طی روزهای اخیر فرصتی دست داد تا از نزدیک شرایط خودروها در گرجستان را بررسی کنیم. قیمت مناسب و آزادی واردات خودروهای نو یا دست دوم، گرجستان را یکی از بهترین کشورهای دنیا برای مالکیت وسایل نقلیه نشان میدهد.
هرچند که گرجستان و ایران، کشورهای همسایه محسوب نمیشوند اما در نزدیکترین نقطه مرزی، تنها ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارند. گرجستان به عنوان یکی از نزدیکترین کشورهای اروپایی به ایران، برای مردم ما چندان شناخته شده نیست؛ درحالیکه امروزه سفر به گرجستان برای ایرانیها، بدون اخذ ویزا میسر است.
نگارنده طی ۹ روز ابتدای اردیبهشت امسال، سفری سیاحتی به شهرهای مختلف گرجستان داشت و از این فرصت برای شناسایی شرایط بازار خودروی این کشور استفاده کرد. تصاویر این مطلب، با گوشی همراه توسط نویسنده متن، جمعآوری شدهاند و اطلاعات لازم از منابع مختلف، شامل مصاحبه با افراد محلی یا منابع اینترنتی هستند.
کشور گرجستان با مساحت ۷۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیت ۳/۷ میلیون نفر، اندازهای مشابه با یکی از استانهای ایران مثل یزد یا خوزستان دارد. تقریبا نیمی از مردم گرجستان در تفلیس، پایتخت این کشور زندگی میکنند و مسیحی ارتدوکس (مشابه روسیه) هستند. بنابر آمار رسمی، میانگین درآمد شهروندان گرجستانی، ماهانه ۳۷۰۰ لاری (GEL) معادل ۱۵۰۰ دلار امریکا است.
مردم گرجستان، در مقایسه با شهروندان کشورهای همسایه، مثل ترکیه و ارمنستان، توجه بیشتری به خودروها نشان میدهند. شاید برای مردان گرجستانی، رسیدگی به نمای ساختمان و خرید آپارتمان با متراژ بیشتر، چندان اهمیتی نداشته باشد اما رانندگی با یک خودروی مدرن، همیشه جزو اولویتها است.
اگر به شهرهای مختلف ترکیه، مثل استانبول و آنکارا سفر کنید، به ندرت خودروهای تیونینگشده با تجهیزات اضافی و رینگ اسپرت میبینید اما چنین محصولاتی در خیابانهای تفلیس و باتومی گرجستان پرتعداد هستند. این مورد، نشانهای دیگر از علاقهی گرجستانیها به صنعت خودرو است.
دیگر نکتهی مهم مرتبط با شرایط بازار خودروی گرجستان، فقدان عوارض و مالیات بر مدلهای نو یا دست دوم وارداتی است. هر شهروند گرجی به راحتی میتواند، عازم آلمان یا انگلیس شود تا خودروی مورد علاقهاش را شخصا به گرجستان وارد کند. به همین دلیل، تنوعی کمنظیر از خودروهای ساخت برندهای مختلف سراسر دنیا در گرجستان وجود دارد که البته، قیمتی بسیار منطقی و جذاب دارند.
پرفروشترین خودروها و برندهای وسایل نقلیه در گرجستان
بیشترین معاملات خودروهای نو یا دست دوم در گرجستان به محصولات تویوتا اختصاص دارد. کمری و پریوس، بیش از دیگر مدلها از حدود سال ۲۰۰۵ تا امروز در سراسر گرجستان فروخته شدهاند.
دیگر مورد جالب، علاقهی بسیار زیاد گرجستانیها به انواع مرسدس بنز و بیامو است. افراد با توان مالی متفاوت، میتوانند خودروهای این برندها را خریداری کنند. به بیان بهتر، مرسدس بنز و بیامو ساخت ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ برای ماشیندوستان کمدرآمد به وفور در دسترس هستند. مدلهای جدیدتر، شامل S کلاس میباخ، G کلاس، سری ۳ و سری ۵ و سری ۷ هم به ثروتمندان فروخته میشوند.
تقسیمبندی کشورهای سازنده برای خودروهای پرتقاضا در گرجستان، تسلط برندهای ژاپنی و آلمانی را به خوبی نشان میدهد. برندهای امریکایی و ایتالیایی نیز در بازار این کشور وجود دارند اما چندان پرفروش نیستند. البته تعداد قابل توجهی از خودروهای فورد، خصوصا سدان فیوژن در گرجستان وجود دارد که مونتاژ ترکیه هستند.
حدود ۷۰ درصد کل خودروهای موجود در گرجستان، ساخت برندهای ژاپنی و آلمانی محسوب میشوند. از این گروه، سهم اصلی به تویوتا و بنز و بیامو اختصاص دارد؛ درحالیکه برندهایی مثل هوندا، سوبارو، مزدا، نیسان، فولکس، اوپل و پورشه، تعداد کمتری را تشکیل میدهند. پلیس گرجستان از خودروهای سدان اشکودا اکتاویا استفاده میکند و برای مسیرهای خارج شهری، وانت پیکاپ میتسوبیشی دارد.
اگر ۳۰ درصد باقی مانده از خودروهای غیر ژاپنی و آلمانی در گرجستان را مد نظر قرار دهیم، حضور پررنگ برندهای کرهای، شامل کیا و هیوندای دیده میشود. تولیدات بریتانیایی، شامل انواع مینی و رنجرور و جگوار نیز در گرجستان به تعداد بالا وجود دارند اما عمدتا توسط افراد متمول خریداری میشوند. این شرایط برای تولیدات پورشه، مازراتی و آلفارومئو نیز وجود دارد.
فورد موستانگ، دوج چلنجر و کامارو، خودروهایی محبوب در گرجستان هستند که البته به دلایل مختلف، مثل مصرف سوخت بالا و مشکلات تامین قطعه از خارج، بسیار کمتر از آلمانیها در خیابان دیده میشوند. غالبا رانندگان جوان و علاقهمند جلب توجه در گرجستان، پشت فرمان ماسلکارهای امریکایی حضور دارند. همچنین بهندرت میتوان مدلهای مختلف تسلا را در مرکز شهر تفلیس مشاهده کرد.
موتورسیکلت و دوچرخه از برندهای مشهور، بهندرت در خیابانهای گرجستان دیده میشوند. نگارنده در تفلیس، تعدادی هارلیدیویدسن و بیامو کروزر را مشاهده کرد اما در مجموع، موتورسواری در گرجستان، مشابه ایران یا کشورهای شرق آسیا، محبوب نیست. موتورسیکلتهای سبک با پیشرانه کمحجم، برای حمل بار در پایتخت گرجستان، پراستفاده هستند.
دلیل فروش بسیار خوب تویوتا در گرجستان چیست؟
پاسخ به سوال فوق چندان پیچیده نیست. قیمت مناسب، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت قابل قبول و شبکه بزرگ تامین قطعه، دلایلی است که مردم گرجستان برای خرید تویوتا دارند.
غالب خودروهای تاکسی در تفلیس و باتومی، پریوس قدیمی ساخت ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ هستند. در گرجستان هزینه خرید یک پریوس ۲۰۱۴ که شرایط فنی سالم با کارکرد حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر داشته باشد، کمتر از ۱۰ هزار دلار است. این محصول، فضای کافی برای ۴ سرنشین بالغ دارد و همراه با صندوق عقب جادار، حدود ۳ تا ۴ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف میکند.
چرا خودروهای چینی در گرجستان دیده نمیشوند؟
هرچند که میانگین درآمد مردم گرجستان، متناسب با کشورهای متمول اروپایی نیست اما رغبتی برای خرید مدلهای چینی ندارند. این شرایط، درحالی دیده میشود که طی ۱۰ سال اخیر، مردم روسیه از خودروهای چینی استقبال کردند؛ اما نگارنده در روزهای متمادی بررسی خودروهای بازار گرجستان، تنها ۲ دستگاه شاسی بلند هاوال مشاهده کرد.
