این روزها خودروهای الکتریکی ظاهر خودروهای پرفورمنس را کاملاً تغییر دادهاند. در قدیم تشخیص سریعترین خودروهای تولیدی در جادهها نسبتاً آسان بود. این خودروها معمولاً اسپرت یا سوپراسپرت بودند، کمارتفاع، عریض و پرسروصدا بودند و در برخی موارد بالهایی بزرگ در عقب داشتند؛ اما امروزه زیاد پیش میآید کراساوور بیصدایی را ببینید که مثل موشک شتاب میگیرد.
اما زمانی که مرسدس CL65 AMG در اواخر سال ۲۰۰۳ معرفی شد، مثل بسیاری از خودروهای الکتریکی امروزی، گرگی در لباس میش بود. ازآنجاییکه این یک کوپهٔ بزرگ ساخت بنز بود، انتظار میرفت پیشرانهای با حداقل هشت سیلندر داشته و نسبتاً سریع باشد زیرا جهان یکی دو سال قبل، پیشرانههای V8 سوپرشارژ جدید سری ۵۵ آامگ و موتورهای V12 توئین توربوی سری ۶۰۰ را دیده بود که عصر جدید و دیوانهواری را برای بخش پرفورمنس مرسدس آغاز کرده بودند. بااینحال، هیچکس نمیدانست که CL65 چقدر سریع است.
البته در آن زمان، مدلهای CL55 با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ و CL600 با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو که هردو ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشتند، سلاحهای مخوفی محسوب میشدند اما در CL65 مرسدس ۵۰۰ سیسی به حجم پیشرانهٔ V12 توئین توربو اضافه کرد و خروجی آن را به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور رساند. این اعداد شاید امروزه خیلی خیرهکننده نباشند اما ۲۰ سال پیش دیوانهوار بودند. در آن زمان، هیچ خودروی تولید انبوهی بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت نداشتند و آنهایی که چنین قدرتی را ارائه میکردند، مدلهایی مثل فراری انزو یا پورشه کاررا GT بودند که بیش از ۴۰۰ هزار دلار قیمت داشتند.
پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V10 پورشه نیز دقیقاً مثل CL65 مرسدس ۶۱۲ اسب بخار قدرت و البته تنها ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور داشت اما در مسیر مستقیم خودروی سریعتری بود. مشکل CL نه وزن سنگین بلکه کشش آن بود. با عدم وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic در آن سالها و وزن بیشتر روی دماغه، انتقال درست تمام گشتاور عظیم موتور از طریق چرخهای عقب به مسیرهای خیس یک شوخی بود و حتی در خشکی هم بهراحتی نمیشد بدون هرز گردی چرخهای عقب حرکت را آغاز کرد.
به همین دلیل، ۲.۲ ثانیه طول میکشید تا CL65 بتواند به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد که بیش از نیم ثانیه از پورشه ۹۹۶ توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت یا لامبورگینی مورسیهلاگو با ۵۶۰ اسب بخار قدرت کندتر بود ولی وقتی مرسدس پس از ۴.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید، به معنای واقعی کلمه زمان از دست رفته را جبران میکرد و پس ۸.۸ ثانیه خود را به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. این زمان با لامبورگینی برابر و فقط چند دهم ثانیه از پورشه بیشتر بود؛ اما شگفتیهای CL65 به همینجا ختم نمیشد زیرا در مقایسهٔ اتوکار با بنتلی کانتیننتال GT، این کوپهٔ آلمانی ۹ ثانیه زودتر از رقیب بریتانیایی به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت رسید! با چنین پرفورمنسی، CL65 هنوز هم قابلیت حمل چهار بزرگسال را داشت و یک کروزر فوقالعاده راحت بود. تا آن زمان هرگز چنین اعجوبهای ندیده بودیم.
