نمادین‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بنز

یک‌شنبه 12 شهریور 1402 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Mercedes-11
مرسدس بنز بیش از یک قرن است که به ساخت خودروهای لوکس، نوآوری و حضور در مسابقات شهرت دارد و از این تاریخچهٔ غنی، در اینجا لیستی از نمادین‌ترین...
تبلیغات

مرسدس بنز بیش از یک قرن است که به ساخت خودروهای لوکس، نوآوری و حضور در مسابقات شهرت دارد و از این تاریخچهٔ غنی، در اینجا لیستی از نمادین‌ترین بنزهای تاریخ را گردآوری کرده‌ایم.

مرسدس بنز 540K سال‌های 1936 تا 1940

540K که در نمایشگاه پاریس 1936 رونمایی شد، جانشین SSK به‌حساب می‌آمد. این خودرو که توسط «فردریک گایگر» افسانه‌ای طراحی شده بود، در نسخه‌های کابریولت دو یا چهارنفره و همین‌طور کوپهٔ چهارنفره و لیموزین هفت‌نفره تولید شد. هر دستگاه از این خودرو به سفارش خریدار ساخته می‌شد. 540K به یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری هشت سیلندر خطی سوپرشارژ مجهز بود که 174 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

مرسدس بنز 300d آدناور سال‌های 1957 تا 1962

مرسدس بنز 300d درواقع جد S کلاس امروزی محسوب می‌شود. این خودرو به‌افتخار اولین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان «کنراد آدناور» که برای ترددهای دولتی از شش دستگاه 300d استفاده می‌کرد، آدناور لقب گرفته بود. این سدان لوکس مرسدس که برای رقابت با بنتلی S1 و رولزرویس سیلور کلود ساخته شد، به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی به همراه یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک مجهز بود.

مرسدس بنز 300SL سال‌های 1954 تا 1963

300SL خودروی اسپرت دونفره‌ای بود که ابتدا از سال 1954 تا 1957 به‌صورت کوپه با درهای گالوینگ و سپس از 1957 تا 1963 در نسخهٔ رودستر ساخته شد. این خودرو در فوریهٔ 1954 در نمایشگاه موتوراسپرت در نیویورک رونمایی شد. ازآنجایی‌که مرسدس قصد جذب خریداران آمریکایی را داشت، ترجیح داد 300SL را بجای اروپا، ابتدا در ایالات‌متحده معرفی کند. این ماشین با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M198 و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی، به حداکثر سرعت 263 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

مرسدس بنز 600 سال‌های 1963 تا 1981

600 جایگزین مرسدس W189 یا همان آدناور شد و به‌عنوان پرچم‌دار جدید این برند، نشان‌دهندهٔ اوج مهندسی خودرو بود. این سدان لوکس در آن سال‌ها به انتخاب بسیاری از سلبریتی‌ها و رهبران سیاسی تبدیل شد. 600 در نسخه‌های سدان چهاردر کوتاه و لیموزین چهاردر کشیده با نام پولمن ساخته می‌شد که دومی اغلب توسط سران کشورها مورداستفاده قرار می‌گرفت. زیر کاپوت خودرو هم پیشرانهٔ 6.3 لیتری V8 با نام M100 قرار داشت که به تک میل‌سوپاپ روی سرسیلندر و سیستم انژکتوری چندنقطه‌ای ساخت بوش مجهز بود.

مرسدس بنز 230SL پاگودا سال‌های 1963 تا 1971

230SL با کد W113 در نمایشگاه ژنو 1963 به‌عنوان جایگزینی برای دو مدل 300SL و 190SL معرفی شد. این خودرو به دلیل طراحی خاص سقف فلزی جداشوندهٔ خود، پاگودا لقب گرفت که نام ساختمان‌های مذهبی کشورهای شرق آسیا بود. 230SL به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی 2.3 لیتری مجهز بود و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌شد. پاگودا ترکیبی عالی از خودروهای اسپرت و گرند تورر و مظهر ثروت و قدرت در دههٔ 60 محسوب می‌شد.

مرسدس بنز SL R107 سال‌های 1971 تا 1989

SL نسل R107 در سال 1971 جایگزین پاگودا شد و موفقیتی باورنکردنی برای مرسدس به دنبال داشت. این خودرو پس از G کلاس، دومین محصول تاریخ مرسدس با بیشترین زمان ماندن روی خط تولید محسوب می‌شود. R107 که هم به‌صورت کوپه و هم رودستر تولید می‌شد، در ابتدا با پیشرانه‌های 3.5 لیتری و 4.5 لیتری V8 به بازار آمد اما بعداً موتورهای دیگری مثل 3 لیتری شش سیلندر خطی و 5.5 لیتری V8 هم برای آن ارائه شد.

مرسدس بنز 190E سال‌های 1982 تا 1993

190E که در سال 1982 در نمایشگاه پاریس رونمایی شد، در اصل سلف C کلاس امروزی محسوب می‌شد که همچنان خودروی بسیار محبوبی در سبد محصولات مرسدس است. 190E با پیشرانه‌های مختلفی از 1.8 لیتری چهار سیلندر بنزینی گرفته تا 2.5 لیتری پنج سیلندر دیزلی به بازار عرضه شد اما گل سرسبد این خانواده، مدل 190E 2.3-16 و بعداً 2.5-16 کاسورث بود. این مدل‌ها پیش از آنکه مرسدس در اواخر دههٔ 90 میلادی AMG را بخرد، مدل‌های پرفورمنس این شرکت محسوب می‌شدند.

مرسدس بنز 500E سال‌های 1991 تا 1994

500E که نسخهٔ پرفورمنس E کلاس نسل W124 بود، درواقع پدربزرگ E63 امروزی به‌حساب می‌آید. به دلیل بدنهٔ پهن‌تر، امکان ساخت این خودرو در خط تولید E کلاس وجود نداشت و به همین دلیل، مرسدس تولید 500E را به پورشه سپرد. زیر کاپوت این سدان اسپرت، نیروگاه 5 لیتری V8 با نام M119 قرار گرفته بود که 320 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک خودرو را ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

مرسدس بنز C36 AMG سال‌های 1994 تا 2000

C36 که بر اساس نسل دوم C کلاس ساخته شده بود، رسماً اولین محصول مرسدس با نشان AMG محسوب می‌شود. این خودرو اولین همکاری مشترک بین مرسدس و AMG بود و به همین دلیل بخش مهمی از تاریخ این برند آلمانی محسوب می‌شود. C36 همچنین شروع نام‌گذاری جدیدی برای مرسدس با استفاده از حروف قبل از اعداد بود. این سدان اسپرت از یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری شش سیلندر خطی با 276 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور گرفته شده بود. این پیشرانه در اصل نسخهٔ تقویت‌شدهٔ موتور 3.2 لیتری E کلاس W124 محسوب می‌شد. C36 با پرفورمنس چشمگیری که داشت، به تهدید بزرگی برای ب‌ام‌و M3 تبدیل شد.

مرسدس بنز SLS AMG سال‌های 2010 تا 2014

SLS اولین خودروی مرسدس بود که از ابتدا کاملاً توسط AMG طراحی و ساخته شد. این سوپرکار موتور جلو تجلی نگاه به آینده و درعین‌حال ادای احترام به گذشته بود. SLS که به‌عنوان جانشین SLR مک‌لارن در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، توسط طراح محبوب «مارک فترسون» طراحی شده بود. این ماشین از پیشرانهٔ M156 استفاده می‌کرد که اولین موتور هشت سیلندری محسوب می‌شد که به‌طور مستقل توسط AMG طراحی شد. این 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی نیروی خود را به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تحویل می‌داد که به‌صورت ترنس‌اکسل در عقب نصب شده بود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.