مرسدس بنز

معرفی فرمان یوغ مرسدس با تکنولوژی فرمان با سیم برای خودروهای آینده

سیستم فرمان با سیم و فرمان یوغی‌شکل مرسدس بنز که تا سال ۲۰۲۶ در خودروهایی مانند EQS به کار خواهد رفت، وعده چابکی بیشتر، راحتی در پارک و آمادگی برای رانندگی خودکار را می‌دهد.

مرسدس بنز در حال توسعه سیستم فرمان با سیم (steer-by-wire) است که قرار است تا سال ۲۰۲۶ در خودروهای تولیدی این شرکت به کار رود. این سیستم که یک کابل الکتریکی را جایگزین ارتباط مکانیکی سنتی بین فرمان و چرخ‌ها می‌کند، همراه با غربیلک فرمان یوغی‌شکل ارائه خواهد شد. مرسدس بنز با این حرکت به جمع برندهایی مانند تسلا، جنرال موتورز، جیلی، تویوتا و لکسوس می‌پیوندد که پیش‌تر سراغ این فناوری رفته‌اند. هرچند هنوز مشخص نیست کدام خودرو ابتدا به این فناوری مجهز خواهد شد اما تصاویری از پروتوتایپ استتارشده نسخه فیس‌لیفت EQS منتشر شده و طبق شایعات، این اولین خودرو با تکنولوژی فرمان جدید مرسدس خواهد بود.

انتظار می‌رود EQS فیس‌لیفت در سال ۲۰۲۵ رونمایی شود و احتمالاً فرمان یوغ را به نمایش بگذارد. پس‌ازآن، ممکن است S کلاس جدید و نسل بعدی مدل‌های بنزینی مرسدس نیز به این فناوری مجهز شوند. مرسدس بنز مدعی است که سیستم فرمان با سیم تجربهٔ رانندگی را بهتر خواهد کرد. این سیستم در جاده‌های بزرگراهی واکنش‌پذیری بهتری فراهم می‌کند و در محیط‌های شهری چابکی بیشتری به خودرو می‌بخشد. همچنین، پارک کردن را آسان‌تر می‌کند زیرا راننده نیازی به چرخاندن مکرر فرمان ندارد. این فناوری با انواع مختلف خودروها و معماری‌ها سازگار است و امکان تنظیمات متنوعی برای راحتی یا اسپرت بودن رانندگی فراهم می‌آورد.

مرسدس بنز ادعا می‌کند که فرمان یوغ فضای بیشتری در کابین آزاد می‌کند، ورود و خروج از خودرو را آسان‌تر می‌سازد و دید بهتری به صفحه آمپر دیجیتالی ارائه می‌دهد. ازآنجاکه این فرمان هیچ ارتباط مکانیکی با چرخ‌ها ندارد، می‌تواند برای بازی‌های ویدئویی در خودرو استفاده شود و برای خودروهای خودران نیز مناسب‌تر خواهد بود. بااین‌حال، تصمیم مرسدس برای استفاده از فرمان یوغ بحث‌برانگیز است. این طراحی، انجام اقدامات ساده‌ای مانند چرخش در سرعت‌های پایین یا پارک کردن را دشوار می‌کند و بسیاری از رانندگان ممکن است راحتی و کنترل یک فرمان سنتی را ترجیح دهند. به نظر می‌رسد این فرمان بیشتر به دنبال جلب‌توجه است و اولویت آن نشان دادن نوآوری به‌جای کاربردی بودن است.

بااین‌حال، مرسدس بنز برای اطمینان از ایمنی سیستم فرمان با سیم آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده است. این سیستم بیش از یک میلیون کیلومتر را روی دستگاه‌های تست و مسیرهای آزمایشی طی کرده و در شرایط واقعی جاده نیز آزمایش شده است. برای افزایش ایمنی، در صورت خرابی کامل سیستم، هدایت خودرو از طریق فرمان‌پذیری محور عقب و ترمزگیری هدفمند روی چرخ‌های خاص همچنان ممکن خواهد بود. در حال حاضر، تسلا مدل S، جی‌ام‌سی هامر EV، رولزرویس اسپکتر، لوتوس الترا و لکسوس RZ ازجمله خودروهایی هستند که از تکنولوژی فرمان با سیم استفاده می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1744 ديدگاه)

    ولی حس میکنم فرمون سنتی خیلی بهتر باشه

    موافقم 37
    مخالفم 5
    1. ممد ژانگولر

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4435 ديدگاه)

      منم از همین فرمون رولزرویسم و میباخم راضیم تا حالا که به مشکل نخورده حالا این جدیده تا جا بیوفته ۱۰ سال زمان میبره

      موافقم 1
      مخالفم 7
      1. net

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (3791 ديدگاه)

        این فرمونهای جدید مستطیلی بد هست و فرمون های دایره ای سنتی بهتره

        1. Titanium

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (359 ديدگاه)

          از نظر کاربر نت همه چیز بد است😂

          موافقم 1
          مخالفم 1
  2. معارفی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ویدیوش نتونست قانعم کنه که این طرح باعث راحتی بیشتر راننده شده .

    موافقم 21
    مخالفم 3
  3. مصطفی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (110 ديدگاه)

    هیچی جایگزین ارتباط مکانیکی فرمون با جعبه فرمون و چرخا نمیتونه بشه
    حالا فکر کن تو این مدل فرمون یه سیم قطع بشه …. هیچی دیگه با کله میریم تو دیوار😐

    موافقم 14
    مخالفم 4
  4. (Ali(chevynova

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7646 ديدگاه)

    طراحشم یوغ بوده اینرو خلق کرده

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. Nismo

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1787 ديدگاه)

      طرحش مال تسلا جون بوده
      اولین بار تسلا از همچین فرمون مزخرفی استفاده کرد
      بابا مرحبا

      موافقم 14
      مخالفم 5
  5. همایون

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1031 ديدگاه)

    اون خودروهایی که گفتید به جز لکسوس rz هیچکدوم فرمان یوغ ندارند در مورد خود فرمان یوغ هم بزرگترین ایرادش تو سرعتهای پایینه که راننده‌ها دوست دارند از یک دست استفاده کنند

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. علی عارف

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخرم یه فرمون از اسقاط خودرو میخرم میندازم روش ترکیب مدرن و سنتی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. Dariush

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (202 ديدگاه)

    عالی

  8. همایون

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1031 ديدگاه)

    اون خودروهایی که گفتید به جز لکسوس rz هیچکدوم فرمان یوغ ندارند در مورد خود فرمان یوغ هم بزرگترین ایرادش تو سرعتهای پایینه که راننده‌ها دوست دارند از یک دست استفاده کنند برای فرمون دادن.
    احتمالا تو این فیس لیفت قراره این تخم مرغ لوکس بنز طراحیش شبیه cla جدید بشه و جلو پنجره شبیه مدلهای amg برعکس بشه یعنی پایینش عریضتر از بالاش باشه و تو کاسه چراغهای جدید لامپها شبیه لوگو بنز باشند

  9. KOP

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    همانطور که با حذف تمام دکمه ها بخصوص ضروری ها ( تهویه و عملکرد امنیتی) و انتقالش به صفحه نمایش باعث راحتی و امنیت بیشتر نشد ، این شکل فرم نیز باعث آزار راننده خواهد شد، امکان رانندگی با یک دست یا واکنش به موقع در صورت خطر را محدود میکنه.
    تعداد زیادی کلیپ مقاله و … در خصوص مشکلات این طرح موجود هست، اینکه کمپانیها این بررسی تخصصی نمیبندند واقع عجیبه.
    به کجا داریم میریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا