از سال که ۲۰۱۸ جیلی ۹.۶۹ درصد از سهام دایملر را خریداری کرد، همکاریهایی میان این دو خودروساز شکل گرفت که مهمترین آنها شکلگیری جوینت ونچری ۵۰-۵۰ در چین برای توسعهٔ نسل آیندهٔ محصولات الکتریکی اسمارت بود. حال اما رئیس جیلی «لی شوفو» میگوید این شرکت بهطورجدی به دنبال همکاری عمیقتر با دایملر است. وی در گفتگو با رویترز اذعان داشته است که سال ۲۰۲۰ سال مهمی برای جیلی است زیرا این غول خودروسازی چینی قصد دارد محصولات و خدمات جدیدی را به بازارهای خود در سراسر جهان عرضه کند. جیلی همچنین در نظر دارد در پایان امسال عرضهٔ برند لینک اند کو را در بازار اروپا آغاز کند.
جیلی هماکنون با نزدیک به ۱۰ درصد، بزرگترین سهامدار دایملر محسوب میشود. در ژانویهٔ امسال، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه دایملر و ولوو (که متعلق به جیلی است) به خاطر کاهش هزینهها در حال صحبت در مورد ترکیب نیروهای خود در زمینهٔ توسعهٔ پیشرانههای درونسوز هستند. همچنین بخش تراک دایملر و گروه ولوو نیز قبلاً با هدف عرضهٔ اولین کامیونها و اتوبوسهای هیدروژنی بعد از سال ۲۰۲۵، جوینت ونچری را برای توسعهٔ سلولهای سوختی هیدروژنی در بخش کامیون تشکیل دادهاند.
جیلی که پرفروشترین خودروساز چین است، سبد گستردهای را در اختیار دارد که نهتنها شامل ولوو و لینکاند کو میشود بلکه شرکت خودروهای الکتریکی لندن، لوتوس، پروتون و پولستار را هم در اختیار دارد. رئیس این شرکت همچنین افزوده است که بازار خودروی چین به حالت عادی بازمیگردد و اختلالی که درنتیجهٔ شیوع ویروس کرونا در زنجیرهٔ تأمین قطعات جهانی خودرو ایجاد شده موقتی و قابلکنترل است.
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹به این میگن پیشرفت و گام های بزرگ
نامجو
۶ خرداد ۱۳۹۹جالبه! نیم قرن پیش که بنز اوضاع مالی وخیمی داشت حاضر نشد به پیشنهاد عالی ایرانی ها برای سرمایه گذاری عمده در این شرکت تن بده (با وجودی که نه تنها ایرانی ها تهدیدی برای غربی ها نبودن بلکه بزرگترین متحد غربی ها در غرب آسیا بود) ولی امروز با این همه مال و اموال و سرمایه که حاصل مهندسی 80 ساله در سایه دموکراسی بوده، با شوق پول چینی ها رو قبول میکنن در حالیکه چین بزرگترین تهدید برای اونهاست! البته بنز آلمان تنها یه مورد هست و بسیاری از شرکت های صنعت هوایی و IT و متالوژی و الکترونیکی و نرم افزاری و غیره از آمریکا بگیر تا آلمان و ژاپن و انگلیس و فرانسه و بقیه متحدانشون شامل این حرص و طمع میشن.
متاسفانه در دنیایی هستیم که دیگه پول و رقابت مطلقا حرف اول رو میزنه نه دموکراسی و اصول انسانی. اگر بنز نفروشه بی ام و یا فورد میفروشه و این سهامداران هستن که در مورد آینده دنیا تصمیم گیری میکنن نه رهبرانی ایده آل گرا و ظاهرا این سهامداران بیشتر از نگرانی از سلطه دیکتاتوری عظیمی مثل چین بر دنیا نگران این هستن که حساب بانکی سهامداران شرکت رقیب یک صفر بیشتر داره!.
محمد حسین
۶ خرداد ۱۳۹۹تاحدودی با شما مواقفم.
نکته مغفول در نظر شما ، تفاوت عظیم رشد علمی و تکنولوژیکی الان چین و ایران 50 سال قبل هست.
براساس منطق نظر شما اگر الان یک سرمایه گذار مثلا از آنگولا پیدا بشه که بخواد به اندازه شوفو سهام از دایملر بخره و سرمایه گذاری کنه ، سهامداران قبول میکنن ، ولی من بعید میدونم این اتفاق بیفته.
شاید در ظاهر همه چیز پول به نظر برسه ، ولی این پوسته ماجراست که ما می بینیم ، استراتژیست های شرکتهای غربی برخلاف من و شما الان چین و پول سرمایه داران چینی رو نمی بینن ، آینده سه چهار دهه به بعد رو می بینن که چین قرار هست به کجا برسه.
اونا در آینده ایران هیچی ندیدن که حاضر نشدن با ما همکاری بکنن.
اتفاقا نکته درست نظر شما این بود که چین یک خطر و تهدید محسوب میشه ، پس بهتره از همین حالا یه جوری با این تهدید کنار بیان تا در آینده نابود نشن.
ایران 50 سال پیش هیچ تهدیدی برای آینده غرب نبوده که بخوان براش تره هم خرد کنن.
s.h
۷ خرداد ۱۳۹۹دوست عزیز روند غیر صنعنی کردن چین اغاز شده و خیلی از شرکتهای بزرگ دارند خطوط تولیدشون رو از اونجا میبرند و عموما میرند به افریقا که هزینه ها اونجام کمه و دیگه چین به راحتی دسترسی به صنعت عظیم اروپایی ها یا مخصوصا امریکا نداره اولین شرکت بزرگ هم جنرال هست که داره 5 کارخانه کع انواع ماشینها از جکله سنگین و صنعتی هم بوده داره خارج میشه یعنی باز برمیگردند عقب .
این در جواب اونهایی هست که میگند چین خودش هم صنعت داره
حتی اپل گفته روش فکر میکنیم
یه نکته بگم که چرا شرکتهاب بزرگ اونجاند به خاطر نیروی کار فوق العاده ارزون مثلا به یه کارگر چینی به مقدار ارزی 10 دلار یا کمتر در روز دست مزد میدند تا در کشور خدشون یا جای دیگهع روزی 60 دلار الانم تصمیم گرفتند خارج شند ترامپ هم دستورش رو داده گفته اغز شده داریم خارج میشیم
آرین
۷ خرداد ۱۳۹۹امیدوارم جیلی ورشکست بشه