از زمان اختراع خودرو در اواخر قرن نوزدهم، ماشینهای عالی زیادی تولید شدهاند اما فقط تعداد کمی از آنها به درجهٔ افسانهای رسیدهاند که مرسدس بنز یونیماگ قطعاً یکی از آنها است. این خودرو که در ابتدا بهعنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی در آلمان پس از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود، به یک آفرودر توقفناپذیر تبدیل شد که در کاربریهای تجاری و شخصی متعددی مورداستفاده قرار میگیرد؛ اما مرور نسلهای مختلف یونیماگ دشوار است زیرا بسیاری از سریهای آن برای استفادههای مختلفی ساخته شدند که گروهبندی و نسلبندی آنها سخت است. به همین دلیل، تیم Fleet Logging آفرودر نمادین مرسدس را بهصورت مدلهایی با تمرکز روی دهههایی که در آن ساخته شدهاند دستهبندی کرده است. نتیجهٔ این کار دوازده مدل مختلف است که از ابتدا تا امروز تولید شدهاند.
مدل اول: سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۱
اولین یونیماگ تاریخ اصلاً مرسدس نبود زیرا توسط شرکت Boehringer ساخته شده بود اما از پیشرانهٔ دیزلی مرسدس استفاده میکرد.
مدل دوم: سری ۴۰۱ و ۴۰۲ سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۶
در سال ۱۹۵۱، دایملر بنز خط تولید یونیماگ را تصاحب و آنرا برای تولید انبوه تجهیز کرد. در سال ۱۹۵۳ یونیماگ به کابین محصور مجهز شد و سبک نمادینی را ایجاد کرد که هنوز هم به همان شکل اولیه ادامه دارد. لوگوی مرسدس نیز در همین سال روی یونیماگ قرار گرفت.
مدل سوم: سری ۴۰۴ سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۰
در سال ۱۹۵۵ برای اولین بار سری ۴۰۴ یونیماگ متولد شد و این پلتفرم به مدت ۲۵ سال روی خط تولید باقی ماند.
مدل چهارم: سری ۴۰۶ و ۴۱۶ سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹
سری ۴۰۶ که بعضاً سری میانی نامیده میشود، در سال ۱۹۶۳ با پیشرانهٔ شش سیلندر دیزلی راهی خط تولید شد. نسخهٔ فاصلهٔ محوری کشیدهٔ این سری هم با نام ۴۱۶ ارائه شد. در این دوره صد هزارمین یونیماگ تولید شد.
مدل پنجم: MB Trac سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۱
یونیماگ در طول تاریخ خود تراکتور هم بوده است! این مدل در سال ۱۹۷۲ با نام MB Trac بهعنوان یک تراکتور چهارچرخ محرک به بازار آمد. این مدل وامدار ایدهٔ اولیهٔ یونیماگ بود که بهعنوان وسیلهٔ نقلیهای برای استفاده در جادهها و مزارع در نظر گرفته شد بود.
مدل ششم: سری ۴۲۵ و ۴۳۵ سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳
هرچند یونیماگ مطمئناً ماشین آفرودی توانمندی بود اما مدل ۴۲۵ که در سال ۱۹۷۴ ارائه شد، اولین یونیماگ وظیفه سنگین محسوب میشد. نسخهٔ فاصله محوری کشیدهٔ این سری هم ۴۳۵ نام داشت.
مدل هفتم: سری ۴۰۷ و ۴۲۷ سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳
با پایان یافتن تولید مدلهای قدیمی ۴۰۴ در سال ۱۹۸۰، دورهٔ جدید یونیماگ در سال ۱۹۸۵ با سری سبک ۴۰۷ و سری متوسط ۴۲۷ طلوع کرد.
مدل هشتم: سری ۴۰۸ سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱
سری ۴۰۸ در سال ۱۹۹۲ با طراحی تیز و زاویهداری معرفی شد. در این سری کاپوت ذوزنقهای جایگزین نمونهٔ منحنی سری ۴۰۷ شد و چراغهای جلو به پایین درون سپر منتقل شدند.
مدل نهم: سری ۴۰۹ سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸
در سال ۱۹۹۶ یک یونیماگ سبک جدید با نام سری ۴۰۹ معرفی شد. این سری اما برخلاف سریهای قبلی یک ماشین آفرودی خشن نبود بلکه یک وسیلهٔ نقلیهٔ کوچک شهری بود که برای مانور در خیابانهای تنگ و حتی پیادهروها طراحی شده بود. این کوچکترین یونیماگ تاریخ محسوب میشد.
مدل دهم: سری U400 و U500 سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳
در دههٔ ۲۰۰۰ یونیماگهای جدیدی مثل سری U400 و U500 به بازار آمدند. در این سریها، کابینها کمی بزرگتر شدند و بخش جلویی خودرو نمای مدرنی به خود گرفت اما در زیر این ظاهر مدرن هنوز هم زیرساختی خشن و سرسخت قرار داشت.
مدل یازدهم: سری جدید U سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
سری جدید یونیماگ با کابین و طراحی جدید در سال ۲۰۱۵ ارائه شد. این سری به پیشرانههای جدیدی هم مجهز شده بود که با مقررات آلایندگی یورو ۵ مطابقت داشتند.
مدل دوازدهم: سری U4000 و U5000 سالهای ۲۰۲۰ تا…
آخرین سری یونیماگ برای مدل ۲۰۲۰ با کاپوت بزرگتر و شیشهٔ جلوی کوچکتر به بازار آمده است. یونیماگ با برخورداری از محورهای پورتال، سامانهٔ چهارچرخ محرک و فاصلهٔ کافی از سطح زمین، هنوز هم مثل همیشه یک آفرودر بسیار توانمند است.
امیر
۱۵ آبان ۱۳۹۹تنها مشکلش قیمت بالاشه و هزینه نگهداری بالا!!!
با این وجود بازم جز بهترین افرودر های تاریخه
Malt hill
۱۵ آبان ۱۳۹۹کدوم شرکت خودروسازی این همه محصول نمادین داره؟
یونیماگ،CLS ،G class، S class
Amin-mc20
۱۵ آبان ۱۳۹۹تازه خیلی رو نگفتی!
Hadi
۱۵ آبان ۱۳۹۹درود بر پدر خودروسازی جهان ?…
امیر
۱۵ آبان ۱۳۹۹Malt hill
جیپ
شورولت
فورد
دوج و…
تقریبا همشون از نظر طول عمر نسبت به محصولاتی ک نام بردید، قدیمی ترن و هنوزم تولید میشن!
ADAK
۱۵ آبان ۱۳۹۹مثلا فراری و لامبو همه محصولات شون نمادین
کدوم محصول شون بگو نیست !!
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۹پادشاه آفرود جهان .
R@min
۱۵ آبان ۱۳۹۹بعد یه عده میان تسلارو با بنز مقایسه می کنن مسخرم می کنن ????? آرزشونه دستشون گلگیر یه مرسدسو لمس کنه. من خودم طرفدار بنز نیستم اما بشدت براش احترام قائلم
حسین دهمرد
۱۵ آبان ۱۳۹۹اینکه کامیونت محسوب میشه دیگه. هم از نظر کلاس هم از نظر قیمت قرار نیست با آفرودر های خانوادگی بازار مقایسه بشه.کدومتون واسه استفاده ی شخصی همچین چیزی میخرین؟
Aria
۱۵ آبان ۱۳۹۹من
▪︎AMG.63▪︎
۱۵ آبان ۱۳۹۹درسته این حرف من ربطی به این پست نداره اما
بعضی ها میان میگن مرسدس S.class و از تسلا تقلید
کرده
آخه یکم شما برو کابین S.class با کابین تسلا مقایسه کن بعد بیا بگو داخل کابین تسلا که کلا تبلته بازم داخل S.class یه جذابیت و زیبایی داره و مثل کابین تسلا بی روح نیست.
امیرعباس
۲۳ آذر ۱۴۰۰دقیقا
یوسف
۱۵ آبان ۱۳۹۹چه جالب نمیدونستم… که طراحش بنز نبوده
بنز تا دیده محصول خوبی هست سریع رفته خریده بعدش لگو خودشو چسبونده روش
جی کلاس هم کپی بیشرمانه از لندرور هست
Malt hill
۱۵ آبان ۱۳۹۹.. نگو
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۱۶ آبان ۱۳۹۹“جی کلاس هم کپی بیشرمانه از لندرور هست”
اگه یکم تحقیق میکردی درباره این مدل افسانه ای اینو نمیگفتی….
مازیار
۱۵ آبان ۱۳۹۹من با سری ۴ از نزدیک آشنا هستم موتور ۹۱۱ سوپردار ترمزها ۴ چرخ دیسک چرخهای جلو دو طرف لنت ترمز (مثل لودر) و گیربکس ۸ سرعت جلو ۶ سرعت عقب و ریز جزئیاتی که در یک کلام شگفت انگیز هست
مانی
۱۵ آبان ۱۳۹۹پدال خبرش رو گذاشت
چند وقت پیش ۲ دستگاه یونیماگ قله ۶۳۰۰ متری رو فتح کردن
مانی
۱۵ آبان ۱۳۹۹یه وقتایی قسمت نظرات و دیدگاههای پدال
و همچنین ثبت نظر جدید بهم میریزه
برای همه اینجوریه یا مشکل از سیستم منه؟
luck
۱۶ آبان ۱۳۹۹تو کامیونای سنگین ولوو رو بهتر میدونم.
اما و اما تو این بخش یونیماگ یه اسطوره هستش. بعدم زتروس که ۲۰۰۸ معرفی شد. زتروس یعنی خداس.
یونیماک پلتفرمش جهانیه. روش هرچی بخوایی میتونی ببندی. از امبولانس تا ماشین اتش نشانی و rv گرفته تا تبدیل شدن به ماشین خدمات شهرداری. خیلی خوب بود اگه هر استانی ۲۰ تا از این ماشینای خدمات شهرداری بر اساس پلتفرم زتروس برا خودش میداشت. اونوقت ۱۰ دقیقه ایی ریزش کوه رو کنار میزدن و جاده باز میشد.
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۶ آبان ۱۳۹۹هرجا حرف از آفرود بشه صحبت آقاییش هست.
و جالبه که سری ها و کاربری های بسیار متفاوتی داشته که واقعا شناسایی و تشخیص نسل هاش دشواره بنظرم.
با سپاس از تیم Fleet Loggin و البته پدال بابت این مطلب مفید.
” هرجا که اسب میتواند برود یونیماگ هم باید برود ”