی بسیار گرانی بود ولی امروز ارزش نمونههای کارکردهٔ آن بسیار پایین آمده است. میانگین قیمت نمونههای دستدوم E63 طی پنج سال گذشته حدود ۲۸,۵۰۰ دلار بوده است ولی کمی جستجوی بیشتر نشان میدهد که ارزانترین نمونههای این خودرو طی دو سال اخیر با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار فروخته شدهاند.
Ben
۱۱ آذر ۱۴۰۳دیگه این اسطوره های تنفس طبیعی تکرار نمیشن ):
۱۱ آذر ۱۴۰۳یادی از❌
حسرت خودرو لاکچری ✔️
SMS
۱۱ آذر ۱۴۰۳رقیب زیبا و قدرِ بی ام و M5
Kiarash
۱۱ آذر ۱۴۰۳وای خدا عشق
فقط موتور و طراحیش 🤤
مرسدس بنز یه اسطوره جدید باید به بازار عرضه کنه نه اینکه به فکر برقی و هیبرید باشه این کارو شرکت های سوسول انجام می دن
💔🇩🇪
Kiarash
۱۱ آذر ۱۴۰۳به قول اسب بخار
هیچ ماشینی بی ام و نمیشه هیچ بی ام وی هم بنز نمیشه
boost10
۱۱ آذر ۱۴۰۳بده شیش 🤣😂😂
Kiarash
۱۱ آذر ۱۴۰۳خیلی خوب بود 😂
hosen
۱۱ آذر ۱۴۰۳چقد این نسل E کلاس زیبا و باابهته
𝐀𝐥𝐢
۱۱ آذر ۱۴۰۳مخصوصا چراغ های دوتیکش
دیا
۱۱ آذر ۱۴۰۳چقد زیبا. از وقتی جلو پنجره های مرسدس رو برعکس کردن دیگه اون ابهت سابق رو نداره. طراحی های جدید مرسدس خیلی بد شده.
علی منصوری
۱۱ آذر ۱۴۰۳هنوزم طنازی میکنه، هیچوقت نه قدیمی میشه نه از جذابیتش کم میشه….حس پرمیوم در کنار فنی خوب پرفورمنسی لذت بخش ب کاربرش منتقل میکنه….
زمانی ک بنز ی لیگ دیگه بود
امید
۱۱ آذر ۱۴۰۳گلگیر سمت شاگرد عکس اول مالیده خوب نیست😄
خسته
۱۱ آذر ۱۴۰۳تا ابد حق
JDM سابق
۱۱ آذر ۱۴۰۳مرسدس بنز یه زمانی آمریکایی ترین ماشین اروپا بود
اون موتور ۶.۲ لیتری m156/m159 غوغا میکردن
.
۱۱ آذر ۱۴۰۳ماشین هرچی سوسیس تر ابهتش بیشتر.🗿
مثالش ماسل کار های آمریکایی یا کوچولو های ژاپنی که در ظاهر کوچولوشون(ظاهر و ابعاد ماشین)خیلی سوسیس های خطرناکی تشریف دارند.(انجین و قابلیت ارتقا.)
Siyavash
۱۱ آذر ۱۴۰۳آخرین مدلE که واقعا پادشاه بود.
مهدی
۱۱ آذر ۱۴۰۳چقدر جلو داشبورد آنالوگ قشنگ تر و باحال تر است!
انگار روح دارد.
𝐀𝐥𝐢
۱۱ آذر ۱۴۰۳طراحی متناسب و واقعا جذابی داره حیف که نسل جدیدش به زیبایی این نیست
90s culture
۱۱ آذر ۱۴۰۳زمانی که شیطان در خودرو سازی آلمان تشریف داشتند!👿
مشکات
۱۱ آذر ۱۴۰۳اینکه ارزانتر از تارا اتومات هست ، یعنی تارا خیلی بهتر از بنز هست .
کاربر آنلاین
۱۱ آذر ۱۴۰۳این ۲۵ هزار دلار
من sx5خریدم ۱/۴۰۰ میلیارد یعنی ۲۰ هزار دلار
Taha Ayoobi
۱۱ آذر ۱۴۰۳اینو بخری حداقل 30 تا باید بذاری کنار برا خرج هاش.
هم آلمانیه هم سالخورده.
حسین خوانساری
۱۲ آذر ۱۴۰۳اصلا بنز های الان اون ابهت و بزرگی این برند رو ندارن بهترین مدلهای بنز دقیقا قبل از سال ۲۰۱۴ بودن که با ابهت بودن الان یه نگاه به s کلاس کنید و مقایسه کنید با مدل ۲۰۱۰ میبینی کدوم ابهت داره و بنز بودن بهش میاد اصلا کمپانی یادش رفت اون طراحی با اصالتی که چند دهه پی در پی داشت