مرسدس بنز تلاش زیادی کرده تا CLA جدید را یک انقلاب در دنیای خودروها جلوه دهد. این مدل که ابتدا در قالب یک کانسپت در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، قرار بود از فناوریهای پیشرفتهای بهره ببرد که اولین بار در کانسپت Vision EQXX نمایش داده شده بودند. مرسدس وعده داده بود که این خودرو برد و بازدهی فوقالعادهای خواهد داشت و همان مدلی خواهد بود که دوباره نام مرسدس را بر سر زبانها بیندازد.
اکنون که مدل تولیدی معرفی شده، برد تخمینی ۶۴۵ کیلومتری (طبق استاندارد EPA) برای نسخه تکموتوره آن چشمگیر است، اما در سایر بخشها چیز خاصی ارائه نمیدهد.
مرسدس بین دو راهی سخت
CLA جدید درواقع نمایانگر چالشهایی است که مرسدس و دیگر خودروسازان امروزه با آن مواجه هستند. از یک سو، فشار قانونگذاران برای برقیسازی خودروها و از سوی دیگر، تمایل مشتریان به خودروهای درونسوز که سریعتر از پیشبینیها از آنها دل نمیکنند.
🔹 این موضوع مرسدس را مجبور کرده که بهطور همزمان روی هر دو فناوری سرمایهگذاری کند.
🔹 از طرف دیگر، خودروسازان چینی با قیمتهای پایینتر رقابت را سختتر کردهاند.
🔹 این شرایط باعث شده که CLA بهجای تمرکز بر یک مسیر مشخص، بین دو فناوری گیر کند.
پلتفرم MMA: راهکاری دوگانه اما نهچندان ایدهآل
CLA جدید روی پلتفرم ماژولار مرسدس بنز (MMA) ساخته شده است. این پلتفرم هم برای خودروهای برقی و هم برای مدلهای درونسوز طراحی شده، اما این انعطافپذیری بهایی دارد.
🔸 در طراحی خودرو مفهومی به نام “محافظت بستهبندی” (Package Protection) وجود دارد. این یعنی مهندسان فضایی را برای قطعاتی در نظر میگیرند که شاید در یک نسخه خاص از خودرو استفاده نشوند.
🔸 برای مثال، پورشه ۹۱۱ فعلی در جعبهدنده خود فضای اضافی برای یک موتور الکتریکی دارد، حتی اگر هنوز تصمیم نهایی درباره مدل هیبریدی گرفته نشده باشد. اما چنین رویکردی باعث افزایش وزن و هزینههای اضافی میشود.
🔸 CLA به دلیل همین طراحی، فضای اضافی برای باتری در کف خودرو و کاپوتی بلند برای موتور بنزینی دارد، حتی اگر نیازی به هر دو نباشد. این موضوع باعث افزایش وزن، کاهش بازدهی و هزینههای غیرضروری شده است.
وزن بالا، نقطهضعف جدی
مدل CLA 350 دارای وزن ۲۱۳۵ کیلوگرم است که ۶۵ کیلوگرم سنگینتر از یک مرسدس S کلاس در اروپا است!
🔹 در مقایسه با رقبا، CLA برقی یکی از سنگینترین مدلهای این کلاس محسوب میشود.
🔹 قطعاً نسخه بنزینی سبکتر خواهد بود، اما درهرصورت، CLA جدید میتوانست وزن کمتری داشته باشد و همچنان عملکرد مناسبی ارائه دهد.
فناوریهای پیشرفته، اما نه بدون نقص
با وجود همه این سازشها، مرسدس توانسته CLA برقی را یک خودروی کارآمد بسازد. برخی از فناوریهای پیشرفته این مدل عبارتاند از:
✅ معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریعتر
✅ موتورهای جدید که کاملاً توسط مرسدس طراحی شدهاند
✅ اینورترهای سیلیکون کاربیدی برای افزایش بازدهی
✅ باتریهای با چگالی انرژی بالاتر
✅ گیربکس دو سرعته برای موتور عقب
🔹 ضریب درگ CLA جدید ۰.۲۱ است که نسبت به مدل قبلی (۰.۲۳) بهبود یافته، اما سطح جلویی خودرو بزرگتر شده که بخشی از این کاهش را جبران میکند.
🔹 نسخه درونسوز این خودرو دارای یک سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی است که به بهبود بازدهی سوخت کمک میکند.
طراحی داخلی: نمایش استایل بهجای کارایی
در کنار تمام پیشرفتهای فنی، CLA جدید دچار همان مشکلی شده که بسیاری از مرسدسهای امروزی دارند: ظاهر فریبنده، اما کارایی کمتر.
🔸 استفاده بیشازحد از ستارههای سهپر در طراحی
🔸 حذف دکمههای فیزیکی و جایگزینی آنها با نمایشگرهای لمسی
🔸 نورپردازی LED در تقریباً همه سطوح داخلی
همچنین این خودرو دارای یک اپلیکیشن رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مرسدس با همکاری Will.i.am توسعه داده است!
CLA، یک سازش نه یک انقلاب
مرسدس میخواست CLA جدید یادآور مدلهای افسانهایاش مانند 190E باشد، اما چنین نشده است.
🔹 این خودرو ترکیبی از فناوریهای جدید و سازشهای مهندسی است.
🔹 طراحی آن بین دو دنیا گیر افتاده: نه کاملاً برقی، نه کاملاً بنزینی.
🔹 درحالیکه ویژگیهای مثبت زیادی دارد، اما نمیتوان آن را یک بازگشت باشکوه دانست.
نظر شما چیست؟ CLA جدید یک موفقیت است یا یک قدم رو به عقب؟
ارسلان
۲۵ اسفند ۱۴۰۳لوگوی بنز و به زور انگار چپونده به چراغ های ماشین….جراغاش هیچکدوم خوب در نیومدند…رندرهای ملت قبل از رونمایی از طرح اصلی خیلی بهتر بود…
KAIZEN
۲۵ اسفند ۱۴۰۳نه کاملا برقی، نه کاملا بنزینی.
خب هیبریدی می ساختین