برای نزدیک به شش دهه، بازوی پرفورمنس مرسدس خودروهای نمادین زیادی ساخته است اما در کارنامهٔ AMG تعدادی مدلهای عجیب هم دیده میشود.
امروزه AMG به ساخت خودروهای پرفورمنس بالای مرسدس میپردازد و بازوی موتوراسپرت این شرکت هم محسوب میشود. بااینحال، تا سال ۱۹۹۹ که مرسدس ۵۱ درصد از سهام AMG را خرید، این یک شرکت مستقل بود که بیشتر روی تیونینگ خودروهای مرسدس کار میکرد. AMG که توسط مهندسان سابق مرسدس در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد، کار خود را در مقیاس کوچکی آغاز کرد و در کمتر از نیم قرن به یک افسانه تبدیل شد. درحالیکه اکثر خودروهایی که نشان AMG دارند محصولاتی نمادین هستند، این شرکت در کارنامهٔ خود مدلهای عجیبی هم دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
مرسدس بنز ۳۰۰ SEL 6.8 AMG
در سال ۱۹۷۱ نام AMG در آلمان به گوش افراد بسیار کمی خورده بود اما کارکنان این شرکت کوچک قصد داشتند با تیونینگ مرسدس بنز و شرکت در مسابقه این شرایط را تغییر دهند. این پروژه بر اساس غیراسپرتترین مرسدس تاریخ یعنی سدان لوکس ۳۰۰ SEL 6.3 شکل گرفت. تیم AMG کار خود را با خرید یک نمونهٔ اوراقی از این خودرو با قیمت ارزان آغاز کردند. آنها بدنه را تعمیر، وزن را تا حد امکان کم و سیستم تعلیق را اصلاح کردند. علاوه بر این، پیشرانهٔ استاندارد ۶.۳ لیتری با ۲۴۷ اسب بخار قدرت هم به یک نیروگاه ۶.۸ لیتری با ۴۲۲ اسب بخار قدرت تبدیل شد. این خودرو که Red Pig یا خوک قرمز نام گرفت، در مسابقهٔ استقامتی ۲۴ اسپا ۱۹۷۱ شرکت کرد. درحالیکه ابتدا همه ورود چنین خودرویی به مسابقهٔ را یک شوخی میدانستند، خوک قرمز نهتنها مسابقه را به پایان رساند بلکه در کلاس خود اول و در کل دوم شد. این سدان عجیب درنهایت نابود شد اما مرسدس در سال ۲۰۰۶ یک کپی دقیق از آن ساخت.
میتسوبیشی گالانت AMG
هرچند AMG در طول تاریخ خود بیشتر روی مدلهای مرسدس کار میکرد اما در نیمهٔ دوم دههٔ ۸۰ مردان افلترباخ با میتسوبیشی همکاری کردند و دو مدل تولیدی عجیب را با برند AMG ساختند. خودروی اول دبونایر V3000 رویال نام داشت که در سال ۱۹۸۶ عرضه شد اما فقط ارتقاءهای جزئی را تجربه کرده و به نشانهای AMG مجهز شد. دومین میتسوبیشی AMG اما که سه سال بعد معرفی شد، تحت یک ارتقاء کامل قرار گرفت. گالانت AMG که فقط با رنگهای خاکستری تیره یا مشکی تولید میشد، از سپرهای بزرگتر، اسپویلر عقب، رینگهای ۱۵ اینچی اختصاصی و کابین تمام چرمی با صندلیهای اسپرت بهره میبرد. زیر کاپوت هرچند خبری از موتور V8 حجیم نبود اما پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی ارتقاءهای زیادی را تجربه کرد و قدرت آن از ۹۰ به ۱۷۰ اسب بخار افزایش یافت.
مرسدس بنز MB 100 D AMG
آخرین خودرویی که میتوان با نشان AMG تصور کرد یک ون است اما این خودرو واقعی است و تنها در دو دستگاه ساخته شد. این ماشین درواقع ون تجاری تولید انبوه MB 100 D بود که با موتور دیزلی در اسپانیا مونتاژ میشد و دو دستگاه آن از مقر AMG در افلترباخ سر درآورد. نسخهٔ AMG این ون از سپرهای جدید، طرح دورنگ بدنه، کابین کاملاً اصلاحشده و تیونینگهای فنی بهره میبرد. دو نمونهٔ MB 100 D AMG پیشرانههای متفاوتی داشتند. یکی از این ونها به پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر OM616 مجهز شد درحالیکه در سینهٔ دیگری موتور ۲.۹ لیتری پنج سیلندر OM602 قرار گرفت. هردو موتور توسط مهندسان AMG با تعویض برخی قطعات و تجهیز به توربوشارژر، ارتقاء پیدا کردند و قدرت آنها به ترتیب به ۹۷ و ۱۲۵ اسب بخار افزایش یافت. در طول دههٔ ۹۰ یکی از این ونهای عجیب AMG بهعنوان ون رسمی تیم مسابقهای DTM مرسدس مورداستفاده قرار میگرفت.
مرسدس بنز A38 AMG
نسل اول مرسدس بنز A کلاس عملکرد ناامیدکنندهای داشت و در آزمایش گوزن یک مجلهٔ سوئدی واژگون شد. این اتفاق لطمهٔ بزرگی به اعتبار مرسدس زد و این شرکت درصدد جبران برآمد. ازآنجاییکه A کلاس پرفورمنس بسیار ضعیفی داشت و قویترین نسخهٔ آن یعنی A190 با قدرت ناچیز ۱۲۵ اسب بخار عرضه میشد، تصمیم به ساخت نسخهای اسپرت و قدرتمند گرفته شد. AMG اما این کار را به شیوهٔ بسیار عجیبی انجام داد و به A190 یک پیشرانهٔ دیگر اضافه کرد که در صندوق بار نصب شد. درحالیکه موتور ۱.۹ لیتری استاندارد زیر کاپوت به چرخهای جلو نیرو میداد، موتور ۱.۹ لیتری دوم در عقب با فشردن یک دکمه روشن میشد. بدین ترتیب، مجموع حجم موتور به ۳.۸ لیتر و مجموع خروجی به ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور میرسید. این ترکیب همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم میکرد. به لطف این نیروی دو برابری، A38 ظرف تنها ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. متأسفانه به دلیل پیچیدگی این طرح، از A38 فقط تنها پنج پروتوتایپ نزدیک به تولید ساخته شد.
مرسدس بنز C30 CDI AMG
در C کلاس نسل W203، اولین نسخهٔ AMG مدلی بنام C32 بود که در سال ۲۰۰۱ با موتور V6 سوپرشارژ و ۳۵۴ اسب بخار قدرت عرضه شد. پس از فیسلیفت این نسل نیز مدل جدید C55 با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و ۳۶۷ اسب بخار قدرت ارائه شد. بااینحال، شاید خیلیها خبر نداشته باشند که در این نسل اولین خودروی دیزلی تاریخ AMG هم ساخته شد. این مدل برای بهره بردن از محبوبیت خودروهای دیزلی که در دههٔ ۲۰۰۰ اروپا را فراگرفته بود ساخته شد و در سال ۲۰۰۲ یک سال پس از C32 به بازار عرضه شد. C30 CDI که در نسخههای سدان، استیشن و کوپه عرضه میشد، از ویژگیهای بیرونی مشابه C32 استفاده میکرد اما زیر کاپوت به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری پنج سیلندر دیزلی AMG مجهز شده بود که ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این خودرو اما به دلیل پرفورمنس نهچندان چشمگیر و قیمت بالا، فروش خوبی را تجربه نکرد و مرسدس در پایان سال ۲۰۰۴ آن را کنار گذاشت. بااینحال، هرچند C30 CDI اساساً یک شکست بود اما با موتور دیزلی خود به یکی از عجیبترین مدلهای تاریخ AMG تبدیل شد.
𝐀𝐥𝐢
۷ فروردین ۱۴۰۳عاشق اون ۳۰۰ amgشدم
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۳میتسوبیشی بدبختترین خودروساز ۲۰ سال اخیر بوده به نظر من !!!
دهه۹۰ رو چنان با قدرت به جنگ بزرگان رفت که اون زمانی اگر کامنت میذاشتیم حتماً میگفتیم یِکِ ژاپنِ ، ولی الان بعد از تویوتا هوندا نیسان مزدا شاید بشه گفت ۵ یا حتی ۶ ژاپنِ!!!
جدی باید یهبار بشینیم فکر کنیم تجزیه تحلیل کنیم که چی شد میتسوبیشی از اوجِ ساختنِ اعجوبههایی چون evvo یا این AMGگالانت به ساختن آشغالهایی چون ASX میراژ یا حتی این لنسر آبکی رسید!!!
پاجیرو رو فنا داد!
گالانتی که میتونست کمری آکورد را تو جیب بذاره امروز به تاریخ پیوسته!
میتیوبیشی چیکار داره میکنه!
یعنی اعتماد به نفسشو نداره ، چون مطمئناً توان مالیش رو داره به سبب ثروتی که از هولدینگش داره!!!!
خیلی چراها در ذهن منِ که جوابی براش ندارم🤔!!!
۷ فروردین ۱۴۰۳لنسر خیلی هم خوبه 🖕🏻🖕🏻🖕🏻
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۳خوبیش مالِ تو 🖕🖕🖕
بقیشم بذار جیبت👍
۷ فروردین ۱۴۰۳البته باید بدونیم به کسی بگیم که کامنت اولو بیدلیل ریپلای کنه یا کامنتای اشتباه و تکراریه این بدِ پس هیچ بحث نکنیم NAVID۰۰۹۸ کلا ریپلای بیدلیل کامن اولو و کامنتای اشتباه و تکراری بدِ میشود
Arshia m3csl
۱۲ فروردین ۱۴۰۳درحد کرولا و النتراست لنسر های مدلای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ فوقش
۷ فروردین ۱۴۰۳🖕🖕🖕 البته باید بدونیم به کسی بگیم که کامنت اولو بیدلیل ریپلای کنه یا کامنتای اشتباه و تکراریه این بدِ پس هیچ بحث نکنیم NAVID۰۰۹۸ کلا ریپلای بیدلیل کامن اولو و کامنتای اشتباه و تکراری بدِ و 🖕🖕🖕 میشود
Mikaeel
۷ فروردین ۱۴۰۳میتسوبیشی بیشتر به سمت قطعه سازی رفت چون هزینه ساخت یک خودرو از پایه و بنیان کار خیلی سختی هست و رقبای قدرتمندتری رو هم به نسبت خودش داشت به عنوان مثال تویوتا کریسیدا یا هوندا آکورد،در رابطه با پاژرو هم درسته که پاژرو یک ماشین آفرودی بسیار توانمند هست اما باید قبول کنیم بعد از لندکروزر در سرتاسر جهان ماشین هایی مثل لندروور،جیپ فورد و در زمان های قدیم تر شورولت حضور داشت الان هم اوضاع میتسوبیشی با قطعه سازی و طراحی پیشرانه بسیار خوب هست و شرکت بسیار توانمندیه و به تازگی اونها قویترین پیشرانه ۴ سیلندر دنیارو دوباره ساختن
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳دقیقا همینطوره یه موتور سازه حرفه ای هست . ۸۰ درصد خودروهای چینی موتورهای میتسوبیشی هستن
Amir
۷ فروردین ۱۴۰۳گالانت و AMG ؟
مگه میشه یه همچین چیزی!
عجیبترین مطلبی که امسال خوندم
زیزیگولو
۷ فروردین ۱۴۰۳ماجرای مرسدس بنز ۳۰۰ SEL 6.8 AMG از همشون جالبتر بود👌
جرمی کلارکسون
۷ فروردین ۱۴۰۳اون میتسوبیشی عالیه واسه تیون
پیام
۷ فروردین ۱۴۰۳چیزی که باعث شده اونمیتسوبیشی ارتقا پیدا کنه مهندسی آلمان هست. اونم بنز!
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۳بعدش پیام یه سوال؟!
اون چیزی که باعث شده لگنسازان کره ارتقاء پیدا کنن کدوم چیزه ، هان ؟!😂👋🏻
پیام
۷ فروردین ۱۴۰۳نوید خوشم میاد بدون اینکه خودتم بفهمی به ارتقا پیدا کردن کره اعتراف کردی 😂😂😂😂😂
یه لحظه بهش فکر کن 😂😂😂
طاها
۷ فروردین ۱۴۰۳هیچکس نمیتونه انکار کنه که کره پیشرفت کرده، نسبت به بیست سال سی سال پیش که اصلا حساب هم نمیشد تبدیل به پنج تا کشور برتر صنعت خودروسازی شده ، اما بحث ما مقایسه با ژاپنه و کره هرچقدر هم که پیشرفت کرده باشه ، تویوتای ژاپن به تنهایی فروش و قدرتش از کل خودرو سازی کره بیشتره.
مهردادکمال
۷ فروردین ۱۴۰۳یه زمان میتسوبیشی محصولی میساخته که amgرو مجاب کرده اونو تیونینگ کنه! حیف از اون همه اعتبار که ازش یه سایه مونده! از پاجیرو و گتالانت رسیده به میراژ یا ساخت ای یو وی که ریبیج شده نیسانه
۷ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/AMG-4.jpg
این بنز رو الان باید تو ایران مونتاژ کنن چون از تمام خودروهای ایرانی بالاتر هست
amirboss
۷ فروردین ۱۴۰۳با شرایط الآن عمده فعالیت میتسوبیشی روی کراس اوور و اس یو وی هست و فعلا برنامه ای برای تولید خودرو اسپرت نداره.
ALI.S
۷ فروردین ۱۴۰۳درسته که میتسوبیشی خراب کرده، اما برای اثبات این این موضوع که نباید لنسر رو خراب کرد.
پرفورمنس شاخی نداره، ولی بدون هیچی هم نیست!
ارژنگ
۱۷ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا میتسوبیشی روند خوبی رو پیش گرفت. سودی که از فروش موتور ماشین ها داره از خودرو نداره. کنار تولید قطعات گاها اتومبیل های خوبی هم می سازه مثل اوتلتدر هایبرید با اون مصرف سوخت فوقالعاده…. مطلب جالبی بود که خوندم. ولی یه چیزی ذهنمو مشغول کرد. گالانت در حالت طبیعی 120 اسب قدرتشه… ولی نوشته AMG با تیون قدرتش از 90 به 125 رسونده. خب این قدرت بالایی هم نیست. به هر حال ممنون از مطلب شما دوست عزیز
Taha Ayoobi
۷ فروردین ۱۴۰۳آقا یه سوال
کسی تا حالا تجربه داشتن یا سوار شدن بنز کلاس B و A رو داره؟
اگر داره که ممنون میشم برام بگه
Mbslrmc
۷ فروردین ۱۴۰۳برام واقعا جای سواله چطور میتسوبیشی ای که میتونست لنسر اوولوشن و پاجرو اوولوشن و گالانت و اکلیپس رو تولید بکنه
الان اینجوری زمین گیر شده و داره اشغالایی مثل اوتلندر و اکلیپس کراس تولید میکنه
اصلا نمیتونم درکش کنم
Tommi makinen
۷ فروردین ۱۴۰۳Galant =Evo Zero
samurai
۷ فروردین ۱۴۰۳گفتی گالانت و کردی خرابم :(
BMW
۹ فروردین ۱۴۰۳کار ندارم ولی میتسوبیشی واقعا خوبه
هیچ
۱۲ فروردین ۱۴۰۳یکم جالبه ولی A38 واقعا شبیه یه ۲۰۶ کوچیک شدهست. شایدم ۲۰۶ از روی این برداشته شده.