پس از معرفی نسل جدید ون سیتان در سال گذشته، حالا مرسدس مدل جدید T کلاس را بهعنوان نسخهای لوکستر و شیکتر از آن رونمایی کرده است. مثل سیتان، این خودرو هم پلتفرم مشترکی با رنو کانگو دارد و در نسخههای درونسوز و الکتریکی به بازار عرضه خواهد شد. در نگاه اول بهراحتی میتوان T کلاس را با نسخهٔ مسافری سیتان اشتباه گرفت اما با نگاهی دقیقتر تغییرات ظریفی خود را نشان میدهند که ظاهر این ون جدید را به خودروهای سواری مرسدس بنز نزدیکتر کردهاند.
این تغییرات شامل رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی سفارشی، تریم کرومی نازکتر روی جلوپنجره، تریم مشکیرنگ متفاوت روی سپر جلو که دیگر خبری از مه شکن درون آن نیست و آینههای جانبی همرنگ بدنه میشود. البته با توجه به استراتژی مرسدس بنز در طراحی نسخههای الکتریکی محصولات خود، انتظار میرود در مدل برقی EQT شاهد طراحی متفاوتی نسبت به T کلاس باشیم. این ون کوچک ۴,۴۹۸ میلیمتر طول، ۱,۸۵۹ میلیمتر عرض و ۱,۸۱۱ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۱۶ میلیمتر است.
در داخل نیز T کلاس با سیتان مسافری یکسان به نظر میرسد و صرفاً یک تریم پلاستیکی آلومینیوم مانند روی کنسول مرکزی آن کار شده است. همچنین T کلاس در تیپهای Style و Progressive از تجهیزات استاندارد بیشتری برخوردار است که یکی از آنها سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX با نمایشگر ۷ اینچی و اپل کارپلی و اندروید اتو است. بااینحال نباید انتظار صفحه آمپر دیجیتالی فانتزی را داشت زیرا بین آمپرهای آنالوگ T کلاس فقط یک صفحهنمایش ۵.۵ اینچی کوچک قرار گرفته است.
ازجملهٔ دیگر تجهیزات این ون آلمانی هم میتوان به دستیار صوتی، نورپردازی داخلی و تودوزی چرم مصنوعی اشاره کرد. در بخش ایمنی هم این خودرو با هفت ایربگ و سیستمهای کمکرانندهٔ مختلف ارائه میشود. بااینحال، جالب اینکه کنترلهای سیستم تهویهٔ T کلاس با برخی مدلهای رنو، داچیا و نیسان مشترک است. بدنهٔ بلند این خودرو کابین جاداری را فراهم کرده که برای خانوادهها ایدهآل خواهد بود. همچنین دو درب کشویی در طرفین هم دسترسی آسانی به صندلیهای عقب را فراهم میکند. هرچند فضای صندوق بار کم است اما با خواباندن صندلیهای عقب، T کلاس به یک ون جادار تبدیل میشود.
T کلاس با طیف کوچکی از موتورهای چهار سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه میشود. موتور پایه یک ۱.۵ لیتری دیزلی است که ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور در مدل T160d یا ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور در مدل T180d تولید میکند. برای کسانی که بنزین را ترجیح میدهند هم یک موتور ۱.۳ لیتری با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر در مدل T160 ارائه میشود. قویترین مدل T کلاس هم T180 با ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور است. نسخۀ الکتریکی هم بعداً از راه خواهد رسید.
انتقال نیروی همهٔ موتورها بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما برای موتورهای دیزلی و بنزینی قویتر گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم قابل سفارش خواهد بود. درهرحال، نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. قیمت مرسدس بنز T کلاس در آلمان برای مدل پایهٔ T160 از زیر ۳۰ هزار یورو آغاز میشود که از سیتان مسافری با قیمت ۲۶,۴۱۸ یورو گرانتر خواهد بود.
Jdm باز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم طراحیش خوب نیس
MERCEDES-BENZ KING OF CAR BRANDS
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اقای عزیز ونه، ون!! فولکس واگن و تویوتا هم ون میزنن پس باید اینو بگید. مرسدس هم ون،هم اتوبوس، هم کامیون و هم ون میزنه ، تو خودت هم ۳۰ سال دیگه این طراحی رو نمیتونی درست کنی.
احمدرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا اینکه طراحیش قشنگه
ولی منطق شما رو درک نمیکنم
چون ونه باید زشته باشه؟
چه ربطی داره
شما ون خوشگل ندیدی؟
کیا سدونا و نسل جدید کارنیوال یا مرسدس کلاس v یا فیات دوکاتو 2022 یا کرایسلر پسیفکا و…
کافر مقدس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱کلاس ایکس هم وانته وانت ولی خوب نیسانی هست که گرونتر فروخته میشه
کلاس a هم هاچبکه هاچبک ولی خوب رنویی هست که گرونتر فروخته میشه
حالا ایرانی هایی که تصور میکنن بنز یک کمپانی لوکس ساز هست ولی خوب تنها سگمنت لوکسی که میسازه اس کلاس هست اونم در اینتری لول
من^_^
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱کلا در شأن شرکتی که وی کلاس میزنه این ماشین پلتفرم رنو جایی نداره
احمدرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اون تریم زرد سم تو درا و دور دنده دیگه چیه
مرسدس ازینا داشت مگه؟
yazdan mopar
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱در حد بنز نیست واقعا و تو بازه قیمتی ماشینای خیلی بهتری میشه گرفت
فرامرز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی حتی داشبورد و صندلیهاش هم شبیه هیچ بنزی نیست، همون رنو کانگو که این از پلتفرمش استفاده میکنه رو ترجیح میدم چون هم طراحی عامه پسندتری داره و هم ۵۰۰۰ یورو ارزونتره.
پدرام
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اینم حکایت شتر مرغ هست! اگه این ون هست پس چرا مثل همه ماشین ها فقط دو ردیف صندلی داره مگر نه اینکه ون ها باید جادار باشن! طراحی اش هم از بغل یه طوریه انگار یه ماشین رو نصف کردن کوچک شده!! نکته بعدی بنز رو به عنوان ماشین لوکس می شناسیم الکی نباید این لوگو رو مصرف کنه برای اینکه اینم بنز محسوب بشه زورکی به همون اندازه مسخره است که رولزرویس بیاد پیکاپ بزنه!!!
یوسف
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱بنز با این محصولات مسخره داره تیشه به ریشه خودش میزنه….. شرم داره واسه بنز