مهندس این برند باور دارد مردم در زمان خرید خودروهای برقی نباید بدترین حالت ممکن را متصور شوند.
سرمهندس فناوری مرسدس بنز با اشاره به پیشرفتهای باتری لیتیومیونی آن را رقیبی سخت برای نمونههای حالت جامد میداند.
بهخاطر توسعه و پیشرفت در حوزه باتریهای مبتنیبر لیتیومیون، ممکن است فناوری باتریهای حالت جامد برای آینده خودروهای برقی ضروری نباشند.
به گفته مسئول بخش فناوری مرسدسبنز، «مارکوس شافر»، پیشرفتهای غیرمنتظرهای در حوزه گنجایش انرژی باتریهای لیتیومیونی رخ داده است که باعث رقابت تنگاتنگ دو نوع باتری یادشده خواهد شد. گویا این پیشرفتها باعث کاهش هزینه باتریهای لیتیومیونی قدرتمندتر نیز میشود که درصورت وقوع، یک رقابت بازاری را ایجاد خواهد کرد.
مدتی است که شرکتهای باتریسازی و خودروسازی از فناوری باتری حالت جامد بهعنوان راه نجات صنعت خودروهای برقی یاد میکنند؛ چراکه این محصولات در مقایسه با باتریهای لیتیومیونی عملکرد بهتری در زمینه ذخیره انرژی و کاهش هزینهها دارند. با این همه شافر معتقد است «برتری باتریهای حالت جامد چندان قابلتوجه نیست؛ بنابراین تا حدی که تصور میشده به کاهش هزینهها کمک نمیکنند چون افراد زیادی روی بهبود باتریهای کنونی وقت صرف کردهاند».
او افزود که برتری ایمنی باتریهای حالت جامد غیرقابل انکار است اما باتریهای لیتیومیون متداول هم درحال حرکت به سوی ایمنی بیشتر هستند. او میگوید با توجه به زمان زیادی که برای توسعه باتریهای حالت جامد نیاز است، نمونههای لیتیومیونی نیز موفق به پیشرفت خواهند شد و اختلاف کاربری این دو نوع باتری آنقدر چشمگیر نخواهد بود. به گفته این مهندس، مرسدسبنز برای به سر رسیدن فناوری باتری لیتیومیونی در دو کشور آمریکا و کرهجنوبی سرمایهگذاری کرده و درحال تماشای پیشرفت تکنولوژی یادشده است.
او اخبار مربوط به عرضه باتریهای حالت جامد را به اخبار ورود سیستم خودران به خودروها شبیه میداند. گویا با وجود پیشرفت شرکتهای چینی گوناگون در زمینه رسیدن به فناوری قابل تجارت باتری حالت جامد، مرسدسبنز هنوز در بهسر رسیدن زودهنگام آن شبهاتی دارد. به جز خودروسازان چینی، برندهای تویوتا و نیسان هم درحال توسعه باتریهای حالت جامد هستند که اتفاقا پیشرفتهای مثبتی را در این زمینه به دست آوردهاند و قصد دارند تا سال ۲۰۲۸ از آن رونمایی کنند. باتریهای حالت جامد به خودروسازان اجازه میدهند تا برای دستیابی به انرژی معین، از باتریهایی با حجم و وزن کمتر استفاده کنند که در درازمدت به کاهش هزینههای ساخت کمک شایانی میکند.
شافر میگوید میتوان بهجای باتری حالت جامد، به فناوری شارژ فوق سریع اندیشید؛ به این صورت که از باتریهای کوچکتر در خودروها استفاده شود و درصورت نیاز به شارژ، سریعتر شارژ شوند؛ چراکه در هر صورت برای گستره مسافت قابلپیمایش خودروهای برقی نگرانی وجود دارد و خریداران برای خودروی خود بدترین شرایط ممکن را متصور میشوند. نظر شما درباره حرفهای او چیست؟
احسان سعیدی
۷ بهمن ۱۴۰۲من به شدت طرفدار مرسدس بنز هستم.
ولی این طرز تفکر اصلا صحیح نیست باطری های جامد از هر نظر برتری های غیر قابل انکاری نسبت به باطری های الکترولیت مایع دارند نه تنها کمپانی های ژاپنی و چینی بلکه کمپانی ها و دانشگاه های آمریکایی هم به شدت به دنبال دسترسی به تکنولوژی باطری جامد هستند.
