در طول سالها، خودروسازان قدرتهای بیشتر و بیشتری را از پیشرانههای خود بیرون کشیدهاند و به همین دلیل تعجبی ندارد که امروزه شاهد ساخت سدانها و استیشنهایی با پرفورمنسی در سطح سوپراسپرتها هستیم. دو نمونه از این خودروها جگوار XE Project 8 و مرسدس E63 S AMG هستند که البته رقیب مستقیم یکدیگر محسوب نمیشوند زیرا یکی یک سدان تولید محدود پیست محور و دیگری یک سوپر استیشن لوکس است ولی بااینحال رقابت میان آنها میتواند جذاب باشد.
در سینهٔ مرسدس پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که همه با آن آشنایی داریم و در اینجا ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم 4Matic به هر چهارچرخ منتقل میشود. از سوی دیگر، جگوار از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده میکند که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این سدان بریتانیایی هم مثل رقیب آلمانی به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است که البته نیرو را از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میگیرد. XE Project 8 همچنین برخلاف E63 فاقد لانچ کنترل است.
اولین رقابت بین این دو ماشین مسابقهٔ درگ است که در آن جگوار که به نظر میرسد کمی زودتر حرکت را آغاز میکند، در ابتدا جلو میافتد اما مرسدس با وجودی که نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم سنگینتر است، بهسرعت اختلاف را کاهش داده و پیشتاز میشود. E63 تا پایان مسیر برتری خود را حفظ کرده و پیروز میشود اما نه با اختلاف زیاد زیرا این استیشن آلمانی ظرف ۱۱.۲ ثانیه ۴۰۰ متر را طی میکند درحالیکه سدان بریتانیایی این کار را ظرف ۱۱.۳ ثانیه انجام میدهد. پسازاین، دو مسابقهٔ رولینگ برگزار میشود که در یکی از آنها جگوار به لطف حداکثر سرعت بیشتر خود پیروز میشود.
آخرین چالش بین این دو خودرو آزمایش ترمز از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. در این رقابت ترمزهای کربن سرامیکی جگوار به آن کمک کرد تا در مسافت کمتری نسبت به مرسدس با ترمزهای فولادی متوقف شود. البته این اختلاف زیاد نیست و با توجه به تفاوت وزن میان دو ماشین تعجبی هم ندارد؛ بنابراین، درحالیکه جگوار Project 8 یک سدان مخصوص پیست و مرسدس یک استیشن خانوادگی با تکنولوژی و تجمل فراوان است، هردو پرفورمنس مشابهی را ارائه میکنند.
مشخصات فنی
مرسدس E63 S AMG | جگوار XE Project 8 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۵ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۱۲ اسب بخار | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۹۴۰ کیلوگرم | ۱۶۷۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۰۰ هزار پوند | ۱۸۰ هزار پوند |
مهدی ۹۱۱
۲۴ شهریور ۱۳۹۹از نقاط ضعف درگهای کاروو یکی اینه که شتاب صفر تا صد و ۲۰۰ هر خودرو رو اعلام نمیکنه وسرعت هر ماشین رو تو ۴۰۰ مترو نمیگه مثلا توربو اس ۱۰/۱زد ولی با چه سرعتی مشخص نیس و صفر تا صد و۲۰۰ چقد بوده مشخص نیس
MAHDI
۲۴ شهریور ۱۳۹۹جگوار با وجود قدرت یکسان اما با وزن خیلی سبک تر شکست خورد.
آفرین E63S ???
U.N.C.L.E
۲۴ شهریور ۱۳۹۹چون لانچ کنترل نداره
Amir Machine
۲۴ شهریور ۱۳۹۹150 نیوتن متر گشتاور بیشتر مرسدس هم کشکه دیگه؟!
MAHDI
۲۴ شهریور ۱۳۹۹نه، مرسدس همیشه گشتاور بیشتری داره نسبت به رقبا. مثلا M5 هم 100 نیوتن گشتاور کمتری از E63 داره و وزن یکسانی هم دارن.
اما اینجا جگوار درسته گشتاور کمتری داره اما اختلاف وزنی حدود 270 کیلویی دارن.
البته به این معنی نیست که جگوار صعیف عمل کرده باشه، نکته اینجاست که عملکرد E63S خیلی قوی بوده!!!
Malt hill
۲۴ شهریور ۱۳۹۹مت واتسون امروز خودشو ساخته بود
حالش خوب بود.
AMG_GMC///
۲۴ شهریور ۱۳۹۹خیلی دیر پوشش دادین
فعلا پرچم سوپر استیشن ها دست AMG هست
ای کاش همون قد که استیشن E63 خوبه سدانشم خوب بود
ای کاش
((تو یه رقابت M5 COMPTATION E63S WAGON رو زده بود
NISSAN GTR SOLTAN
۲۴ شهریور ۱۳۹۹عملکرد e63s به عنوان یه واگن واقعا فوق العادست
جوری که عملکرد خیلی نزدیکی با e63s سدان داره البته فقط توی 400 متر
چون e63s سدان توی رولینگ و کفی خیلی از مدل واگن سریعتره
M.A.S
۲۴ شهریور ۱۳۹۹چقد جگوار خوشگله
هنوزم به مرسدس ترجیحش میدم
این درگ هم یه جورایی به نفع جگوار بود چون نه لانچ کنترل داشت و نه گشتاور و منحنی گشتاور مرسدسو
واقعا دوسش دارم
Alireza
۲۴ شهریور ۱۳۹۹آخه آدم چرا باید یه ماشین چهاردر بخره که صنولی عقب نداره؟!!!در ضمن جگوار خیلی گرونه کلی ماشین اسپرت بهتر میشه خرید تو این رنج قیمت مثلا ۹۱۱ یا مرسدس amg
مهرداد كمال
۲۴ شهریور ۱۳۹۹قیمت جگوتر ۸۰ هزارتا بیشتره با همین قیمت میشه یه ماشین لوکس فوق العاده بعلاوه همین بنز با پرفورمنس تقریبا یکسانی بخرین و صاحب دو تا ماشین درجه یک بشین با این حساب انتخاب جگوار انتخاب احساسی هست
MAF
۲۵ شهریور ۱۳۹۹انتخابم هنوزم جگوار***