دلیل عدم توجه گرجستانیها به خودروسازان چینی، در سبک زندگی مردم این ناحیه دیده میشود. آنها علاقهمند برندهای شناخته شده هستند و پرداخت هزینه اضافی برای تعمیر مدلهای قدیمی مرسدس بنز، بیامو یا آئودی را به خرید نمونههای دست اول ساخت چین، ترجیح میدهند.
کدام خودروها مورد توجه ثروتمندان گرجستانی هستند؟
علاوهبر مدلهای پرچمدار مرسدس بنز و بیامو و پورشه که به تعداد بالا در مناطق مرفهنشین پایتخت گرجستان دیده میشوند؛ نگاهی ویژه به رنجرور، خصوصا نسخهی اصلی اتوبیوگرافی وجود دارد. همچنین پلاکهای رند یا تک رقمی، با قیمت بالا توسط ثروتمندان گرجستانی خریداری میشوند.
نگارنده در طی سفر به گرجستان، تنها یک دستگاه از خودروهای فراری، لامبورگینی، رولزرویس و بنتلی را مشاهده کرد که همگی در مقابل هتلهای مجلل یا رستورانهای لوکس برای جلب توجه عموم، پارک شده بودند.
احمدرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲لطفا به داد سایت برسین
net
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲گرجستان هم شد برامون ارزو
net
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲گرجستان کشور درجه ۴ اروپایی هست برامون شده آرزو
R
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲تو ایران اتفاقا موتورسواری بسیار پرطرفداره به دلیل محدودیت و گرونی هاست که مردم نمیتونن سوار بشن
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲موتور سواری در ایران یعنی الان برای یه آشغالِ ۱۲۵ cc حدوداً بالای ۵۰ میلیون پِشگل خرج کنی ، داداش !
تمام وجود ، موجودیت و اقتصادِ امروزِ کشورهای نزدیک و همسایهی ایرانِ عزیز مثل گرجستان ، امارات ((((( بخصوص دوبی come to dubai )))) ، ترکیه ( !!!!! ) ، قطر ، کویت و… مدیون مردم ایران هستند که همیشه دنبال آب و برق مُفتی میگردند و با اعمالشون انسانهای متفکر و پولساز را در تمام این سالها فرستادند در این کشورها جهت سرمایه گذاری و جالبه که همیشه هم مینالند که چرا کار نیست و جوانانشان هشتشان گِرُوِ نُه میگرده !
ما ایرانیها جالبترین مردم دنیا هستیم !
بخدا قسم که هرکسی در ایران خواست تمیز و پاک کاسبی و کارآفرینی کنه و کمی ثروتمند شد ، اکثریت این مردم میکوبانندش و کاری میکنند که بیخیال بشه و فرار را به قرار ترجیح بده ، در صورتی که کشورهای تراز اول جهانی هر کاری میکنند که افراد ثروتآفرین در کشورشان بمانند و پیشرفت کنند تا اشتغالزایی بشه !
مشگل مردم ما اینه که تکلیفشان با خودشان هیچگاه روشن نبوده چون هیچگاه نخواستند از فکرشون کار بکشند و همیشه راحتترین کار ( دنبالهرَوی حرافها ) سرلوحهی زندگیشون بوده چون مسئولیت و زحمتِ فکر کردن نداره و میتوانند همیشه تقصیر مشکلات را گردن دیگران بیندازند و قبول نکنند اشتباه اول از سمت خودشان هست و سپس دیگران !
مسئلهی خودرو را ببینید ؟!
در ظاهر همه مینالند و ناراحتند اما تا یه پیشفروش میشه همه تو صف خرید خودشان را جر میدهند تا بلکه یه آشغال را تحویل و به چند برابر قیمت بفروشند و خوشحال از اینکه زرنگی کردند اما نمیدانند این کارشون فقط باعث میشه دیرترنابود شوند در حالی که نابودی حتمی هست و تمام مردم تر و خشک با هم میسوزند !
دوستان لطفاً فرهنگسازی کنید که اینقدر توسط رسانهها کنترل نشویم و با هر خبر جوگیرانه گول نخوریم برویم سریع دلار طلا خودرو مسکن و … بخریم که گرانتر بفروشیم !!! این اعمال یعنی تیشه به ریشهی خودی زدن و این یعنی پوچی برای همه نه فقط یک نفر !
ای کاش برای یکسال هیچ کسی سمت خرید کالاهای تورمزا نمیرفت تا با چشم میدیدید چطور همه چیز درست میشد !
ما اصل زندگی که آرامش و لذت از طبیعت و با هم بودنها هست را وِل کردیم و هروز دنبال مسائل پوچی هستیم که رسانهها با جبهههای مختلف به نفع خودشان از ما سواستفاده ابزاری میکنند و باعث رفتارهای گلهای یه مشت بیسواد میشوند که دود رفتارشون در چشم مردم بیگناه میره و نه فقط چند نفر !
ای کاش قبل از انجام هر عملی به سود و ضرر آیندهی اون کار فکر کنیم و سپس انجام دهیم تا حداقل کمتر خودخوری کنیم !!!
زندگی کردن برای همه در ایران شده استرس و اضطراب که خودمان به وجود آوردیمش با فکر نکردن به واقعیتها !
محمد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بازم طوماری از اشعار زیر کامنت اول ، و رویی که از سنگ پا را هم سفید کرده است
همشهر
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آفرین.
حاتم
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲مسخره ترین حالت مقاله نوشتن بود، نویسنده چند روز تو قسمت های محدود دو تا شهر گرجستان قدم زده، و دقیقا بعدش اومده در مورد اقتصاد و فرهنگ کشور مقاله نوشته، با همین توهمات خیلیها از کشور مهاجرت کردن و بعدش به غلط کردن افتادن، یادمه یه بندهخدایی زندگی طبیعی و معمولشو تو ایران ول کرده بود رفته بود آلمان، برای خونوادش (که تو ایران بودن) از ثروتش و شغل خفنش تو آلمان حرف میزد، ولی تو واقعیت به نون شبش محتاج شده بود (حتی شب خودشو بایه لامپ گرم میکرد)، امثال این مقاله و این نویسنده (که مطمئنا هیچی از وضعیت اقتصادی اون کشور نمیدونن) فقط به مردم ایران خیانت میکنن
SS
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲نه
ایران خوبه که یه معلم مجبور بشه راننده سرویس
یه جوون ساده حتی نمی تونه یه پراید بخره
یه کارگر باید شبا گرسنه بخوابه
بعدش خوده مسئولین خانواده هاشون تو خارج باشن
اگه اروپا و آمریکا بد هست پس چرا خوده مسئولین خانواده هاشون اونجان؟؟
تو آلمان هم اتفاقا اگر کار کنی وضعت خوبه مثل اینجا نیست که اگه می خوای زندگی خوبی داشته باشی باید حتما به یه جا وصل باشی
امیرحسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲معم ها که وضعشون خوبه که هم توی دانشگاه حقوق می گیرند هم سربازی نمی رن هم بلافاصه بعد تحصیل استخدام می شوند تقریبا دوسال پیش که من پرسیدم یک معلم تازه کار تقریبا ۸میلیون حقوق می گیره که فوق لیسانس و دکتر بیشتر و با تدریس توی مدارس خصوصی و کلاس های فوق العاده خیلی هم بیشتر میشه
حاتم
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲این دروغها مال یه دهه پیش بود! الان دیگه کسی باور میکنه؟!
عرفان عباسی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲در پاسخ به تو که مطمئنم یه معلم رو حتی از نزدیک ندیدی!!!! بابای من 27 سال داره واسه این وزارت بیصاحب کار میکنه، یه ماشین درست حسابی نداره هنوز!!! خونه که شده آرزو! فرق استاد دانشگاه رو با معلم نمیدونه بعد میاد این زیر ماله کشی وزرای بیلیاقت کشور رو میکنه!!! چندین ساله که کسی کلاس فوق العاده نمیگیره! کلاس های آنلاین کنکور همه اینا رو جمع کردن! یه گوشی به زور خرید! بشین سر جات دروغگوی خائن!
❤BMW❤
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ببین داش ، شما میگی یه کارگر تو ایران باید گرسنه بخوابه ، اونجا خیلی از مردم گرسنه میخوابن .
اونجا از بس اجاره ها گرون شده دارن تو ماشینا میخوابن ، منبع این هم خودم نیستم ، رسانه های خودشون مثل گاردین و … اینا رو میگن
از اجاره خونه ها هم بگذریم ، اینکه با تحریم روسیه همه شون تو زمستون اونقدر اوضاعشون بد بوده که چند تا از کشور های اروپایی شارژ کردن گوشی رو توی اداره هاشون ممنوع کردن ، روشن کردن وسایل گرمایشی ، یه کار لاکچری و تجملاتی بوده واسه شون ، تازه ، اونا فقط یه زمستون تحریم بودن ،
ما که سال هاست تحریم هستیم و هنوزم به یک طرفمون هم نیس
درخت ناراحت
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش هر قشری رو میگی بگو الا معلما
ماشالله یه کلاس کنکور بزنن و یه پیج اینستا قشنگ تا هفت نسلشونو یاپورت میکنن
یارو یه جلسه کلاس میذاره ۵ نفر نفری ۱ میلیونیا ۷۰۰ تومن مثلا میگیره واسه ۱ ساعت یا ۱.۵ ساعت
datsun
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲شما اینجا ۱۶ هزارتا بده ۴۰۵ فیس لیفت زمان بوقلمون شاه رو سوار شو،
مردیم از خوشی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲متن را خوندم و چیز خواستی توش ننوشته بود که شما بیای این چنین کامنتی بدی
دقیقا کجای متن گفته بود گرجستانی ها خیلی خوش بخت و … هستند ؟
حقیقت را گفته بود که مثلا خودرو ها شناخته شده سوار میشند ولی انگار حقیقت به خیلی ها فشار میاره
باشه ما خوبیم مااا ماااااا ماااااا 🐄
حسن
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲چه ربطی داشت بنده خدا در مورد خودروهای گرجستان نوشته بعدم 9 روز رفته یا کار داشته یا بگرده مهاجرتش کجا بود بازم خدا پدرشا بیامرزه رفته گرجستان نرفته تایلند اگه از تایلند گزارش تهیه میکرد چیکار میکردی
کاوه
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲چی بگیم؟؟؟؟؟چی بگیم که تایید بشه اخه؟؟؟؟عر چند حرف زدن هم بی فایده است ها.برای یکی که بدبختی ۸۰ میلیون نفر جلوی چشماشه و چیز به این واضحی رو نمیبینه و میاد جفنگ میبافه مگه حرف زدن فایده داره؟؟؟؟؟وقتی قرار نیست طرف بفهمه بیا هی براش دلیل و منطق و مدرک بیار.براش مثال بزن که ماشین تو ایران رسما قیمتش ده برابر همون ماشین توی کشور همسایه است بازم به به و چه چه میکنه!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲من قبلا چند ماه در گرجستان زندگی کردم عزیز دل
این دفعه هم مهمان دوستانم بودم که مقیم گرجستان هستند و از اونها کسب اطلاع کردم
ایرانیان مقیم گرجستان که وضع مالی شون خوبه
ان شاالله که شما به نون شب محتاج نباشین
علی جردن
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اوناییم که به نون شب محتاج نیستن به دل خوش محتاجن شب راحت خوابشون ببره چه دختر چه پسر چه فقیر چه غنی ههمون اذیتیم شب و روز
MehdiTurbo
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲خودشو با لامپ گرم میکنه 😂😂 تو المان 🤣🤣
پکیدم از خنده یعنی واقعا شدت خنده اش برام مثل جوک بود نمیدونم چرا ولی واقعا خیلی خنده دار
RET
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲حالا این که چطور خودشو با لامپ گرم میکنه و از چه حالتی برای تولید گرمای بیشتر استفاده میکنه بماند :))
علی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲هزینه اقامت ، هتل و کرایه تاکسی و غذا چطور بود؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲هزینه ها نسبت به ایران البته بالاست و باتوجه به قیمت تورهای داخلی مثل کیش، می صرفه،
چهارشب باتومی هتل ۵ ستاره، با پرواز رفت و برگشت تهران، نفری ۱۲ تومن هزینه داره، اگر تور تفلیس و باتومی باشه، مثلا ۳ شب تفلیس و ۴ شب باتومی، تقریبا نفری ۱۷-18 تومن
یک مورد دیگه اینکه هر نفر، ۵۰۰ دلار هرز دولتی می گیره که معادل ۵ میلیون تومان با ارز بازار آزاد تفاوت قیمت داره و باعث می شه هزینه سفر کاهش پیدا کنه
تاکسی اینترنتی گرجستان برای هر مسیر، حدود 100 -۲۰۰ هزار تومن هست، اتوبوس یا مترو ۲۰ هزار تومن
هر وعده غذا معمولی تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومن قیمت داره
فرشاد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲یادش بخیر سال 98 با 2/5 میلیون رفتم باتومی هتل ایفوریا سه شب و چهار روز . کلا هم اونجا 500 دلار هزینه م شد با دلار 11 هزار تومن . آرامش و امنیت شهرش واقعا برام لذتبخش بود . شب ها جلو کازینوی هتل پر میشد از رولز رویس و بنتلی و انواع مرسدس بنز لاکچری. با توجه به اینکه گرجستان از جمله کشورهای با اقتصاد ضعیف محسوب میشه ولی اون چند روز توو لاس وگاس دریای سیاه واقعا عالی بود .
ممنون از اطلاعات صحیح و خوبتون و تشکر برای یادآوری اون سفر
حمید
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲سال ۲۰۱۶ تو گرجستان یه سمند دیدم رفتم دیدم صاحبش انگلیسی میتونه صحبت کنه،گقتم منم سمند دارم تو ایران ! ازش پرسیدم گفت دست دوم خریده ۳۰۰۰ یورو و خیلی هم شاکی بود ازش ! کلی نیسان جی تی آر های دهه نودی تیونینگ شده ، لنسر اوو تو خیابون دیدم خیلی جذاب بود !
یه تاکسی هم سوار شدم که سری ۵ مدل ۲۰۰۶ بود طرف کف خواب کرده بود با رینگ طلایی ! برعکس ترکیه ، گرجستان خیلی مردم خوبی داره
ای روزگار تلخه تلخه تلخ
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲اقای اشتری خدا خیرت بده عجب مقاله ای بود لذت بردیم و مقدار خیلی بیشتری هم حسرت خوردیم
درامدشون واقعاً عالیه(درامد ایران کمتر 250 دلار هست) اینو بذارید کنار تعرفه صفر واردات
بازم به این نتیجه می رسیم چقدر ما بدبختیم
❤BMW❤
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲درآمدشون متناسب با گرونی هاشونه
حتی شاید تو بعضی چیزا ما بهتر باشیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲سلامت باشید
علی جردن
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲قانون واردات خودروی ایران مثل کشور گرجستان بود تو کوچه پس کوچه های ایران هم بجا لاماری. بنتلی می دیدیم.
با قانون گذرای اشتباه واردات خودرو دیدن خودروهای بروز اروپایی هم شد حسرت و باید پول و پاسپورت داشته باشی بجای مردم خودت زیر پای عرب ها گرج ها و خارجی ها ببینی فقط
Genius
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲تف به گور اون سلسله هوس باز فشل که گرجستان رو بباد داد!درد داره ببینی استانهات یعنی ارمنستان و گرجستان و آذربایجان شدن آرزوت!!
فرشاد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اره،درسته
اگر بودن میتونستیم اونا رو هم به چوخ بدیم مثل ما به خاک سیاه بشینن!!😂😂😂
مجتبی .
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲خب اگه بودن الآن چند میلیون به جمع بدبختای عالم اضافهمیشد.بزار لااقل چهارتا کمتر بدبخت داشته باشیم.
بي نوايان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲و همچنین استان بحرین….این یکی رو یادت رفت انگار….
