مرسدس بنز S کلاس همیشه به خاطر پیشتازی در نوآوری مشهور بوده و نسل جدید W223 هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اما حالا که این نسل جدید به بازار آمده، بهتر است نگاهی داشته باشیم به آنچه که هر نسل S کلاس برای تغییر صنعت خودروسازی انجام داده است. البته با توجه به پیشرفتهای زیادی که هر نسل این ماشین ارائه کرده، در این مطلب فقط به نوآوریهای تأثیرگذارتر میپردازیم.
نسل W187 سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴
اولین S کلاس به پیشرانهٔ شش سیلندر با میلسوپاپ روی سر سیلندر مجهز بود که برای آن زمان ویژگی پیشرفتهای محسوب میشد. علاوه بر این، S کلاس پیشگام استفاده از قفلهای پین مخروطی در درها بود که جایگزین بسیار قویتری برای قفلهای سنتی محسوب میشد. این قفلها به دلیل مقاومت بیشتر، بهتر میتوانست از باز شدن ناخواستهٔ درها در تصادفات جلوگیری کند.
نسل W105 / W180 / W128 سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹
یکی از برجستهترین نوآوریهای این نسل استفاده از چیزی بنام توربوکولینگ در سیستم ترمز بود که اساساً روی کاسههای ترمز میچسبید و به کاهش حرارت کمک میکرد. همچنین از سال ۱۹۵۸، مدل 220SE به سیستم تزریق سوخت کنترلشده در منیفولد هم مجهز شد.
نسل W111 / W112 سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵
این نسل از تکنولوژیهای جدید زیادی نسبت به سلف خود (که آنهم خودرویی پیشرفته بود) برخوردار بود که بیشتر آنها گامهای بلندی به سمت جلو در زمینهٔ ایمنی بودند. بهعنوانمثال، بهمنظور کاهش آسیب به سرنشینان، در غربیلک فرمان و همینطور کل فضای خودرو بالشتکهای نرمی تعبیه شده بود. این نسل همچنین به سلول ایمنی سرنشینان با مناطق تصادف یا لهشدگی در جلو و عقب هم مجهز بود. S کلاس اولین خودروی تولید سری بود که از این فناوری استفاده میکرد؛ اما علاوه بر ویژگیهای ایمنی، از سال ۱۹۶۱ مدل 300SE به ویژگیهای رفاهی زیادی مثل ترمزهای دیسکی، سیستم تعلیق بادی و قفل مرکزی هم مجهز شد.
نسل W108 / W109 سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲
این نسل بیشتر از آنکه انقلابی نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد، یک تکامل بود اما این بدان معنا نیست که ویژگیهای جدیدی در چنته نداشت. همهٔ مدلهای این نسل در اکسل عقب به فنرهای هیدروپنوماتیک مجهز بودند بالاترین مدل آن بنام 300SEL برای ارائهٔ پرفورمنس بالاتر، از یک نیروگاه V8 حجیم با ۲۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. نسخهای اصلاحشده از این خودرو نیز بعداً به خودروی مسابقهای معروف به «خوک قرمز» تبدیل شد.
نسل W116 سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰
نسل W116 مطمئناً نقطهٔ عطفی در تاریخ S کلاس محسوب میشد زیرا این اولین نسلی بود که رسماً S کلاس نام گرفت. ازجملهٔ برخی پیشرفتهای این نسل هم میتوان به چراغهای عقب مقاوم در برابر گردوخاک، نصب باک سوخت روی محور عقب برای محافظت در تصادفات و ارائهٔ ترمز ABS از سال ۱۹۷۸ و کروز کنترل از سال ۱۹۷۵ بهعنوان آپشن اشاره کرد. W116 همچنین اولین خودروی تولیدی دنیا بود که با پیشرانهٔ دیزلی توربوشارژ عرضه شد.
نسل W126 سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱
مثل نسل W111 / W112، پیشرفتهای نسل W126 هم تمرکز زیادی روی ایمنی داشت. این نسل به کمربندهای ایمنی پیشکشنده، ایربگ راننده از سال ۱۹۸۱، ایربگ سفارشی سرنشین جلو از سال ۱۹۸۸ و سیستم سفارشی کنترل هرزگردی چرخها (ASR) برای مدلهای V8 از سال ۱۹۸۵ مجهز شد. از سال ۱۹۸۵ نیز تنظیم برقی ستون فرمان نیز بهصورت سفارشی برای S کلاس ارائه شد.
نسل W140 سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸
هرچند نسل W140 امروزه خودرویی جعبهای شکل به نظر میرسد اما در زمان عرضه، ضریب درگ نسبتاً پایینی برابر با تنها ۰.۳۱ داشت. این S کلاس همچنین اولین خودروی تولیدی مرسدس بنز با پیشرانهٔ دوازده سیلندر بود که قویترین پیشرانهٔ آن زمان هم محسوب میشد. پیشرفتهای این نسل تمرکز بسیار زیادی روی ارائهٔ تمام تجهیزات و امکانات ممکن داشت که ازجملهٔ این امکانات میتوان به پنجرههای جانبی دوجداره، بسته شدن برقی درها و در صندوق (سفارشی)، سیستم سیمکشی مالتیپلکس، سیستم ناوبری سفارشی اتو پایلوت از سال ۱۹۹۵، چراغهای جلوی زنون پویا و اولین سیستم تلفن فعال شونده با کنترل صوتی در خودرویی تولیدی اشاره کرد. علاوه بر این تجهیزات، W140 از ویژگیهای کمکراننده مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمک پارک (پارکترونیک) و سیستم ترمز کمکی (BAS) از سال ۱۹۹۶ هم برخوردار بود.
نسل W220 سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵
نسل W220 بدون شک اولین S کلاس مدرن محسوب میشود. این نسل انواع تکنولوژیهای خودرویی جدید مثل خاموش کردن خودکار سیلندرها، گیربکس اتوماتیک با کنترل الکترونیکی از سال ۲۰۰۴، دستیار فعال فاصله بهصورت سفارشی، سیستم ورود بدون کلید سفارشی و سیستم محافظت پیشگیرانه از سرنشینان (از سال ۲۰۰۲) را به صنعت خودروسازی وارد کرد. W220 همچنین اولین S کلاسی بود که نسخههای AMG داشت (مدلهای S55 و S65) و همینطور اولین نسلی بود که بهصورت سفارشی با سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic ارائه میشد.
نسل W221 سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳
پیشرفتهای نسل W221 بیشتر روی سیستمهای کمکراننده متمرکز بود. این نسل به نسخهٔ بهبودیافتهٔ دستیار فعال فاصله (با ترمز گیری تا حالت سکون)، ترمز گیری خودکار جزئی از سال ۲۰۰۶، ترمز اضطراری خودکار از سال ۲۰۰۹، دستیار فعال دید در شب سفارشی و دستیار حفظ حرکت میان خطوط سفارشی از سال ۲۰۰۹ مجهز شده بود. این همچنین اولین S کلاسی بود که نسخهٔ هیبریدی را ارائه کرد.
نسل W222 سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰
W222 اگر نگوییم نوآورانهترین، یکی از نوآورانهترین S کلاسهای تاریخ بود. این نسل علاوه بر همهٔ تکنولوژیهای مدرن و جلوتر از زمان، در زمینهٔ مهندسی هم پیشرفتهای زیادی داشت. W222 از بدنهٔ آلومینیومی کاملاً جدیدی بهره میبرد که ۵۰ درصد استحکام پیچشی بیشتری نسبت به نسلهای قبلی داشت. همچنین این اولین خودرویی بود که کاملاً لامپهای سنتی را کنار گذاشته و در عوض در کل ماشین تقریباً از پانصد LED استفاده میکرد. این نسل از سیستمهای کمکرانندهٔ پیشرفتهای هم برخوردار بود که مرسدس بنز به آن لقب «رانندگی هوشمند» داده بود. برجستهترین این ویژگیها، سیستم اسکن سطح جاده بود که دستاندازها را پیش از رسیدن خودرو شناسایی میکرد و سپس سیستم کنترل بدنهٔ جادویی، متناسب با سطح جاده شاسی و سیستم تعلیق را تنظیم میکرد.
نسل W223 حال حاضر
جدیدترین تکنولوژیهای نسل کنونی S کلاس بیشتر روی مواردی تمرکز دارد که موجب بهبود تجربهٔ رانندگی میشود. نمایشگرهای فراوان (برخی از نوع OLED)، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید و سیستم نورپردازی داخلی فعال که برخی هشدارها را هم منعکس میکند، ازجملهٔ این تکنولوژیها هستند. علاوه بر این، بیش از ۵۰ قسمت از این خودرو را میتوان از راه دور بهروزرسانی کرد. W223 همچنین اولین خودروی تولیدی جهان با ایربگهای صندلی عقب است. مرسدس بنز این نسل را به سیستم سفارشی فرمان گیری چرخهای عقب هم مجهز کرده که میتواند تا ۱۰ درجه به چرخهای عقب زاویه بدهد.
با مرور این ویژگیها و نوآوریها، شما به کدام نسل S کلاس بیشتر علاقهمند شدید؟
زیزیگولو
۱۷ دی ۱۳۹۹دقیقاً همینطوره
پدر خودروسازی جهان
۱۷ دی ۱۳۹۹۷۰ سال پرچم دار ستاره سه پر
MR.JJ
۱۷ دی ۱۳۹۹واقعا همینطوره
عاشق W111 و W108 و W140 و W221 هستم مخصوصا W111 هستم با آن سبک فنتینتال اش ( یا همان دم ماهی)
R@m!n
۱۷ دی ۱۳۹۹W 221 واقعا شاهکار بود
Hadi
۱۷ دی ۱۳۹۹70 سال تکنولوژی و نوآوری پدر خودروسازی با S کلاس با بهترین سدان دنیا ??
هر نسل از نسل قبلی بهتر ?
عاشق اتاق w140 هستم خیلی گنگ و مافیاییه ?
همچنین w221 که ماشین اکثر سیاست مداران جهانه و کلی ازش ساخته شده و میشه گفت تو هر کشوری یکی ازش هست…
و w222 ازنظر طراحی داخلی مو د علاقه ام هست…
و آخرین نسلش که همین 4 ماه پیش معرفی شد از نظر ظاهری حرف نداره ولی کاش زیاد به کابینش دست نمیزدن و ساعت آنالوگ رو از روش بر نمیداشتن……
R@m!n
۱۷ دی ۱۳۹۹منم با کابین نسل جدید حال نمی کنم ولی ظاهری خوبه
??Amin_sto??
۱۷ دی ۱۳۹۹درسته s class w221 حرف نداره و هرگز قدیمی نمیشه ، اتفاقا همین دیشب داشتم اخبار نگاه میکردم داشت درباره ی سفر
امیر قطر به عربستان میگفت که متوجه شدم ماشین امیر قطر یه مرسدس s class w221 بود اما نکته ای که برام عجیب بود
این بود که چرا v12 بود !!؟؟، در کل مرسدس s class یه ماشین سیاسی و مخوفه مخصوصا مدل های w221 و w140
که ماشین اکثر سیاستمداران جهانه و توی فیلم های اکشن زیادی هم حضور داشته
فريد
۱۷ دی ۱۳۹۹اینا همش درسته در مورد اس کلاس ولی این مدرن کردن طراحی به نظر من اون ابهت و لوکس بودن رو ازش گرفته.
Hadi
۱۷ دی ۱۳۹۹پدال بهترین سایت خودرویی ایرانی ??
دمت گرم…
بازم از این دست مطالب بزار…
مهدی
۱۷ دی ۱۳۹۹سلام. من سریW126 را از همه ی نسلهای S کلاس بیشتر دوست دارم.
هومن
۱۷ دی ۱۳۹۹W140 عزیز چقد باهم خاطره داریم…
با عشق میچسبیدم ب شیشه نمایشگاه ماشین توی راه دبستان… و محو اون برفپاکن چراغ جلوش میشدم :)
علی
۱۷ دی ۱۳۹۹ماشین خوبی ولی اگر پولش داشتم هیچ وقت نمیخردمش چون بیشتر ماشین رسمی و خانوادگی محسوب میشه
Amir
۱۷ دی ۱۳۹۹همین گوردون واگنر که خیلی ها از طراحیش ایراد میگیرن از سال 2005 در بخش طراحی بنز فعالیت میکرده
و 3 نسل از S کلاس رو ایشون و تیمش طراحی کردن
W221
W222
W223
مهزیار
۱۷ دی ۱۳۹۹فقط w221
مهزیار
۱۷ دی ۱۳۹۹222 انگار جدیدتر از 223 هست :)
Me
۱۷ دی ۱۳۹۹آره توی این دوتا عکس اینطوری بنظر میاد
امین
۱۷ دی ۱۳۹۹چقدر نسل جدیدش زیباست.هرنسلی که میزنه میگم دیگه از این چطور میخواد قشنگ ترش بکنه، ولی دوباره با یه شاهکار سورپرایزمون میکنه
??Amin_sto??
۱۷ دی ۱۳۹۹بهترین ها w126 و w140 و w221 و نسل حاضر w223 ، یه نکته درباره ی نسل جدید s class زود قضاوت نکنید خود من اول از
نسل جدید خوشم نمیومد و می گفتم شکوه s class رو نداره اما وقتی بیشتر درباره ش تحقیق کردم متوجه شدم ماشین بسیار
مدرن و با شکوهی هست و s class w221 هم بسیار بسیار زیبا و با ابهت واقعا بی نظیره
Ramin
۱۷ دی ۱۳۹۹فقط بنز w116 که از سال 1972 تا 1980 بود رو برید با کادیلاک الدورادو مقایسه کنید
هر دو ادعای لوکسی داشتن ولی الدورادو کوپه 1977 به راحتی 10 سروگردن بالا تر بود
ولی متاسفانه….
مثلا نسخه بنز w220 رو با الدورادو 2002 مقایسه کنید….
این بار بنز 10 سر و گردن بالا تره.
از نظر من بین سال های دهه 60 تا 80 میلادی ماشین فقط آمریکایی
خودرو های اروپایی اصلا به درد نمیخوردن…
ولی الان برعکس شده…
واقعا حیف آمریکایی هاس که دارن کمرنگ میشن و اگه تسلا نبود احتمالا تنها هیچ نامی باقی نمیموند…
دوج و کرایسلر که پرید… شورلت هم فیلا معلوم نیست
فورد هم اگه موستانگش برقی نمیشد کم کم محو میشد…
اگه سال 2030 بگن آمریکایی میگیم : تسلا / کادیلاک / فورد
اما قدیم میگفتیم آمریکایی … (50 تا هم میگفتی تموم نمیشد… )
????????
ولی من از بنز بدم میاد
ولی در کل انتخابم بنز w109 / w108 هست…
( نسبت به زمانشون خیلی خوب بودن)
$Ãbţìň$
۱۷ دی ۱۳۹۹رامین این بار یه ایول👌داری،اومدم همینو بگم اما دیدم گفتی،آفرین👏👏اصلا هی درمورد الدورادو هم اینطوری نیست،یه نگاه به هم به مدلای فلیتوود،کانتیننتال،گرند مارکویس،تاون کار،سویل،Ltd،الکترا،رودمستر، دویل،ایمپریال و… بنداز که تو خیابونا واسه خودشون پادشاهی میکردن و با اون موتورای قدرتمند ۸سیلندر،لرزه به دل اروپاییا مینداختن،اما حیف که این اروپاییای بی خاصیت از دهه ۷۰میلادی شروع کردن به لایه اوزون کمک کردن و مسائل محیط زیست،از همون موقع تابحال شدن بلای جون صنعت خودروسازی آمریکا،ای کاش آمریکایی هام سیاست اروپاییا رو میدونستن تا از قافله عقب نمیموندن،البته الان داره کمکم بهتر میشه اما بازم تا اون شکوه گذشته کلی راه داره،افسوس واقعاً…..
اروپاییا فقط به فکر خودشونن نه هیچ کس دیگه ای،اینطوره که به آمریکا ضربه وارد کردن،حالا هی بگین نه تقصیر اونا نیست اونجا اینجوری کردن اونجوری کردنو….
و کلی چرند دیگه…..
خودشون خوب میدونن چه بلایی سرشون آوردن و الانم پشت میز دارن به به چه چه میکنن….
افسوس….
Ramin
۱۷ دی ۱۳۹۹بله اقای آبتین
از سال 1982 دیگه الدورادو کوپه ساخته نشد چون موتورش 7.5 لیتری بود
هرچند کادیلاک موتورش رو به 5.5 لیتر کاهش داد ولی باز به هر حال تو تاریخ موندش…. ??
البته الدورادو واسه 40 ساله پیشه
خب تکنولوژی 40 سال پیش اینطوری بود که باید موتور های آمریکایی بالای 5 لیتر باشن… نمیتونیتن کمتر کنن.
ولی الدورادو / لیکلن کانیتینانتال جی تی و….
شاهکار بودن…
Me
۱۷ دی ۱۳۹۹بنظر من این جمله نمیتونه کاملا صحیح باشه
ما هیچوقت به طور مطلق نمیتونیم بگیم از فلان خودروساز بدمون میاد
من خودم نسبت به تویوتا همین حس رو دارم ولی نمیتونم به کرولا جدید یا راو ۴ پرایم یا لکسوس ux احترام نذارم
خیلیها از امریکایی ها بدشون میاد(یا دارن اینطوری وانمود میکنن) ولی واقعا چطوری میتونن رو طراحی و خاص بودن بعضی محصولات امریکایی چشم ببندن(اسم نمیبرم چون حوصله بحث با اون یارو ۴۲۸۶۷۹ رو ندارم)
کیارش
۲۸ مهر ۱۴۰۲میشه چنتا مزیت و برتری کادیلاک الدورادو دهه هفتاد نسبت به بنز اس کلاس w116 دهه ۷۰ رو نام ببری و توضیح بدی؟؟!!!!
مهدی
۱۷ دی ۱۳۹۹من W112 و W108 رو بیشتر از همه دوست دارم
•Mohamad•
۱۷ دی ۱۳۹۹W221 و W222 یه شاهکار به تمام معنا بودن???
ツSAMURAIツ
۱۷ دی ۱۳۹۹چقدر w140 قشنگه
خیلی دوسش دارم
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۹لعنتی w126 هنوزم زیبا و دوست داشتنیه
سهند
۱۷ دی ۱۳۹۹بهترینش w223 است چون نسل جدید هر ماشین از نسل قبلی صد درصد بهتر است و اگر بعضی ها شکل ظاهریش را دوست ندارند نباید بگویند که نسل قبلی بهتر است و به نظر من نسل جدیدش زیباتر هم هست.
Ahmedreza2002
۱۷ دی ۱۳۹۹( با مرور این ویژگیها و نوآوریها، شما به کدام نسل S کلاس بیشتر علاقهمند شدید؟)
واقعا همشون عشقن به جز از چهارمی به بعد
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۹بنز اس کلاس w220 مدل بالاتر از 2004 و مجهز به سیستم 4matic در کشور های همسایه چند است؟
فکر میکنم گزینه دست دوم ارزانی باشد که اگر کم کارکرد هم باشد و درست ازش نگهداری شده باشد ، بهترین گزینه برای قشر متوسط جامعه است.
امکانات روز خودرو های متوسط را هم دارد!
حالا مدل های w221 و بالاتر به کنار!
مهرداد كمال
۱۷ دی ۱۳۹۹W221
AMG///
۱۷ دی ۱۳۹۹این w223 جدید خیلی خوبه
ازش خوشم میاد مخصوصا چراغ عقبش…..
Khosrow
۱۷ دی ۱۳۹۹الان معلوم میشه نسل جدید نمای جلوش چقدر خام هست / 220 شاهکاری بود / گوردون رحم ال ..
Benz
۱۷ دی ۱۳۹۹بهترینش نسل W140
امید
۱۸ دی ۱۳۹۹W108 بینظیره