به دست آوردن شعاع حرکتی بیشتر از خودروهای الکتریکی نیازمند چیزی بیشتر از نصب باتری بزرگتر در خودرو است. با معرفی خودروی ساختارشکن EQXX در روزهای گذشته مرسدس مدعی شده اولین خودروسازی است که شعاع حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری را ثبت میکند؛ اما چگونه ممکن است EQXX شعاع حرکتی بیشتری نسبت به EQS داشته باشد، خودرویی که علیرغم استفاده از باتری بزرگتر ۱۰۷.۸ کیلووات ساعتی شعاع حرکتی ۷۷۰ کیلومتری دارد؟
جدای از اینکه EQXX بهطور قابلتوجهی کوچکتر و سبکتر از EQS است (وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم) از نظر آئرودینامیکی نیز بسیار روانتر است. این خودرو ضریب درگ ۰.۱۷ داشته درحالیکه ضریب درگ EQS برابر با ۰.۲۰ میباشد. شاید این تفاوت زیادی به نظر نرسد اما مرسدس مدعی شده کاهش تنها ۰.۰۱ از درگ حدود ۲.۵ درصد بر شعاع حرکتی میافزاید. تولید شاسی بلندهایی با طراحی آئرودینامیک کار بسیار سختی است اما مرسدس در حال کار روی طراحیهای نرم و روان است.
مارکوس شافر مدیر فنی ارشد مرسدس در مصاحبه با اتوکار گفته است:
موضوع این است که بزرگترین فاکتور در دستیابی به راندمان بالا، سایز و ابعاد خودرو خواهد بود
او میگوید شاسی بلندهای آینده شکل متفاوتی خواهند داشت تا آئرودینامیک بهتری داشته باشند و این امر نیازمند پایین آوردن ارتفاع بخش عقب خودرو برای بهینهسازی عبور جریان هواست. او اظهار میدارد شاسی بلندهای بدون پیشرانه درونسوز حتی پهنای اکسل متفاوتی خواهند داشت. شافر میگوید با اینکه مشتریان شاسی بلندها را دوست دارند اما شکل آنها در آینده تغییر خواهد کرد تا به حداکثر شعاع حرکتی برسند. البته گوردون واگنر مدیر طراحی مرسدس اذعان داشته شاسی بلندها هرگز به اندازه خودروهای دیگر کارا نخواهند بود و به همین خاطر ویژن EQXX از پروفایل کم ارتفاع و سدان مانند استفاده کرده است.
او افزوده سدان ها همیشه از نظر آئرودینامیکی بهتر از شاسی بلندها بوده اما درعینحال افزوده شاسی بلندهای EQS و EQE بهبودهای قابلتوجهی نسبت به مدلهای درونسوز سنتی خواهند داشت. در نظر داشته باشید GLS فول سایز ضریب درگ ۰.۳۲ داشته درحالیکه ضریب درگ برادر آن یعنی GLE برابر با ۰.۲۹ است. تصاویر جاسوسی نشان دادهاند دو خودروی الکتریکی یاد شده شکل نرمتر و گردتری دارند. به عنوان یادآوری باید دانست EQC ضریب درگ ۰.۲۷ داشته اما بجای پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی از پلتفرم بکار رفته در GLC استفاده کرده است. EQA و EQB با ضریب درگ ۰.۲۸ نیز به پلتفرمی برگرفته از مدلهای درونسوز یعنی GLA و GLB مجهز شدهاند.
