مرسدس بنز

آزمایش مرسدس EQS با باطری‌های حالت جامد و برد 1000 کیلومتر

مرسدس بنز آزمایش‌های جاده‌ای باطری‌های حالت جامد را آغاز کرده است که ۲۵ درصد ظرفیت بیشتر نسبت به باطری‌های لیتیومی دارند.

سال‌ها است در مورد باطری‌های حالت جامد می‌شنویم که می‌توانند خودروهای الکتریکی را متحول کنند زیرا این باطری‌ها ایمن‌تر هستند و چگالی انرژی بالاتری نسبت به نمونه‌های لیتیوم یونی کنونی دارند. بااین‌حال، باطری‌های حالت جامد هنوز به محیط آزمایشگاه‌ها محدود هستند ولی این شرایط در حال تغییر است زیرا مرسدس بنز آزمایش‌های جاده‌ای یک EQS پروتوتایپ را با باطری‌های حالت جامد آغاز کرده است. به گفتهٔ شرکت آلمانی، هنگامی‌که این باطری‌ها شارژ می‌شوند، مواد منبسط می‌شود و هنگامی‌که تخلیه می‌شوند منقبض خواهند شد. به همین دلیل، برای باطری‌ها محرک‌های پنوماتیکی در نظر گرفته شده است که با تغییر حجم سلول در هنگام شارژ و دشارژ تعامل دارند و بر عملکرد و طول عمر باطری تأثیر می‌گذارد.

مرسدس در ادامه گفته است باطری‌های حالت جامد بجای الکترولیت مایع از الکترولیت جامد استفاده می‌کنند که ایمنی سلول‌ها را افزایش می‌دهد و امکان استفاده از آندهای جدید مثل لیتیوم فلز را فراهم می‌کند. از این طریق، چگالی انرژی باطری‌ها تا ۴۵۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم افزایش میابد که باعث ساخت باطری‌های سبک‌تر و کوچک‌تر می‌شود. این باطری‌ها در EQS بردی تا ۱۰۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند که ۲۵ درصد بیشتر از باطری‌های لیتیوم یونی با همان اندازه و وزن است. برای مقایسه، در حال حاضر EQS450 با پکیج باطری ۱۱۸ کیلووات ‌ساعتی با هر بار شارژ بردی تا ۸۰۰ کیلومتر را ارائه می‌کند.

پروتوتایپ EQS با باطری‌های حالت جامد طی ماه‌های آینده تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌ها قرار خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت فاکتوریال انرژی (شرکت همکار مرسدس در توسعهٔ باطری‌های حالت جامد) دراین‌باره گفته است:

ما اولین کسی هستیم که باطری‌های حالت جامد لیتیوم فلز را با موفقیت در پلت‌فرم یک خودروی تولیدی ادغام کرده‌ایم و این یک دستاورد تاریخی در حمل‌ونقل الکتریکی است. این پیشرفت نشان می‌دهد که تکنولوژی باطری‌های حالت جامد از آزمایشگاه‌ها فراتر رفته و به کاربرد در دنیای واقعی رسیده و معیار جدیدی را برای کل صنعت خودرو ایجاد کرده است.

مدیر ارشد تکنولوژی مرسدس نیز افزوده است:

توسعهٔ باطری حالت جامد در مقیاس خودرو بر تعهد ما به نوآوری تأکید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (454 ديدگاه)

    داش بنز عزیز رو خودت فشار نیار نمی‌خواد برقی بزنی هیچکی نمیخره

    موافقم 2
    مخالفم 4
  2. BMW is GOD

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    ایول مرسدس هم داره خوب به برقیاش می‌رسه
    اگه همینجوری پیش بره مرسدس هم در آینده جز اون چند تا کارخونه‌ای که آینده درخشانی خواهند داشت میشه چون آینده دست برقیاست
    البته ممکنه خودروهای هیدروژنی هم در آینده ازشون استقبال بشه که امیدوارم بشه
    مرسدس بنز و بی‌ام‌و رقبای خیلی خفنی برای تسلا میشن

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا