با بررسی سیستم سبقت خودکار مرسدس بنز که بهتازگی در اروپا ارائه شده خواهیم فهمید که پیشرفت سیستمهای کمکراننده کندتر از حد انتظار بوده و با خودروهای خودران فاصلهٔ زیادی داریم.
این روزها سیستمهای کمکرانندهٔ زیادی در خودروها ارائه میشوند که رانندگی را بسیار ایمنتر کردهاند اما خودروسازان به این قانع نبوده و به سمت توسعهٔ خودروهای کاملاً خودران حرکت میکنند. در اروپا هماکنون خریداران میتوانند سیستم سبقت خودکار را برای مرسدس بنز E کلاس سفارش دهند که تحت عنوان تغییر خط خودکار یا بهطور مخفف ALC شناخته میشود. این سیستم قبلاً در آمریکای شمالی برای C کلاس، E کلاس، S کلاس و مدلهای EQ ارائه شده بود اما مرسدس میگوید حالا آن را با شرایط ترافیکی اروپا تطبیق داده است.
این سیستم هنگام حرکت با سرعتی بین ۸۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، اگر خودرویی با سرعت کمتر را در جلو تشخیص دهد، درصورتیکه بتواند خطوط مسیر را شناسایی کند، تغییر خط را بهصورت خودکار آغاز خواهد کرد و اگر خطوط مسیر خوب باشند و فاصلهٔ کافی وجود داشته باشد، سبقت تکمیل خواهد شد. برای استفاده از این قابلیت، خودرو باید به ناوبری MBUX مجهز و جاده دارای محدودیت سرعت باشد. برای انجام سبقت، راننده لازم نیست کاری انجام دهد اما باید دستانش روی فرمان باشد.
سیستم ALC در از لحاظ دستهبندی جزء سیستمهای رانندگی خودکار سطح دو قرار میگیرد. در این سطح، حتی با اینکه پاها از روی پدال برداشته میشوند و خودرو بهصورت خودکار فرمان میدهد اما کنترل خودرو همچنان در دست راننده است. کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری خودکار ازجمله سیستمهایی هستند که در این سطح قرار میگیرند. در سیستم خودران سطح سه، راننده کنترل مستقیم را در اختیار ندارد و در بسیاری مواقع خودرو بهطور خودکار رانندگی میکند. این سطح اما جهش بزرگی نسبت به سطح دو دارد و به همین دلیل طی چند سال اخیر مهندسان خودرو عبارت «سطح دو پلاس» را ابداع کردهاند و مرسدس بنز ALC را در این سطح قرار میدهد.
این سیستم با قابلیت تغییر خط خودکار در جادههای چند لاینه، گام بزرگی نسبت به ترکیب کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ حرکت میان خطوط برداشته که ترمز گیری، شتاب گیری و تغییر چند درجهای فرمان را انجام میدهد. بااینحال، ALC هنوز آنقدر پیش نرفته که کنترل کامل خودرو را بدون نیاز به دخالت راننده در دست بگیرد. همچنین این سیستم جدیدی در صنعت خودروسازی نیست زیرا تسلا هم دستیار تغییر خط را ارائه میکند و جگوار-لندروور نیز در سال ۲۰۱۶ پروتوتایپ سیستم دستیار سبقت را توسعه داد.
بهطورکلی، تکامل و پیشرفت سیستمهای کمکراننده کندتر از چیزی است که تصور میشد. اینکه مرسدس مجبور شده تکنولوژی سبقت خودکار خود را با جادههای اروپایی مطابقت دهد درحالیکه قبلاً همین سیستم برای جادههای آمریکا ارائه شده بود، نشان میدهد که توسعهٔ خودروهای خودران چقدر پیچیده است و باید شرایط و متغیرهای بسیار زیادی در نظر گرفته شود.
امیر
۲۰ مرداد ۱۴۰۲فاصله زیادی داریم !! پروژه تایتان شرکت اپل به احتمال ۹۹/۹ درصد تا ۳ سال دیگه به پایان میرسه و شاهد اولین ماشین تمام خودران ( تکنولوژی سطح ۵ ) تولید انبوه جهان خواهیم بود ! اپل ماشین خودران بسازه مطمئن باشید امثال تسلا و مرسدس هم برای اینکه تو حاشیه نرن ( به اصطلاح عقب نیفتند) در عرض ۱ یا حداکثر ۲ سال جواب اپل رو میدن و این رقابت به حدی گسترده میشه که دیگه همه خودروسازان مطرح دنیا برای جلب نظر مشتریان وارد این بازی میشن !
کرگدن باواریا
۲۰ مرداد ۱۴۰۲اپل در حدی نیست که برای بازار خودرو جهت بده ؛ بعضی از کاربرای پدال نظراتی ارائه میدن که باورم میشه میانگین iq ایرانی ها ۸۵ عه
امیر
۲۰ مرداد ۱۴۰۲( اپل در حدی نیست که برای بازار خودرو جهت بده ) !!! 😳 داداش خداییش iq خودت زیر ۴۰ هم نیست !! اپل با ارزش ترین کمپانی جهان هست ( تنها کمپانی یا هلدینگ تاریخ که ارزش بیش از ۳ تریلیون دلار و رد کرده ) اگه ارزش همه خودروسازان جهان رو با هم جمع کنی باز نصف ارزش اپل نمیشه !! اپل چیزیه که آمریکایی ها و اروپایی ها میپرسنش و هر چی تا حالا ساخته تبدیل به پرفروش ترین در نوع خودش شده ( فقط امسال نزدیک به ۲۲۸ میلیارد دلار از طریق فروش آیفون ۱۴ درآمد داشته ! پس فقط با درآمد یکسالش از فروش آیفون ، میتونه کل خودروسازان آلمانی رو بخره ) اپل برای ساخت ماشینش بهترین طراحان و مهندسان دنیا رو استخدام کرده و مطمئن باش وقتی معرفی بشه ، اگه قیمتش زیر ۱۰۰ هزار دلار باشه تبدیل به پرفروش ترین ماشین بازار آمریکا و اروپا میشه ! اپل تو بگو حتی یک خودکار ساده هم بسازه ، اون خودکار پرفروش ترین خودکار جهان و الگو بقیه سازندگان لوازم التحریر میشه ( حتی آنهایی که ازش خیلی قدیمی تر هستن )
امین
۲۰ مرداد ۱۴۰۲احتمالا سن کمی داری ، که دوران اپل قبل از آیفون رو یادت نیست.
قبل اپل همین حرف ها رو در مورد .IBM Microsoft Google میزدن
هیچ چیزی در این دنیا همیشگی نیست
بالا و پایین داره ظهور و سقوط
که فکر میکنی یه شرکت قرار تا ابد همینطور در بالاترین سطح بمونه.
کرگدن باواریا
۲۰ مرداد ۱۴۰۲منم اضافه کنم همه چیز پول نیست، پول نمیتونه مشتری های وفادار برند هایی با اصالت ۱۰۰ سال رو به سمت خودش بکشونه
اپل کم اختراعات به درد نخور و شکست خورده نداره اینم روشه ؛ خیلی بتونه خودروی خودرانش هم نهایت یه گوشه برای خودش سهم بخره بعید بدونم در حد تسلا باشه ؛ حتی دور از ذهن هست که در حد کره ایی ها باشن دنیای خودرو با گوشی خیلی خیلی تفاوت داره اصلا قابل مقایسه با هم دیگه نیستن ، پول تو دنیای خودروسازی اعتبار نمیاره چیزی که مهمه تجربه هست ، آئودی یک قرنه خودرو میسازه اونوقت از یه گوشی ساز بیاد سهم بازار رو ببازه؟ خودت خندت نمیگیره با این حرفت ؟
اپل نهایت رقیب خودرو های خودران شیائومی باشه نه خودروساز واقعی.
iceblowuparmature
۲۱ مرداد ۱۴۰۲واقعا در اون حدم نیست
فرشاد
۲۰ مرداد ۱۴۰۲اره فولکس و تویوتا و مرسدس و جی ام یا حتی ناچارا دظلا نشستن که اپل راجب خودروسازی نظر بده
فرهاد
۲۰ مرداد ۱۴۰۲اول جاده ها رو سالم و با خط کشی سالم نگه دارن بعدا فکر پیشرفت باشیم
Cyber truck punk
۲۱ مرداد ۱۴۰۲به دلیل اینکه :
تا وقتی چند تا بیشعور و نفهم و بی فرهنگ تو تمام دنیا داریم که بدون در نظر گرفتن جان و مال مردم دارن با سرعت بالا لایی میکشن هوش مصنوعی تا حدی میتونه پیشبینی درست انجام بده و مانع تصادف بشه.
تو ایران با این فرهنگ رانندگی مردم حالا حالاها ۷۰ سال دیگه زمان میبره
برادر همه کاربران پدال بجز تسلا
۲۱ مرداد ۱۴۰۲اول بیاین به شهرداری بگید که جاده هارو بدون اشکال درست بکنه و همونطورس هم نگه داره بعدا به فکر ماشین خود ران باشید