Genius
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲استان بحرین رفراندوم رو پذیرفت
قفقاز بدست سلسله خاک بر سر قاجار بر باد رفت!فرق بسیاره
محمد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا به بنده خدا منفی دادین؟ هیچ وقت فکر نمیکردم یه عده طرفداری قاجار رو بکنن ، طرف مملکت رو یک سوم کرده میگه بهتر اگه بودن چند میلیون بدبخت بیشتر داشتیم ، مشکل ما جمعیت نیست ، مشکل ما آدم هایی هست که توان اداره روستا رو هم ندارن ولی یک کشور رو دادن بهشون اداره کنن
زن مودار قاجاری
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲با اقتدار قاجار داغون ترین سلسله نه در ایران بلکه در جهان بود😂😂😂
Royal Driver
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اون بنتلی مولسانه چقدر تمیزه به به
امین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲مهمترین موضوع قیمت خودرو ها بود که در مقاله فقط یک مورد تویوتا قیمت گذاشته بود .
کاش چند مورد دیگه هم قیمت میگذاشت و جذابیت مقاله دو چندان میکرد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲راستش نخواستم نمک به زخم بپاشم و برای مخاطبان حسرت درست کنم
شما از قیمت ماشین دست دوم خارجی در ایران، ۷۰ تا ۹۰ درصد کم کنین، می شه قیمت در گرجستان
چند هفته قبل هم مطلبی نوشتیم که قیمت چندتا ماشین در گرجستان و ارمنستان با ایران مقایسه کرد
https://www.pedal.ir/news-desk/car-prices-in-iran-and-the-world-market/
درود
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲چ عشقی میکنن گرجیا
Nima
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲تمام دنیا همینه فقط ایرانه که وضعیتش عجیبه
MohammaD
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲سپاس فراوان از این مطلب جالب توجه
لینکی که میگذارم ، یکی از سایت های خرید و فروش خودرو تو گرجستانه . برید ببینید با معادل دلاری قیمت ماشینتون چه چیزایی که نمیشه اونجا خرید
https://www.auto.ge
عاشق پدال
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲عه نبودی رفته بودی گرجستان
چون روسیه زندگی کردم ، میگم. گرجستان یکی از قطب های واردات ماشین دست دو به روسیه هست. یا بود.
طرف جمعه میرفت گرجستان دوشنبه با یه ماشین دست دو برمیگشت.
اکثرا هم بنز میاوردن.
محمد نانکلی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲من سال 96 یه سفر 10 روزه به گرجستان داشتم اونم از طریق زمینی . کشوری یا طبیعتی زیبا و بکر و و جاده هایی داغون که فقط فاصله بین دو پایتخت ارمنستان و تفلیس تا حدودی اتوبان بود که کیفیت جالبی هم نداشت . سبک رانندگی در گرجستان برعکس ارمنستان که سختگیری زیادی میشد و ملت رعایت میکردن تو گرجستان اینطوری نبود . جز یک قسمتهایی از پایتخت گرجستان مابقی شهرها دقیقا دوران شوروی بود و هیچ پیشرفتی دیده نمیشد . در مورد بازار خودرو گرجستان اینو بگم که خودروی صفر خیلی کم وجود داره و برای قشر ثروتمندش هست ولی همه مدل خفنش هست از فراری و لامبورگینی تا روزل رویس …و مابقی خودرو ها بصورت استوک از اروپا وارد میشه که بسیار قیمت نازلی داره و جالبش اینه که خودرو ها هم با فرمان سبک انگلیسی و هم آمریکایی هم زمان تردد دارن و شاید دلیل تصادفات زیاد جاده اییش همین باشه . تاکسی هاش عموما تویوتا پریوس و اپل آستارا قدیمی بود . و تا دلت بخواد خودروهای بی ام و و بنز و مینی کوپر که تو کوچه های تفلیس رها شده بودن وقتی پرسیدم میگفتن بخاطر هزینه گزاف تعمیرات نسبت به