در یک کلام. گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه گوشت بو میده🤣🤣🤣🤣
ارسلان
۷ بهمن ۱۴۰۲داداش بنز بالای ده تا مرکز تحقیقات داره ، حتی با استلانتیس و توتال و…هم مرکز تحقیقات و تولید باتری تأسیس کرده به اسم ACC ، این شرکت ها رو هوا حرف نمیزنند! نتیجه تحقیقات و میگند .
گربه فعلا ما ملت نگون بخت ایرانیم که برا ماشین چینی صف کشیدیم!!
دو سال پیش این مقاله نوشته شده!!
https://digiato.com/article/2022/12/27/the-first-quantumscape-solid-state-battery-pack-reached-the-hands-of-car-manufacturers
کی دستش نمیرسه ؟ کی بو میده ؟!
R@min
۷ بهمن ۱۴۰۲مرسدس و هر خودروساز دیگه ای دستش به گوشت نمیرسه تو این مقطع و این اظهار نظرهاشون از سر استیصال هست.
برقی سازی تکنولوژی ناقصی هست که داره توسط کسانی که اصلا علمی راجبش نداشتن و کاری هم نداشتن داره بدون پیشرفتی فقط با وعده های الکی جلو میره اونم با فشار سنگین و زور دولت های غربی به خودروسازها.
هم دارن خودشون میلیاردها دلار ضرر میکنن با معافیت های مالیاتی و طرح های تشویقی هم به مردم ضرر می زنن هم به منابع لیتیوم کشورهای بدبخت هم خودروساز. دلیلش چی هست بالاخره یه روزی برملا میشه.
Anti BTS
۷ بهمن ۱۴۰۲بله . آکیو تویودا هم تو این مصاحبه چند روز پیشش همین نظر رو داشت که برقی سازی به علت تمایل و خواست مردم نبوده بلکه فشار دولت ها بوده . اما این باید مردم باشن که خودرو رو انتخاب میکنن .
بنظرم اگر ضرر و زیان ها ادامه پیدا کنه ( چه ضرر ناشی از فرایند تولید ، چه کاهش سهم خودروسازای بزرگ به علت هجوم برندای چینی ) خودروساز ها خودشون تصمیم میگیرن برقیا رو محدود کنن و با شیب ملایم تری به سمت آلایندگی صفر برن .
parhamiof
۷ بهمن ۱۴۰۲چرا این رو به اون ربط میدید؟
مرسدس بنز دسترسی به تکنولوژی باتری حالت جامد نداره،باید قبول کرد،چه ربطی به ماشین چینی تریدن ایرانیا داره؟
در ضمن مرسدس بنز رو با سایپا مقایسه نمیکنیم،با تویوتا و …. مقایسه میکنیم.
م.ن
۸ بهمن ۱۴۰۲بازار خودرو برقی بازار آینده است. باتری که در دمای خیلی بالا و یا خیلی پائین کار کنه ساخته شده. کیفیت باتری برای شارژ سریع، طول عمر بیشتر و بازیابی باتری کهنه هم انجام شده. خودرو سازان خودرو احتراقی هنوز در شوک روحی و روانی هستند و ضرر را نمیتوانند قبول کنند که بازار آنها از بین رفته و بازار جدیدی آمده.
NAVID@@98
۷ بهمن ۱۴۰۲مرسدس بنز که خوب دستش به گوشت رسیده
و به باتری حالت جامد و در حال توسعه اش هست به بهترین شکل 👑💯
البته در هر مورد تکنولوژی ها خوب درست هم گفته مرسدس بنز با اینکه یک یی از خودروسازان اروپایی هست که با آمریکایی ها در حال همکاری در تکنولوژی های باتری حالت جامد و هر چیزی هست و به یک جا های خوب هم رسیده 💯👑
نتیحه حرف درست مرسدس بنز رو همین الان هم داریم میبینیم 🧐
تسلا مدل Y پرفروش ترین خودروی جهان شد یک خودروی الکتریکی اون هم از برندی نوپا پس این خیلی چیز ها رو نشون میده 🕵️
و البته معلومه که تکنولوژی باتری تسلا قابل مقایسه با مرسدس بنز و یا آمریکایی های رده بالا قطعا نیست
ولی هر چیزی ممکنه😘
جومونگ
۷ بهمن ۱۴۰۲از پیشرفت باتریای لیتیوم یون گفته اما نمیدونم چرا این پیشرفت و تکامل رو برای حالت جامد در نظر نگرفته .
دوما وزن پارامتریه که نمیشه برای لیتیوم یون زیاد کاریش کرد و محدودیت داره . کلا برقیا سنگین میشن اما حالت جامد تا حدی میتونه این وزن رو کمتر کنه .
محمد
۷ بهمن ۱۴۰۲واقعا منطق این حرفشو درک نمیکنم خب باتری های لیتیومی پیشرفت میکنن درست ولی باتری های حالت جامد هم که درجا نمیزنن ، برتری باتری حالت جامد توی ایمنی ، تراکم انرژی و وزن غیرقابل انکاره ، فناوری شارژ سریعی هم که گفت خب میشه برای باتری های حالت جامد به کار برد اونم با کیفیت بالاتر چون پایداری دمایی بیشتری داره این مدل باتری
parhamiof
۷ بهمن ۱۴۰۲قبول ندارم،لیتیوم یونی بعد 10 سال و خورده ای تلاش و تحقیق تازه داره شبیه حالت جامد میشه.
خب اگه روی باتری حالت جامد هم همین قدر تحقیق شه و تکاملش بدن صددرصد کاراتر از لیتیوم یونیه.
وزن زیاد،سرعت شارژ کم از معایب لیتیوم یونی عه تازه بعد این همه پیشرفت.
BMW
۷ بهمن ۱۴۰۲ما که نمیتونیم استفاده ببریم به ما چه🥲😂ولی حرفش زیاد منطقی نیست خوب
samurai
۷ بهمن ۱۴۰۲روش نشد بگه ولی منظورش اینه تویوتا و ژاپنیا چون دارن اینکارو میکنن و بنز عقب افتاده ضرورتی نداره کلا :))))
لیتیوم یون چون مشکل داره تویوتا و ژاپنیا رفتن دنبال مدل حالت جامد باتری تو بشین و نگاه کن
بنز دیگه بنز 30 سال پیش نیست متاسفانه :(
NAVID@@98
۸ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا جلو هم هست مرسدس بنز و برتری زیادی هم در تکنولوژی و علم و مهندسی و هرچیزی هم داره حالا آلمان یا اروپا و بخصوص آمریکا جلو هم هستن برتری زیادی هم دارن در علم و تکنولوژی و مهندسی یا هر چی:)))))
ولی مسئله همین چینیا ن که میگه با هجمه ای که وارد کردن میخوان شرایط بازار رو برای خودشون تغییر بدن به همین دلیل اتفاقا اینم چون نمیخواد نشینه و نگاه نکنه گفته که چه ضرورتی داره که صبر کنیم تا ببینیم برنامهریزی خودمون چی میشه که یکیش همین باتری حالت جامد هست که خودشون هم دارند روش کار میکنن ولی میگه باید فعلا همین باتریها رو بهبود بدیم و کارو سریعتر پیش ببریم.
مسعود
۸ بهمن ۱۴۰۲بنز سرمایه گذاری کرده بود تو باطریهای لیتیومی ولی با پیدایش باطری حالت جامد سرمایه گذاری رو در خطر میبینه ولی خودش هم میدونه نمیتونه رودخانه رو سربالا شنا کنه چون یه شرکت عظیم و هوشمنده و بعد. از بازگشت سرمایه راهش رو با قدرت به سمت جدیدترین ها ادامه خواهد داد البته کمی عقب تر از خودروهای ساخت داخل ما که بی رقیب در دنیا و کهکشان هستند
احسان سعیدی
۸ بهمن ۱۴۰۲بله قربان از مراکز تحقیقات و توسعه تکنولوژی مرسدس بنز آگاه هستم من خودم طرفدار این کمپانی معظم هستم و کاملا با تمام قسمت های این کمپانی آشنا هستم ولی در استراتژی برقی سازی اشتباهاتی در مرسدس بنز هست که باید بر طرف بشه تا تکنولوژی برقی سازی مرسدس بنز در جهان پیشتاز بشود.
انتظار از مرسدس بنز پیشتازی و سرآمد بودن در همه زمینه هاست
ناشناس
۸ بهمن ۱۴۰۲مغز ایشون و رئیس تویوتا و دیگر افرادی که مخالف توسعه باطریهای حالت جامد هستند خودشون منجمد شدن. مگه ممکنه با اینهمه مزایایی که باطریهای حالت جامد دارن توسعهشون متوقف بشه؟؟؟ همین الان تو کشورهای سردسیر با باطریهای الکترولیت مایع مشکل پیدا کردن! این افراد باید بدانند توسعه باتریها هیچ وقت متوقف نخواهند شد.
Mercedes
۸ بهمن ۱۴۰۲کاملا واضح داره میگه باتری حالت جامد برتری داره
ولی چون پول و وقت صرف کردیم زورمون میاد تغییر روند بدیم
از طرفی خب امثال ژاپن و چین با سرمایه گذاری روی باتری حالت جامد دارن جلو میفتن ، اینا هنوز حتی واردش هم نشدن خب مشخصه شانس چندانی ندارن ، واسه همین ترجیح میدن روی همین چیزایی که دارن سرمایه گذاری کنند
(چین که همین الانشم تو برقی ها پیشروعه ، ژاپن هم به زودی اگر با حالت جامد به نتیجه برسه ورق رو برمی گردونه)
کلا کشور های غربی مخصوصا اروپا که مهد خودروسازی هست با برقی سازی دارن بدجور خراب میکنن ، باید تا دیر نشده یه فکری بکنند وگرنه آینده خودرو نهایتا دست ۴ تا کشور اصلی هست :
آمریکا
چین
ژاپن
کره جنوبی
تمام
Mercedes
۸ بهمن ۱۴۰۲اضافه کنم اتفاقی که توی صنعت موبایل و گجت های هوشمند افتاد توی بحث خودرو هم داره تکرار میشه!
اروپایی ها بخاطر سنتی بودنشون و مقاومت واسه پیشرفت از بازار موبایل عقب موندن و امثال نوکیا هم به خاک کشیده شدن
این وسط کشور های که آینده رو پذیرفتن و برایش تلاش کردن برنده شدن که میشه : آمریکا ، چین و کره جنوبی
ژاپن هم توی بحث موبایل خیلی تاثیر گذار نیست ولی توی بقیه گجت های هوشمند معرکست (انواع و اقسام گجت های تولید شده از مانیتور و تلویزیون تا کنسول بازی توسط سونی و …)
اروپا بد داره وا میده متاسفانه
انگار پذیرفتن که کنار بکشند
جهان به سمت جلو حرکت میکنه و کسی که تو گذشته و فناوری های سنتی گیر کنه کارش تمومه!
Mercedes
۸ بهمن ۱۴۰۲شافر میگوید میتوان بهجای باتری حالت جامد، به فناوری شارژ فوق سریع اندیشید؛ به این صورت که از باتریهای کوچکتر در خودروها استفاده شود و درصورت نیاز به شارژ، سریعتر شارژ شوند؛ چراکه در هر صورت برای گستره مسافت قابلپیمایش خودروهای برقی نگرانی وجود دارد و خریداران برای خودروی خود بدترین شرایط ممکن را متصور میشوند. نظر شما درباره حرفهای او چیست؟
.
.
با زبون بی زبونی داره التماس ژاپن و چین میکنه که باتری حالت جامد رو ول کنن تو مرسدس عقب نمونه 😐
برند مورد علاقم و ببین به چه روزی افتاده
خاککککک…
NAVID@@98
۸ بهمن ۱۴۰۲به یکی دیگه هم گفتم اتفاقا مرسدس بنز 🥇👑🔥🆙🅰️😍 جلو هم هست مرسدس بنز و یک برتری زیادی هم در تکنولوژی و علم و مهندسی و هرچیزی هم داره حالا آلمان یا اروپا و بخصوص آمریکا جلو هم هستن یک برتری زیادی هم
در علم تکنولوژی و مهندسی یاهر چی🥇🏆🔥💯🅰️🆙😍
دارن و بقیه میان التماسشون هم میکنند برای باتری حالت جامد و هرچی حالا ببینید کی گفتم چون اینا به رو نمیکنن و میدونن دارن چی میگن تا مارو بازی بدن😘
به همین دلیل اتفاقا اینم چون نمیخواد نشینه و نگاه نکنه گفته که چه ضرورتی داره که صبر کنیم تا ببینیم برنامهریزی خودمون چی میشه که یکیش همین باتری حالت جامد هست که خودشون هم دارند روش کار میکنن ولی میگه باید فعلا همین باتریها رو بهبود بدیم و کارو سریعتر پیش ببریم.😘
ولی مسئله همین چینیا ن که میگه با هجمه ای که وارد کردن میخوان شرایط بازار رو برای خودشون تغییر بدن که الان مثلا ژاپن با زبون بی زبونی داره التماس چین میکنه که باتری بهش بده 😑