مرسدس بنز میگوید نسل جدید CLA به دو صورت تمام برقی و هیبریدی (بنزینی/برقی) تولید خواهد شد و در نسخه درونسوز مصرف سوخت بسیار پایینی خواهد داشت.
تا چند ماه آینده شاهد رونمایی از CLA جدید با دو قوای محرکه هیبریدی و برقی خواهیم بود اما نکته مهم اینکه راندمان مدل بنزینی در حد و اندازه مدلهای دیزلی خواهد بود. CLA جدید اولین خودروی مرسدس بنز است که بر پایه پلتفرم MMA توسعه یافته و از همان ابتدا به عنوان خودرویی برقی مهندسی شده است. در تولید این محصول از ویژگیهای فنی و طراحی کانسپت برجسته EQXX الهام گرفته شده هرچند ژرمنها با در نظر گرفتن تمامی بازارهای جهانی، CLA جدید را با قوای محرکه هیبریدی خفیف نیز عرضه خواهند کرد. این مدل بهطور ویژه روی راندمان بالا و مصرف سوخت پایین تمرکز خواهد کرد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری جدید CLA که با کد M252 شناخته میشود کمترین ابعاد ممکن را دارد زیرا MMA پلتفرمی مخصوص محصولات برقی است و فضای زیادی برای پیشرانههای درونسوز ندارد. البته از نظر ساختار با معماری ماژولاری روبرو هستیم و طراحی کلی آن میتواند برای پیشرانههای بزرگتر نیز بکار رود. سیلندرهای این پیشرانه در نزدیکترین حالت ممکن به یکدیگر قرار گرفتهاند تا بلوک آن ابعاد جمعوجوری داشته باشد. منیفولدهای اگزوز نیز داخل خود سر سیلندر نصب شدهاند و گیربکس، موتور برقی و اینورتر هم داخل یک واحد مشترک ادغام شدهاند. گفته میشود این پیشرانه درونسوز ابعاد بسیار کوچکی دارد و ۱۷ درصد سبکتر از پیشرانه ۴ سیلندر فعلی مرسدس بنز است. نیروگاه موردبحث به خاطر لرزش و ناهنجاری کمتر به پیشرانه ۳ سیلندر ترجیح داده میشود. ژرمنها طیف وسیعی از متریال سرکوب کننده صدا از جمله فومها و کاورها را در نظر گرفتهاند تا صداها و لرزشهای مزاحم به حداقل برسند. پیشرانه M252 مرسدس بنز ۱۳۴ یا ۱۶۱ اسب بخار را راهی اکسل جلو خواهد کرد هرچند قدرت آن در مدل چهار چرخ محرک به ۱۸۸ اسب بخار خواهد رسید. مرسدس بنز میگوید این ارقام در هر لیتر پیشرانه کاملاً قابلتوجه هستند.
در حقیقت پیشرانه جدید مرسدس بنز جزو قویترین پیشرانهها در مقایسه با حجم خود است و برای مثال پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مینی کوپر C قدرت ۱۵۴ اسب بخاری دارد و حداکثر خروجی پیشرانه ۱.۵ لیتری گلف هم به ۱۴۸ اسب بخار میرسد. ژرمنها اعلام کردهاند نیروگاه موردبحث در آینده با قدرتهای مختلف عرضه خواهد شد و اگرچه کارستن کربز مهندس ارشد پیشرانه مرسدس بنز به قدرت واقعی آن اشاره نکرده اما گفته که ارقام ذکر شده جزو تنظیمات اولیه پیشرانه M252 هستند و احتمالاً در آینده قدرت بالاتری را شاهد خواهیم بود. مرسدس هنوز مشغول استانداردسازی و اخذ مجوزهای لازم برای این پیشرانه است و هنوز اشارهای به مصرف سوخت آن نکرده اما زمانی که از مهندس برند دراینباره سؤال شد او گفت:
ما احساس میکنیم این پیشرانه هیبریدی از نظر راندمان مصرف سوخت در حد و اندازه پیشرانههای دیزلی خواهد بود
نسل فعلی مرسدس بنز CLA با پیشرانه ۲ لیتری دیزلی خود حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت داشته و البته در بزرگراه مصرف سوخت آن به کمتر از ۴.۷ لیتر نیز میرسد. اگر پیشرانه M252 بتواند به چنین رقمی نزدیک شود جزو کممصرفترین پیشرانههای بنزینی کلاس خود خواهد بود. موتور برقی ۲۷ اسب بخاری نیز میتواند خودرو را در مسافتهای کم حرکت داد و به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. این موتور با باتری ۱.۳ کیلووات ساعتی همکاری دارد و ابعاد آن نیز کمترین مقدار ممکن است. باتری موردبحث در زیر صندلی سرنشین جلو نصب شده و شارژ آن در زمان کاهش سرعت صورت میگیرد. استفاده از موتور برقی برای روشن شدن پیشرانه درونسوز به این معنی است که مرسدس بنز استارتر سنتی را حذف کرده و بنابراین عملکرد استارت/استاپ نیز تقریباً برای راننده نامحسوس است.
اما باید گفت در توسعه پلتفرم MMA توجه حداکثری به بحث راندمان شده و این معماری به شدت از کانسپت EQXX الهام گرفته است، خودرویی که اخیراً توانست با یکبار شارژ مسافت ۱۰۱۰ کیلومتری را طی کند. اندکی بعد، نسل جدید مرسدس بنز CLA نیز رکورد بیشترین طی مسافت در ۲۴ ساعت با یک خودروی برقی را شکست و پروتوتایپ آن در پیست ناردو ایتالیا مسافت ۳۸۷۸ کیلومتری را پیمود. مرسدس بنز میگوید قوای محرکه جدید میتواند در دنیای واقعی مصرف انرژی بسیار پایینی داشته باشد و راندمان باتری به چرخ آن به ۹۳ درصد برسد. این برند اظهار میدارد CLA برقی “خودروی ۱ لیتری عصر بهرهوری” خواهد بود.
پلتفرم MMA بهصورت استاندارد به سختافزار ۸۰۰ ولتی مجهز شده و بنابراین در عرض ۱۰ دقیقه میتوان شارژ ۱۰ درصدی باتری را به ۸۰ درصد رساند، چیزی که در پیست ناردو نیز مشاهده شد. نسل جدید مرسدس بنز CLA و نسلهای بعدی EQA و EQB با باتریهای ۵۸ یا ۸۵ کیلووات ساعتی عرضه خواهند شد. باتری بزرگتر از آندهای سیلیکون اکسید استفاده میکند تا تراکم انرژی بالاتری در مقایسه با سلولهای باتری فعلی داشته باشد. ژرمنها هنوز حداکثر توان پیمایش محصول جدید خود را اعلام نکردهاند اما اگر نسل جدید CLA بتواند در هر کیلومتر مصرف انرژی ۵.۱۸ کیلووات ساعتی داشته باشد بنابراین شاید با یکبار شارژ مسافت حدود ۷۰۸ کیلومتر را طی کند که بهتر از تسلا مدل ۳ و یا بی ام و i5 است.
باتریهای یاد شده با یک موتور برقی جدید روی اکسل عقب همکاری خواهند کرد. حداکثر قدرت این موتور برقی به ۲۶۸ اسب بخار میرسد. در صورت استفاده از سیستم چهار چرخ محرک، یک موتور دوم به اکسل جلو افزوده شده و قدرتش نیز ۱۰۷ اسب بخار اعلام شده است. این موتور تنها زمانی که موردنیاز باشد وارد مدار خواهد شد و در غیر این صورت نقشی در حرکت خودرو نخواهد داشت تا به این ترتیب اتلاف انرژی به حداقل برسد. موتور عقب یاد شده بخشی از واحد الکتریکی جدیدی است که EDU 2.0 نام دارد. این واحد از گیربکس دو سرعته برای بهبود راندمان در سرعتهای پایین و بزرگراهها تشکیل شده و در زمان کاهش سرعت میتواند تا ۲۰۰ کیلووات انرژی را باز جذب کند.
Kiarash
۱ آذر ۱۴۰۳طراحی نسل قبلیش بهتر بود ولی مهندسان ژرمنی آماده شدن که رو نسل جدید CLA کار کنن و امیدوارم موفق بشه
Sohrab
۱ آذر ۱۴۰۳این یک ماشین انقلابیه.
Galant.VR4(JDM)
۱ آذر ۱۴۰۳از اون انقلاب های عبرت آموز هست نه انقلاب موفق
خداروشکر چوبش هم بزرگای این صنعت میخورن
hosen
۱ آذر ۱۴۰۳کاش طراحی شو خراب نمیکردند
امیررضا
۱ آذر ۱۴۰۳ماشین آلمانی قبلاً: طراحی بینظیر در کنار قدرت و ابهت
ماشین آلمانی الان: طراحی قربانیِ مصرف سوخت.
Iman 007
۱ آذر ۱۴۰۳مدل نسل قبلش شاهکار بود از نظر طراحی و راندمان
Galant.VR4(JDM)
۱ آذر ۱۴۰۳بنزقدیم💀
بنزالان🏳️🌈
KAIZEN
۱ آذر ۱۴۰۳با توضیحاتی که در مورد موتورش داد که، بنظر میرسه چیدمان قطعاتش خیلی کامپکتتر شده و باز و بست خیلی قطعات به هم مرتبط و سریالی باشه احساس میکنم هزینه های تعمیر و نگهداری بالایی داشته باشه
رامتین
۱ آذر ۱۴۰۳من که اصلا خوشم نیومد. در حال حاضر فقط بنز CLE53 ورژن AMG را میپسندم که فوق العاده شیکه.