بی ام ومرسدس بنزهفته نامه

زمانی که مرسدس مالک آئودی بود و تا آستانه خرید بی‌ام‌و پیش رفت

فقط ستارهٔ سه پر، ارباب حلقه‌ها و سلطان باواریا را زیر یک سقف تصور کنید. در اواخر دههٔ ۵۰ این اتفاق بسیار نزدیک به وقوع بود.

دهه‌ها است که سه برند لوکس آلمانی یعنی مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی رقابت سختی باهم دارند و هرکدام برای گرفتن سهم بازار دیگری تلاش می‌کنند اما زمانی نزدیک بود هر سهٔ این برندها زیر چتر یک شرکت قرار گیرند. همه‌چیز از اوایل سال ۱۹۵۸ شروع شد یعنی زمانی که شرکت مادر مرسدس، دایملر بنز، ۸۸ درصد از سهام اوتو یونیون را خرید. اتو یونیون در سال ۱۹۳۸ با ادغام چهار شرکت آئودی، دکاو (DKW)، هورش و واندرر تشکیل شد. این شرکت پس از جنگ جهانی دوم تقریباً از بین رفت و در سال ۱۹۴۹ دوباره احیا شد.

«فردریش فلیکر»، سهامدار اصلی دایملر بنز، ایدهٔ ادغام مرسدس و اوتو یونیون را مطرح کرد. او معتقد بود همکاری این دو شرکت می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود. کمتر از دو سال بعد، دایملر باقیماندهٔ سهام اتو یونیون را هم به دست آورد و با این کار، عملاً آئودی به برند زیرمجموعهٔ دایملر بنز تبدیل شد. این اما پایان ماجرا نبود. دایملر همچنان در حال خرید شرکت‌ها بود و پس از اتو یونیون سراغ ب‌ام‌و رفت. در دسامبر ۱۹۵۹، ب‌ام‌و طی بیانیه‌ای خبر از فروش این شرکت به دایملر داد و این اتفاق را تقریباً قطعی توصیف کرد.

ب‌ام‌و در اواخر دههٔ ۵۰ به دلیل فروش پایین خودروها و موتورسیکلت‌هایش در شرایط سختی قرار داشت و در همان بیانهٔ مذکور اظهار داشت که شرکت در لبهٔ پرتگاه قرار دارد. به همین دلیل، مقامات شرکت یافتن مالک جدیدی را راه‌حلی برای نجات ب‌ام‌و از بحران می‌دانستند. بااین‌حال، هرچند فروش این شرکت به دایملر بنز تمام‌شده به نظر می‌رسید، اما این اتفاق نهایتاً رخ نداد و در آخرین لحظه به دلیل مخالفت سهامداران ب‌ام‌و لغو شد. آن‌ها معتقد بودند که این شرکت و کارکنانش کمتر از واقع ارزش‌گذاری شده‌اند. درنتیجه، ب‌ام‌و همچنان یک برند مستقل باقی ماند و در سال ۱۹۶۰ به لطف ارائهٔ یک طرح بازسازی کلی توسط سهام‌دار اصلی شرکت «هربرت کوانت» به فعالیت خود ادامه داد. عرضهٔ مدل موتور عقب ۷۰۰ فروش ب‌ام‌و را افزایش داد و عرضهٔ سری نئو کلاس ورق را برای این شرکت برگرداند.

بااین‌وجود، درحالی‌که طرح خرید ب‌ام‌و شکست خورد، دایملر همچنان مالک اتو یونیون بود اما این هم ادامه‌دار نبود زیرا در اول ژانویهٔ سال ۱۹۶۵، فولکس‌واگن با خرید ۵۰.۳ درصد از سهام اتو یونیون، به سهامدار اصلی آن تبدیل شد. در اواخر سال ۱۹۶۶ نیز فولکس‌واگن مابقی سهام اتو یونیون را خرید و در سال ۱۹۶۹ آن را با NSU ادغام کرد و شرکت جدید آئودی NSU اوتو یونیون AG را تشکیل داد. در سال ۱۹۸۵ نیز این شرکت به آئودی که امروز می‌شناسیم تبدیل شد.

چند سالی که اتو یونیون زیر چتر دایملر قرار داشت اما برای هردو شرکت ثمربخش بود. در اوایل دههٔ ۶۰، مهندسان دایملر به انگولشتات (مقر اتو یونیون و آئودی امروزی) فرستاده شدند تا روی توسعهٔ یک پیشرانهٔ چهار سیلندر جدید کار کنند. این موتور که M118 نام گرفت، اولین بار در سپتامبر ۱۹۶۵ با حجم ۱.۵ لیتری در آئودی F103 معرفی شد. این اولین خودروی اتو یونیون پس از جنگ جهانی دوم با پیشرانهٔ چهار زمانه بود. F103 همچنین اولین خودروی پس از جنگ با برند آئودی محسوب می‌شد. این خودرو ابتدا با نام سادهٔ آئودی معرفی شد اما بعداً به خاطر قدرت ۷۲ اسب بخاری موتور، آئودی ۷۲ نام گرفت. پیشرانهٔ M118 بعداً در نسخه‌های ۱.۷ لیتری و ۱.۸ لیتری با حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار هم ساخته شد تا اینکه در سال ۱۹۷۲ پیشرانهٔ EA827 فولکس‌واگن جایگزین آن شد.

آئودی F103 یا ۷۲

آنچه دایملر از خرید اتو یونیون به دست آورد هم تأسیسات تولید این شرکت در دوسلدورف بود. زمانی که فولکس‌واگن اوتو یونیون را خرید، کارخانه در اختیار دایملر ماند و هنوز هم آن را دارد. این بزرگ‌ترین کارخانهٔ تولید ون دایملر و کارخانهٔ اصلی تولید اسپرینتر است. علاوه بر این، دایملر در دوران مالکیت اتو یونیون، سدان کامپکتی با کد W118 را توسعه داد که قرار بود به همان پیشرانهٔ M118 مجهز شود. این خودرو به‌عنوان یک سدان دیفرانسیل جلو، قرار بود محصول پایهٔ مرسدس بنز باشد اما هیچ‌گاه از مرحلهٔ پروتوتایپ فراتر نرفت و مرسدس تا زمان معرفی سدان W201 یا سلف C کلاس امروزی در سال ۱۹۸۲، محصول پایه‌ای را به تولیدات خود اضافه نکرد.

مرسدس W118

W118 در اوایل دههٔ ۶۰ تقریباً آمادهٔ ورود به خط تولید بود و حتی کابین آن‌هم نهایی شده بود اما نهایتاً بجای آن سدان دکاو F102 در سال ۱۹۶۳ به بازار عرضه شد که از لحاظ طراحی تفاوت چندانی با W118 نداشت. البته F102 فاقد پیشرانهٔ چهار زمانهٔ M118 بود و از پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر دو زمانهٔ قدیمی دکاو با ۶۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. این آخرین خودرو با برند دکاو بود.

دکاو F102

هیچ‌کس نمی‌داند اگر مرسدس مالک هردو برند ب‌ام‌و و آئودی می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد. این برندهای آلمانی هر سه در طول دهه‌ها خودروهایی افسانه‌ای را به جهان هدیه کرده‌اند و رقابت سالم و جذابی باهم داشته‌اند. رقابت شرکت‌ها را وادار به ساخت محصولات بهتری می‌کند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. در سال ۲۰۲۳ اما زمانی که همهٔ شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند، تصور دیدن ری‌بج یک مرسدس به ب‌ام‌و یا آئودی سخت نخواهد بود ولی خوشبختانه این‌طور نشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Mercedes-Benz

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (348 ديدگاه)

    چه خوب می‌شد حیف شد😔😔😔😔

    موافقم 11
    مخالفم 70
    1. Arshia m3csl

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      اتفاقا خیلی بد میشد بنز این دوتا شرکت رو میخرید چون رقابت جذابی شکل نمیگرفت بین این ۳ تا خودرو ساز و بنز نمیذاشت این ۳ شرکت بزنن جلو ازش

      موافقم 69
      مخالفم 3
      1. S

        ۲۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (115 ديدگاه)

        داداش حالا مگه از بنز زدن‌ جلو که میگی نمیزاشت ازش بزنن‌ جلو اینو یادت باشه هیچوقت از بنز نمیتونن اینا بزنن جلو هیچوووووقت

        موافقم 33
        مخالفم 58
        1. javad-bmw

          ۲۲ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (219 ديدگاه)

          بیا پایین

          موافقم 12
          مخالفم 6
        2. ابوالفضل

          ۲۲ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          احتمالا هیچوقت از بنز و بی ام سواری نگرفتی تا متوجه بشی کدوم بهترن !

