بخش پرفورمنس مرسدس بنز یعنی AMG این روزها شاسیبلندهای پرفورمنس زیادی را در اندازهها و قیمتهای مختلف به بازار عرضه میکند اما این شرکت در ابتدا کار خود را با تقویت سدانهای مرسدس آغاز کرد و این رویه تا آغاز قرن بیستویک ادامه پیدا کرد تا اینکه با معرفی مدل ML بهعنوان اولین شاسیبلند مرسدس پس از G کلاس، اوضاع متفاوت شد. نسل نخست ML برای اولین بار رسماً در فوریهٔ سال ۱۹۹۷ معرفی شد و جهان جدیدی را پیش روی مرسدس باز کرد. این ماشین یک اسیووی میان سایز با شاسی مستقل (نردبانی) بود که بهصورت پنجنفره یا هفتنفره (سفارشی) به بازار عرضه شد.
با عرضهٔ ML به بازار، AMG که تا پیش از آن صرفاً روی سدانها تمرکز داشت حالا تصمیم گرفت برای اولین بار به دنیای شاسیبلندها هم وارد شود. بدین ترتیب، دقیقاً دو سال بعد یعنی در فوریهٔ سال ۱۹۹۹ مدل ML55 AMG بهعنوان نخستین شاسیبلند پرفورمنس مرسدس معرفی و با مدل ۲۰۰۰ به بازار آمد. روح این ماشین در پیشرانهٔ آن نهفته بود یعنی جایی که AMG کار خود را با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مدلهای مرسدس SL500 و S500 کرد و با افزودن به میزان جابجایی پیستون (استروک) و یک میللنگ فولادی فورجکاری شده، حجم آنرا به ۵.۴ لیتر رساند. با این تغییرات، خروجی موتور به ۳۴۷ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور رسید که ۷۵ اسب بخار از قویترین نسخهٔ استاندارد ML در آن زمان یعنی ML430 بیشتر بود.
یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک نیز نتیجهٔ تلاشهای AMG را به چرخها میرساند. ML55 به لطف این ترکیب، ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید که در آن زمان برای یک اسیووی ۲.۲ تنی عدد چشمگیری محسوب میشد. این ماشین توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را هم داشت که آنرا به سریعترین شاسیبلند زمان خود تبدیل میکرد. برای متوقف کردن این اسیووی قدرتمند نیز دیسکهای ترمز ۱۳.۶ اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسکهای ۱۳.۵ اینچی در عقب در نظر گرفته شده بود که از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۵ متر آنرا متوقف میکردند. کالیپرهای این ترمزها هم قرمزرنگ بودند که نمای اسپرتی به خودرو میبخشیدند.
علاوه بر این، مردان AMG تغییراتی دیگری را هم در ظاهر ML55 ایجاد کرده بودند تا از نسخههای معمولی متمایز شود. بهعنوانمثال، دو برآمدگی باریک و بلند روی کاپوت خودرو کار شده بود که مدل افسانهای 300SL را به یاد میآورد، سپر جلو با مه شکنهای یکپارچه تغییر کرده بود، بچه گلگیرهایی با نمای عضلانی به خودرو اضافه شد و سپر عقب هم بازطراحی شده و دو سر اگزوز گرد از زیر آن بیرون آمده بود. ML55 با همهٔ این ویژگیها که در زمان خود کاملاً قابلتوجه بودند، به اولین شاسیبلند پرفورمنس مرسدس تبدیل شد و راهی را آغاز کرد که امروزه توسط طیف گستردهای از بلندقامتان اسپرت AMG از GLA45 گرفته تا GLS63 ادامه یافته است.
جایگزین مستقیم ML55 اما امروزه مدل GLE63 است. هیولایی تادندانمسلح که نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را در سینه دارد. این ماشین حالا ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر میرسد که دقیقاً نصف زمان شتاب پدربزرگ خود است؛ اما علیرغم این افزایش قدرت و پرفورمنس فوقالعاده، مصرف سوخت کراساوور پرفورمنس AMG کاهش یافته و از ۱۶.۸ لیتر در ML55 به ۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده که این نشان از پیشرفت و تکامل پیشرانههای درونسوز دارد. هماکنون در سال ۲۰۲۰، مرسدس GLE63 با تکنولوژیهای فروان، قدرت بیحدوحصر و پرفورمنس فوقالعاده، به همان اندازهٔ ML55 در سال ۲۰۰۰ چشمگیر به نظر میرسد.
مشخصات فنی
مرسدس ML55 AMG | مرسدس GLE63 AMG | |
مدل | ۲۰۰۰ | ۲۰۲۰ |
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۳۴۷ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۱۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۸ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۳ ثانیه | ۱۱.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر | ۵۵ متر | ۴۹ متر |
مصرف سوخت | ۱۶.۸ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۶۳۵ میلیمتر | ۴,۹۵۳ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۸۹ میلیمتر | ۲,۰۱۶ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۵۵ میلیمتر | ۱,۷۸۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۱۹ میلیمتر | ۲,۹۹۴ میلیمتر |
وزن | ۲۲۲۸ کیلوگرم | ۲۵۲۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۳۸ لیتر | ۹۳۴ لیتر |
قیمت پایه | ۶۵,۴۹۵ دلار | ۱۱۴,۹۴۵ دلار |
MAHDI
۲۴ آذر ۱۳۹۹نسل جدید GLE63 و GLE63 کوپه از موتور الکتریکی خفیف در کنار موتور اصلی استفاده میکنه که در خط مستقیم باید عملکرد قوی تری نسبت به رقبا از خودش نشون بده?
Hadi
۲۴ آذر ۱۳۹۹کلا AMG رو هر چیزی دست بزاره بهترینش رو میسازه ?
نمونش همین دوتا که نورمان خودشون بسیار چشمگیر و خفن بودن و هستند…
کلا AMG حرف نداره از A کلاس گرفته تا SL بهترین رو میسازه…
منتظر SL73 جدید هستیم…
زیزیگولو
۲۴ آذر ۱۳۹۹شاسی بلند سنگین وزن GLE63 پیشرانه قدرتمندو خوبی داره و شتابشم فوق العاده هستش که با توجه به آمارو ارقام ارائه شده از این ماشین میشه این ماشین رو جزو SUV های پر سرعت دنیا در کنار رقیبایی مثل آلفارومئو استلویو کوادروفولیو دونست
MAHDI
۲۴ آذر ۱۳۹۹آلفارومئو استلویو QV چه در خط مستقیم و مخصوصا در پیست حتی از رقبای خودش X3M و X4M کامپتیشن و GLC63 و GLC63 کوپه کندتره حالا چه برسه به GLE63S که در کلاس بالاتری هستش.
پیست هایی که X3M و GLC63 و آلفارومئو استلویو QV زمان مشترک دارن و این پیست های کمتر از 2 دقیقه ای آلفا استلویو QV بین 2 تا 4 ثانیه کامل از دو رقیب خودش کندتر بو ده.
رقبای مرسدس GLE63 میشه ب ام و X5M و آئودی Q8 RS و پورشه کاین توربو
زیزیگولو
۲۴ آذر ۱۳۹۹مهدی در اینکه GLE63S تو کلاس بالاتری قرار میگیره شکی نیست ولی استلویو کوادروفولیو شتاب ۳.۸ ثانیهای داره یعنی فقط 4 صدم ثانیه کمتر و به نظر من میتونن رقیب همدیگه باشن …… حالا منظور من رقابتای پیست محور نیستش، منظور من خیلی از پارامترای دیگه رو در برمیگره که استلویوکوادروفولیو با توجه به قیمت ارزونترش میتونه مورد توجه مشتری قرار بگیره …… در ضمن من همیشه کامنتاتو میخونم و دنبال میکنم چون اطلاعات خوبی به اشتراک میزاری???
زیزیگولو
۲۴ آذر ۱۳۹۹مهدی حتی بی ام و X6 M که یکی دیگه از رقیبای مستقیم GLE63 هستش شتاب ۳.۷ ثانیه ای داره که فقط 1 صدم ثانیه از کمتر از آلفارومئو استلویو کوادروفولیو هستش هرچند که بازم میگم منظور من رقابتای پیست محور نیستش و بطور کلی گفتم وگرنه راجب آمارو ارقام پیست کمو بیش اطلاع دارم
MAHDI
۲۵ آذر ۱۳۹۹البته X6M کامپتیشن در اولین تست خودش در CARWOW شتاب 3.4 ثانیه رو ثبت کرد.
درکل آلفارومئو استلویو QV رقیب X3M و X4M و GLC63 و پورشه ماکان توربو و آئودی Q3 RS هستش بعنوان نزدیک ترین رقبا???
زیزیگولو
۲۵ آذر ۱۳۹۹مهدی با حفظ احترام ولی در مورد رقیبای GLE63 داری اشتباه میکنی و با نظرت موافق نیستم و دیگه اینکه اکثر سایتا و مجله های معتبر خودرویی از جمله همین پدال خودمون شتاب X5 M و X6 M رو بین ۳.۷ تا ۳.۹ اعلام کردن
زیزیگولو
۲۵ آذر ۱۳۹۹https://www.pedal.ir/بی-ام-و/معرفی-نسل-جدید-ب%E2%80%8Cام%E2%80%8Cو-x5m-x6m/
زیزیگولو
۲۵ آذر ۱۳۹۹https://www.pedal.ir/بی-ام-و/بررسی-بی-ام-و-x5-m-2020/
369
۲۴ آذر ۱۳۹۹با نسل۲۰۰۰بیشتر حال میکنم
R@min
۲۴ آذر ۱۳۹۹به شخصه سری ML بیشتر دوست دارم
Ferrari Fxx K Evo
۲۴ آذر ۱۳۹۹مرسدس کارس درسته ?
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۴ آذر ۱۳۹۹آدم ک،ف میکنه وقتی میبینه جی ال ای ۳۰۰ کیلو وزنش بیشتره ، حجم موتورش ۱.۴ لیتر کم شده با این وجود شتابش نصف mlعه
مهرداد كمال
۲۴ آذر ۱۳۹۹با این حجم تکامل جای هیچ حرفی باقی نمیمونه
مثلا تو کشور خودمون پراید ۷۶ با ۹۹ تفاوتش برداشتن یک زه بغل با چند تغییر خیلی جزئیه
محمد
۲۴ آذر ۱۳۹۹من gle بیشتر دوست دارم تو نمای داخلی و قدرت موتور خیلی خوب کار کرده
AMG///
۲۴ آذر ۱۳۹۹20 سال با suv های پرفورمنس بنز……
واقعا حرف نداره……
ADAK
۲۴ آذر ۱۳۹۹ML 350 ده پونزده سال پیش رو قیمت گذاشتن 2 میلیاااااررد
زیبا نیست !!