مرسدس بنز بیش از یک قرن است که به ساخت خودروهای لوکس، نوآوری و حضور در مسابقات شهرت دارد و از این تاریخچهٔ غنی، در اینجا لیستی از نمادینترین بنزهای تاریخ را گردآوری کردهایم.
مرسدس بنز 540K سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰
540K که در نمایشگاه پاریس ۱۹۳۶ رونمایی شد، جانشین SSK بهحساب میآمد. این خودرو که توسط «فردریک گایگر» افسانهای طراحی شده بود، در نسخههای کابریولت دو یا چهارنفره و همینطور کوپهٔ چهارنفره و لیموزین هفتنفره تولید شد. هر دستگاه از این خودرو به سفارش خریدار ساخته میشد. 540K به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری هشت سیلندر خطی سوپرشارژ مجهز بود که ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
مرسدس بنز 300d آدناور سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۲
مرسدس بنز 300d درواقع جد S کلاس امروزی محسوب میشود. این خودرو بهافتخار اولین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان «کنراد آدناور» که برای ترددهای دولتی از شش دستگاه 300d استفاده میکرد، آدناور لقب گرفته بود. این سدان لوکس مرسدس که برای رقابت با بنتلی S1 و رولزرویس سیلور کلود ساخته شد، به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی به همراه یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک مجهز بود.
مرسدس بنز 300SL سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳
300SL خودروی اسپرت دونفرهای بود که ابتدا از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ بهصورت کوپه با درهای گالوینگ و سپس از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ در نسخهٔ رودستر ساخته شد. این خودرو در فوریهٔ ۱۹۵۴ در نمایشگاه موتوراسپرت در نیویورک رونمایی شد. ازآنجاییکه مرسدس قصد جذب خریداران آمریکایی را داشت، ترجیح داد 300SL را بجای اروپا، ابتدا در ایالاتمتحده معرفی کند. این ماشین با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M198 و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی، به حداکثر سرعت ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت میرسید.
مرسدس بنز ۶۰۰ سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱
۶۰۰ جایگزین مرسدس W189 یا همان آدناور شد و بهعنوان پرچمدار جدید این برند، نشاندهندهٔ اوج مهندسی خودرو بود. این سدان لوکس در آن سالها به انتخاب بسیاری از سلبریتیها و رهبران سیاسی تبدیل شد. ۶۰۰ در نسخههای سدان چهاردر کوتاه و لیموزین چهاردر کشیده با نام پولمن ساخته میشد که دومی اغلب توسط سران کشورها مورداستفاده قرار میگرفت. زیر کاپوت خودرو هم پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 با نام M100 قرار داشت که به تک میلسوپاپ روی سرسیلندر و سیستم انژکتوری چندنقطهای ساخت بوش مجهز بود.
مرسدس بنز 230SL پاگودا سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱
230SL با کد W113 در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۳ بهعنوان جایگزینی برای دو مدل 300SL و 190SL معرفی شد. این خودرو به دلیل طراحی خاص سقف فلزی جداشوندهٔ خود، پاگودا لقب گرفت که نام ساختمانهای مذهبی کشورهای شرق آسیا بود. 230SL به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۲.۳ لیتری مجهز بود و با گیربکسهای دستی و اتوماتیک عرضه میشد. پاگودا ترکیبی عالی از خودروهای اسپرت و گرند تورر و مظهر ثروت و قدرت در دههٔ ۶۰ محسوب میشد.
مرسدس بنز SL R107 سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹
SL نسل R107 در سال ۱۹۷۱ جایگزین پاگودا شد و موفقیتی باورنکردنی برای مرسدس به دنبال داشت. این خودرو پس از G کلاس، دومین محصول تاریخ مرسدس با بیشترین زمان ماندن روی خط تولید محسوب میشود. R107 که هم بهصورت کوپه و هم رودستر تولید میشد، در ابتدا با پیشرانههای ۳.۵ لیتری و ۴.۵ لیتری V8 به بازار آمد اما بعداً موتورهای دیگری مثل ۳ لیتری شش سیلندر خطی و ۵.۵ لیتری V8 هم برای آن ارائه شد.
مرسدس بنز 190E سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳
190E که در سال ۱۹۸۲ در نمایشگاه پاریس رونمایی شد، در اصل سلف C کلاس امروزی محسوب میشد که همچنان خودروی بسیار محبوبی در سبد محصولات مرسدس است. 190E با پیشرانههای مختلفی از ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی گرفته تا ۲.۵ لیتری پنج سیلندر دیزلی به بازار عرضه شد اما گل سرسبد این خانواده، مدل 190E 2.3-16 و بعداً ۲.۵-۱۶ کاسورث بود. این مدلها پیش از آنکه مرسدس در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی AMG را بخرد، مدلهای پرفورمنس این شرکت محسوب میشدند.
مرسدس بنز 500E سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴
500E که نسخهٔ پرفورمنس E کلاس نسل W124 بود، درواقع پدربزرگ E63 امروزی بهحساب میآید. به دلیل بدنهٔ پهنتر، امکان ساخت این خودرو در خط تولید E کلاس وجود نداشت و به همین دلیل، مرسدس تولید 500E را به پورشه سپرد. زیر کاپوت این سدان اسپرت، نیروگاه ۵ لیتری V8 با نام M119 قرار گرفته بود که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک خودرو را ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
مرسدس بنز C36 AMG سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰
C36 که بر اساس نسل دوم C کلاس ساخته شده بود، رسماً اولین محصول مرسدس با نشان AMG محسوب میشود. این خودرو اولین همکاری مشترک بین مرسدس و AMG بود و به همین دلیل بخش مهمی از تاریخ این برند آلمانی محسوب میشود. C36 همچنین شروع نامگذاری جدیدی برای مرسدس با استفاده از حروف قبل از اعداد بود. این سدان اسپرت از یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی با ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور گرفته شده بود. این پیشرانه در اصل نسخهٔ تقویتشدهٔ موتور ۳.۲ لیتری E کلاس W124 محسوب میشد. C36 با پرفورمنس چشمگیری که داشت، به تهدید بزرگی برای بامو M3 تبدیل شد.
مرسدس بنز SLS AMG سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴
SLS اولین خودروی مرسدس بود که از ابتدا کاملاً توسط AMG طراحی و ساخته شد. این سوپرکار موتور جلو تجلی نگاه به آینده و درعینحال ادای احترام به گذشته بود. SLS که بهعنوان جانشین SLR مکلارن در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، توسط طراح محبوب «مارک فترسون» طراحی شده بود. این ماشین از پیشرانهٔ M156 استفاده میکرد که اولین موتور هشت سیلندری محسوب میشد که بهطور مستقل توسط AMG طراحی شد. این ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی نیروی خود را به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تحویل میداد که بهصورت ترنساکسل در عقب نصب شده بود.
rita
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به نظرم g class هم باید توی این لیست باشه
علی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲Stl مکلارن هم همینطور
پیام
۱۲ شهریور ۱۴۰۲برای SLS باید گفت آنجا که عقاب پر بریزد…
نیسمودا
۱۲ شهریور ۱۴۰۲چند سال پیش من یه ماشین سفارش دادم
نامردا پول بنز رو ازم گرفتن ولی پورشه تحویل دادن
مازیار
۱۲ شهریور ۱۴۰۲آخ که این 107 چقدر جذابه
کیان
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بنظر من تا اینجا همیشه چیزهای قدیمی خیلی حس بهتری به ادم میدادن تا الان
ماشین، همه برندها. یه حس خوبی توشون داشت، ارامش داشتن
حتی وسایل دیجیتالی هم قدیمیاش یه حس قشنگی داشتن، الان به یه پلیر کوچیک میتونی هرچقدر دوس داری موزیکهای متفاوت و با کیفیت بالا یه جا داشته باشی و … ، ولی قدیم با یه واک من و نوار کاست یه دنیا حس داشتی
فرشید
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به شدت موافقم و این احساس رو درک میکنم
فرشید
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به شدت موافقم
MC20
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کیان جان قدیم همه چیز با عشق ساخته میشد ، برای همین تا 50 سال بعد مانایی داشت … آدم ها قدیم عاشق و صادق بودند برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای تلاش و صبر و عشق به خرج میدادن … اما امروز همه چی سریع و خاکستری و بی عشق و برای پول شده … میگن ارزش هر چیزی به اندازه عشقیه که برای ساخته شدنش به پاش ریخته شده … جهان بی عشق ، حال و روز امروز ماست … کو یه بازیگر یا ورزشکار یا هنرمند نابغه و تاثیر گذار ؟ هنوز که هنوزه آهنگ های دهه 50 شمسی و فیلمهای اون دوران ، دارن کار میکنن …
kawaki
۱۲ شهریور ۱۴۰۲G کلاس کجاست ؟!!!!!!
حسین دهمرد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲پاگودا چقد بلنده
Reza Waffen SS
۱۲ شهریور ۱۴۰۲SLS جزو خودرو هایی بود که تو زمان اشتباهی معرفی شد
مهرداد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲هروز کلی خودرو با طراحی جدید میاد اما ۳۰۰sl تا آخر دنیا دیگه تکرار نمیشه
JDM سابق
۱۲ شهریور ۱۴۰۲300 SL گالوینگ
600 پولمن
اتاق تانک
w124
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲1_300sl
2_sls
3_e190
4_600 pullman
5_230sl
مرسدس در اون سالها باوجود قیمت زیاد از پنجرههای هیدرولیکی استفاده میکرد!اینه اصالت
یا بهترین یا هیج
قدرت طهماسبی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲شرکت بنز اگر داخل ایران بود اصلا تغییر نمی کرد و جهانیان مجبور بودند جنس تکراری سوار شوند و نباید انتقاد یا اعتراض می کردند
Reza Waffen SS
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کلمه ( جهانیان ) رو بردار به جاش ایرانیان بزار
دوما در این حالت به کلی از گردونه رقابت حذف میشد
مهراد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲این مطلب سنگین بود من ترجیح میدم دیگه چیزی نگم خودتون عکسارو ببینید فقط
ابهت و تاریخچه این برند رو یه تریلی بوژی هم نمیتونه بکشه
مهراد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲هیچ جوره نمیتونم قبول کنم مرسدس 300SL در دهه 50 ساخته شده
بنظرم به نسبت زمان زیباترین خودروی تاریخه
مشخصات فنی هم که دیگه نیازی به تعریف نداره
M.83
۱۲ شهریور ۱۴۰۲شاید ندونید ولی ۳۰۰d ادناور جز کمیاب ترین و هندل ترین ماشینای mafia2 بود
خیلی از ماشینای کلاسیک مرسدس تو بازی ها شاهکار کردن ولی فقط اول از همه پای nfs و fortza میاد وسط
E کلاس مرسدسم اولین بار باهاش تو gta vice city اشنا شدم این ماشین با ۹۱۱ و کوروت سریع ترین ماشینای بازی کنار لامبورگینی کانتاش و فراری تستاروسا بودن
Arshia m3csl
۱۲ شهریور ۱۴۰۲تو مافیا لایسنس هستن ماشین ها؟ معمولا ندیدم تو بازی غیر ریسینگ ماشین برند واقعی باشه تو gta که برای ماشین ها چراغ من در اووردی و لوگو عجیب میزارن
مهران
۱۲ شهریور ۱۴۰۲فقط W124 کپل👌
جاش خالیه
سید علیرضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۲اگه دقت کنی توی لیست اسمش اومده
Arshia m3csl
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بنز نمادین فقط e کلاس های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ ته جذابیت و خاص بودن بود و من اسم مرسدس بنز میاد یاد اون نسل w211 میفتم بی ام و دوستم ولی اون w211 عجیب خوشگل و عالی بود بهترین e class تاریخ بود w211 با اختلاف
GMA
۱۲ شهریور ۱۴۰۲خودروهای دیگهای هستن که لایق این لیست هستند
S کلاس W222
G کلاس
SLR
یونیماگ
CLS نسل یک و دو
SL65 بلک سریز
Ahmad
۱۳ شهریور ۱۴۰۲SLK GTR….
مهدی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اینقدر که اتاق ۱۲۴ معروف به کپل اسیر گرفت جنگ جهانی اسیر نگرفت
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲فقط E190 اسطوره و جنتلمن حتما یکیشو میخرم
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲پس می فهمیم که پدر خودروسازی
چه ماشین های زیبایی ساخته
سید علیرضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ماشین فقط بنز w124 کپل هشت سیلندر ، اونم اگه نسخه ی برابوسش باشه که عالیه
علی یوسفی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت در مورد نمادین ترینها بنظرم slr و clk gtr و g و cls جاشون خالیه نکته دیگه اینکه مرسدس خودروهای کمتر شناخته شده ای هم داره که بسیار زیبا و ماندگارند که جا داره به اون ها هم پرداخته شه مثل 200 universal.
سیدجعفر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲واقعا که همشون نمادین و اسطوره ای تکرار نشدنی هستند الخصوص ۱۹۰ Eشش سیلندر با موتور۲.۶ لیتری شاهکاره