کانسپت CLA پیشنمایش پلتفرم الکتریکی کامپکت جدید MMA مرسدس است و نسخهٔ تولیدی آن تا پایان سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه میشود.
مرسدس بنز در آستانهٔ نمایشگاه مونیخ، کانسپت الکتریکی CLA را رونمایی کرده است تا اولین پلتفرم الکتریکی کامپکت خود را به نمایش بگذارد. این خودرو که بر اساس پلتفرم ماژولار MMA ساخته شده است، پیشنمایشی از مدلهای تولیدی آینده خواهد بود. CLA کانسپت یک کوپهٔ چهاردر جذاب با دماغهٔ کوسهای است. در این قسمت، جلوپنجرهٔ کاملاً مسدود با نورپردازی چشمگیر به همراه چراغهای جلوی منحصربهفرد به چشم میخورد که ستارهٔ سه پر مرسدس را نشان میدهند. علاوه بر این، نوار نورانی باریکی هم تقریباً در کل خودرو کشیده شده است.
طراحان مرسدس برای این کانسپت بدنهای ساده و فاصلهٔ محوری کشیده را در نظر گرفتهاند که فضای زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم میکند. در قسمت جانبی، دستگیرههای در مخفی بر سادگی طراحی افزودهاند و رینگهای ۲۱ اینچی قطعاً توجهات را جلب خواهند کرد. یکی دیگر از ویژگیهای برجستهٔ این کانسپت بخش عقبی و سقف شیشهای نورانی است که ستارههای سه پر متحرک در آن دیده میشود.
کابین این کانسپت تحت سلطهٔ پنج نمایشگر روی داشبورد است که به گفتهٔ مرسدس، از سیستمعامل کاملاً جدید MB.OS بهره میبرند. این سیستم که از پردازندهٔ آب خنک انویدیا استفاده میکند، میتواند بر اساس ترجیحات شخصی راننده تنظیم شود و قابلیت سفارشیسازی گستردهای دارد. از پنج نمایشگر مذکور، دوتا بهصورت دایرهای در دریچههای تهویهٔ توربین مانند ادغام شدهاند که برای کنترل سیستم تهویه دو منطقهای استفاده میشوند. صندلیهای چرمی دورنگ ناپا، تریم آلومینیومی و کنسول مرکزی شناور با جا لیوانی و پد شارژر بیسیم نورانی هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کانسپت الکتریکی هستند.
این خودرو قرار است با دو نوع باطری مختلف به بازار عرضه شود. باطریهای پایه از نوع لیتیوم آهن فسفات هستند درحالیکه باطریهای سطح بالا از طراحی آند با اکسید سیلیکون برای ارائهٔ چگالی انرژی بالا بهره میبرند. به گفتهٔ مرسدس، این باطریها بسیار کوچکتر و سبکتر هستند زیرا ماژولهای آن بجای پیچ با چسب در جای خود ثابت میشوند. این کار در هزینهها هم صرفهجویی کرده و یکپارچگی ساختاری بهتری را فراهم میکند.
طبق تخمین مرسدس، مصرف انرژی این CLA الکتریکی ۱۲ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود و برد آن به بیش از ۷۵۰ کیلومتر میرسد. این خودرو از معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی و قابلیت شارژ سریع ۲۵۰ کیلوواتی بهره میبرد که با کمتر از ۱۵ دقیقه شارژ، ۴۰۰ کیلومتر به برد اضافه میکند. CLA کانسپت به یک موتور الکتریکی با ۲۳۵ اسب بخار قدرت مجهز است که کمتر از ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد در آن نسبت به موتورهای قبلی مرسدس از فلزات کمیاب بهمراتب کمتری استفاده شده است. این موتور در کانسپت روی محور عقب نصب شده است اما پلتفرم MMA امکان تجهیز به قوای محرکهٔ دو موتوره را هم دارد.
روی این پلتفرم علاوه بر CLA، حداقل سه خودروی دیگر هم ساخته خواهد شد که شامل دو کراساوور و یک شوتینگ بریک میشود. این خودروها در کنار نسخهٔ الکتریکی همچنان نسخهٔ درونسوز هم خواهند داشت اما نسخهٔ الکتریکی زودتر به بازار خواهد آمد. قرار است نسخهٔ تولیدی نسل بعدی CLA تا پایان سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود.
امیرحسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۲زیبایی رویت شد
چه ایده های نو و نابی ب کار گرفته شده
ARIAN
۱۳ شهریور ۱۴۰۲جلو پنجرش شبیه ای ام جی جی تی بلک سریزه. حالا ببینیم موقع رونمایی چه شکلی خواهد بود.
ehsan
۱۳ شهریور ۱۴۰۲👏👏👏👏👏 خیلی خوب شده هم طراحی داخل هم بیرون
Amir
۱۳ شهریور ۱۴۰۲لوگو بنز قشنگه ولی نه در حدی که تو همه جای ماشین دیده شه
🤡🤡🤡
۱۳ شهریور ۱۴۰۲اگر قراره آینده این باشه میخوام هیچ وقت آینده نیاد .
Amirreza.M
۱۳ شهریور ۱۴۰۲نسبت به کانسپت های اخیر معقول تر و قشنگ تره اما بازم می تونه بهتر باشه
بهرام
۱۳ شهریور ۱۴۰۲کیفیتش که بیشک عالیه. بعنوان یک آلمانی فن و متعصب روی بنز دارم میگم نمای جلوی این کانسپت خوب نیست. گردی چراغ جالب نیست.
abbas
۱۳ شهریور ۱۴۰۲این مدل طراحی که میگم باید خودرو سازان بکشن ازش بیرون
اخه این چه چراغی که گذاشتن جلو پنچره حالت اسباب بازی
ماشین هایی با طراحی فضایی و اغراق آمیز
باید بکشن بیرون از این سبک مسخره
خدا رو شکر خیلی از خودرو سازا دست کشیدن از این سبک
و دارن بر میگردن ب سنت خودشون
ولی نمیدونم چرا بنز بیخیال نمیشه
عاشق بنزم فقط کاش طراحی هاش برگرده به دوران 1990 تا 2007 اوج بنز بود
مهدی
۱۳ شهریور ۱۴۰۲غیر از چراغهای جلو و عقب که خز شده بقیه عالیه
Yasin
۱۳ شهریور ۱۴۰۲اصلا نمیتونم باهاش ارتباط برقرار کنم….
باشو
۱۳ شهریور ۱۴۰۲این طراحی ها رو که میبینی اه از نهاد ادم بلند میشه، یجا اینقد دنبال تکنولوژی و پیشرفت و کسب درامد هستن اینجا با دروغ و کلک مسخره بازی دنبال کسب درامد .
M.83
۱۳ شهریور ۱۴۰۲خوبه فقط چرا قرمز ؟
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲خیلی خوبه
پیام
۱۳ شهریور ۱۴۰۲عالیه
ashkan-car
۱۳ شهریور ۱۴۰۲طراحی خوبی داره ولی بیاید مقایسه کنیم با خبر چند خبر قبلی پدال
اون مرسدس ها کجا و این کجا
اون ماشینا انگار روح داشتن ، انگار زنده بودن ولی این ….
مهرداد ایرانی
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سوناتا ایز دت یو؟
کیانوش
۱۳ شهریور ۱۴۰۲همه پیش خوشگلهبه جز چراعای جلو و عقب
یوسف
۱۳ شهریور ۱۴۰۲باید با مرسدس E190 شوالیه سیاه رفت و مقر طراحی این اسباب بازی رو به آتش کشید بعدش در امتداد اتوبان بدون محدودیت در افق محو شد.
Royal Driver
۱۳ شهریور ۱۴۰۲این چه سمیه واقعا کی میتونه به این بگه زیبا؟!
علی جردن
۱۴ شهریور ۱۴۰۲واقعا کابین زیبایی داره لمس کردن غربیلک استیل براق این مدل باید لذت بخش باشه ولی بازم می گم کابین پورشه های یک نسل قبلی پورشه که پر بود از دکمه فیزیکی با اختلاف فاحش زیباترین کابین ساخته شده خودرویی بود حتی زیباتر از کابین بنتلی و رولزرویس پرچم داران لوکس ساز!
بنانج
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چه قشنگه 😃
Homayoun
۲۰ شهریور ۱۴۰۲مگه قرار نبود کلاسهای a_Glaو cla از سبد بنز حذف بشن