در مسابقهٔ درگ بین محصولات SRT و AMG، دوج دورانگو هلکت با مرسدس GLS63 و چلنجر دیمن ۱۷۰ و مرسدس EQS AMG در برابر هم قرار گرفتهاند.
AMG و SRT بازوهای پرفورمنس و مشهور مرسدس و دوج هستند که خودروهای بسیار هیجانانگیزی تولید میکنند. حال چهار نماینده از این دو بخش پرفورمنس در برابر هم قرار گرفتهاند تا رقابتی جذاب را شکل دهند. دو خودروی این جمع، شاسیبلندهای بزرگ و بسیار قدرتمند هستند که ابتدا به مصاف هم میرود. در یک سمت میدان، مرسدس GLS63 را با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو میبینیم که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در سمت دیگر هم دورانگو هلکت با نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار دارد که ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۵ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. این خودرو با وزن ۲۵۳۰ کیلوگرم، صد کیلوگرم از رقیب آلمانی سبکتر است.
بین این شاسیبلندها دو درگ برگزار میشود که درگ دوم به دلیل شروع همزمان دو خودرو شرایط منصفانهتری دارد. در این درگ، دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند ولی با بررسی تایمها، میبینیم که GLS63 با زمان ۱۲.۳۷ ثانیه، با اختلافی بسیار جزئی از دورانگو با تایم ۱۲.۴۰ ثانیه سریعتر بوده است.
سپس نوبت به رقابت بعدی میرسید یعنی جایی که دو خودرو برخلاف شاسیبلندهای قبلی کاملاً باهم متفاوت هستند. نمایندهٔ مرسدس در این درگ، سدان الکتریکی EQS AMG است. دو موتور برقی این خودرو در حالت عادی ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند که در حالت بوست این ارقام به ۷۵۰ اسب بخار و ۱۰۲۰ نیوتن متر افزایش میابد. رقیب این سدان الکتریکی، قویترین نسخهٔ چلنجر یعنی دیمن ۱۷۰ است. در این ماشین، پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ در صورت استفاده از سوخت E85، تا ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، دیمن بسیار قویتر از رقیب آلمانی است درحالیکه با وزن ۱۹۴۰ کیلوگرم، به میزان قابلتوجهی هم سبکتر از سدان ۲۶۳۰ کیلوگرمی مرسدس است.
بااینحال، دیمن ۱۷۰ برای ثبت تایمهای زیر ۱۰ ثانیه، به شرایط خاصی نیاز دارد و در این درگ با هزار متر ارتفاع از سطح دریا و دمای ۱۳ درجه سانتیگراد، نمیتواند تایمی بهتر از ۱۲.۲ ثانیه را ثبت کند. همچنین خودروی حاضر در این رقابت از بنزین معمولی استفاده میکند که قدرت را به ۹۰۰ اسب بخار کاهش میدهد. از سوی دیگر، EQS الکتریکی که تحت تأثیر ارتفاع و دما قرار نمیگیرد، تایم ۱۲ ثانیه را در ۴۰۰ متر به ثبت رساند. علاوه بر این، باید توجه داشت که دیمن ۱۷۰ خودرویی دیفرانسیل عقب است و بنابراین، هنگام آغاز حرکت از حالت سکون روی آسفالت معمولی و هوای سرد، با چالش مواجه میشود درحالیکه EQS به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، خیلی راحت حرکت را آغاز میکند.
مشخصات فنی
دوج دورانگو هلکت | مرسدس GLS63 | چلنجر دیمن ۱۷۰ | مرسدس EQS AMG | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۷۱۰ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار | ۱۰۲۵ اسب بخار | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۷۵ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر | ۱۲۸۰ نیوتن متر | ۱۰۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۲۵۳۰ کیلوگرم | ۲۶۳۰ کیلوگرم | ۱۹۴۰ کیلوگرم | ۲۶۳۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۰۳,۵۹۰ دلار | ۱۴۷,۰۰۰ دلار | ۱۰۰,۳۶۰ دلار | ۱۴۸,۷۰۰ دلار |
Mosafer
۱۵ آبان ۱۴۰۳آخه این دیگه چه نوع درگه
BMZ
۱۵ آبان ۱۴۰۳با حجم کمتر
اسب بخار کمتر
گشتاور کمتر
وزن بیشتر
ولی مهندسی برتر
و برنده آخر
(ناپدری دوج)
amirkhanzadeh
۱۵ آبان ۱۴۰۳دیمن کلا ا… که
طرف بخواد یک درگ بره باید کلی مهندسی کنه تا بتونه یک دهم ثانیه کمتر بره ارتفاع آب و هوا
لاستیک مخصوص بنزین مخصوص 🤣🤣🤣
زنده باد مرسدس بنز 🔥🌹
Kiarash
۱۵ آبان ۱۴۰۳از عکس داره ابهت میباره همشون خودرو های مورد علاقم هستن ولی مرسدس بنز EQS ای کاش مدل بنزینی هم داشت
A
۱۵ آبان ۱۴۰۳Eqs همون s هست که eq(تمام برقی) شده!
Nismo
۱۵ آبان ۱۴۰۳Mopar or no car
ما که طرفدار SRT هستیم
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۵ آبان ۱۴۰۳زنده باد مک لارن و آلمانی های سنگین وزن
👑😉
AliMOPAR
۱۵ آبان ۱۴۰۳دیمن چه ناز نازی گاز میده.. دیمن معمولی رو آسفالت خیس با توربو اس درگ انداخت اینقدر فاصله نیوفتاد بعد دیمن 170 با این بنز؟ تایم 12؟ اونم از لانچ دورانگو اوکی اوکی😂
NGU
۱۵ آبان ۱۴۰۳باریکلا به مرسدس بنز
“بااینحال، دیمن ۱۷۰ برای ثبت تایمهای زیر ۱۰ ثانیه، به شرایط خاصی نیاز دارد”
منظورش از شرایط خاص لاستیک های فرغون،یک کیلو نیم چسب 1 2 3 و خالی کردن 90 درصد باک بنزین ، سوخت هواپیما ، کج نبودن زمین و یه راننده با حداقل 25 سال سابقه ی مسابقات درگه