یک مرسدس بنز LPK 608 آتشنشانی بازنشسته از سال ۱۹۷۵، حالا به یک کمپر مجهز و بار سیار نوشیدنی تبدیل شده است.
در دنیای کمپرها، کمتر نمونهای پیدا میشود که بهاندازه این مرسدس بنز LPK 608 مدل ۱۹۷۵ منحصربهفرد باشد. این کامیون که زمانی در نقش یک خودروی آتشنشانی در لهستان خدمت میکرد، حالا به یک کمپر و بار سیار نوشیدنی تبدیل شده است؛ ترکیبی که هم برای سفرهای ماجراجویانه و هم برای کسبوکار سیار طراحی شده است. این پروژه حرفهای که در بریتانیا اجرا شده، نهتنها یک خودروی کلاسیک را زنده نگهداشته، بلکه آن را به یک اثر هنری متحرک تبدیل کرده است.
تاریخچه مرسدس بنز LPK 608
مرسدس بنز سری LP را در سال ۱۹۶۳ معرفی کرد؛ کامیونهایی با طراحی کابین مکعبی که در زبان آلمانی به «Kubische Kabine» معروف شدند و با نام خاور به کشورمان هم راه یافتند. این کامیونها به دلیل استحکام، قابلیت اطمینان و انعطافپذیری در کاربردهای مختلف، از حمل بار سنگین و استفادههای نظامی گرفته تا خودروهای آتشنشانی و یدککش، بسیار محبوب بودند. موفقیت تجاری این سری باعث شد فروش کامیونهای سنگین مرسدس بنز بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۳ بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یابد. بااینحال، تا اواسط دهه ۱۹۸۰، این مدلها بهتدریج با نمونههای جدیدتر جایگزین شدند و امروزه تعداد کمی از آنها در شرایط عملیاتی باقی ماندهاند. این نمونه خاص، یک LPK 608 مدل ۱۹۷۵ است که طبق نامگذاری مرسدس بنز در آن زمان، به وزن ناخالص ۶ تن و موتور ۸۰ اسب بخاری اشاره دارد. این خاور از موتور دیزلی چهار سیلندر OM314 با حجم ۳.۸ لیتر بهره میبرد که اگرچه قدرت زیادی ندارد، اما به دوام و پایداری شهرت دارد. این موتور با توان ۸۰ اسب بخار در ۲۸۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور بر دقیقه، عملکردی قابلاعتماد ارائه میدهد.
تبدیل به کمپر
این کامیون تا سال ۲۰۱۷ بهعنوان خودروی آتشنشانی در لهستان فعال بود و در سال ۲۰۱۹ به بریتانیا وارد شد تا تحت یک پروژه تبدیل حرفهای قرار گیرد. نتیجه، یک کمپر جذاب و بار نوشیدنی سیار است که در نوع خود بینظیر به نظر میرسد.
ظاهر بیرونی، همچنان یک آتشنشان!
از بیرون، این LPK 608 همچنان شبیه یک خودروی آتشنشانی است. رنگ قرمز، پمپ آب جلو، درهای کرکرهای کناری، چراغهای چشمکزن و آژیرها (که هنوز هم کار میکنند) دستنخورده باقی ماندهاند. این ظاهر کلاسیک باعث میشود تشخیص کاربری جدید آن در نگاه اول تقریباً غیرممکن باشد.
فضای داخلی، خانهای دنج و مدرن
داخل خودرو اما داستان متفاوتی دارد. فضای داخلی به یک خانه کوچک و کارآمد برای دو نفر تبدیل شده است که شامل آشپزخانه، فضای نشیمن، خواب و حمام است. این کمپر میتواند تا پنج نفر را با یک نیمکت دونفره در کابین و دو صندلی مجهز به کمربند ایمنی در عقب جابهجا کند. کابین با چوب سدر کانادایی که به دلیل زیبایی طبیعی و مقاومت در برابر پوسیدگی شناخته میشود، تزئین شده است. سقف و دیوارهای چوبی، کابینتهای سبز و پیشخوانهای چوبی، فضایی مدرن با حس و حال روستایی ایجاد کردهاند. آشپزخانه کوچک اما کاربردی است و با سینک ظرفشویی، نیازهای اولیه را برآورده میکند. فضای نشیمن شامل دو کاناپه روبروی هم است که در روز بهعنوان سالن استراحت و در شب به تخت دونفره تبدیل میشود. در عقب، پنجره کناری و دریچه سقفی، نور و هوای تازه را به داخل میآورند. حمام داخلی که پشت صندلی سرنشین قرار دارد با توالت و سینک، ساده اما کارآمد طراحی شده است. نورپردازی LED، دریچه سقفی، قفسههای بالای سر و پریزهای برق، امکانات این کمپر را تکمیل میکنند.
بار نوشیدنی سیار
قسمت بار سیار کمپر از بیرون قابلدسترسی است و شامل پنج شیر نوشیدنی، دو خنککننده و تمام لولهکشیهای لازم برای عرضهٔ نوشیدنی است. این بخش در دو تابستان گذشته در جشنوارههای مختلف بریتانیا برای سرو نوشیدنی استفاده شده و عملکرد موفقی داشته است.
این مرسدس بنز LPK 608 با ۴۷,۵۰۴ کیلومتر کارکرد، در بریتانیا برای فروش عرضه شده است. این خاور همچنان فرمان چپ خود را از دوران خدمت در لهستان حفظ کرده و بهعنوان یک کامیون کلاسیک، گزینهای جذاب برای علاقهمندان به خودروهای خاص و کمپرها محسوب میشود.
Saeedfarshchian
۲۷ فروردین ۱۴۰۴خیلی خوبه ولی تا وقتی که تو ترافیک کنار یکیشون نباشی و یهو گاز نده کل ماشینتو دوده برداره
هادی جعفری
۲۷ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا خوراک ترافیکه ،آژیر بزنی و رد بشی
Saeedfarshchian
۲۷ فروردین ۱۴۰۴نصف موتورش چرا بیرونه
behnam1012
۲۷ فروردین ۱۴۰۴پمپ آب آتشنشانیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۴این یک ماشین خوبیه به جان خودم عجب ماشینیه آدم خاور میبینه میترسه انقد راننده هاش عصبین یه بار خاور با سرعت ۸۰ اینا تقریبا یه سرپایینی رو میومد بعد نزدیک بود زیرم کنه شانس آوردم که نخورد به من وگرنه الان سایت پدال خلوت بود و کاربرای خیلی کمی داشت
این ماشین در واقع ماشینی مخصوص کسانی هست که میخوان یه چیز بالاتر از نیسان داشته باشن
درکل برای باربری تو رنج های مختلف فقط این ماشین ها خوبن
۱۰۰-۲۰۰پیکان وانت>>>>۲۰۰-۶۰۰نیسان>>>>۸۰۰-۱۵۰۰خاور>>>>>۱۲۰۰-۶۰۰۰مایلر
mickeyy
۲۷ فروردین ۱۴۰۴از این ماشین متنفرم البته واسه 50 سال پیش خوب بوده ولی وقتی توی سال 2025 توی خیابون از کنارت رد میشه و اون دود کثیف سیاهش رو میده توی حلقت و از اون صدای وحشتناک و گوش خراش موتورش سرسام میگیری، با خودت میگه پس کی قرار از این وسایل نقلیه ماقبل تاریخ خلاص بشیم! خاور کامیون بنز نارنجی 1924 نیسان آبی و موتور سی جی 125 نماد بدبختی و حقیقت زندگی ایرانی بیچاره
SS
۲۷ فروردین ۱۴۰۴“تعداد کمی عملیاتی باقی مانده اند”
نویسنده باید یه سر به موزه خودرویی به نام کشور ایران بزنه
رها
۲۷ فروردین ۱۴۰۴و قسم به ناله های خاور در گردنه ها و قسم به صدا و دود اگزوز خاور در جاده ها باشد که به مدیریت ایران خودرو ایمان بیاورید .
آیه خاور ۶۰۸
Lyting
۲۷ فروردین ۱۴۰۴با خاور حمل زباله هم میشه همچین کاری کرد؟ مثل ماشین لاک پشت های نینجا
محمد هادی نجفی
۲۷ فروردین ۱۴۰۴کسی که با این سرطان رانندگی کرده باشه میدونه چه سمیه
با اون فرمان عجیب بزرگش و صدای مزخرف و دود خیلی زیادش
برای کمپر واقعا مخرفه
JDM سابق
۲۷ فروردین ۱۴۰۴حلزون حامله تو سربالایی میگیرش