خوشبختانه تغییر نامهای مدلهای مختلف بنز، برخلاف اینفینیتی با دلیل و منطق همراه بوده است. این در حالی است که هنوز هم برای اشاره به مدلهای برند لوکس ژاپنی باید به طرح نامگذاری قدیمی اشاره کنیم. منطق نامگذاری بنز بر مبنای هماهنگی مدلهای شاسیبلند با هسته سدانهای خط تولید کمپانی استوار است. بر این اساس، GLK تبدیل به GLC (کلاس C) و ML تبدیل به GLE (کلاس E) و GL تبدیل به مدلی که در اینجا قرار است مورد بررسی قرار گیرد، یعنی GLS (کلاس S) شده است. البته GLA در هماهنگی با کلاس A تحت یک نامگذاری جدید ارائه شده است.
مدل جدید GLS در ماه مارس سال آینده میلادی از راه خواهد رسید؛ خودرویی که در نگاه اول شاید تفاوتهای زیادی با مدل قبلی نداشته باشد. تغییرات ظاهری نسبت به کلاس GL تنها اندکی بیش از اضافه شدن یک حرف به نشان مدل هستند. با این حال، هنوز یک مدل بزرگ از مرسدسبنز را داریم که توانایی حمل ۷ سرنشین را در سه ردیف صندلی دارد و در همین حال میتواند باری به حجم ۲۶۶۲ لیتر را با خود حمل کند. با اندکی اضافهشدن عرض جلو پنجره، چراغهای جلو که در طراحی آنها تجدیدنظر صورت گرفته، به لبههای بیرونی دماغه بدنه نزدیکتر شدهاند. ضمن اینکه چراغهای عقب جدید LED و طراحی جدید سپر عقب، از تغییرات قابلتشخیص در عقب هستند. در داخل کابین نیز از سیستم آشنای صفحه لمسی COMAND مرسدسبنز استفاده شده است. بالاترین سطح غیر AMG، مدل GLS550 است که مطابق گفته مرسدسبنز، برای پیشرانه آن «ولخرجی» شده است. این خودرو از یک موتور ۴/۷ لیتری دو توربوشارژر V-8 استفاده میکند که قدرتی برابر ۴۴۹ اسببخار و گشتاور حداکثری برابر ۶۹۹ نیوتنمتر را در دسترس قرار میدهد. در پشت فرمان، این موتور همان احساس قدرتی را ایجاد میکند که از یک خودرو با پیشرانه بنزینی باید انتظار داشت. البته شاید کمتر فرصت این را داشته باشید که از تمام قدرت خروجی موتور استفاده کنید. در عین حال، موتورهای کمهزینهتر V-6 میتواند گزینههای جذابی در سری GLS باشند و حتی مدل دیزلی GLS350d نیز اندکی نسبت به مدل قبلیاش قدرتمندتر شده است. بزرگترین تغییرات در زمینههای مکانیکی این مدل بزرگ شاسیبلند بودهاند. تمام مدلهای غیر AMG اکنون با یک گیربکس جدید ۹ سرعته اتوماتیک همراه هستند که نسبت گسترده ۹.۱۷:۱ را در دسترس قرار میدهد. در بسیاری از حالتهای رانندگی که تعداد آنها بسته به تجهیزات مدل میتواند به ۵ یا ۶ عدد برسد، گیربکس به منظور شروع حرکت راحت و بیدردسر، کار خود را از دنده دوم شروع میکند. تنها در حالت «اسپورت» است که پایینترین نسبت دنده نیز درگیر خواهد شد. به منظور افزایش راندمان، مهندسان بنز ۵ سال گذاشته را صرف توسعه و بهینهسازی گیربکسهای سری دندههای خورشیدی چهارتایی کردهاند. از دو پمپ برای ایجاد فشار هیدرولیک مورد نیاز برای راهاندازی استفاده میشود؛ اولی یک پمپ مکانیکی که همراه با روشن بودن موتور، کار میکند و دومی یک پمپ الکتریکی در مواقع نیاز، فشار را اضافه میکند. گیربکس موسوم به 9G-tronic در هر یک از مدلهای با پیشرانه بنزینی بسیار ساده و با آرامش عمل میکند؛ هیچوقت برای رفتن به دنده بعدی عجله نمیکند و میزان تأخیر توربو در پایینترین سطح آن درنظر گرفته شده است. با این حال، در مدل دیزل، همیشه این احساس بهوجود میآید که خودرو دارد در یک دنده بالاتر از دنده مناسب حرکت میکند. مدلهای دیزلی GL خودروهای دوستداشتنیای بودند؛ شاید به این دلیل آنها در سطح نخست این سری قرار داشتند. در همین حال، برای جبران اسببخار کمتر، گشتاور بیشتری را در اختیار قرار میدادند. در هر حال، پس از رانندگی در کوههای آلپ، میتوان گفت که مدل GLS450 با موتور ۳۶۲ اسببخاری دو توربوشارژر V-6 از لحاظ عملکرد و ارزشمندی در بهترین حالت در بین مدلهای کلاس GLS مرسدسبنز قرار دارد. فضای کابین GLA بسیار آرام و ساکت است. همین حالت را میتوان در مورد بازخورد راننده نسبت به فرمان و پدالها نیز مشاهده کرد. همانند مدل GL450، یک پدال نرم برای ترمز باعث اندکی حدس و گمان در مورد کاهش سرعت میشود و غربیک فرمان نیز در برخی مواقع نسبت به اتفاقاتی که در سطح جاده رخ میدهند، بیتفاوت است. البته شاید این موارد نمیتوانند دلیلی برای ملامت یک شاسیبلند لوکس ۳ ردیفه باشند. تصمیم نهایی در مورد قیمت این مدل گرفته نشده است، ولی می توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت GLS مدل ۲۰۱۷ انعکاسی از مدل قبلی GL باشد و مدلهای GLS350 دیزل و GLS450 از سطحی پایینتر از ۷۰ هزار دلار شروع شوند. البته نباید انتظار داشته باشید که مدلهای V-6 از GLS با قیمتی کمتر از ۹۰ هزار دلار در نمایندگیها قرار گیرند؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از این واگنها هزینههای اضافهای چون نمایشگرهای اطلاعات و سرگرمی، طراحی کامل چرمی، میلههی ضدّ لغزش داینامیک، جعبه انتقال دو سرعته و بسیاری از آپشنهای گرانقیمت دیگر در خود دارند. قیمت GLS550 احتمالاً از حدود ۹۳ هزار دلار شروع شود و بنابراین، از همین الان، یک سطح دسترسی اقتصادی خاص باید برای آن درنظر گرفت.- نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۷ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- تخمین قیمت:
- GLS350d با قیمت ۶۶۰۰۰ دلار.
- GLS450 با قیمت ۶۸۰۰۰ دلار.
- GLS550 با قیمت ۹۳۰۰۰ دلار.
- GLS63 با قیمت ۱۲۳۰۰۰ دلار.
- نوع موتور:
- ۳ لیتری دیزل DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، توربوشارژر و خنککننده داخلی، با قدرت ۲۵۵ اسببخار و گشتاور ۶۱۹/۶ نیوتنمتر.
- ۳ لیتری DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، با قدرت ۳۶۲ اسببخار و گشتاور ۵۰۰/۳ نیوتنمتر.
- ۴/۷ لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، با قدرت ۴۴۹ اسببخار و گشتاور ۶۹۹/۶ نیوتنمتر.
- ۵/۵ لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، با قدرت ۵۷۷ اسببخار و گشتاور ۷۶۰/۶ نیوتنمتر.
- گیربکس:
- ۷ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- ۹ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۳/۰۷۶ متر.
- طول ماشین: ۵/۱۳۸ متر.
- عرض: ۱/۹۳۳ تا ۱/۹۸۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۸۴۹ متر.
- وزن کلی(تخمین): بین ۲۵۵۰ تا ۲۷۰۰ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ تا ۷/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۱ تا ۲۱/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۱ تا ۱۵/۶ ثانیه.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۹ تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت.
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا:
- ۱۲/۴ تا ۱۸/۱ لیتر در شهر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- ۸/۷۱ تا ۱۳/۸ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر.
جواد
۲۲ آذر ۱۳۹۴من موندم چرا بنز این غول مثل Gکلاس با موتور 12سیلندر تولید نمیکنه
جوشکار سرحال
۲۲ آذر ۱۳۹۴هزینه تولید بالا،
البته کلیه سفارشات پذیرفته میشود.
علي
۲۲ آذر ۱۳۹۴ای کاش به جای سیلندر اضافه کردن و افزایش حجم موتور و افزایش مصرف سوخت و گرم شدن بی رویه هوای کره زمین همه خودرو سازها رو می آوردن به ساخت ماشینهای برقی ( البته برقی واقعی نه اینکه دیر شارژ بشن و هزینه بالا داشته باشن و زود شارژشون رو از دست بدن) و همچنین امکانات گسترده ایستگاه های شارژ در تمام نقاط و حفظ و تعمیر آنها.
aston martin
۲۳ آذر ۱۳۹۴i8 چیه پس؟اسپورت رانندگی کن خودش شارژ میشه
دارن همینکار رو میکنن البته قبول دارم سرعتشون پایینه و عموما معضلات مذکور رو دارن ولی به مرور رفعش میکنن مث ماها نیستن که هنوز نمیتونن پراید رو ا خط تولید خارج کنن
aston martin
۲۳ آذر ۱۳۹۴نیازی به دوازده سیلندر نیست با سیلندر کمتر هم میشه به قوای محرکه ی خوبی رسید
با شیش سیلندر وقتی 500 600 تا گشتاور داره دیگ چی میخای ازش؟
me84
۲۲ آذر ۱۳۹۴گل گفتی علی آقا.
Archi KHAN
۲۲ آذر ۱۳۹۴در اینکه بنز کارش درسته حرفی نیست ،
اما راستش نامگذاری جدید مرسدس همچین هم ساده و غیر گیج کننده نیس !!!
برعکس اینفینیتی زبون بسته اتفاقا
BMW ///M
۲۲ آذر ۱۳۹۴اتفاقا خیلی ساده و راحت شده. تمام شاسی بلندهای مرسدس پسوند اولشون GL هست و بر اساس مدل های مختلف سدان هم رده شون یک حرف دیگه به GL اضافه میشه. به طور مثال: کوچیک ترین سدان مرسدس A کلاس هست، پس اسم کوچیک ترین شاسی بلند مرسدس هم میشه GLA و به همین ترتیب میره تا به بزرگترین سدان مرسدس S کلاس برسه و بزرگترین شاسی بلندش میشه GLS. به همین راحتی.
Archi KHAN
۲۲ آذر ۱۳۹۴ممنون دوست عزیز از توضیحاتت
ali ayat
۲۲ آذر ۱۳۹۴واقعا صدای موتور خوبی داره و صد البته موتور خوبی از موتور های بی خاصیت و به شدت سنگین تویوتا خیلی بهتره خیلییی
SINA-GERMANY-PORSCHE
۲۳ آذر ۱۳۹۴نمردیم و معنی موتور بی خاصیت رو هم فهمیدیم…!!کم استهلاک ترین موتورها تویوتاست حتی مشابه موتور آریون در لوتوس که یک خودروی اسپرت هست استفاده شده…لطفا مغرضانه نظر ندید…
به امید فردایی بهتر…
ali ayat
۲۳ آذر ۱۳۹۴اینجا مسئله استهلاک نیست قدرت خروجیه استهلاک برای یه موتور حد اکثر سه هزار سی سی هست نه یه لکسوس ال ایکس 570 که گرون ترین و قوی ترین شاسی بلندش هست نمیخوام که با این برم صبح تا شب مسافر کشی و خرید باید از نهایت قدرتش استفاده کنم پس خواهشا الکی تو دست و پای دیگران نپرید و یه نظر غیر مربوط بدید
shahab
۲۴ آذر ۱۳۹۴باشه باشه حالا که تویوتاهای بدبخت با روغنای داغون و رادیاتای سوراخ تو جبهه رفتن و بعد 30سال هنوز دارن تو خیابونای شهر میچرخن وجوونا با یدست رینگ و لاستیک و یه وینچ ازشون هیولای آفرود میسازن بهشون بگین بی خاصیت
همین بی خاصیت ها پرفروشترین خودروهای آمریکان
نيما
۲۲ آذر ۱۳۹۴به نظرم جلوش داره یکم تغییرات رو به عقب میره یعنى من نسل قبلش رو از نظر ابهت بیشتر دوست دارم.این به عظمت اون نیس.اون بهتره.
ولى در کل خوبه و عقبش عالیه
طراحى داخلى هم خیلى خوبه فقط جلوش میتونست بهتر باشه.
خیلیا هم با نظر من ممکنه مخالف باشن به دلیل این که سلیقشون اینو بیشتر میپسنده یااااا از روى تعصبى که به بنز دارن (یعنى هرچى بزنه عالیه)
sky watcher
۲۲ آذر ۱۳۹۴اول bmw بعدaudi بعد پورشه …
به قول جرمی کلارکسون ۹۰ درصد مردم دنیا یکی از آرزوهاشون اینه که یک بار سوار یکی از خودرو های پورشه بشن …
این یعنی موفقیت یک برند …
خودرو فقط آلمانی وصلام …
احمد باقری
۲۳ آذر ۱۳۹۴خیلی ماشین باحالی از کار در اومده. طراحی خیلی جالبی داره، کابینش هم که مثل همیشه حرف نداره.
مهزیار
۲۴ آذر ۱۳۹۴بنظرم اصا طراحی داخلی نداره
صرفا چیدمان ادواته
AHMADREZA
۲۹ آذر ۱۳۹۴کاشکی عقب gle هم انقدر قشنگ بود