مرسدس بنز

عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره

برای نزدیک به شش دهه، بازوی پرفورمنس مرسدس خودروهای نمادین زیادی ساخته است اما در کارنامهٔ AMG تعدادی مدل‌های عجیب هم دیده می‌شود.

امروزه AMG به ساخت خودروهای پرفورمنس بالای مرسدس می‌پردازد و بازوی موتوراسپرت این شرکت هم محسوب می‌شود. بااین‌حال، تا سال ۱۹۹۹ که مرسدس ۵۱ درصد از سهام AMG را خرید، این یک شرکت مستقل بود که بیشتر روی تیونینگ خودروهای مرسدس کار می‌کرد. AMG که توسط مهندسان سابق مرسدس در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد، کار خود را در مقیاس کوچکی آغاز کرد و در کمتر از نیم قرن به یک افسانه تبدیل شد. درحالی‌که اکثر خودروهایی که نشان AMG دارند محصولاتی نمادین هستند، این شرکت در کارنامهٔ خود مدل‌های عجیبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرسدس بنز ۳۰۰ SEL 6.8 AMG

در سال ۱۹۷۱ نام AMG در آلمان به گوش افراد بسیار کمی خورده بود اما کارکنان این شرکت کوچک قصد داشتند با تیونینگ مرسدس بنز و شرکت در مسابقه این شرایط را تغییر دهند. این پروژه بر اساس غیراسپرت‌ترین مرسدس تاریخ یعنی سدان لوکس ۳۰۰ SEL 6.3 شکل گرفت. تیم AMG کار خود را با خرید یک نمونهٔ اوراقی از این خودرو با قیمت ارزان آغاز کردند. آن‌ها بدنه را تعمیر، وزن را تا حد امکان کم و سیستم تعلیق را اصلاح کردند. علاوه بر این، پیشرانهٔ استاندارد ۶.۳ لیتری با ۲۴۷ اسب بخار قدرت هم به یک نیروگاه ۶.۸ لیتری با ۴۲۲ اسب بخار قدرت تبدیل شد. این خودرو که Red Pig یا خوک قرمز نام گرفت، در مسابقهٔ استقامتی ۲۴ اسپا ۱۹۷۱ شرکت کرد. درحالی‌که ابتدا همه ورود چنین خودرویی به مسابقهٔ را یک شوخی می‌دانستند، خوک قرمز نه‌تنها مسابقه را به پایان رساند بلکه در کلاس خود اول و در کل دوم شد. این سدان عجیب درنهایت نابود شد اما مرسدس در سال ۲۰۰۶ یک کپی دقیق از آن ساخت.

میتسوبیشی گالانت AMG

هرچند AMG در طول تاریخ خود بیشتر روی مدل‌های مرسدس کار می‌کرد اما در نیمهٔ دوم دههٔ ۸۰ مردان افلترباخ با میتسوبیشی همکاری کردند و دو مدل تولیدی عجیب را با برند AMG ساختند. خودروی اول دبونایر V3000 رویال نام داشت که در سال ۱۹۸۶ عرضه شد اما فقط ارتقاءهای جزئی را تجربه کرده و به نشان‌های AMG مجهز شد. دومین میتسوبیشی AMG اما که سه سال بعد معرفی شد، تحت یک ارتقاء کامل قرار گرفت. گالانت AMG که فقط با رنگ‌های خاکستری تیره یا مشکی تولید می‌شد، از سپرهای بزرگ‌تر، اسپویلر عقب، رینگ‌های ۱۵ اینچی اختصاصی و کابین تمام چرمی با صندلی‌های اسپرت بهره می‌برد. زیر کاپوت هرچند خبری از موتور V8 حجیم نبود اما پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی ارتقاءهای زیادی را تجربه کرد و قدرت آن از ۹۰ به ۱۷۰ اسب بخار افزایش یافت.

مرسدس بنز MB 100 D AMG

آخرین خودرویی که می‌توان با نشان AMG تصور کرد یک ون است اما این خودرو واقعی است و تنها در دو دستگاه ساخته شد. این ماشین درواقع ون تجاری تولید انبوه MB 100 D بود که با موتور دیزلی در اسپانیا مونتاژ می‌شد و دو دستگاه آن از مقر AMG در افلترباخ سر درآورد. نسخهٔ AMG این ون از سپرهای جدید، طرح دورنگ بدنه، کابین کاملاً اصلاح‌شده و تیونینگ‌های فنی بهره می‌برد. دو نمونهٔ MB 100 D AMG پیشرانه‌های متفاوتی داشتند. یکی از این ون‌ها به پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر OM616 مجهز شد درحالی‌که در سینهٔ دیگری موتور ۲.۹ لیتری پنج سیلندر OM602 قرار گرفت. هردو موتور توسط مهندسان AMG با تعویض برخی قطعات و تجهیز به توربوشارژر، ارتقاء پیدا کردند و قدرت آن‌ها به ترتیب به ۹۷ و ۱۲۵ اسب بخار افزایش یافت. در طول دههٔ ۹۰ یکی از این ون‌های عجیب AMG به‌عنوان ون رسمی تیم مسابقه‌ای DTM مرسدس مورداستفاده قرار می‌گرفت.

مرسدس بنز A38 AMG

نسل اول مرسدس بنز A کلاس عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و در آزمایش گوزن یک مجلهٔ سوئدی واژگون شد. این اتفاق لطمهٔ بزرگی به اعتبار مرسدس زد و این شرکت درصدد جبران برآمد. ازآنجایی‌که A کلاس پرفورمنس بسیار ضعیفی داشت و قوی‌ترین نسخهٔ آن یعنی A190 با قدرت ناچیز ۱۲۵ اسب بخار عرضه می‌شد، تصمیم به ساخت نسخه‌ای اسپرت و قدرتمند گرفته شد. AMG اما این کار را به شیوهٔ بسیار عجیبی انجام داد و به A190 یک پیشرانهٔ دیگر اضافه کرد که در صندوق بار نصب شد. درحالی‌که موتور ۱.۹ لیتری استاندارد زیر کاپوت به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد، موتور ۱.۹ لیتری دوم در عقب با فشردن یک دکمه روشن می‌شد. بدین ترتیب، مجموع حجم موتور به ۳.۸ لیتر و مجموع خروجی به ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسید. این ترکیب همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم می‌کرد. به لطف این نیروی دو برابری، A38 ظرف تنها ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. متأسفانه به دلیل پیچیدگی این طرح، از A38 فقط تنها پنج پروتوتایپ نزدیک به تولید ساخته شد.

مرسدس بنز C30 CDI AMG

در C کلاس نسل W203، اولین نسخهٔ AMG مدلی بنام C32 بود که در سال ۲۰۰۱ با موتور V6 سوپرشارژ و ۳۵۴ اسب بخار قدرت عرضه شد. پس از فیس‌لیفت این نسل نیز مدل جدید C55 با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و ۳۶۷ اسب بخار قدرت ارائه شد. بااین‌حال، شاید خیلی‌ها خبر نداشته باشند که در این نسل اولین خودروی دیزلی تاریخ AMG هم ساخته شد. این مدل برای بهره بردن از محبوبیت خودروهای دیزلی که در دههٔ ۲۰۰۰ اروپا را فراگرفته بود ساخته شد و در سال ۲۰۰۲ یک سال پس از C32 به بازار عرضه شد. C30 CDI که در نسخه‌های سدان، استیشن و کوپه عرضه می‌شد، از ویژگی‌های بیرونی مشابه C32 استفاده می‌کرد اما زیر کاپوت به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری پنج سیلندر دیزلی AMG مجهز شده بود که ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این خودرو اما به دلیل پرفورمنس نه‌چندان چشمگیر و قیمت بالا، فروش خوبی را تجربه نکرد و مرسدس در پایان سال ۲۰۰۴ آن را کنار گذاشت. بااین‌حال، هرچند C30 CDI اساساً یک شکست بود اما با موتور دیزلی خود به یکی از عجیب‌ترین مدل‌های تاریخ AMG تبدیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۱ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1542 ديدگاه)

    عاشق اون ۳۰۰ amgشدم

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      میتسوبیشی بدبخت‌ترین خودروساز ۲۰ سال اخیر بوده به نظر من !!!
      دهه‌۹۰ رو چنان با قدرت به جنگ بزرگان رفت که اون زمانی اگر کامنت میذاشتیم حتماً میگفتیم یِکِ ژاپنِ ، ولی الان بعد از تویوتا هوندا نیسان مزدا شاید بشه گفت ۵ یا حتی ۶ ژاپنِ!!!

      جدی باید یه‌بار بشینیم فکر کنیم تجزیه تحلیل کنیم که چی شد میتسوبیشی از اوجِ ساختنِ اعجوبه‌هایی چون evvo یا این AMGگالانت به ساختن آشغال‌هایی چون ASX میراژ یا حتی این لنسر آبکی رسید!!!

      پاجیرو رو فنا داد!
      گالانتی که میتونست کمری آکورد را تو جیب بذاره امروز به تاریخ پیوسته!

      میتیوبیشی چیکار داره میکنه!
      یعنی اعتماد به نفسشو نداره ، چون مطمئناً توان مالیش رو داره به سبب ثروتی که از هولدینگش داره!!!!

      خیلی چراها در ذهن منِ که جوابی براش ندارم🤔!!!

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        لنسر خیلی هم خوبه 🖕🏻🖕🏻🖕🏻

        موافقم 9
        مخالفم 8
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          خوبیش مالِ تو 🖕🖕🖕
          بقیشم بذار جیبت👍

          موافقم 9
          مخالفم 5
        2. 

          ۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (118 ديدگاه)

          البته باید بدونیم به کسی بگیم که کامنت اولو بی‌دلیل ریپلای کنه یا کامنتای اشتباه و تکراریه این بدِ پس هیچ بحث نکنیم NAVID۰۰۹۸ کلا ریپلای بیدلیل کامن اولو و کامنتای اشتباه و تکراری بدِ میشود

          موافقم 3
          مخالفم 8
        3. Arshia m3csl

          ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1173 ديدگاه)

          درحد کرولا و النتراست لنسر های مدلای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ فوقش

      2. 

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (118 ديدگاه)

        🖕🖕🖕 البته باید بدونیم به کسی بگیم که کامنت اولو بی‌دلیل ریپلای کنه یا کامنتای اشتباه و تکراریه این بدِ پس هیچ بحث نکنیم NAVID۰۰۹۸ کلا ریپلای بیدلیل کامن اولو و کامنتای اشتباه و تکراری بدِ و 🖕🖕🖕 میشود

        موافقم 3
        مخالفم 7
      3. Mikaeel

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        میتسوبیشی بیشتر به سمت قطعه سازی رفت چون هزینه ساخت یک خودرو از پایه و بنیان کار خیلی سختی هست و رقبای قدرتمندتری رو هم به نسبت خودش داشت به عنوان مثال تویوتا کریسیدا یا هوندا آکورد،در رابطه با پاژرو هم درسته که پاژرو یک ماشین آفرودی بسیار توانمند هست اما باید قبول کنیم بعد از لندکروزر در سرتاسر جهان ماشین هایی مثل لندروور،جیپ فورد و در زمان های قدیم تر شورولت حضور داشت الان هم اوضاع میتسوبیشی با قطعه سازی و طراحی پیشرانه بسیار خوب هست و شرکت بسیار توانمندیه و به تازگی اونها قویترین پیشرانه ۴ سیلندر دنیارو دوباره ساختن

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. علی

          ۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (800 ديدگاه)

          دقیقا همینطوره یه موتور سازه حرفه ای هست . ۸۰ درصد خودروهای چینی موتورهای میتسوبیشی هستن

          موافقم 6
          مخالفم 1
  2. Amir

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    گالانت و AMG ؟
    مگه میشه یه همچین چیزی!
    عجیب‌ترین مطلبی که امسال خوندم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    ماجرای مرسدس بنز ۳۰۰ SEL 6.8 AMG از همشون جالبتر بود👌

    موافقم 10
  4. جرمی کلارکسون

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    اون میتسوبیشی عالیه واسه تیون

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      چیزی که باعث شده اون‌میتسوبیشی ارتقا پیدا کنه مهندسی آلمان هست. اونم بنز!

      موافقم 3
      مخالفم 15
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        بعدش پیام یه سوال؟!
        اون چیزی که باعث شده لگن‌سازان کره ارتقاء پیدا کنن کدوم چیزه ، هان ؟!😂👋🏻

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. پیام

          ۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2139 ديدگاه)

          نوید خوشم میاد بدون اینکه خودتم بفهمی به ارتقا پیدا کردن کره اعتراف کردی 😂😂😂😂😂

          یه لحظه بهش فکر کن 😂😂😂

          موافقم 4
          مخالفم 12
        2. طاها

          ۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          هیچکس نمیتونه انکار کنه که کره پیشرفت کرده، نسبت به بیست سال سی سال پیش که اصلا حساب هم نمیشد تبدیل به پنج تا کشور برتر صنعت خودروسازی شده ، اما بحث ما مقایسه با ژاپنه و کره هرچقدر هم که پیشرفت کرده باشه ، تویوتای ژاپن به تنهایی فروش و قدرتش از کل خودرو سازی کره بیشتره.

          موافقم 11
  5. مهردادکمال

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    یه زمان میتسوبیشی محصولی میساخته که amgرو مجاب کرده اونو تیونینگ کنه! حیف از اون همه اعتبار که ازش یه سایه مونده! از پاجیرو و گتالانت رسیده به میراژ یا ساخت ای یو وی که ریبیج شده نیسانه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/AMG-4.jpg
    این بنز رو الان باید تو ایران مونتاژ کنن چون از تمام خودروهای ایرانی بالاتر هست

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. amirboss

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    با شرایط الآن عمده فعالیت میتسوبیشی روی کراس اوور و اس یو وی هست و فعلا برنامه ای برای تولید خودرو اسپرت نداره.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. ALI.S

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    درسته که میتسوبیشی خراب کرده، اما برای اثبات این این موضوع که نباید لنسر رو خراب کرد.
    پرفورمنس شاخی نداره، ولی بدون هیچی هم نیست!

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. ارژنگ

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اتفاقا میتسوبیشی روند خوبی رو پیش گرفت. سودی که از فروش موتور ماشین ها داره از خودرو نداره. کنار تولید قطعات گاها اتومبیل های خوبی هم می سازه مثل اوتلتدر هایبرید با اون مصرف سوخت فوقالعاده…. مطلب جالبی بود که خوندم. ولی یه چیزی ذهنمو مشغول کرد. گالانت در حالت طبیعی 120 اسب قدرتشه… ولی نوشته AMG با تیون قدرتش از 90 به 125 رسونده. خب این قدرت بالایی هم نیست. به هر حال ممنون از مطلب شما دوست عزیز

  9. Taha Ayoobi

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    آقا یه سوال
    کسی تا حالا تجربه داشتن یا سوار شدن بنز کلاس B و A رو داره؟
    اگر داره که ممنون میشم برام بگه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  10. Mbslrmc

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    برام واقعا جای سواله چطور میتسوبیشی ای که میتونست لنسر اوولوشن و پاجرو اوولوشن و گالانت و اکلیپس رو تولید بکنه
    الان اینجوری زمین گیر شده و داره اشغالایی مثل اوتلندر و اکلیپس کراس تولید میکنه
    اصلا نمیتونم درکش کنم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. Tommi makinen

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    Galant =Evo Zero

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. samurai

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (598 ديدگاه)

    گفتی گالانت و کردی خرابم :(

    موافقم 5
    مخالفم 2
  13. BMW

    ۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    کار ندارم ولی میتسوبیشی واقعا خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. هیچ

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یکم جالبه ولی A38 واقعا شبیه یه ۲۰۶ کوچیک شده‌ست. شایدم ۲۰۶ از روی این برداشته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا