شرکت مرسدس بنز با همکاری فاکتوریل از باتری حالتجامد جدیدی رونمایی کردهاند که توانایی افزایش ۸۰ درصدی شعاع حرکتی خودروهای برقی را دارد.
نسل بعدی محصولات این خودروساز آلمانی از باتریهای حالتجامد جدید استفاده خواهند کرد. این باتریها که با همکاری فاکتوریل توسعه یافتهاند یک دستاورد مهم در زمینه حملونقل پاک به شمار میروند و تا ۸۰ درصد توان پیمایش خودروهای برقی را بهبود میبخشند. فاکتوریل یک شرکت آمریکایی است که بنا به ادعای خود در لبه تکنولوژی باتری حالتجامد قرار دارد و با محصول جدید خود نه تنها شعاع حرکتی خودروهای برقی را افزایش خواهد داد بلکه ایمنی آنها را نیز بهبود بخشیده و هزینههای تولید کمتری در مقایسه با نمونههای کنونی خواهد داشت. مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در فاکتوریل انجام داده است. البته شرکتهایی همچون هیوندای و استلانتیس نیز در همین شرکت سرمایهگذاری کردهاند. فاکتوریل چندین سال است که مشغول بهبود پلتفرم حالتجامد FEST خود (تکنولوژی سیستم الکترونیک فاکتوریل) است. این باتریهای حالتجامد اوایل تابستان سال جاری میلادی به مرسدس بنز تحویل داده شدهاند. شرکت یاد شده چند روز قبل نیز جدیدترین دستاورد خود یعنی سولستیس را معرفی کرد که یک باتری حالتجامد جدید برای نسل بعدی محصولات برقی مرسدس بنز محسوب میشود.
فاکتوریل میگوید سیستم مبتنی بر سولفید خود نگرانیها درباره آتشسوزی الکترولیت مایع باتریها را رفع میکند. همچنین درصورتیکه دمای باتری از ۹۰ درجه سانتیگراد بالاتر برود نیز همچنان پایداری خود را حفظ خواهد کرد. طراحی ایمنتر این باتری میتواند نیاز به سیستمهای خنک کاری سنگین در داخل باتری را کاهش دهد و در نهایت هزینههای تولید را پایین بیاورد. فاکتوریل ادعا میکند با تراکم انرژی ۴۵۰ واتساعت به ازای هر کیلوگرم، باتری حالتجامد جدیدش توانایی افزایش توان پیمایش خودروهای برقی تا ۸۰ درصد را داراست. علاوه بر این، باتری یاد شده با کاهش وزن خودروها میتواند راندمان آنها را بیش از پیش بهبود بخشد.
شرکت موردبحث به دنبال دستیابی به توان پیمایش فراتر از ۹۶۰ کیلومتر برای خودروهای آتی و درعینحال کاهش ۴۰ درصدی وزن باتریها در مقایسه با انواع لیتیوم یونی سنتی خواهد بود. فکتوریال اظهار میدارد ابعاد باتری حالتجامدش نیز ۳۳ درصد کوچکتر است. باتری سولستیس تکمیل کننده پلتفرم FEST این شرکت برای تولید خودروهای برقی ایمنتر و کاراتر خواهد بود. انتظار میرود باتریهای یاد شده تا پایان دهه جاری میلادی روی خودروهای برقی نصب شوند. مارکوس شافر مدیر فنی ارشد مرسدس بنز میگوید این تکنولوژی جدید باعث تثبیت استراتژی و تعهد مرسدس به توسعه باتریهای پیشرفته خواهد شد. شافر خاطرنشان میسازد سولستیس به مرسدس کمک خواهد کرد تا استانداردهای جدیدی از نظر توان پیمایش، هزینه تولید و عملکرد ثبت کند. معرفی باتری حالتجامد مرسدس و فاکتوریل چند روز پس از آن صورت میگیرد که تویوتا کسب مجوزهای لازم برای توسعه و تولید باتریهای حالتجامد جدید در ژاپن را اعلام کرده است.
تویوتا جزو چندین برند ژاپنی از جمله نیسان و پاناسونیک است که میخواهند تولید داخلی این باتریها را افزایش دهند. ژاپن به دنبال تثبیت یک زنجیره تأمین پایدار به منظور کاهش تکیه به چین و کره جنوبی است، کشورهایی که در حال حاضر بازار باتری جهانی را در اختیار دارند. خودروسازان نیز سرمایهگذاری زیادی روی باتریهای حالتجامد کردهاند چراکه آنها را گزینهای خوب برای تولید خودروهای برقی با توان پیمایش بالا میدانند. البته چالشهای گوناگون از جمله عملکرد ضعیف در هوای نامساعد نیز وجود دارد که تولید چنین باتریهایی را پیچیدهتر میکند.
Ali
۲۲ شهریور ۱۴۰۳تولید برق به صورت پاک بسیار سخت و پر هزینس و اکثر برق تولیدی توسط نیروگاه ها تولید میشن و در صورتی که تعداد بیشتر خودروها برقی بشن در نتیجه یک نیازه خیلی بزرگ برای تولید برق به وجود میاد که باز تهش نیروگاه های بیشتر و بزرگتر میطلبه.
در نهایت تولید آلایندگی میره بالا، چه فایده ای داره وقتی اینطوریه
همونو وقت برای کم کردنه آلایندگیه خودروهای درون سوز در آینده میکردن به نفع نبود؟
چون مصرف سوخت و آلایندگی هعی داشت کم و کمتر میشد.
پیام
۲۲ شهریور ۱۴۰۳یه زمانی یه تعداد می گفتن که صبر کنید تا باتری جامد تویوتا بیاد و نگاه کنید که خبرش زودتر از همه اومده و …!!!
amir
۲۲ شهریور ۱۴۰۳یه زمانی ت رول میکردی که سامسونگ داره میسازه اینم از این!!!
پیام
۲۲ شهریور ۱۴۰۳سامسونگ ساخت و چند هفته پیش خبرشم زد منتهی خواب بودی!
amir
۲۲ شهریور ۱۴۰۳اونطوری بخوای بگی (ساخت ) خب ژاپنم ساخت منتها جفتشون گفتن در آینده روی محصولات بالارده میزاریم….
Mercedes
۳۰ شهریور ۱۴۰۳یعنی ممکنه بالاخره طلسم قدرت برقی ها تو دست چین شکسته بشه؟
تو این مدت اوج تکنولوژی برقی و باتری و بیشترین برد برقی ها دست چین و شرکت هاش مثل بی وای دی و کتل بوده
ممکنه بالاخره یه رقیب قدر واسش پیدا بشه؟
محمد
۲۲ شهریور ۱۴۰۳از قرار معلوم در دو یا سه سال آتی ماشین های برقی با برد های بالای هزار کیلومتر عادی میشه
amirkhanzadeh
۲۳ شهریور ۱۴۰۳بنظر من اول باید رو خودرو های سنگین بیاد هم هزینه سوخت پایین میاد و هم هزینه نگهداری
و اینکه یکی از اصلی ترین دلایل مصرف سرانه سوخت در دنیا متعلق به همین سیستم حمل نقل خودرو های سنگینه
Mr. gt c
۲۲ شهریور ۱۴۰۳کسل کننده بودن رانندگی با الکتریکی هارو یکاریش بکنین، هرچی بررسی خوندم میگه به جز صفر تا صد گیری که بعد مدت کوتاهی براتون عادی میشه رانندگی باهاشون بشدت بی روح و کسل کننده هست
قنداق
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ببین کی گفتم آلمانی پرستا توی بوق و کرنا می کنن که بنز اولین شرکته
معرفی باتری حالتجامد مرسدس و فاکتوریل چند روز پس از آن صورت میگیرد که تویوتا کسب مجوزهای لازم برای توسعه و تولید باتریهای حالتجامد جدید در ژاپن را اعلام کرده است.
این قسمت بدجوری اعصاب خورد کنه
قنداق
۲۲ شهریور ۱۴۰۳نکنه بوش یا زیمنس یا انیشتین یا برادران گریم🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 قبل فاکتوریل این اختراع رو ثبت کردن ؟ هه هه هه هه هه هه هه هه هه
A
۲۲ شهریور ۱۴۰۳لطفا تو قنداقت بمون حوصلتو ندارم
برو تو قنداق بچه
قنداق
۲۲ شهریور ۱۴۰۳آقا شاهین چیزی مثل هد آپ دیسپلی می تونه کار تلفن همراه رو انجام بده ؟ یا با هم ترکیب بشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاهین
۲۲ شهریور ۱۴۰۳متوجه نشدم راستش
قنداق
۲۲ شهریور ۱۴۰۳یعنی با هد آپ دیسپلی تماس بگیریم یا پیامک بفرستیم و از بازی تا خرید اینترنتی و غیره
jalopy
۲۳ شهریور ۱۴۰۳همچین گجتی که منظور شماست یه شرکت به اسم هیومین سعی کرد ازش بسازه به اسم AI pin و شکست سختی هم خورد
https://www.zoomit.ir/wearables/419917-humane-ai-pin-review/
🇰🇷
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ژاپن به دنبال تثبیت یک زنجیره تأمین پایدار به منظور کاهش تکیه به چین و کره جنوبی است.کشورهایی که در حال حاضر بازار باتری جهانی را در اختیار دارند.
حالا اینو اگه ما میگفتیم بهمون هزار جور حرف میزدند . خداروشکر که در خود متن بود . من شخصا آیندهی بسیار روشنی برای LG سولوشن ، SK On و سامسونگ SDI متصورم
amir
۲۲ شهریور ۱۴۰۳حالا خوبه خودشون هم نوشتن که کره از بی وای دی باتری میگیره وگرنه کی میتونست بهت ثابت کنه اینو؟