درامد مردم رها میشن تو خیابون . قیمت سوخت اون موقع 3 برابر ایران بود و یه چیز دیگه که در شهرستانهاش تعداد زیادی لادا و آئودی قدیمی میدیدم که بخاطر دوام بالاش و هزینه نگهداری کمش بود. گرجستان از اون کشورهایی هست که اگر داخلش بیزینس با درآمد دلاری داشته باشی واقعا بهشت ماشین بازهاست و کلا برای زندگی چه از لحاظ زیبایی و طبیعت و سیاست های دولتش اون موقع در جذب سرمایه گذارهای خارجی و ایجاد اشتغال و مهمتر بدون حاشیه های سیاسی و روابط کسترده با کل دنیا البته چون خود مردمش با توجه به هزینه های بالای مسکن و در کل زندگی و درآمد پایین توانایی خرید بالایی نداشتن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا خود من سال 92 چند ماهی تفلیس بودم و مواردی که شما گفتین کاملا درست هست
اما این دفعه که بعد از 10 سال رفتم، 2 تا مورد تغییر کرده بود، یکی اینکه میانگین درآمد از حدود 800-900 دلار رسیده بود به 1200 تا 1500 دلار و قدرت خرید مردم خیلی بهتر شده بود. مثلا به نظر من نوع لباس پوشیدن مردم کیفیت بالاتری داشت و اون لاداهای داغون، خیلی کمتر شده بودن (من در نقاط مختلف شهر، بالاشهر و پایین شهر تردد داشتم)
از طرف دیگه، هنوز کیفیت خونه ها و نمای ساختمان جالب نیست و بخش بزرگی از منازل مسکونی شهرهای گرجستان، حالت نیمه خرابه دارن
misha
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲جناب اشتری عزیز طبق آخرین آمار رسمی میانگین درآمد تو گرجستان حدود ۱۸۰۰ لاری یا ۷۰۰ دلار هست
https://www.geostat.ge/ka/modules/categories/39/khelfasebi
و اینکه سدانهای فورد فیوژن داخل گرجستان بالای ۹۰ درصد از خود قاره آمریکا به صورت دست دوم وارد میشن و فیوژن های مونتاژ ترکیه رو فقط توی نمایندگی فورد میشه دید
misha
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲البته جناب اشتری عزیز طبق آخرین آمار رسمی میانگین درآمد توی گرجستان حدود ۱۸۰۰ لاری یا همون حدود ۷۰۰ دلار هست
https://www.geostat.ge/ka/modules/categories/39/khelfasebi
و نکته دیگه اینکه سدان های فورد فیوژن گرجستان بالای نود درصدشون به صورت استوک از خود قاره آمریکا وارد میشن و فیوژن های مونتاژ ترکیه رو فقط تو نمایندگی فورد میشه دید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲همون ۱۰ سال پیش که چینیا اومدن ما نباید میخریدیم
تا وضعیتمون اینجوری نمیشد
اونموقع کیفیت ماشینای ایران خودرو و سایپا کم بود
اما اون کیفیت کم هم آرزو شده 😐
از ما که (ن)گذشت خدا به داد نسل آینده برسه
m-i-l-i
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲گرجستانی هم نشدیم ):
Flanker
۳ خرداد ۱۴۰۲من با افتخار ایرانی گرجی تبار هستم. ۳ سال پیش به گرجستان سفر داشتم. سوار اولین تاکسی که شدم راننده شروع کرد به صحبت به زبان انگلیسی و من که گرجی بلد بودم جوابشو به گرجی دادم. خیلی خوشحال شد و ازم پرسید چرا مهاجرت نمیکنم به گرجستان (اونها خودشون رو ایرانی نمیدونن). وقتی از تخصص و درآمدم پرسید خنده اش گرفت.
متن مقاله جناب اشتری کاملاً با واقعیت مطابقت داره دوستان. جالبه بدونید گرجستان بجز توریزم و صنعت تولید نوشیدنی های الکلی درآمد دیگه ای نداره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ خرداد ۱۴۰۲سلامت باشید
BMW
۱۸ خرداد ۱۴۰۲لعنتی گرجستان به کجا رسیده ما به کجاها داریم میرسیم
همشهر
۲۴ خرداد ۱۴۰۳این گرجستان یا همون”جورجیا”دلیل عقب افتادگی اقتصادی واجتماعیشون کودتاهای نارنجی هست که هرده سال حدودا یکبارانجام میگیره.