برای مقایسه، داغترین و قویترین خودرویی که آن سالها در نمایندگیهای فروش بامو دیده میشد، سدان M5 بود که از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این خودرو ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت و در ۱۲ ثانیه به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسید که حتی طبق استانداردهای امروزی هم خودروی سریعی محسوب میشود و در آن زمان فقط فراری، لامبورگینی یا پورشه ۹۱۱ میتوانستند آن را مغلوب کنند اما زمانی که در نوامبر ۲۰۰۳ در بزرگراه M20 بریتانیا پشت فرمان CL65 به یک M5 برخوردم، راننده و سرنشینش هرگز انتظار نداشتند که توسط یک کوپهٔ بزرگ و لوکس اینطور تحقیر شوند.
شاید آنها معنی عدد ۶۵ روی مرسدس را نمیدانستند ولی بههرحال به کلکل علاقه نشان دادند اما وقتی در حال تبدیل شدن به نقطهای در آیندهٔ مرسدس بودند، به آنها اجازه دادم جلوتر بیایند تا آمیزهای از تعجب و خشم را در چهرههایشان ببینم. کسانی که با خودروهای الکتریکی مدرن رانندگی کرده باشند این حس را میشناسند. تحویل قدرت روان یک خودروی برقی و موج عظیم گشتاوری که در هر زمانی در دسترس است و بدون لرزش یا غرش مهیبی ارائه میشود با تجربهای که هنگام استفاده از موتور V12 توئین توربوی CL65 داشتم فاصلهٔ زیادی ندارد.
البته برای کسانی که امروزه به دنبال خرید یک خودروی الکتریکی جدید هستند بعید است مهم باشد که میتوانند یک CL65 با کارکردی در حدود صد هزار کیلومتر را با مبلغی کمی بیش از ۳۰ هزار دلار بخرند دقیقاً مثل خودرویی که در تصاویر میبینید. این کوپهٔ بزرگ، واقعاً زیبا و فوقالعاده کمیاب است زیرا تنها ۷۷۷ دستگاه از آن ساخته شد و این نمونه شرایطی عالی دارد. البته CL65 در زمان تولید خودروی بسیار گرانی بود و قیمت آن از ۱۸۰ هزار دلار آغاز میشد.
the1
۱۹ آبان ۱۴۰۱ماشینی برای سال 2003 که چه از نظر طراحی، به ویژه در قسمت جلو و چه در عملکرد و آمار و ارقام فنی از خیلی از ماشینای امروز حتی سر تر و بهتره
این یعنی بنز…..
MILADZM
۱۹ آبان ۱۴۰۱واقعا با نگاه کردن به طراحی کابین و چرم و چوب صندلی ها و داشبورد آدم از هر لحاظ ارضا میشه .
بسیار زیباست .
بیژن
۱۹ آبان ۱۴۰۱بی شوخی ارضا شدی؟
MILADZM
۱۹ آبان ۱۴۰۱😑😐
NAVID۰۰۹۸
۱۹ آبان ۱۴۰۱😂😂😂
نه بابا ، این دوستمون فقط با yf میزنه !
اما جدا از ارضاء شدن این عزیز ، یه رنگ سفید از همین مدل پلاک ملی تو ایران داریم که مدتی پیش تو سایتها عکسهاش پیچید که حتی از این هم تمیزتر و کمکارتره !
در نظر بگیرید اونجا قیمت از کجا به کجا رسیده و اینی که در ایران هست فکر کنم الان شده ۵۰۰ هزار دلار اگر بیشتر نباشه !
جداً این بنز لامصب چیکار میکنه که اینقدر ماندگار میشه ، از کامیون اتوبوس ون گرفتههههههه تا سواری شاسی کوپه و… همه و همه مثل ش/ر/ا/ب قرمز ناب شیراز میمونند که هرچی بمونه ماندگارتر و جذابتر میشه و البته خوش ارضاءترتر !
Porsche 911
۲۰ آبان ۱۴۰۱😐
منظور از ارضا شدن ارضا شدن روح هست
وقتی چیزی بتونه روحت رو درگیر خودش کنه و علاقه مند به اون بشی به اصطلاح میگن ارضا شدی
❤BMW❤
۱۹ آبان ۱۴۰۱با اینکه از بنز خیلی بدم میاد ولی این ماشین قابل احترامیه
محمدهادی
۱۹ آبان ۱۴۰۱چقد عجیب
زمان خودش ۱۸۰ هزار دلار بوده
اما الان به ۳۰هزارتا رسیده نمونه کارکرده در وضعیت مناسبش
واقعا حیف نیست تنها با ۷۷۰ دستگاه تولید شده تا این حد کاهش قیمت داشته باشه؟؟
godfather
۱۹ آبان ۱۴۰۱خدایا از این شرکت های نفتی و پتروشیمی نگزر که به خاطر سود بیشتر خودرو درون سوز را نابود کردن
abbas
۱۹ آبان ۱۴۰۱این وقتی اومد مدل ماکت اسباب بازی عقب کشش در حدود ۲۰ سی رنگ اومد یادمه پولامو جم میکردم و هر ماه ی رنگشو میخریدم
ی کلکسیون از تک تک رنگاش داشتم
سفید صدفی . آبی فیلی سورمه ای مشکی و … حتی با این که دبیرستان دیگ میرفتم ی جا رنگ قرمز جیگریشو دیدم و خریدم
Afg
۱۹ آبان ۱۴۰۱عجب ارزشی داره در مقابل قیمت ۳۰هزار دلاریش عاشقش شدم
aliHOZA
۱۹ آبان ۱۴۰۱آن موقعها خبرا رو از مجله ماشین میگرفتیم. یادمه وقتی کلاس CL معرفی شد چقدر همه ذوق داشتند. حتی در یکی از بررسیها نوشته بودند این زیباترین ماشینی هست که تا به حال ساخته شده.
چه زود گذشت.
چه زود دیر شد.
بهنام
۱۹ آبان ۱۴۰۱دقیقا. یادمه سال ۱۳۷۷ که مجله ماشین مقاله ی معرفی این ماشینو چاپ کرد . دوستی داشتم که سالها مجله رو میگرفت و من تازه دوسال بود که داشتم مجله ماشینو آرشیو میکردم . اون موقع اون دوستم منتظر بود تا من از مرخصی بیام تا در باره ی این ماشین فوق زیبای اون زمان باهم گفتگو کنیم . واقعا یادش بخیر.
abbas
۱۹ آبان ۱۴۰۱سال رو فک کنم داری اشتباه میگی این سال ۸۲ اومد به بازار سال ۷۷ بنز اتاق کپل بوده ن این که
مازیار
۱۹ آبان ۱۴۰۱این مدل بهمراه CLK DTM AMG بنزهای مورد علاقه ام بودن
علی جردن
۱۹ آبان ۱۴۰۱تو ایران به لطف شرایط *اقتصادی و *قانون واردات خودرو چه ۲۰ سال پیش چه درحال حاضر نتونستیم از خودروهای بنزینی v12 v10 v8 لذت ببریم امیدوارم قانون واردات زودتر اصلاح شه چون خودروهای بنزینی نفس های آخرشو می کشن
Erfan
۱۹ آبان ۱۴۰۱حالا قانون منع واردات موتور های ۱۲سیلندر رو بردارن.
وقتی الان ماشین های بنز و پورشه ۲۰۱۷رو حدود ۴تا۸میلیارد دارن به شما میفروشن اگر مدل ۱۲سیلندر بیاد که حدود ۱۰میلیارد میشه قیمتش.
آیا شما توانایی خریدش رو دارید؟
Khosrow
۱۹ آبان ۱۴۰۱۱۰ میلیارد؟ برو بالای ۵۰ تا ..
علی جردن
۲۰ آبان ۱۴۰۱توانایی خرید همین ۱ میلیاردیشو الان ندارم اما اگه ماشین ۱۰۰ ملیاردی هم بیاد خیابون های شهرمونو زیباتر کرده و مطمینن کمتر از چینی های Madin china آلودگی داره
گلاب
۱۹ آبان ۱۴۰۱چه دورانی بوده اون زمان
بغض کردم بخدا
new reventon
۱۹ آبان ۱۴۰۱ایران بود به جان خودم با توجه به تولید محدود بودنش 3 میلیون دلار قیمت میذاشتن براش
محمد
۱۹ آبان ۱۴۰۱همچین شاهکاری که فقط 777 وجود داره و به این خوبی نگهداری شده با قیمت کمتر از یه کمری تقریبا فول میشه خرید!!!!!!!!! حتی مدل های ضعیف ترش هم خدا بودن اون موقع چه برسه به این مدل ، چقدر زود دو دهه گذشت….
Alan.r
۱۹ آبان ۱۴۰۱واقعا عجب شاهکاریه
ظاهرش بسیار زیبا و با ابهته
کابینشم بسیار لوکس و زیباست
با اون نیروگاهV12 زیر کاپوت هم که دیگه شده هیولا
🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
محمدرضا
۱۹ آبان ۱۴۰۱چرا بنز مثل قالیه کرمونه.هرچی از عمرش میگذره زیبا تر میشه🤔.
بی خیال اسم
۱۹ آبان ۱۴۰۱خدایا
کلمه ی شاهکار براش کمه واس سال ۲۰۰۳
یعنی فوق العاده است
فقط اونجاش که اون M5 رو تحقیر کرده
شوک آور و غیرقابله هضم هست واسم…
❤BMW❤
۱۹ آبان ۱۴۰۱خب ام۵ سدانه
به اینم توجه کن
Sina
۱۹ آبان ۱۴۰۱یه قسمت از تخت گاز که مربوط به ماشین دست دوم بود جرمی کلارسکون بجای یه نیسان ۷هزار پوندی رفت اینو خرید فوقلاده بود گفت بیشتر رقیب یه بنز نو هستش تا نیسان
نمیدونم کدوم فصلش بود پیداش نمیکنم
Reza Waffen SS
۱۹ آبان ۱۴۰۱خاطرات خیلی ها زنده شد
Royal Driver UK 70
۱۹ آبان ۱۴۰۱The Gold
❤BMW❤
۱۹ آبان ۱۴۰۱و اینکه بنز خیلی شاهکار کرده تونسته با چهار تا سیلندر بیشتر اونو شکست بده
و اینکه فقط چند تا سوپر کار میتونستن ام۵ رو شکست بدن ینی بیامو خیلی غوله
Hadi
۱۹ آبان ۱۴۰۱شاهکار مرسدس 👌🏼
عجب هیولاییه بهش نمیخوره همچین قدرتی داشته باشه…
یوزپلنگ در لباس میش…
SLR _ 722
۱۹ آبان ۱۴۰۱نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را ( با اندکی اقرار )
خلاصه که خیلی دلبر هست ، چرخش همیشه گردان باشه
Khosrow
۱۹ آبان ۱۴۰۱سال ۸۲ / ولی عصر تهران / پلاک سفارت بود / هنوز خطرهای روشن عقبش جلوی چشامه / نفس گیر / به ۹۹% امروزی ها ارجحیت داره / که اگر از نزدیک ببینید – که تو عکس چیز زیادی از شاهکاره مرسدس پیدا نیست ..
پدرام
۱۹ آبان ۱۴۰۱شتاب 4.5 ثانیه عالیه برخی از خودروهای الکتریکی جدید تازه به این عدد رسیدن
احمدرضا
۲۰ آبان ۱۴۰۱عاشق ماشیناییم که جلوتر از زمانشون به وجود میان
مثل این مدل بنز یا مک لارن اف وان و …
مهردادکمال
۲۰ آبان ۱۴۰۱با توجه به ۱۲سیلندر بودن و تیراژ کم میشه در آینده که عصر الکتریکی سازیه قیمتش رشد کنه البته حدس میزنم اینجور شه
Just toyota
۲۰ آبان ۱۴۰۱پورشه کررا gt دوره خودش هم یه هیولا به تمام معنی بود که بیش از ۴۰۰ هزار دلار قیمت داشت ، ولی ببینید این خودرو چه جواهر با ارزشی در صنعت خودرو بود که بعد از گذشت ۱۹ سال نه تنها قیمتش افت نداشته بلکه در حال حاضر با قیمت بیش از ۱ میلیون دلار به فروش میرسه