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۱۵ دی ۱۴۰۰سلام داداشا
از یه قضیه پشمام مونده خودم ریختم از این که چقدر کامنت ها بی محتوا شدن و اینکه تو این دو هفته یسری سابقشون سه برابر شده (تعداد کامنت) و همون دوستان لابد میخوان ریپلای بزنن که اره هم کامنت های بی محتوا و … میزارن فلان
واقعا هیج جوره نمیشه تو دو سه هفته تو بگو یه ماه نمیشه دیگه هیج جوره نمیشه 1000 تا کامنت یا بیشتر اونم با محتوااا
والا من که دیدم کامنت با محتوا از دوستان ندیدم یکی هم داشت میگفت بسوزین فلان اینا حالا اشاره دقیق نمیکنیم ولی داداش تو لاتاری داری یا تو امریکا زندگی میکنی که ما بسوزیم
از چی بسوزیم !!!!؟؟؟؟
کاش زمانو میشد به عقب بر گردوند یه سری ها آدم حسابی بودن
(از ادمین که واقعا تو این چند روزه برای پدال کلی تلاش کردن و کلی مطلب گزاشتن ممنونم و امیدوارم این کامنتم هم زود تائید شه)
viper
۱۵ دی ۱۴۰۰کاملا باهاتون موافقم
به نظر من یه بخشی از سایت رو بذارین که خودمون بتونیم توش تاپیک بزنیم و درباره موضوع های مختلف علمی بحث کنیم و هرکس هم که موضوعات نامرطبت یا بحث های الکی میکنه مدیر تاپیک بندازه بیرون دقیقا مثل سایت تیونینگ تاک که واقعا چقدر اموزنده بود
hssn
۱۵ دی ۱۴۰۰تاپیک تیونینگ تاک واقعا پر و عالی بود منم استفاده میکردم
اما طبق گفته ها بدلیل هزینه های بالا مدتی دردسترس نبود
الانم خیلی اونچنان رونق سابق رو نداره بنظرم ، واقعا حیف بود…
viper
۱۵ دی ۱۴۰۰واقعا خیلی حیف بود
آخه طبیعی هم هست که الان رونقی نداشته باشه
کاش اون سایت هم مثل ماشین بود که میتونستی بازسازی اش کنی اون سایت هم همینطوری بود
M.Kkarimi
۱۵ دی ۱۴۰۰تیونینگ تاک رو نمیشناختم ، الان رفتم یه سر زدم چقققددددررررر سایت پُر ، منسجم و پر محتوایی بود ، و البته چه کاربرای پر دیتایی داشت ! کاش اینجا هم چنین بخشی راه بیفته بجای تو سر و کله هم زدن و تیکه به این و اون انداختن از نظرات تخصصی خیلی ها که میشه بهره برد استفاده کنیم واقعا مطالب آموزنده ای تو این سایت بود
مهردادکمال
۱۵ دی ۱۴۰۰مرسدس نو آور باز هم کاری کرده کارستان!!! همه میدونن الکتریکیا یه مشکل جدی دارن اونم جرم بزیادشه که بخاطر باطری های سنگینه که تونسته به یه رقم شایسته برسه و مطمئنا با یه ایمنی خیلی بالا و همچنین یه اس یو وی با ضریب ایرودینامیکی عالی!!!! بی دلیل نیست که زبانزد خاص و عام هستش!!! این برند فقط یک برند لوکس نیست بلکه بهترین برند دنیاست ✓
مهردادکمال
۱۵ دی ۱۴۰۰*زیاد
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۰این کامنت ارتباطی به مرسدس نداره چون مثل همیشه اینحا هم پیشتازه
با توجه به افزایش جایگاه های شارژ و باتری هایی با راندمان بالاتر و امکان شارژ سریع تر که همگی اینها در آینده نزدیک محتمل هست، واقعا ضرورتی برای این رقابت بر سر پیمایش بیشتر وجود نداره و بیشتر به یه چشم و هم چشمی تبدیل شده چون این اعداد ۶۰۰ و ۷۰۰ و ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت بدون توقف عملا بسیار بندرت پیش میاد _ همون طور که در مورد بنزینی ها هم همینطوره _ و در این میان قربانی بزرگ، طراحی بدنه خودروهاست که قراره همه به سمت ضریب درگ پایین تر حرکت کنن و در نهایت تشخیص سدان و کراس اوور از پنجاه متری ممکن نباشه
بهزاد
۱۵ دی ۱۴۰۰اینا چشم و هم چشمی نیست و نوعی استراتژی بازاریابیه.
باتری ها با این ظرفیت و پیمایش نوعی آپشنه و این شرکت ها در آینده چند گزینه برای انتخاب ظرفیت باتری خواهند گزاشت.
اینطور بگیم مگه همه ی e کلاس های فروخته شده از نوع AMG هستند و شتاب ۳ ثانیه دارند؟
مشخصات کاتالوگی یا مجلاتی به نوع تاثیر اغواگری دارند و میتونن بخشی از خریدارانی که به عملکرد توجه دارند را به سمت خرید اون محصول هدایت کنند.
اگر همه ی شرکت برن به سمت استفاده از باتری هایی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات در مدت کوتاهی با کمبود شدید باتری روبرو خواهند شد.
سوای این بحثی که پیش آمد چند نکته راجب معرفی محصول توسط بزرگان این صنعت بسیار جلب توجه میکنه و اونهم نشان دادن محصول بدون ذکر جزئیات زائد و اضافی!
مرسدس محصولشو معرفی میکنه با نشان دادن برخی از توانایی هاش اما یک شرکت دیگه سالهاست درگیر جفنگیات محض شده ، به چه شکل؟
ذکر اطلاعات درون سلول باتری و اندازه و نشان دادن ربات های خط تولید و پنلهای سقف کارخانه تا خوابیدن مدیرش تو کیسه خواب وسط سالن تولید و اگر امکانش بود گلاب به روتون از wc خطوط تولید هم یکسری توضیحات به بیرون میفرستادن!
مقایسه کنید با برندی که شیک و مجلسی و با پرستیژ محصولشو معرفی میکنه و کاملا حرفه ای سعی میکنه مخاطبان خود را بدون ذکر جزئیات اضافی با محصول آشنا کنه و از مشکلاتی که بوده و هست تا راه حل های رفع اون یک خلاصه ای بسیار مفید در اختیار بیننده ها قرار بده.
فکر میکنم تا به حال بالای ۲۰۰ مطلب راجب برف پاک کن های معجزه گر نوشته شده و ۵۰۰ مطلب راجب فلزی که قراره در باتری آینده ی شرکت استفاده بشه!
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۰ممنون بهزاد جان مثل همیشه مفید
و منظور من بیشتر به تاثیر آئرودینامیک روی طراحی بدنه بود و اینکه هدف مشترک برای همه گروه های خودرویی که همون ضریب درگ پایین باشه باعث شباهت بیش از حد به همدیگه بشه
مهردادکمال
۱۵ دی ۱۴۰۰شما فرض کن یه اتوموبیل 230کیلوتر پیمایشش باشه بعد هر یک کیلومتر هم یه ایستگله شارژ باشه بنظر شما آیا یه سفر بین شهری مثلا از اهواز به تهران عذاب اور نمیشه پس قطعا یه پیمایش معیار مهم هست که الان کمپانی ها دارن روش به شدت کار میکنن و در ضمن روسا و مهندسین شرکتهای مهم اون قدر از لحاظ شخصیتی تاپ هستن که مثل زن های جوان با جاری هاشون توی ورطه چشم و هم چشمی گیر بیفتن
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۰اما بین ۲۳۰ و ۱۰۰۰ کیلومتر اختلاف زیادی هست
و منظور من هم یه عدد معقول بین این دو بود چیزی که نه باعث ایجاد دردسر در سفر های دور بشه و نه طراحی بدنه رو دستخوش تغییرات اساسی بکنه
و بر هیچکس پوشیده نیست که الان این میزان پیمایش با یک بار شارژ تبدیل به یه امر رقابتی شده شاید حتی حساس تر از میزان شتاب برقی ها حالا اگه این عبارت چشم و هم چشمی باعث دلخوری شما شد عذر منو بپذیرید