          موافقم 9
          مخالفم 3
        3. کاوه

          ۲۳ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          حداقل مجلات و رنکینگ ها که یه چی دیگه میگن

          موافقم 3
          مخالفم 2
        4. ❤BMW❤

          ۲۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1245 ديدگاه)

          اره

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. محسن

        ۲۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (162 ديدگاه)

        دقیقا رقابت میمرد

    2. Cyber truck punk

      ۲۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      سریال چه میشد اگر ؟…
      قسمت آخر: چه میشد اگر مرسدس بنز مالک آئودی بود و مذاکرات برای خرید بی ام دبلیو با موفقیت انجام میشد؟…
      نتیجه : رقابت سالم در عرصه خودرو سازی حتی تو دنیا نابود میشد و از اونجا که بیشتر سهام دارانش ایرانی بودن تو اون زمان در نتیجه چند دهه بعدش شاهد ظهور هیولای رگناروک به نام (پرایدجهانی) بودیم و صنعت خودرو سازی به قهقرا می‌رفت.

  2. ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (224 ديدگاه)

    بهتر که ادغام نشد . این ۳ تا باهم رقابت کنن خیلی موفق تر و جذاب ترن .

    موافقم 60
    مخالفم 3
  3. ممد ژانگولر

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4193 ديدگاه)

    خداییش این یکو نمیدونستم . مطلب بیست بود 👏
    خوب شد رخ نداد و این تنوع زیبا ادامه یافت

    موافقم 34
    مخالفم 5
  4. حسین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    ادغام میکرد عاقبت خودروسازان ایرانی در انتظارشان بود

    موافقم 23
  5. ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5000 ديدگاه)

    اگه بنز این سه شرکت رو می‌خرید
    اگه اکثر سهام بنز هنوز مال ایران بود
    اگه همه چیز عالی پیش می‌رفت
    سوار پژو حلبی نمیشدیم

    موافقم 23
    مخالفم 9
  6. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    ایجاد انحصار میشد و حتی بنز هم هرگز ب سطح الانش نمی‌رسید

    موافقم 20
    مخالفم 2
  7. BMW

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    عجیب اما جالب🤔

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. مهدی

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    لطفاً منبع این مطالب رو اعلام کنید که بصورت مستقیم مطالعه کنیم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. محسن

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      فهمیدیم انگلیسی بلدی

  9. ..سیگما..

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا این نظر خوبه چون اگه بنز همه شرکت هارو می خرید دیگه دنیای ماشین حوصله سر بر میشد.اما بنز می دونست که میتونه ائودی رو بخره اماا نخرید که دنیای ماشین تنوع داشته باشه. شاید فقط بعضیا باور داشته باشن که((اولین خودروی کله جهان رو بنز درست کرد))پس هممون به بنز مدیونیم. سلامت باد کسی که ترفدار 👍🏻👍🏻(بنز)است…..

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. ۲۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (5000 ديدگاه)

      طرفدار*

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. امیر

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بهتر که نشد
    چون اگه اتفاق میوفتاد الان این رقابت جذاب و خفن این غول ها رو شاهد نبودیم
    البته من خودم طرفدار بنز هستم ولی بعضی از ماشین های بی ام و ، آئودی و پورشه رو هم خیلی داست دارم کلا ماشین های آلمانی یه چیز دیگه هستن مخصوصا توی ایران

  11. فندق

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (716 ديدگاه)

    همون بهتر که نخرید
    اگر می‌خرید الان بجای سه تا برند با اصالت و تنوع بالا که هر کدوم جذابیت های خودشون رو دارن
    یک برند داشتیم که یک محصول رو با سه تا اسم و سه تا قیافه مختلف عرضه میکرد
    مثلا چه وضعیه الان پورشه و ائودی و لامبو هی پلتفرم رد و بدل میکنن!؟ حالا یکی دوتا عیب ندارع ولی هی چپ و راست این موتور اون رو ور می داره ، اون بدنه این رو قرض میگیره فلانی شاسی اون یکی رو میگیره و .‌‌..
    آقا آدم تنوع میخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا