هرچند این روزها مرسدس بنز هم مثل بسیاری از خودروسازان دیگر به دلیل قوانین آلایندگی مجبور شده پیشرانههای V8 را از سینهٔ بسیاری از محصولات خود بیرون بکشد اما پانزده سال پیش، این شرکت V8 را زیر کاپوت هر خودرویی قرار میداد. AMG پس از تصاحب و ادغام با مرسدس در سال ۱۹۹۹، روند رو به رشدی را طی کرد و ترکیب این سه حرف با هشت سیلندر، محصولات بسیار هیجانانگیز و گاه عجیبی را ایجاد کرد.
یکی از این عجایب، مدل R63 AMG بود. نسخهٔ معمولی R کلاس بهخودیخود خودروی بسیار عجیبی بود زیرا نمیدانست مینیون است یا کراساوور. مرسدس بنز این ماشین را یک اسپرت تورر میدانست اما در زمانی که هنوز کراساوورها بهاندازهٔ امروز محبوب نشده بودند، R کلاس چندان موفق عمل نکرد. این خودرو در چند سال اول عرضه که از سال ۲۰۰۵ آغاز شد، بسته به بازار با پیشرانههای بنزینی یا دیزلی V6 و V8 تنفس طبیعی ارائه میشد. همهٔ مدلهای R کلاس در کارخانهٔ دایملر در آلاباما تولید میشدند.
R کلاس تا سال ۲۰۰۷ یک خودروی خانوادگی معمولی و ایدهآل برای خانوادههای پرجمعیت نسبتاً ثروتمند محسوب میشد اما معرفی R63 AMG همهچیز را تغییر داد. در آن زمان، AMG در حال تغییر از پیشرانهٔ قدیمی ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ به موتور جدید ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی در محصولات خود بود اما موتور سوپرشارژ قدیمی را همچنان در مدل G55 حفظ کرده بود زیرا گشتاور بیشتر آن موتور برای G کلاس مناسبتر بود. برای R کلاس هم با توجه به وزن سنگین ۲۳۷۵ کیلوگرمی و تمرکز روی حملونقل نفرات زیاد، شاید همان موتور قدیمی گزینهٔ بهتری به نظر میرسید اما AMG تصمیم گرفت در این خودرو از موتور جدید ۶.۲ لیتری استفاده کند و بنابراین R63 بجای R55 متولد شد.
موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی ممکن است برای حرکت دادن خودرو به دور موتور بیشتری نیاز داشته باشد اما با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، از V8 سوپرشارژ قدیمی با ۴۷۶ اسب بخار قدرت قویتر بود. در R63 همچنین AMG این موتور را به گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مرسدس متصل کرده بود تا شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیه را فراهم کند. همچنین در صورت حذف محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به خواست خریدار، حداکثر سرعت این مینیون اسپرت هم به رقم چشمگیر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا میکرد.
اما با وجود همهٔ این ویژگیهای جذاب، AMG نتوانست خریدار زیادی برای R63 پیدا کند و به همین دلیل، عرضهٔ آن تنها پس از یک سال پایان یافت. تخمین زدهاند که از این خودرو تنها حدود ۲۰۰ دستگاه ساخته شده که آنرا در کنار نسخههای ویژهٔ سری سیاه از مدلهایی مثل SL، SLS و CLK، به یکی از کمیابترین محصولات AMG تبدیل کرده است؛ اما بااینحال، قیمت R63 در حال حاضر خیلی زیاد نیست.
برای نمونه، این R63 مدل ۲۰۰۷ سفیدرنگ با قیمت ۳۵ هزار دلار در کالیفرنیا برای فروش گذاشته شده است. این خودرو ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد اما میل بادامکهای آن تعویض شده که یکی از نگرانیها در رابطه با پیشرانه را برطرف میکند. همچنین وضعیت ظاهری خودرو خوب به نظر میرسد و تودوزی چرمی آنهم در این سالها دوام خوبی داشته است.
Sina10
۲۸ مهر ۱۴۰۰لطفا مطالب تاریخچه بیشتر قرار بدین
بسیار پرطرفدار هستن!
جز این مینی ون AMG هست ولی AMG-Line هستن
AMG کامل و اصلی نیست جز این
MR.JD
۲۸ مهر ۱۴۰۰خیلی خاصه . لامصب خیلی خیلی خاصه حتی خاص تر از یک لامبورگینی اونتادور
ارزش چنین مدل های بسیار خاصی را هرکسی نمیداند فقط فقط فقط کسانی چنین مدل های خاصی میدانند که به معنای واقعی کلمه ماشین بازند نه برند باز !
امیر
۲۸ مهر ۱۴۰۰درسته ، اگر من کلکسیونر خودرو بودم حتما این مدل رو خریداری می کردم.
البته ظاهرش چندان برای من خوشایند نیست ولی اون سپر تهاجمی و رینگ های
مشکی و سر اگزوز ظاهرش رو خیلی بهتر کرده.
ممد ژانگولر
۲۸ مهر ۱۴۰۰داداش مشکلات طراحی بنز از همین مدلها شروع شد
نمیدونم کدوم ناکسی این نوع طراحی به بنز نشون داد که حالا حالا ها داره ازش لطمه میخوره
مگر نه بنز همیشه بنزه و محبوب
البته در اینکه نوستالوژیه قبول دارم ولی خاص بودن نه داداش
مک وال
۲۸ مهر ۱۴۰۰میان این همه مقاله و خبر تو دنیای خودرو، انتخاب چنین مطلبی برای پدال جالب نیست.
حالا تو آمریکا به بهانه درج آگهی برای فروش این خودرو، اومده چنین مطلبی نوشته. تازه اونجا انقدر سایتها و مجلات بروز خودرویی زیاده که برای درج مطلب غیرتکراری باید دست به درج چنین مطالبی زد ولی سایتهای ایرانی که تک و توک در حد پدال باشند.
به نظرم بهتره پدال مطالب پرمایه تر رو گلچین و ترجمه کنه.
فرید
۲۸ مهر ۱۴۰۰نه مینی ون هست و نه کراس اوور
بیشتر به استیشن میخوره
گذاشتن موتور 8 سیلندر و قوی کردن آن کار اشتباهی بوده چون یه خودروی خانوادگی است و نه نیازی به این پرفورمنس داره و نه ظاهر اسپرت
MC20
۲۸ مهر ۱۴۰۰بدتر از این کلاس R که هیچ وقت دلیلی برای بودنش پیدا نکردم . . . . به نظرم ، کلاس B هست یا همون بی کلاس . . . . مرسدس با پس انداختن این دو تا بی کلاس ، متاسفانه با پاک کن ، بخشی از کلاس خودش رو پاک کرد . . . بودن در تمام سگمنت ها با DNA برند جور در نمیاد ، هر چند ، قبلا ، زمانی که بنز ، به ناوگان تاکسیرانی ماشین فروخته بود ، هویتش رو پاک کرده بود . . . به عنوان یک طرفدار و دوستدار برند ، بنز رو با SLR بیشتر می پسندم ، در اوج آسمان موفقیت و تهور . . . بنز ، قدر خودش رو نمی دونه . . . . وقتی اورست رو فتح کردی . . . دیگه زدن پرچم ، مثلا در کلیمانجارو چه لذتی داره ؟ برای پول درآوردن ، راه های با شکوه تری ، از خراب کردن ژنتیک لاکچری برند ، هم ، هست ، خصوصا زمانی که دست برقضا ، شما ، مخترع اتوموبیل ، همیشه پیشرو و بنز باشید. . . . . . . . . . . . . . . ای کاش ، بن ن ن ن ن ن ن نز فقط ، بنز باشه و بنز هم ، بمونه . . . . . سربلند و پاینده باشید .
Sina7
۲۸ مهر ۱۴۰۰بی کلاس داخل اروپا فروش خوبی داره!
طبیعیه که بنز تولیدش کنه
مهردادکمال
۲۸ مهر ۱۴۰۰چهره زشتی هم نداره اما نمیدونم چرا بعضیا میگن زشته
علی
۲۸ مهر ۱۴۰۰به نظرم با یکم تغییر طراحی و یه تغییر پلتفرم خودروی خیلی بهتری میشه
چون موتور قوی و امکانات مناسبی داره !
Mercedes-Benz
۲۸ مهر ۱۴۰۰راستی این مدل کراس آور و مینی ون نیست چون اکثر مینی ون ها در هایی مثل ون ها دارند وسقفی بلند و بدون شیب دارند
این مدل بیشتر شبیه استیشن فول سایز هست
مثل استیشن های قدیمی آمریکایی
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۸ مهر ۱۴۰۰من که فکر میکنم جذاب و خاصه.
MC20
۲۸ مهر ۱۴۰۰دقیقا درست میگید ، هم جذاب و هم خاص هستش و مشکلش هم دقیقا همینه . . . تووی این سگمنت ، کسی دنبال یک مینی ون سوپر اسپرت ( بدون محدودیت سرعت ) با حداکثر 300 کیلومتر برساعت نیست . . . این می تونسته برای سرویس خصوصی مدرسه مثلا استفاده بشه یا ناوگان تاکسیرانی یا هرچی . . . توی این سگمنت ، این پرفورمنس ، به اصطلاح بازار ، پس زده می شه . . . تووی این سگمنت ، مینی ون های خواب آوری مثل داچیا ؟ ( خبرش رو خود پدال هم 2 یا 3 هفته پیش کارکرد ) تا 150 اسب ( نهایتا ) دیگه بیشتر لازم نمی شه . . . استهلاک بالا ، باعث می شه ، این هیولای دوست داشتنی بعد یک سال از رده تولید و فروش خارج بشه . متاسفانه . . . . . کاش این سرویس مدرسه ما بود . . . . . . .
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۸ مهر ۱۴۰۰بله درسته به دلیل عامه پسند نبودن خریدار های محدود و خاصی مثل خودش داره.
ولی عجیبه که بالاتر اشاره داشتید هرگز نباید این( بی کلاس!) ها توسط مرسدس تولید میشدن.
