برای گروهی دیگر در سری رقابتهای خودرویی پدال بازهم به سراغ بخش محبوب و پرطرفدار کراساوورها رفتهایم اما این بار کلاس کراساوورهای کوچک لوکس را انتخاب کردهایم. این کلاس نسبت به دیگر بخشهای مختلف کراساوورها جدیدتر است و به همین دلیل فعلاً خلوتتر از دیگر کلاسها است. پایهگذار کلاس کراساوورهای کوچک را میتوان بامو با مدل X1 دانست که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و به دنبال آن آئودی، مرسدس بنز و دیگر برندهای لوکس نیز نمایندههایی را راهی این کلاس نمودند. بدین ترتیب هماکنون در این کلاس، خودروهای زیر حضور دارند:
مرسدس بنز GLA
بامو X1
آئودی Q3
رنجروور اووک
دیاس ۶
ولوو V40 کراس کانتری
اینفینیتی QX30
آکورا CDX
در دور اول رقابتهای این گروه، مرسدس بنز GLA به دیدار ولوو V40 کراس کانتری رفته است.
مرسدس بنز GLA
پسازاینکه بامو و آئودی با مدلهای X1 و Q3 به کلاس کراساوورهای کوچک لوکس وارد شدند، مرسدس بنز نیز سرانجام با معرفی مدل GLA در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ به رقابت با هموطنانش برخاست. GLA نهایتاً چندی بعد با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد و کوچکترین کراساوور مرسدس بنز لقب گرفت. هرچند این خودرو در دستهٔ کراساوورها قرار میگیرد اما ارتفاع کمتری نسبت به دیگر رقیبان خود دارد که موجب میشود بیشتر به یک هاچبک قدبلند شبیه باشد تا یک کراساوور. درهرحال تولید نسل نخست GLA هنوز ادامه دارد و بهتازگی نیز فیسلیفتی را تجربه کرده است. این کراساوور روی پلتفرم مدلهای A کلاس و B کلاس ساخته شده و از همان پیشرانههای آنها هم استفاده میکند که شامل چهار موتور چهار سیلندر بنزینی و دیزل میشود. برای این رقابت، مدل GLA220d را انتخاب کردهایم که قویترین نسخهٔ دیزلی GLA محسوب میشود. این مدل مجهز به یک موتور ۲.۱ لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو در حالت استاندارد فقط به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم برای آن وجود دارد.
ولوو V40 کراس کانتری
این خودرو برخلاف مرسدس بنز GLA در اصل یک کراساوور اورجینال نیست چراکه ولوو V40 یک هاچبک لوکس است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ معرفی شد؛ اما چندی بعد ولوو نسخهٔ کراس کانتری این هاچبک را هم معرفی کرد که مانند تمامی خودروهای سری کراس کانتری ولوو، استایل و ویژگیهایی مشابه کراساوورها دارد. V40 کراس کانتری به پوششهای پلاستیکی بدنه، محافظهای فلزی زیرین، ارتفاع بیشتر از سطح زمین و رینگهای بزرگتری مجهز شده است که ظاهر آنرا به کراساوورها شبیه ساخته و مهمتر از آن، امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای آن وجود دارد. این عوامل موجب که V40 کراس کانتری را هم در این گروه جای دهیم. البته این خودرو فعلاً نمایندهٔ موقت ولوو در کلاس کراساوورهای کوچک پریمیوم است و بهزودی مدل جدید XC40 بهعنوان یک کراساوور کوچک اورجینال به سبد محصولات ولوو اضافه خواهد شد. برای ولوو V40 کراس کانتری هم پیشرانههای متنوعی ارائه میشود که ما برای این رقابت مدل D3 آنرا برگزیدهایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری پنج سیلندر توربو است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. ولوو V40 در سال ۲۰۱۶ نیز مورد فیسلیفت قرار گرفته است.
مشخصات فنی
مرسدس بنز GLA220d | ولوو V40 کراس کانتری | |
پیشرانه | ۲.۱ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۵ سیلندر |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر | ۲۰۰ کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | ۸.۳ ثانیه | ۹.۳ ثانیه |
مصرف سوخت | ۵.۱ لیتر (ترکیبی) | ۵.۲ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۴.۴۱ متر | ۴.۳۷ متر |
وزن | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۴۳۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۰,۴۰۰ یورو | ۲۶,۳۰۰ یورو |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9737226]
مجید
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶مرسدس GLA بی نهایت زیباست!!!اولین مرسدس جدیدی بود که وقتی معرفی شد خیلی شیفته ش شدم چون معمولا تو مرسدس مدل های اصیل تر مثل کلاس S و E و G رو می پسندیدم.یه کوچولوی دوست داشتنی که آدم میخوادش!!!!!من به مرسدس رای دادم و به نظرم از ولوو خواستنی تره!!
امپراتور لامبورگینی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶مشخصه که بنز بهتره. قیمتش یکم بیشتر هست ولی کاملا این قیمت بالاتر رو جبران میکنه.
با احترام به ولوو ولی کو تا ولوو بخواد به ستاره ی سه پر برسه.
بنزما
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من که ظاهر این ولوو رو دوست ندارم
ولی خدایی این یکی از زشت ترین بنزهایی که ساخته شده چقدر بدقواره ناهماهنگ کلا این کلاس خودویی جالبی نیست و این بنز هم شاهکار زشتی!!
حالا یه عده تعصبی فکر میکنند چون بنزه حتما خوشگله
هیشکی به اندازه من طرفدار بنز نیست
امپراتور لامبورگینی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶.
در مورد جمله ی آخرت هیچ دلیلی بر درست بودن حرفت وجود نداره.
عطا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶جمله آخرت ، آقای بنزما :
از قیاسش خنده آمد خلق را
کو چو خود پنداشت صاحب دلق را
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر
محمد باقر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶دوست عزیز من کلا عاشق دایملر و مرسدس بنز هستم ولی این بنزو از خیلی از بنزای دیگه قشنگ تر می دونم. پس این به خاطر این نیست که چون بنزه قشنگه! واقعا به نظرم قشنگه! و کاملا به خودم مربوطه!
با کمال احترام به نظرم شما یکم بیش از حد مغرور هستی. به دو دلیل:
یکی این که فکر می کنی حالا که به نظرت این بنز زشته پس هر کی که بگه قشنگه تعصبی! هست. لحنت هم خیلی بده: (یه عده تعصبی) می دونی به انتخاب چند نفر توهین کردی؟ (اگه برات مهم باشه!!!)
دلیل دوم هم این که به این راحتی میگی هیشکی به اندازه من طرفدار بنز نیست!
در نهایت باید بگم که واقعا زیاد برام مهم نبود که همچین چیزی گفتی فقط می خواستم آگاهت کنم ولی امیدوارم این پیشنهادو بپذیری:
سعی کن به انتخاب و علایق دیگران احترام بذاری.
ممنون
رضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶تنها مزیت ولوو روی کاغذ نسبت به بنز قیمتشه.که اونم قابل توجیحه
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶بنز واقعا سرتره ، البته طراحی ولوو زیباس اما به بنز رای می دم چون هم مشخصات فنی بهتره داره وهم کابین زیباتری:) و اینکه این کلاس کلا ب ام و x1
رضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من که ولوو v 40 رو میپسندم اما نه با این پیشرانه d3 اگر بنا باشه دیزلش رو داشته باشم پیشرانه d4 ۲۰۰ اسب بخاری رو انتخاب میکنم
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶پدال عزیز شکستن رکور حمل هواپیمای ایرباس a380 توسط پورشه کاین رو هم بذارین
shahin
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من این سگمنت رو براش زیاد پول پرداخت نمیکنم و یه جورایی قبولش ندارم.انتخابم بنز.حدس میزنم رنجروور فینال باشه
علي
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶فکر کنم در یک جمله اگه بخوان بگم (((مرسدس GLA, ولوو رو یک لقمش کرد.)))
با تچکر
كاپيتاليسم
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶اگر ولوو نسل جدید v40 رو بیرون داده بود شاید شانس بهتری برای رقابت داشت ، درحال حاضر مرسدس بنظرم گزینه بهتری هست
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من یه سوال داشتم.
می خواستم ببینم قرار نیست دیگه مقایسه هایی که مجلات دیگه انجام میدن رو تو سایت قرار بدین؟؟
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶انتخابم مرسدسه. البته به نظرم بین کاندیداها ایووک با این که چند سالی از عمرش میگذره ولی هنوز درخور توجهه.
پس تا حالا اشتباه فکر میکردم که ایووک تو کلاس glc و x3 قرار داره!
الف.ی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ای بابا پس چرا بالاترین نسخه هر دو ماشینو مقایسه نکردید؟
رضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶جدا از این اشاره ای نشده به اینکه این ماشین امن ترین ماشین دنیا تو سگمنت خودش هست و اگه تو سایت euroncap برید متوجه میشید ولوو v40 بالا ترین امتیاز رو برای سرنسین بزرگ سال داره بین تمام ماشین ها و اولین ماشین هست که توش از ایربگ عابر پیدا شده
الف.ی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶البته من طرفدار بنزم.
ولی حرف شما کاملا درسته.
وزن ولوو V40 فول اونطور که من تو مجلم خوندم حدود 2 تن هست.به خاطر تجهیزات امنیتی
یاسین
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶و باز هم سگمنت مورد علاقه من کراس اورهای کوچیک چه لوکساشون چه اقتصادیاشون خیلی عشقن من به GLA رای دادم ولی ضعیف کشیه عملا چون V40 یکم قدیمی شده به نسبت رقیبش ولی من از طراحی بیرونیش خیلی لذت میبرم کاش ولوو یواش یواش بره برای نسل جدیدش
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من به بنز رای میدم ، فقط ولوو یه مقدار طراحی جذاب تری داره به نظرم والا چیزه خاصی در مقابل بنز نداره ، و این کلاس کلا ب ام و x1 دوست داشتنی
آریا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶XC90 یه شاهکار طراحیه ولی این یکی زیاد جالب نیست.
رامکال
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من به بنز رای دادم.
خوشبختانه توی اهواز ازش به اندازه کافی دیدم.
جذاب و جوانپسنده.
توی جدول هم که مشخصاتش به خوبی نشون داده که شایسته اول شدنه.
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶رای من ولوو همین جوری چون ولوو رو دوست دارم
احسان
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶هیچکدوم
کلا این سگمنت مسخره بازیه
حالا میخواد بنز باشه یا بقیه
کلا این سگمنت و خیلی از کلاس های جدید دیگه خودرو فقط و فقط توسط خودروسازها خلق شده اند که پولهای تو جیب مشتری را بکشن بیرون ولی در عمل هیچ نیازی بهشون نیست
ولی خب کاریش نمیشه کرد اقتصاد بازار آزاده و همین رقابت ها و نو آوری هاش جذابش کرده
من خودم شخصا پولش را هم داشته باشم و توی آمریکا یا اروپا هم زندگی کنم هیچوقت بابت چنین سگمنت به درد نخوری پول نمیدم
چیه خداییش
دوستی اون بالا جمله قشنگی گفته بود..هیچکی به اندازه من طرفدار بنز نیست…
خیلی زیبا گفته و دقیقا حرف دل خود من هم هست ولی دلیل نمیشه که اعتراف نکنم که بنزه ..خیلی خیلی زشته خداییش
ساسان.م
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶هر دو زشت و بدترکیب
علیرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶خب چه کاریه آدم این بنز رو بخره اینفینیتی qx30رو میخره پلتفرمش با بنز یکیه موتور و تعلیق و گیربکس و…فقط قیافشون فرق داره که من بازم اینفینیتی رو می پسندم
ميلاد
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶بنظرم کسی که میگه GLA زشته کسیه که از نزدیک ندیده و سوار نشده.تو عکس شاید جالب نباشه ولی از نزدیک شاهکاره.هرچند که بنز اصلا نیاز به تعریف نداره کل نیا میدونن بنز همیشه جلوتر از بقیه ست
ایرانی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶کلا ماشینهای لوکس از نزدیک خیلی بهترن.. چه ولوو … چه بنز…
Mehdi
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶من به بنز رای دادم حدس میزنم فینال بین x1 و رنجرور باشه
Farzad
۲۴ آذر ۱۳۹۸هییییی مرسدس تو همیشه بهترینی .