مرسدس بنز

باتری حالت‌جامد مرسدس بنز و فاکتوریل با بهبود 80 درصدی توان پیمایش خودروها!

شرکت مرسدس بنز با همکاری فاکتوریل از باتری حالت‌جامد جدیدی رونمایی کرده‌اند که توانایی افزایش ۸۰ درصدی شعاع حرکتی خودروهای برقی را دارد.
باتری حالت‌جامد مرسدس بنز و فاکتوریل

نسل بعدی محصولات این خودروساز آلمانی از باتری‌های حالت‌جامد جدید استفاده خواهند کرد. این باتری‌ها که با همکاری فاکتوریل توسعه یافته‌اند یک دستاورد مهم در زمینه حمل‌ونقل پاک به شمار می‌روند و تا ۸۰ درصد توان پیمایش خودروهای برقی را بهبود می‌بخشند. فاکتوریل یک شرکت آمریکایی است که بنا به ادعای خود در لبه تکنولوژی باتری حالت‌جامد قرار دارد و با محصول جدید خود نه تنها شعاع حرکتی خودروهای برقی را افزایش خواهد داد بلکه ایمنی آن‌ها را نیز بهبود بخشیده و هزینه‌های تولید کمتری در مقایسه با نمونه‌های کنونی خواهد داشت. مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در فاکتوریل انجام داده است. البته شرکت‌هایی همچون هیوندای و استلانتیس نیز در همین شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فاکتوریل چندین سال است که مشغول بهبود پلتفرم حالت‌جامد FEST خود (تکنولوژی سیستم الکترونیک فاکتوریل) است. این باتری‌های حالت‌جامد اوایل تابستان سال جاری میلادی به مرسدس بنز تحویل داده شده‌اند. شرکت یاد شده چند روز قبل نیز جدیدترین دستاورد خود یعنی سولستیس را معرفی کرد که یک باتری حالت‌جامد جدید برای نسل بعدی محصولات برقی مرسدس بنز محسوب می‌شود.

فاکتوریل می‌گوید سیستم مبتنی بر سولفید خود نگرانی‌ها درباره آتش‌سوزی الکترولیت مایع باتری‌ها را رفع می‌کند. همچنین درصورتی‌که دمای باتری از ۹۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر برود نیز همچنان پایداری خود را حفظ خواهد کرد. طراحی ایمن‌تر این باتری می‌تواند نیاز به سیستم‌های خنک کاری سنگین در داخل باتری را کاهش دهد و در نهایت هزینه‌های تولید را پایین بیاورد. فاکتوریل ادعا می‌کند با تراکم انرژی ۴۵۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم، باتری حالت‌جامد جدیدش توانایی افزایش توان پیمایش خودروهای برقی تا ۸۰ درصد را داراست. علاوه بر این، باتری یاد شده با کاهش وزن خودروها می‌تواند راندمان آن‌ها را بیش از پیش بهبود بخشد.

شرکت موردبحث به دنبال دستیابی به توان پیمایش فراتر از ۹۶۰ کیلومتر برای خودروهای آتی و درعین‌حال کاهش ۴۰ درصدی وزن باتری‌ها در مقایسه با انواع لیتیوم یونی سنتی خواهد بود. فکتوریال اظهار می‌دارد ابعاد باتری حالت‌جامدش نیز ۳۳ درصد کوچک‌تر است. باتری سولستیس تکمیل کننده پلتفرم FEST این شرکت برای تولید خودروهای برقی ایمن‌تر و کاراتر خواهد بود. انتظار می‌رود باتری‌های یاد شده تا پایان دهه جاری میلادی روی خودروهای برقی نصب شوند. مارکوس شافر مدیر فنی ارشد مرسدس بنز می‌گوید این تکنولوژی جدید باعث تثبیت استراتژی و تعهد مرسدس به توسعه باتری‌های پیشرفته خواهد شد. شافر خاطرنشان می‌سازد سولستیس به مرسدس کمک خواهد کرد تا استانداردهای جدیدی از نظر توان پیمایش، هزینه تولید و عملکرد ثبت کند. معرفی باتری حالت‌جامد مرسدس و فاکتوریل چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که تویوتا کسب مجوزهای لازم برای توسعه و تولید باتری‌های حالت‌جامد جدید در ژاپن را اعلام کرده است.

تویوتا جزو چندین برند ژاپنی از جمله نیسان و پاناسونیک است که می‌خواهند تولید داخلی این باتری‌ها را افزایش دهند. ژاپن به دنبال تثبیت یک زنجیره تأمین پایدار به منظور کاهش تکیه به چین و کره جنوبی است، کشورهایی که در حال حاضر بازار باتری جهانی را در اختیار دارند. خودروسازان نیز سرمایه‌گذاری زیادی روی باتری‌های حالت‌جامد کرده‌اند چراکه آن‌ها را گزینه‌ای خوب برای تولید خودروهای برقی با توان پیمایش بالا می‌دانند. البته چالش‌های گوناگون از جمله عملکرد ضعیف در هوای نامساعد نیز وجود دارد که تولید چنین باتری‌هایی را پیچیده‌تر می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    تولید برق به صورت پاک بسیار سخت و پر هزینس و اکثر برق تولیدی توسط نیروگاه ها تولید میشن و در صورتی که تعداد بیشتر خودروها برقی بشن در نتیجه یک نیازه خیلی بزرگ برای تولید برق به وجود میاد که باز تهش نیروگاه های بیشتر و بزرگتر میطلبه.
    در نهایت تولید آلایندگی میره بالا، چه فایده ای داره وقتی اینطوریه
    همونو وقت برای کم کردنه آلایندگیه خودروهای درون سوز در آینده میکردن به نفع نبود؟
    چون مصرف سوخت و آلایندگی هعی داشت کم و کمتر میشد.

    موافقم 10
    مخالفم 24
    1. پیام

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      یه زمانی یه تعداد می گفتن که صبر کنید تا باتری جامد تویوتا بیاد و نگاه کنید که خبرش زودتر از همه اومده و …!!!

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. amir

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        یه زمانی ت رول میکردی که سامسونگ داره میسازه اینم از این!!!

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. پیام

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2139 ديدگاه)

          سامسونگ ساخت و چند هفته پیش خبرشم زد منتهی خواب بودی!

          موافقم 1
          مخالفم 6
        2. amir

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          اونطوری بخوای بگی (ساخت ) خب ژاپنم ساخت منتها جفتشون گفتن در آینده روی محصولات بالارده میزاریم….

          موافقم 7
          مخالفم 2
    2. Mercedes

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (956 ديدگاه)

      یعنی ممکنه بالاخره طلسم قدرت برقی ها تو دست چین شکسته بشه؟
      تو این مدت اوج تکنولوژی برقی و باتری و بیشترین برد برقی ها دست چین و شرکت هاش مثل بی وای دی و کتل بوده
      ممکنه بالاخره یه رقیب قدر واسش پیدا بشه؟

  2. محمد

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    از قرار معلوم در دو یا سه سال آتی ماشین های برقی با برد های بالای هزار کیلومتر عادی میشه

    موافقم 31
    1. amirkhanzadeh

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      بنظر من اول باید رو خودرو های سنگین بیاد هم هزینه سوخت پایین میاد و هم هزینه نگهداری

      و اینکه یکی از اصلی ترین دلایل مصرف سرانه سوخت در دنیا متعلق به همین سیستم حمل نقل خودرو های سنگینه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. Mr. gt c

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    کسل کننده بودن رانندگی با الکتریکی هارو یکاریش بکنین، هرچی بررسی خوندم میگه به جز صفر تا صد گیری که بعد مدت کوتاهی براتون عادی میشه رانندگی باهاشون بشدت بی روح و کسل کننده هست

    موافقم 12
    مخالفم 20
  4. قنداق

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (722 ديدگاه)

    ببین کی گفتم آلمانی پرستا توی بوق و کرنا می کنن که بنز اولین شرکته
    معرفی باتری حالت‌جامد مرسدس و فاکتوریل چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که تویوتا کسب مجوزهای لازم برای توسعه و تولید باتری‌های حالت‌جامد جدید در ژاپن را اعلام کرده است.
    این قسمت بدجوری اعصاب خورد کنه

    موافقم 8
    مخالفم 15
  5. قنداق

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (722 ديدگاه)

    نکنه بوش یا زیمنس یا انیشتین یا برادران گریم🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 قبل فاکتوریل این اختراع رو ثبت کردن ؟ هه هه هه هه هه هه هه هه هه

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. A

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      لطفا تو قنداقت بمون حوصلتو ندارم
      برو تو قنداق بچه

      موافقم 6
      مخالفم 3
  6. قنداق

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (722 ديدگاه)

    آقا شاهین چیزی مثل هد آپ دیسپلی می تونه کار تلفن همراه رو انجام بده ؟ یا با هم ترکیب بشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. شاهین

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      متوجه نشدم راستش

      1. قنداق

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (722 ديدگاه)

        یعنی با هد آپ دیسپلی تماس بگیریم یا پیامک بفرستیم و از بازی تا خرید اینترنتی و غیره

        موافقم 2
        مخالفم 5
        1. jalopy

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (176 ديدگاه)

          همچین گجتی که منظور شماست یه شرکت به اسم هیومین سعی کرد ازش بسازه به اسم AI pin و شکست سختی هم خورد
          https://www.zoomit.ir/wearables/419917-humane-ai-pin-review/

          موافقم 1
          مخالفم 1
  7. 🇰🇷

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    ژاپن به دنبال تثبیت یک زنجیره تأمین پایدار به منظور کاهش تکیه به چین و کره جنوبی است.کشورهایی که در حال حاضر بازار باتری جهانی را در اختیار دارند.

    حالا اینو اگه ما میگفتیم بهمون هزار جور حرف میزدند . خداروشکر که در خود متن بود . من شخصا آینده‌ی بسیار روشنی برای LG سولوشن ، SK On و سامسونگ SDI متصورم

    موافقم 7
    مخالفم 9
    1. amir

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      حالا خوبه خودشون هم نوشتن که کره از بی وای دی باتری میگیره وگرنه کی میتونست بهت ثابت کنه اینو؟

      موافقم 4
      مخالفم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا