مرسدس بنز

چگونگی تست ABS روی اتوبوس‌های قدیمی مرسدس

ABS، واژه‌ای سه‌حرفی که احتمالاً جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را نجات داده است. سیستم ترمز ضد قفل ویژگی‌ای ایمنی است که از قفل شدن چرخ‌ها در زمان ترمز گیری جلوگیری کرده و از نظر بسیاری از افراد باعث بهبود رفتار خودرو در زمان چرخش فرمان در زمان ترمز گیری اضطراری می‌شود.


همانند بسیاری از سیستم‌هایی که امروزه به‌صورت استاندارد روی خودروها نصب می‌شود، ترمز ضد قفل نیز در ابتدا روی اتوبوس‌ها و کامیون‌های بزرگ دهه ۸۰ میلادی معرفی شده است. یکی از اولین خودروسازی که از این سیستم در محصولات خود استفاده کرده مرسدس بنز است که ABS را به‌صورت استاندارد از سال ۱۹۸۷ روی تمامی محصولات تورینگ خود و از سال ۱۹۹۱ تاکنون روی تمامی کامیون‌ها ارائه می‌کند.


اما مرسدس قبل از ارائه‌ی این سیستم روی محصولات خود اقدام به تست ABS روی پروتوتایپ های پیش‌تولیدی کرده بود تا از عملکرد بی‌نقص آن مطمئن شود. ویدئوی جدیدی که در کانال یوتیوب OldBenz منتشر شده تست‌های مرسدس روی تعدادی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های کمپانی را نشان می‌دهد که در شرایط جاده‌ای خیس، برفی و ترکیبی اقدام به ترمز اضطراری می‌کنند. واقعاً دیدن اینکه چنین خودروهای بزرگی همانند توپ هاکی روی زمین یخ‌زده و خیس می‌چرخند ترسناک است.


ایده‌ی اصلی ABS بر پایه‌ی اصول ترمز گیری آستانه‌ای و هماهنگ بنا شده، چیزی که رانندگان ماهر می‌توانند با خودروهای بدون ABS آن را تا حدی اجرا می‌کنند. البته سیستم الکترونیکی بسیار سریع‌تر و کاراتر عمل می‌کند.

از سال ۲۰۰۴ نصب ABS در تمامی خودروهای سواری جدید اروپا الزامی است درحالی‌که الزام استفاده از ABS و ESP در آمریکا از اول سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام شده است. این سیستم همچنین برای موتورسیکلت‌ها نیز الزامی شده است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    یادش بخیر
    حدود ۱۰ سال پیش ، زمانی که با این اتوبوسها میرفتیم دانشگاه و ساعت ۵:۳۰ صبح تو سرمای زمستون باید سوار میشدیم تا به دانشگاه برسیم ، خودم و تموم دانشجوها مثل اسکیموها خودمونو میپیچوندیم تا مبادا یخ بزنیم از بَس که از تمام درزهاش باد میومد ، هرچی هم اِعتراض میکردیم اتوبوس را عوض کنند ، فایده نداشت ، تا اینکه یک روز هنگام پیچیدن از تقاطع ، دَرِ عقب اتوبوس که یک دختر بخت برگشته بِهِش تِکیه داده بود ، باز میشه و میوفته پائین ، دستش میشکنه و صورتش داغون میشه و خانواد دختره داشتن دانشگاه را بخاطر این سرویس های اتوبوس داغون آشوب میکردن و خدارو شکر پس از بلاخره ۲ سال اتوبوسها را با اتوبوسهای جدید ولوو و اسکانیا عوض کردن و ما هم یه نفسی کشیدیم .
    یادِ خاطرات اون زمان بخیر و ممنون از حوصلتون بابت طولانی شدن کامنت .

    1. علیزاده

      ۲۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یادش بخیر تو شهرمون وقتی خط واحد یا اتوبوس رانی ایجاد شد همین اتوبوسا رو گذاشته بودن که خیلیم قدیمی بودن
      در این اتوبوسا خیلی مشکل داشت. تو شهرمون چندباری همین خطرات پیش اومد یادمه چندبار مسافرا دم در موندن. بعضی وقتا درش بسته نمیشد و بعدم اتوبوس با سرعت هفتاد هشتاد کیلومتر با در باز و پر مسافر داره میره
      یا درش گاهی باز نمیشد
      ولی خب مدلای قدیمی بودن

  2. ارش

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    40 سال پیش مرسدس رو محصولاتش abs نصب میکرده اونموقع لکسوس و اینفینیتی حتی رویای حضور هم نداشتند منتهی الان ادعای کیفیتشون عالم رو کر کرده چطور من مرسدس رو رها کنم بچسبم به تازه واردها.40 سال پیش نزدیک به نیم قرنه پیشه .

    1. علیزاده

      ۲۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دنبال چیزی باش که امروز خوبه
      مادیات با روحیات فرق میکنه
      همین بورگوارد یه زمانی عالی بود الان شما حاظری بخری؟

      1. Mohsen

        ۲۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        یعنی الان لکسوس و جنسیس داغون از بنز بهترن؟

    2. Danial

      ۲۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (466 ديدگاه)

      داداش سر همینه که هر چیزی هر چقدر هم که خوب باشه آخر آخرش میگه عجب بنزیه خخخخخخخخخخخخخ

  3. Amin

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    مرسدس یه تنه بیشتر از تمام شرکتهای خودروسازی تکنولوژی معرفی کرده به صنعت خودرو

    1. ..::Majidio Lamborghini::..

      ۱۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      همین الانشم در کنار نوآوری هایی که در ماشیناش داره ، از طریق فرمول 1هم هر ساله تکنولوژی های جدیدی رو به موتوراسپرت معرفی میکنه

      کدوم یکی از رقبای مرسدس همچین کاری میکنن و به خودشون جرات میدن با شرکت هایی مثل فراری و مک لارن رقابت کنن که 70 ساله تخصصشون فقط و فقط و فقط ، موتوراسپرته.

      وقتی میگیم بنز پادشاه بلامنازع و پدر صنعت خودروسازیه ، واسه همینه.

    2. یانکی

      ۱۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      تمام تکنولوژیهایی که بنز رو کرده رو بگو تا من هم بگم کیا بیشتر اختراع کردن تو صنعت خودرو.

  4. حمىد

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (154 ديدگاه)

    همىشه طرفدار خودروسازان با تجربه بودم و نه خودروسازان کم تجربه مثل هىونداى که خبر کاهش فروشش تو چىن رو امروز پدال گذاشت

    1. ایلیا

      ۲۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (731 ديدگاه)

      خودروسازان کم تجربه چه خاکی به سرشون بگیرن از نظر شما؟
      یعنی بجز این چند خودروساز قدیمی هیچ شرکت و کشوری دنبال ساخت خودرو نباشه؟

      1. آآآآرماااانننن

        ۲۰ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (262 ديدگاه)

        مگه حمید رو نمیشناسی ؟ این سر قضایای مختلف مثل حضور موفق تر کره تو نامزدهای بهترین ماشین های سال و درصد رضایت مندی و غیره نسبت به امریکا از کره کینه به دل گرفته زیر هر مطلب هی اینطور میکنه :))) انگار مثلا تقصیر کره هست که از ده برندغیرقابل اعتماد سال هر سال ۹ تاش امریکایی هستن :))

    2. Danial

      ۲۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (466 ديدگاه)

      دوست عزیز چ حرفیه میزنی انتخاب تو کشوری مثل آلمان که تمام شرایط ایده آل حساب میشه انتخاب بین خوب و خوب تر هستش خودروسازان کم تجربه خوبن ولی بنز و امسالش خوب تر تا حدی هم عالی فک کردی شرایط با ایران یکیه انتخاب بین بد و بدتر و شایدم عنتر باشه حالا داشته باشی (در مورد ماشین های داخلی میگم)

  5. محمد

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    تولید محصولات بروز پیشکش
    ما حتی واسه موارد ایمنی هم سهل انگاری میکنیم
    .
    اروپا که از ۱۵ سال پیش
    اما از ۹ سال پیش توی آمریکا هم ESP حتی روی موتورسیکلتها اجباری شده!!!
    .
    بعد ما یه کیسه هوا رو الزام نمیکردیم
    یه دی لایت + کابین با قابلیت اتصال صندلی کودک رو میخوایم الزامی کنیم هنوز داریم امروز و فردا میکنیم
    یه دونه از ماشینای تولیدی ما تست تصادف و … نمیشن
    .
    اینها جان خریداره آخه چرا اینقدر راحت میگیریم اگه فشار خارجی روی ما نباشه؟؟؟؟

  6. شاهین

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    البته هیچ نوع ترمزی توی هوای برفی و یخبندون جواب نمیده
    یه فکری باید برای این نوع آب و هوا بکنن. حتی اگه توی جاده هم نباشیم تو خیابون های سراشیبی خیلی بد میشه وقتی ماشینت هیچجوره توقف نکنه
    نمونش زمستون سال 96 که توی تهران چه دسته گل هایی که به آب ندادن ماشینای پیشرفته

    1. Behnam

      ۲۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کی از لاستیک زمستونی استفاده میکنه
      خیلی از ماشینای گرون قیمت لاستیک اسپورت و تابستونه دارن‌ یا نهایت چهار فصل
      ولی اینا تو برف اصن خوب نیستن حتی چهار فصل
      فقط لاستیک زمستانی مناسبه که هیچ کسی نمیاد زمستون لاستیک عوض کنه و همچین وضعی پیش میاد یا بدون زنجز چرخ تردد میکنن اون ماشینای که میگی اسکی میرفتن بخاطر همینه هیچ کدوم زنجیر چرخم نداشتن

  7. علیزاده

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو زمان ۱:50 اون پشت یه هواپیمای جنگی ویگن رو میبینین که داره تیک اف میکنه. علام سه تاج نیروی هوایی سلطنتی سوئد تقریبا مشهوده
    این نشون میده این ازمایشها تو سوئد بوده. سوئد به خاطر طبیعت سخت و خطرناکش تو زمستون بهترین بستر برا ازمایشهای زمستونیه. یکی از نکات جالبش اینه هر سال حدوا سه چهار هزار پرواز به این منطقه صورت میگیره
    اکادمی معروف سوئد تو همین منطقه هست
    درباره ویگن اینو بگم یکی از پیشرفته ترین هواپیمای زمان خودش بود. تا الانم نسبت به خیلی از هواپیماهای جدید پیشرفته هست
    این جنگنده به خاطر کامپیوترشم معروفه که خیلیا میگن سومین کشوری که به کامپیوترهای ترانزیستورهای الکترونی دست یافت سوئد بود. بعد امریکا و بریتانیا. جنگنده ی f14 که ایرانم داره هم از همین نوع کامپیوترها ولی امریکاییش استفاده میکنه
    خودروهای ساب هم مثل همیشه معروف به پیشرفته بودن مثل هواپیماهای ساب بودن. اگه ماشینای حتی بنز و بی ام و اون موقعو با ساب و ولوو مقایسه کنین میبینین که ولوو و بالاتر از اون ساب تو تجهیزات الکتریکی خیلی پیشرفته تر بودن.

  8. Mopar or No Car

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    آفرین به آلمانی های منظم و سخت کوش و شرکت بنز.
    بعضی از فن آوری های دیگه هم توسط بنز (لنت ترمز، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود بدون کلید یا کی لس)، ولوو (کمربند ایمنی سه نقطه ای در سال 1959)، کادیلاک (اولین موتور هشت و شانزده سیلندر ، چراغ های نور بالا در سال 1915، استارت برقی در سال 1912 و استارت دکمه ای در سال 1914، سیستم انتخاب درایو مود در سال 1933، سنسور باران در سال 1958، تکنولوژی غیرفعال سازی برخی از سیلندرها در سال 1981، رادار پیشگیری از تصادف در سال 1959، سنسور مادون قرمز و دید در شب جهت تشخیص عابر پیاده در سال 1999)، کرایسلر (فرمان هیدرولیک 1951) الدزموبیل (سیستم ناوبری ماهواره ای)، اینفینیتی ( دوربین دنده عقب در سال 2002)، تویوتا (سیستم هایبرید در مدل پریوس در سال 1998) و … ابداع یا در تولید انبوه خودروها استفاده شدند که کمک زیادی به پیشرفت دنیای خودرو کرده اند.

  9. Genius

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    عشق است مرسدس بنز!مخترع بیسیک موتورهای احتراق داخلی و نتیجتا خودرو بانضمام دو سه جین تکنولوژی بدیع و مهیج که سالهاست به استاندارد کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان تبدیل شده.یادمون نمیره بخشی از سهام این کمپانی در اختیار خاندان سلطنتی ایرانه و خدا میدونه اگر همه چیز طبق روال پیش میرفت امروز شراکت بنز و ایران ناسیونال به کجا رسیده بود.برای یادآوری فقط ذکر همین نکته کافیه زمانی که ایران پیمای ما از بنز 302 استفاده میکرد این مدل اتوبوس آخر تکنولوژی روز اتوبوس سازی مرسدس بنز بود!!

  10. AMIN.BABAEI

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خیلی ممنون از سایت خوبتون ، بخاطره قرار دادن ویدیوی این تست که واقعا نصب بیشتر مطلب رو همین ویدیو کامل میکنه ، پاینده باشید ، ممنون❤❤❤❤❤

  11. پرهام

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چه کامنت خوبی چه نکته بینی !! ممنون از این مطلب و دوستی که راجع به سوئد و تجهیزات الکتریکی این کشور گفتن .!!! من این اتوبوسها رو خیلی دوست دارم چون نوستالژیکن یادمه وقتی راه میوفتاد یه صدایی با این ریتم داشت : خال خال خالخ خااال :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا