مرسدس بنز

همه‌چیز درباره نسل جدید مرسدس بنز CLA؛ راندمان عالی با موتور 1/5 لیتری!

مرسدس بنز می‌گوید نسل جدید CLA به دو صورت تمام برقی و هیبریدی (بنزینی/برقی) تولید خواهد شد و در نسخه درون‌سوز مصرف سوخت بسیار پایینی خواهد داشت.


تا چند ماه آینده شاهد رونمایی از CLA جدید با دو قوای محرکه هیبریدی و برقی خواهیم بود اما نکته مهم اینکه راندمان مدل بنزینی در حد و اندازه مدل‌های دیزلی خواهد بود. CLA جدید اولین خودروی مرسدس بنز است که بر پایه پلتفرم MMA توسعه یافته و از همان ابتدا به عنوان خودرویی برقی مهندسی شده است. در تولید این محصول از ویژگی‌های فنی و طراحی کانسپت برجسته EQXX الهام گرفته شده هرچند ژرمن‌ها با در نظر گرفتن تمامی بازارهای جهانی، CLA جدید را با قوای محرکه هیبریدی خفیف نیز عرضه خواهند کرد. این مدل به‌طور ویژه روی راندمان بالا و مصرف سوخت پایین تمرکز خواهد کرد.

پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری جدید CLA که با کد M252 شناخته می‌شود کمترین ابعاد ممکن را دارد زیرا MMA پلتفرمی مخصوص محصولات برقی است و فضای زیادی برای پیشرانه‌های درون‌سوز ندارد. البته از نظر ساختار با معماری ماژولاری روبرو هستیم و طراحی کلی آن می‌تواند برای پیشرانه‌های بزرگ‌تر نیز بکار رود. سیلندرهای این پیشرانه در نزدیک‌ترین حالت ممکن به یکدیگر قرار گرفته‌اند تا بلوک آن ابعاد جمع‌وجوری داشته باشد. منیفولدهای اگزوز نیز داخل خود سر سیلندر نصب شده‌اند و گیربکس، موتور برقی و اینورتر هم داخل یک واحد مشترک ادغام شده‌اند. گفته می‌شود این پیشرانه درون‌سوز ابعاد بسیار کوچکی دارد و ۱۷ درصد سبک‌تر از پیشرانه ۴ سیلندر فعلی مرسدس بنز است. نیروگاه موردبحث به خاطر لرزش و ناهنجاری کمتر به پیشرانه ۳ سیلندر ترجیح داده می‌شود. ژرمن‌ها طیف وسیعی از متریال سرکوب کننده صدا از جمله فوم‌ها و کاورها را در نظر گرفته‌اند تا صداها و لرزش‌های مزاحم به حداقل برسند. پیشرانه M252 مرسدس بنز ۱۳۴ یا ۱۶۱ اسب بخار را راهی اکسل جلو خواهد کرد هرچند قدرت آن در مدل چهار چرخ محرک به ۱۸۸ اسب بخار خواهد رسید. مرسدس بنز می‌گوید این ارقام در هر لیتر پیشرانه کاملاً قابل‌توجه هستند.

در حقیقت پیشرانه جدید مرسدس بنز جزو قوی‌ترین پیشرانه‌ها در مقایسه با حجم خود است و برای مثال پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مینی کوپر C قدرت ۱۵۴ اسب بخاری دارد و حداکثر خروجی پیشرانه ۱.۵ لیتری گلف هم به ۱۴۸ اسب بخار می‌رسد. ژرمن‌ها اعلام کرده‌اند نیروگاه موردبحث در آینده با قدرت‌های مختلف عرضه خواهد شد و اگرچه کارستن کربز مهندس ارشد پیشرانه مرسدس بنز به قدرت واقعی آن اشاره نکرده اما گفته که ارقام ذکر شده جزو تنظیمات اولیه پیشرانه M252 هستند و احتمالاً در آینده قدرت بالاتری را شاهد خواهیم بود. مرسدس هنوز مشغول استانداردسازی و اخذ مجوزهای لازم برای این پیشرانه است و هنوز اشاره‌ای به مصرف سوخت آن نکرده اما زمانی که از مهندس برند دراین‌باره سؤال شد او گفت:

ما احساس می‌کنیم این پیشرانه هیبریدی از نظر راندمان مصرف سوخت در حد و اندازه پیشرانه‌های دیزلی خواهد بود

نسل فعلی مرسدس بنز CLA با پیشرانه ۲ لیتری دیزلی خود حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت داشته و البته در بزرگراه مصرف سوخت آن به کمتر از ۴.۷ لیتر نیز می‌رسد. اگر پیشرانه M252 بتواند به چنین رقمی نزدیک شود جزو کم‌مصرف‌ترین پیشرانه‌های بنزینی کلاس خود خواهد بود. موتور برقی ۲۷ اسب بخاری نیز می‌تواند خودرو را در مسافت‌های کم حرکت داد و به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. این موتور با باتری ۱.۳ کیلووات ساعتی همکاری دارد و ابعاد آن نیز کمترین مقدار ممکن است. باتری موردبحث در زیر صندلی سرنشین جلو نصب شده و شارژ آن در زمان کاهش سرعت صورت می‌گیرد. استفاده از موتور برقی برای روشن شدن پیشرانه درون‌سوز به این معنی است که مرسدس بنز استارتر سنتی را حذف کرده و بنابراین عملکرد استارت/استاپ نیز تقریباً برای راننده نامحسوس است.

اما باید گفت در توسعه پلتفرم MMA توجه حداکثری به بحث راندمان شده و این معماری به شدت از کانسپت EQXX الهام گرفته است، خودرویی که اخیراً توانست با یک‌بار شارژ مسافت ۱۰۱۰ کیلومتری را طی کند. اندکی بعد، نسل جدید مرسدس بنز CLA نیز رکورد بیشترین طی مسافت در ۲۴ ساعت با یک خودروی برقی را شکست و پروتوتایپ آن در پیست ناردو ایتالیا مسافت ۳۸۷۸ کیلومتری را پیمود. مرسدس بنز می‌گوید قوای محرکه جدید می‌تواند در دنیای واقعی مصرف انرژی بسیار پایینی داشته باشد و راندمان باتری به چرخ آن به ۹۳ درصد برسد. این برند اظهار می‌دارد CLA برقی “خودروی ۱ لیتری عصر بهره‌وری” خواهد بود.

پلتفرم MMA به‌صورت استاندارد به سخت‌افزار ۸۰۰ ولتی مجهز شده و بنابراین در عرض ۱۰ دقیقه می‌توان شارژ ۱۰ درصدی باتری را به ۸۰ درصد رساند، چیزی که در پیست ناردو نیز مشاهده شد. نسل جدید مرسدس بنز CLA و نسل‌های بعدی EQA و EQB با باتری‌های ۵۸ یا ۸۵ کیلووات ساعتی عرضه خواهند شد. باتری بزرگ‌تر از آندهای سیلیکون اکسید استفاده می‌کند تا تراکم انرژی بالاتری در مقایسه با سلول‌های باتری فعلی داشته باشد. ژرمن‌ها هنوز حداکثر توان پیمایش محصول جدید خود را اعلام نکرده‌اند اما اگر نسل جدید CLA بتواند در هر کیلومتر مصرف انرژی ۵.۱۸ کیلووات ساعتی داشته باشد بنابراین شاید با یک‌بار شارژ مسافت حدود ۷۰۸ کیلومتر را طی کند که بهتر از تسلا مدل ۳ و یا بی ام و i5 است.

باتری‌های یاد شده با یک موتور برقی جدید روی اکسل عقب همکاری خواهند کرد. حداکثر قدرت این موتور برقی به ۲۶۸ اسب بخار می‌رسد. در صورت استفاده از سیستم چهار چرخ محرک، یک موتور دوم به اکسل جلو افزوده شده و قدرتش نیز ۱۰۷ اسب بخار اعلام شده است. این موتور تنها زمانی که موردنیاز باشد وارد مدار خواهد شد و در غیر این صورت نقشی در حرکت خودرو نخواهد داشت تا به این ترتیب اتلاف انرژی به حداقل برسد. موتور عقب یاد شده بخشی از واحد الکتریکی جدیدی است که EDU 2.0 نام دارد. این واحد از گیربکس دو سرعته برای بهبود راندمان در سرعت‌های پایین و بزرگراه‌ها تشکیل شده و در زمان کاهش سرعت می‌تواند تا ۲۰۰ کیلووات انرژی را باز جذب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (708 ديدگاه)

    طراحی نسل قبلیش بهتر بود ولی مهندسان ژرمنی آماده شدن که رو نسل جدید CLA کار کنن و امیدوارم موفق بشه

    موافقم 25
    مخالفم 2
  2. Sohrab

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    این یک ماشین انقلابیه.

    موافقم 15
    مخالفم 13
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1408 ديدگاه)

      از اون انقلاب های عبرت آموز هست نه انقلاب موفق
      خداروشکر چوبش هم بزرگای این صنعت میخورن

      موافقم 23
      مخالفم 2
      1. Sohrab

        ۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (47 ديدگاه)

        دوست عزیز احتمالا شما تو خط خودرو برقی کمتر هستی ولی من مدت زمان زیادی هست که در انتظارم تا خودرویی برقی معرفی بشه که نیازهای یک خانواده رو بتونه پوشش،بده. به جرات میتونم بگم که ساخت این مرسدس کامی بسیار مثبت و رو به جلو در این راستا بوده. شعاع حرکتی کافی برای مسافرت‌، معماری ۸۰۰ ولت و زمان شارژ بسیار خوب، قیمت و فضای مناسب،….
        برای اولین بار ماشینی رو دیدم که قانعم کرد درون‌سوز رو‌کنار بذارم. این خودرو بی‌شک انقلابی هست و فروش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت

        موافقم 3
        مخالفم 5
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1408 ديدگاه)

          اتفاقا برعکس من هرچیزی که مربوط به خودرو باشه رو هستم چه برقی چه درونسوز اما چرا انتظار برقی درحالی که درونسوز هایی هستن که نیاز یه خانواده رو به نحو‌احسنت برطرف کردن به تعداد بسیار زیاد میدونی خودروسازی با درونسوز معنی پیدا کرده و باید یه اصولی باشه که برند هارو از هم متمایز کنه وگرنه خودروی برقی پدیده جدیدی نیستش فقط به تازگی بهش پرداخته شده
          این ایده هم اگه بادقت دنبال کنی میدونی هدفشون از این پدیده چی هست و الان چوبشو دارن میخورن
          اون روزی که بعضی ها معنی لذت رانندگی رو بفهمن روزیه که دنیا پر از ارابه های بی‌روح کسل کننده شده و تفاوتی جز لوگو بین بنز و چری نیست

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. Sohrab

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (47 ديدگاه)

        یکبار پشت ماشین برقی بشین تا بفهمی لذت رانندگی یعنی چی!! نفست تو سینه حبس میشه از شتاب و سرعت عکس‌العمل…
        نفست از جای گرم درمیاد، من تو آلمان دارم بنزین رو لیتری نزدیک دو یورو‌میخرم و اگه برقی برونم هزینم یک‌سوم میشه. بنزین مفت تو ایران می‌زنی عزیزم، لیتری ۵ سنت ورگرنه متوجه میشدی چرا دنبال خودرو برقیم

        موافقم 6
        مخالفم 6
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۲ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1408 ديدگاه)

