شرکت مرسدس بنز اولین تصاویر و جزئیات شاسیبلند برقی GLC را منتشر کرد. این خودرو که از تکنولوژی EQ سود میبرد تفاوتهای بسیار زیادی با EQC قبلی دارد.
برنامههای مرسدس بنز برای همگامسازی خودروهای درونسوز و برقی به تدریج منجر به حذف سبد محصولات جداگانه EQ میشود. این فرایند سال قبل و زمانی که G580 مجهز به تکنولوژی EQ معرفی شد آغاز گردید و اواخر ماه جاری میلادی هم با CLA جدید ادامه خواهد یافت. ژرمنها همچنین اولین تیزر از GLC برقی را منتشر کردهاند تا روی برنامههای خود برای استفاده از پسوند “با تکنولوژی EQ” برای محصولات آتی فاقد پیشرانه درونسوز تأکید کرده باشند. EQC قبلی بی سر و صدا در سال ۲۰۲۳ و پس از حضور حدود ۴ ساله راهی موزه شد. این خودرو هرگز در آمریکا قابلخرید نبود اما مرسدس هماکنون تأکید کرده جانشین آن در بازار آمریکا نیز عرضه خواهد شد. GLC با تکنولوژی EQ کاملاً از پوششهای استتاری استفاده میکند و قرار است نسخههای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک آن تولید شوند. این مدلها از سیستم 4Matic و واحد قطع ارتباط برای غیرفعال سازی اکسل جلو استفاده خواهند کرد تا راندمان بهتری داشته باشند.
مرسدس بنز میگوید موتور عقب و گیربکس ۲ سرعته GLC برقی را در خود کارخانه توسعه داده و در واحدهای برقی جلو و عقب از اینورترهای کاربید سیلیکون استفاده شده است. خودروی موردبحث از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد و بنابراین میتوان آن را با شارژرهای بسیار سریع شارژ کرد. به یاد داشته باشید که حداکثر سرعت شارژ مدل قبلی EQC فقط ۱۱۰ کیلووات بود درحالیکه این رقم در GLC جدید به بیش از ۳۲۰ کیلووات میرسد. البته حداکثر سرعت شارژ با شارژ پایدار در همین سرعت تفاوت دارد و باید در عمل دید که سرعت شارژ باتری خودرو چگونه خواهد بود. مرسدس بنز همچنین خاطرنشان میسازد بر اساس دادههای به دست آمده از تستها، باتری نصب شده در مدلهای فول GLC بهطور پایدار از سرعت شارژ فراتر از ۳۲۰ کیلووات برخوردار بودهاند.
هنوز جزئیات مربوط به پلتفرم این کراس اور برقی منتشر نشده اما مرسدس به این نکته اشاره میکند که GLC با تکنولوژی EQ از همان ابتدا به عنوان خودرویی کاملاً برقی طراحی و مهندسی شده است. باید منتظر رونمایی کامل این خودرو ماند تا در آن زمان تشخیص داد که آیا GLC برقی ارتباطی با مدل درونسوز خواهد داشت یا اینکه واقعاً یک خودروی برقی ویژه خواهد بود. قرار است چندین باتری با ظرفیتهای مختلف برای رقیب تسلا مدل Y در نظر گرفته شود و بهترین نمونه آنها از سلولهای دارای آندهایی با سیلیکون اکسید ادغام شده در گرافیت برای تراکم انرژی بالاتر استفاده خواهد کرد. همانند مدل قبلی، GLC جدید از پمپ گرما سود خواهد برد تا انرژی موتور برقی و گرمای تلف شده باتری را گرفته و کابین را گرم کند. در مقایسه با خودروهای مشابه مجهز به بخاری عادی، کابین GLC فقط با حدود یک سوم انرژی برقی موردنیاز گرم میشود. پمپ گرمای یاد شده همچنین باعث رسیدن باتری به دمای بهینه در هر شرایطی خواهد شد. این پمپ بهصورت استاندارد در کراس اور مرسدس وجود خواهد داشت.
ژرمنها اولین تصاویر رسمی GLC با تکنولوژی EQ را در سوئد منتشر کردهاند. سیستم ترمز جدید این خودرو به گونهای طراحی شده که بوستر، سیلندر اصلی و ESP را در یک ماژول کوچکتر و سبکتر جای داده است. ترمز احیا شونده نیز انرژی را مجدداً به باتری بازمیگرداند تا توان پیمایش خودرو بهبود یابد. از نظر طراحی باید گفت این خودرو دیگر ظاهر حبابی و گرد مشابه EQS یا EQE شاسیبلند را ندارد و مرسدس بنز نیز اخیراً اعلام کرده به دنبال حذف ظاهر جنجالبرانگیز تخممرغی محصولات EQ است و نسل جدید خودروهای برقی شرکت ظاهری مشابه مدلهای درونسوز خواهند داشت. این استراتژی تفاوتی بنیادین با نسل جدید خودروهای بی ام و دارد. GLC برقی جدید بخشی از برنامههای مرسدس بنز برای معرفی ۱۷ خودروی برقی و ۱۹ مدل درونسوز تا انتهای سال ۲۰۲۷ است. این شرکت همچنین در حال توسعه سدان های C و E کلاس است و باید دانست E کلاس مدلی جداگانه نسبت به EQE خواهد بود. احتمالاً G کلاس کوچکتر نیز بدون پیشرانه درونسوز تولید خواهد شد.
Khosrow
۱۷ اسفند ۱۴۰۳یا خیلـی زیباست یا بشدتـ تعطیل / الاان رخ و استایل شاسی فقطــ فـراری پورسانگوئه ..
مازیار
۱۷ اسفند ۱۴۰۳اینکه پوشش استتاری جذابش کرده یا خودش اینطوره مشخص نیست
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳بنظر جذاب میاد
ارسلان
۱۷ اسفند ۱۴۰۳وزیر خزانهداری آمریکا: اگر ایرانی بودم پولهایم را از ریال به ارز دیگری تبدیل میکردم.
اینم از اون سر دنیا فهمیده پول ج.ا ارزشش از دستمال توالت ام کمتره…
سهیل
۱۷ اسفند ۱۴۰۳به نظرم با همین پوشش آبی تولید بشه موفق تره
Benz gle
۱۷ اسفند ۱۴۰۳عالی
امیدوارم مثل eqc نباشه