MC20
۲۸ مهر ۱۴۰۰بزرگوار ، گفتم هیولای دوست داشتنی ، من از موتور AMG تعریف کردم ، یعنی عاشق چشم و ابروش ( طراحی اتاق R کلاس = مینی ون ) نشدم ، من از بودن اون 510 اسب بخار و سقف سرعت 300 کیلومتر استقبال کردم و آمار هم نشون میده R کلاس هرگز مثل C کلاس فروش نمی ره و دیدید که پر بی راه هم ، نگفتم . . . من میگم بنز نباید در 9 سگمنت خودرو بسازه اما در 6 سگمنت ، مثلا ، فروش موفقیت آمیز داشته باشه . . . من به تولید R و B کلاس نقد دارم . . . این جای خود . . . . . . . . . . . اما نمی تونم ، چشمم رو ، روی AMG و PERFORMANCE بی نظیر ش ، اون هم برای 15سال پیش ، ببندم . . . امیدوارم خوب توضیح داده باشم مشکل من با این اتاق R کلاس هست اما با 510 اسب بخار در کوتاه ترین زمان ممکن رفیق می شم . . .
" Swedish Arrogant Tiger "
۳۰ مهر ۱۴۰۰اگه عاشق چشم و ابروش نشدید پس نگید جذاب و خاص چون اون 510 اسب قدرت رو با هر AMG دیگه ای هم میتونید بهش برسید
اما این اتاق و سگمنت این ماشینه که اون رو در مقابل موتورش خاص میکنه، همین دلیلیه که یه c63 معمولی احتمالا هیچوقت به این اندازه خاص نمیشه ولو اینکه انجین هاشون یکسانه.
وقتی میگید “این هیولای دوست داشتنی” منظور میشه کل مجموعه یعنی r63، نه موتورش به تنهایی.
من هم امیدوارم متوجه شده باشید!
MC20
۳۰ مهر ۱۴۰۰اولا ، من امروز اتفاقی رفتم و کامنت های قدیمی رو پیدا کردم ، تا ببینم از بزرگان قدیمی و حق آب و گل دار سایت چه کسانی هنوز فعال هستند . . . خوشبختانه به اسم شما هم برخوردم . . . از صمیم قلب میگم ، بودن شما این جا برای من بسیار ارزشمند و خوشحال کنندس ( پیدا کردن یک ، احتمالا هم سن وسال ، برای من 37 ساله اینجا مثل پیدا کردن گنج میمونه ) . . . . . . دوما ، منظورم این بود ، این حرکت اشتباه در تولید یک مینی ون یا اسیشن واگون نباید صورت می گرفت ، هم برای شخصیت لاکچری بنز و هم از باب عدم پایداری احتمالی در سرعت های بالا . . و بازار هم نشون داد به مینی ون یا استیشن واگون سوپراسپرت نیازی نداره . . . من همچنین از باب عدم استقبال بازار هم ، عرض کردم . . . این از دریچه منطق ، اما الان که به هر ترتیب ، چه به اشتباه و چه به درستی این ماشین تولید شده ، من با این پرفورمنس هیولاوار ، جذاب می دونمش و کنجکاوم تستش کنم . . . این از دیچه دل ، یعنی در حقیقت ، دو خواست متناقض دارم ، دقیقا ، همان تناقضات عادی در رفتار آدمی در زندگی . . . شرمنده طولانی شد . ارادت مندم .
" Swedish Arrogant Tiger "
۲ آبان ۱۴۰۰لطف دارید، ما کوچک تر از این هاییم که از بزرگان قدیمی محسوب بشیم.
بله از این نظر درست میگید شاید گاهی اینطور بنظر برسه که به شخصیت لوکس مرسدس خدشه وارد بشه ولی از طرفی بنز با حضور تو سگمنت های مختلف شناخته میشه.
در پایان هم اینکه همون دریچه دل اصل کاره بویژه تو حوزه ماشین بازی، هرجا که منطق زیاد پررنگ بشه یه جای کار میلنگه.
ارادت متقابل.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ مهر ۱۴۰۰خوشم نیومد حقیقتش شبیه bکلاس شده،که من ازش متنفر بودم…
Reza Waffen SS
۲۹ مهر ۱۴۰۰من کابینش رو پسندیدم
حمید
۲۹ مهر ۱۴۰۰این ماشین به دلیل فروش کم تولیدش متوقف شد؟! ماشین به این گلی، به این نازی و با کیفیتی … 🥺
همینو میفرستادی ایران تا ۲۰۰ میلیون نسخه بفروشی ازش قربونت برم 🤕🤧
بعدشم مینی ون دیگه چیه؟ بابا این استیشنه دیگه چرا سختش میکنی؟!
دوستان میخوام یه دعا بکنم همینجوری که دراز کشیدی از ته دلت آمین بگو: خدایا 🤲🏻 تمام کسایی که باعث و بانی وضعی هستن که جوون ایرانی با دیدن هر خودرویی حتی این خودروی ۲۰۰۵، آه حسرت بکشن به بدترین عاقبتها دچار کن و حق ما رو ازشون بگیر … الهی آمین