          داداش ما اینجا بنز سوار نیستیم میانگین درامد ما پایینه بنزین برای ما گرون به حساب میاد ماشین بی‌کیفت سوار میشیم اما حداقل چند تا کشور مختلف رفتم میدونم داستان چیه و مردم هدفشون از خرید خودرو متفاوته خودروی برقی هم سوار شدم هیچ لذتی ندیدم حقیقتا اما به فلسفه برقی در جای مناسب احترام میزارم
          نمایندگی تسلا اگه رفته باشی میدونی میتونی برای یک‌ساعت مدل های مختلف رو تست کنی ماهم تست کردیم یدونه مدل x فقط جا داره یه سری آپشن های خاص وگرنه تنها نکته هیجان‌انگیزش همون درهاش بود که مدل خاصی باز میشه
          سواریش هم که کسل کننده یطور میگی لذت رانندگی انگار کوروته ،هیچ‌نکته مثبتی نداره که بخوام اضافه کنم
          میفهمم برقی هیچ لذتی نداره
          یدونه موستانگ باس سوار شو سهراب جان
          کلاچو نگهدار بزار یک گازم تا ته نگهدار میفهمی هیجان یعنی چی
          امیدوارم هرجا هستی موفق باشی سهراب جان به سلیقه‌شما احترام میزارم

          موافقم 3
          مخالفم 1
  3. hosen

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (951 ديدگاه)

    کاش طراحی شو خراب نمیکردند

    موافقم 19
    مخالفم 1
  4. امیررضا

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (303 ديدگاه)

    ماشین آلمانی قبلاً: طراحی بی‌نظیر در کنار قدرت و ابهت
    ماشین آلمانی الان: طراحی قربانیِ مصرف سوخت.

    موافقم 31
    مخالفم 3
  5. Iman 007

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    مدل نسل قبلش شاهکار بود از نظر طراحی و راندمان

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. Galant.VR4(JDM)

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1408 ديدگاه)

    بنز‌قدیم💀
    بنز‌الان🏳️‍🌈

    موافقم 19
    مخالفم 1
  7. KAIZEN

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    با توضیحاتی که در مورد موتورش داد که، بنظر میرسه چیدمان قطعاتش خیلی کامپکت‌تر شده و باز و بست خیلی قطعات به هم مرتبط و سریالی باشه احساس میکنم هزینه های تعمیر و نگهداری بالایی داشته باشه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  8. رامتین

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3265 ديدگاه)

    من که اصلا خوشم نیومد. در حال حاضر فقط بنز CLE53 ورژن AMG را میپسندم که فوق العاده شیکه.

    1. بهروز

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (73 ديدگاه)

      تو آدم خوش سلیقه ای هستی. سلیقه مون دقیقاً مثل همه. آفرین. نسل هفتم سی کلاس طراحی تبلتی و مخرفی داشته. نسل سی هم بچه اس معروف شد و همونطوره. گرچه بنظرم بنز جی تی 63 هم گزینه مناسبیه ولی صندلی عقب نداره که خانوم سوار کنی

  9. رایان

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بنز ازوناس که یه ماشین معمولی هم بزنه،انقلاب میشه توی خودروسازی ها! بعد از این ماشین ببینید بقیه خودروسازا چجوریه الهام‌میگیرن از اختراعات بعدی بهترین خودروساز تاریخ(بنز)!

    موافقم 2
    مخالفم 8
    1. Taha Ayoobi

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5167 ديدگاه)

      اوهو، بهترین😂

  10. یوسف

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    حیف این همه تکنولوژی…… که درکنار طراحی بد مرسدس به فنا میره…..
    چون مشتری های امروزه طرتحی براشون مهم تره…..

  11. Nismo

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1673 ديدگاه)

    1.5 توربو
    ادم رو یاد ماشینهای چینی میندازه

  12. Taha Ayoobi

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5167 ديدگاه)

    این لوگو مرسدس رو همه جا میچپونن حالم به هم میخوره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. مهردادکمال

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2023 ديدگاه)

    چرا یه طراح با سلیقه استخدام نمیکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا